Gå til innhold

Fått jobbtilbud, men redd for å takke ja pga. graviditet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i slutten av første trimester og har fått tilbud om en jobb med oppstart om tre måneder når oppsigelsestiden min går ut. Arbeidsoppgavene er nøyaktig det jeg vil drive med og lønna jeg er tilbudt er et stort hopp fra nåværende lønn. I tillegg er det mye kortere reisevei. Hadde takket ja på flekken om det ikke var for at jeg var gravid. Må jo ut i permisjon bare måneder etter oppstart, og det synes jeg er vanskelig å tenke på. Er så redd noen skal bli sure på meg, selv om jeg selvsagt vet jeg ikke har gjort noe galt ved å ikke opplyse om graviditet. Noen gode ord her? Kan jo ikke takke nei :(

Anonymkode: 99a25...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i nesten samme situasjon for noen år siden. Jeg valgte å fortelle om at jeg var gravid før jeg skrev under. Det angrer jeg på, for å si det sånn..... 

Jeg ville takket ja, og så er det faktisk de som er urimelig om de blir sure. Du har ingen plikt til å fortelle noe, og du har full rett til å være gravid og ta jobben, og gå ut i perm. 

Anonymkode: 85531...719

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt det som det er før du eventuelt signerer. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å unnlate å informere om noe sånt.

Anonymkode: d6b86...eb7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var i nesten samme situasjon for noen år siden. Jeg valgte å fortelle om at jeg var gravid før jeg skrev under. Det angrer jeg på, for å si det sånn..... 

Jeg ville takket ja, og så er det faktisk de som er urimelig om de blir sure. Du har ingen plikt til å fortelle noe, og du har full rett til å være gravid og ta jobben, og gå ut i perm. 

Oi, hva skjedde?

Jeg hadde sagt det som det er før du eventuelt signerer. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å unnlate å informere om noe sånt.

Så de skal ha sjansen til å trekke tilbudet pga. graviditeten, noe som egentlig er strengt forbudt?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du informerer selvsagt om at du er gravid. Ikke bidra til å sette gravide i et enda dårligere lys på arbeidsmarkedet ved å holde det skjult i alle fall.

Anonymkode: c6030...b84

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så de skal ha sjansen til å trekke tilbudet pga. graviditeten, noe som egentlig er strengt forbudt?

Det er vel bare rett og rimelig at de får muligheten til det? Å lure noen til å ansette deg på feilaktig grunnlag er jo pill råttent.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, hva skjedde?

Jupp, jeg har ikke samvittighet til å ikke informere om noe sånt da en ansettelsesprosess er en dyr og krevende prosess, og jeg har heller ikke lyst til å jobbe et sted hvor det potensielt ikke blir trivelig fordi jeg har unnlatt å informere om det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare rett og rimelig at de får muligheten til det? Å lure noen til å ansette deg på feilaktig grunnlag er jo pill råttent.

Det er da ikke rett og rimelig på noen måte, all den tid det er helt ulovlig. Hallo?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Oi, hva skjedde?

De hadde ikke gitt meg tilbudet skriftlig enda, men sagt at de kom til å sende det. Men det gjorde de da aldri. 

De har ikke lov til å la informasjon om graviditet telle med når de vurderer kanditater. Så ja, de bryter loven om de trekker et tilbud de allerede har gitt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Du "lurer" ingen. De har etter loven ikke lov til å spørre om graviditet, ei heller har de lov til å la det telle negativt OM de får vite om det. Man har ikke plikt til å fortelle, de har ikke lov til å spørre. Det er ikke "falskt grunnlag". De ansetter deg på bakgrunn av kvalifikasjoner og personlig egnethet. Du har lov å være så gravid så bare vil. Det har de faktisk ingenting med. 

• Liker 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De hadde ikke gitt meg tilbudet skriftlig enda, men sagt at de kom til å sende det. Men det gjorde de da aldri. 

De har ikke lov til å la informasjon om graviditet telle med når de vurderer kanditater. Så ja, de bryter loven om de trekker et tilbud de allerede har gitt. 

Jeg brant meg også på det under min første graviditet! Fikk et muntlig tilbud over telefon mens han holdt på å formulere det skriftlige tilbudet, men måtte fortelle om det for han lurte på når jeg kunne starte. Endte opp med at jeg ikke fikk en dritt. Det hører med til historien at bedriften gikk konkurs like etter at jeg hadde gått ut i permisjon så det var jo like greit, men det var utrolig irriterende å gå og tenke på at jeg ikke fikk tilbudet likevel.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal du takke ja. Det er helt normalt å bli gravid, få barn. Arbeidslivet har regler rundt dette, og det er ikke lov til å diskriminere deg eller komme med sure miner. Lykke til i ny jobb 😊

Anonymkode: 20368...509

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg brant meg også på det under min første graviditet! Fikk et muntlig tilbud over telefon mens han holdt på å formulere det skriftlige tilbudet, men måtte fortelle om det for han lurte på når jeg kunne starte. Endte opp med at jeg ikke fikk en dritt. Det hører med til historien at bedriften gikk konkurs like etter at jeg hadde gått ut i permisjon så det var jo like greit, men det var utrolig irriterende å gå og tenke på at jeg ikke fikk tilbudet likevel.

Blitt ferdig med permisjon, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informer tidlig iallefall. :) 

Her har vi nettopp ansatt ei som skal ut i permisjon allerede før oppstart. Hun var synlig gravid under intervjuene, så ikke noe hun trengte å si. Fordelen med å vite det allerede nå er at vi kunne tilby vikariat til en av de andre som allerede har søkt stillingen og vært på intervju i samme runde. 

Anonymkode: 5732f...fd9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Er i slutten av første trimester og har fått tilbud om en jobb med oppstart om tre måneder når oppsigelsestiden min går ut. Arbeidsoppgavene er nøyaktig det jeg vil drive med og lønna jeg er tilbudt er et stort hopp fra nåværende lønn. I tillegg er det mye kortere reisevei. Hadde takket ja på flekken om det ikke var for at jeg var gravid. Må jo ut i permisjon bare måneder etter oppstart, og det synes jeg er vanskelig å tenke på. Er så redd noen skal bli sure på meg, selv om jeg selvsagt vet jeg ikke har gjort noe galt ved å ikke opplyse om graviditet. Noen gode ord her? Kan jo ikke takke nei :(

De har full rett til å bli sure om du tar imot jobben bare for å stikke av rett etterpå. Si ifra om at du er gravid og hør hva de sier og om de syns det er ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nopeee skrev (Akkurat nå):

De har full rett til å bli sure om du tar imot jobben bare for å stikke av rett etterpå. Si ifra om at du er gravid og hør hva de sier og om de syns det er ok

Hvorfor er det så mange uopplyste her inne? 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å ta jobben! Du er IKKE pliktig å opplyse om graviditet, og de har IKKE lov til hverken å spørre om det eller å trekke tilbud pga. graviditet. 

En profesjonell arbeidsgiver/kollegaer blir heller ikke sure fordi noen blir gravide/får barn kort tid etter at de har begynt i ny jobb. Jeg har hatt fått flere nye kolleger som har gått ut i foreldrepermisjon ganske kort tid etter at de begynte, ingen som har reagert noe på det. Det er helt normalt når man ansetter folk i fruktbar alder.

Her var det mange som ikke kjenner rettighetene sine! :o 

Endret av Uanonym bruker
  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke lov, så nei, de kan ikke trekke tilbudet fordi noen har blitt gravide.  

Anonymkode: 65ee0...9bc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er det så mange uopplyste her inne? 

Uopplyste? At lovverket beskytter grådige mødre som utnytter arbeidsgivere betyr ikke at arbeidsgivere er lovpålagt å ikke bli sure for det. 

Anonymkode: 7761f...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...