AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Hei! Beklager dumt spørsmål. Jeg må ta ut en del tusenlapper fra aksjesparingskonto i løpet av den nærmeste tiden. Det blir enten i slutten av desember eller begynnelsen av januar. Har hørt rykter om skjermingsfradrag, men jeg forstår ikke helt hva det innebærer. Er det slik at det lønner seg for meg å vente med uttaket frem til de første dagene i januar? Anonymkode: e9a79...784 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Denne følger jeg for å lære Anonymkode: 2d4af...027 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Skal du ta ut mer enn du har satt inn? Anonymkode: ed65c...468 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden I praksis vil dette sannsynligvis ikke ha noen verdens ting å si. Hvis du ikke skal ta ut mer enn ditt totale innskudd har det uansett ingenting å si. Man kan tenke seg situasjoner der dette betyr noe, f.eks. hvis du skulle selge med tap og i år betaler masse skatt og neste år null. Siden du får et fradrag i skatten din for realisert tap i fond/aksjer vil det være dumt å bruke dette i et år der du uansett betaler null skatt. Men skatteprosenten er den samme uansett, så om du betaler litt mer eller litt mindre skatt i år enn neste år merker du ingen forskjell. Jeg tviler på at det for deg vil ha noen verdens ting å si når du tar ut pengene, og det er ingen "tommelfingerregel" på dette her. Skjermingsfradrag, som du nevner, er absolutt en greie. Greia med det er at alternativet ditt til å ha pengene i fond/aksjer antagelig ville vært å ha dem på sparekonto og få litt renter, ikke å ha dem i madrassen med null i avkastning. Å ha dem på sparekonto gir også en viss avkastning i året, og det er 100% sikker inntekt. Det er dette alternativet (sparing på konto) eventuelle inntekter fra fonds-/aksjesparing egentlig bør måles opp mot, ikke alternativet "la pengene ligge i cash hjemme hos deg selv". Inntekter fra god avkastning i fond/aksjer skattlegges hardt, som du vet, men de første pengene du tjener (de som du også ville tjent ved å ha pengene på sparekonto i stedet) får du såkalt skjermingsfradrag for. Dette fradraget (skjermingsrenten) fastsetter staten seks ganger i året, og det justeres da etter rentenivået i markedet. Skjermingsfradraget regnes med for hele perioden du har hatt pengene i ASK når du tar pengene ut, enten det er noen måneder eller mange år, så det er ikke sånn at du bør ta ut "denne delen" før nyttår. Anonymkode: c32c6...1f9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Del Skrevet 1 time siden Er du i pluss på kontoen, eller minus? Skal du avslutte den helt? Hvis du er i pluss, ville jeg ventet til etter nyttår. En ny regjering (som vi sannsynligvis får neste år) kan redusere skatten på avkastning. Og hvis de gjør det, reduseres også skattefradraget ved tap, derfor ville jeg realisert tap før nyttår. Obs at da må man avslutte hele ASKen. Anonymkode: 9790e...48c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 52 minutter siden #6 Del Skrevet 52 minutter siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Er du i pluss på kontoen, eller minus? Skal du avslutte den helt? Hvis du er i pluss, ville jeg ventet til etter nyttår. En ny regjering (som vi sannsynligvis får neste år) kan redusere skatten på avkastning. Og hvis de gjør det, reduseres også skattefradraget ved tap, derfor ville jeg realisert tap før nyttår. Obs at da må man avslutte hele ASKen. Anonymkode: 9790e...48c Men vil det ikke ta tid før den endringen eventuelt trår i kraft? Anonymkode: 2d4af...027 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå