AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Jeg har fått smerter midt i magen, kjennes ut som når man er sulten. Av og til så svir det og brenner litt, noen ganger (kommer og går) så har jeg litt dunkende smerter under venstre bryst som stråler ut mot armen og bak på ryggen. Har vært hos legen som mener dette er magesyre relaterte problemer, så jeg har fått syrenøytraliserende på resept som jeg skal begynne på idag. Dog så syntes jeg det høres så rart ut at det "bare" er magesyre når jeg har slike symptomer. Lurer derfor på om noen andre har opplevd lignende som viste seg å være syre? Eller hvordan det føles å ha refluxsykdom/andre gastro relaterte problemer? Tusen takk Anonymkode: 1c031...e21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enni Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden Her er symptomene tørrhoste, brennende følelse i bryst og hals, halsvondt(ligner halsbetennelse), kvalme, hodepine, klump i halsen, tungpust, lettere sliten og slapp, trykk i brystet, lite matlyst, oppblåst, drikker mye vann i forsøk på å døyve syren, heshet, brekninger. Har mellomgulvsbrokk. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Enni skrev (52 minutter siden): Her er symptomene tørrhoste, brennende følelse i bryst og hals, halsvondt(ligner halsbetennelse), kvalme, hodepine, klump i halsen, tungpust, lettere sliten og slapp, trykk i brystet, lite matlyst, oppblåst, drikker mye vann i forsøk på å døyve syren, heshet, brekninger. Har mellomgulvsbrokk. Takk for svar og god bedring ❤️. Virker som om plager fra magesekk/spiserør regionen kan by på et hav av symptomer og smerter for folk da 🥺 Anonymkode: 1c031...e21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Samme symptomer her og. Ofte oppstøt som oppkast og. Har noe brokk og svak lukkemuskel til magesekken og refluks da. Samarin/bikarbonat i vann fungerer som syrenøytraliserende. Lukke ut mat som trigger (her: bland annet sitrus, eple, paprika, rå løk, sterke krydder/chili, kaffe, mye fet kost osv) spise mindre måltider melk for å lindre smerte i brystet som følge av syren. Anonymkode: bbfd8...136 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): kjennes ut som når man er sulten. Av og til så svir det og brenner litt, Høres ut som veldig typiske plager ved magesyre-problemer. Kan være for mye, eller for lite, magesyre. Anonymkode: 1609b...2a1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden Enni skrev (1 time siden): Her er symptomene tørrhoste, brennende følelse i bryst og hals, halsvondt(ligner halsbetennelse), kvalme, hodepine, klump i halsen, tungpust, lettere sliten og slapp, trykk i brystet, lite matlyst, oppblåst, drikker mye vann i forsøk på å døyve syren, heshet, brekninger. Har mellomgulvsbrokk. Samme her.. Men får du ikke medisiner? 🤷♀️ Anonymkode: 760ff...afd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden Håper legen har sagt ifra om at den medisinen skal ikke brukes i mer enn 6 uker. Jeg fikk aldri beskjed om det og nå er problemet større enn noen gang selv om jeg står på max dose.. Om det ikke hjelper med vanlige syrenøytraliserende så må du be om en gastroskopi for å finne ut av hva det faktiske problemet er. Symptomene på for lite syre og for mye syre er f.eks veldig like Anonymkode: 3313b...93a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden Hadde samme symptomene, innimellom vondt å puste og smerter i øvre del av ryggen. Innimellom kjentes det ut som magesyra kom opp i nesa. Slet i flere år etter sist graviditet, men ble heldigvis borte. Enkelte matvarer ga veldig utslag, andre lindret. Melk gjorde det verre for min del. Hyppige, små måltid hjalp. Samt at jeg passet på å ikke vente med å spise til jeg var veldig sulten. Hadde veldig god effekt av medisin utskrevet av lege, i tillegg til Novaluzid som jeg tok jevnlig i løpet av dagen. Anonymkode: 9d8d1...4d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden Våkner med syre i munnen. Så smertefullt. Kan også våkne av skikkelig smerter i magen. Står fast på somac, men må noen ganger hjelpe til med samarin eller pepcidduo. Jeg har betennelse i lukkemuskelen til magesekken. Konstatert med gastroskopi. Det finnes ikke gøy, men anbefaler det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Håper legen har sagt ifra om at den medisinen skal ikke brukes i mer enn 6 uker. Jeg fikk aldri beskjed om det og nå er problemet større enn noen gang selv om jeg står på max dose.. Om det ikke hjelper med vanlige syrenøytraliserende så må du be om en gastroskopi for å finne ut av hva det faktiske problemet er. Symptomene på for lite syre og for mye syre er f.eks veldig like Anonymkode: 3313b...93a Takk for svar. Ja, jeg har fått en kur som skal brukes i 14 dager. Så har jeg ny time etter 2 uker. Og hvis det ikke har bedret seg til da så skal jeg til gastroskopi. Og hvis ikke det viser noe så blir jeg henvist til CT av mage/bryst regionen. Har også tatt blodprøver igår for å finne ut av eventuelle forhøyede verdier/betennelser i organer. Så jeg føler meg godt ivaretatt. Anonymkode: 1c031...e21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden Dere som har fått påvist GERD/mellomgulvsbrokk, får dere ikke tilbud om operasjon? Jeg spør fordi jeg selv er operert for det, og ikke kan forstå at det er meningen at man skal behandle dette medisinelt i all tid, spesielt når man har alvorlige symptomer:/ Antacider er jo et moment i f.eks osteoporose også, jeg skulle til å si at jeg regner med at dere får sjekket bentetthet o.l. hvis dere har måtte ta somac og liknende i årevis.. men kjenner jeg helsesystemet rett så gjøres ikke det før man begynner å brekke bein og armer : ))) Nysgjerrig på hvorfor operasjon ikke er vanlig/standard her, man kan jo få tannproblemer og større plager av å gå slik lenge, luftveier, hyppige infeksjoner i munn und so weiter.. Anonymkode: c4de8...89f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Håper legen har sagt ifra om at den medisinen skal ikke brukes i mer enn 6 uker. Jeg fikk aldri beskjed om det og nå er problemet større enn noen gang selv om jeg står på max dose.. Om det ikke hjelper med vanlige syrenøytraliserende så må du be om en gastroskopi for å finne ut av hva det faktiske problemet er. Symptomene på for lite syre og for mye syre er f.eks veldig like Anonymkode: 3313b...93a Jeg fikk heller aldri beskjed om dette. Gått på det i noen år kan du si. Når jeg gikk tom for medisin, tenkte jeg det var lurt å bare slutte. Gastroskopi viste ikke noen tegn til at dette var medisin jeg trengte. Det gikk ca 3 måneder, så våknet jeg på natta og trodde jeg hadde hjerteproblemer og havnet rett på legevakten. Det var spiserørsbetennelse, så da var det rett på medisinen igjen. Nå prøver jeg å bare ta annenhver dag for å se om det kan fungere... Anonymkode: a5016...afa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enni Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Samme her.. Men får du ikke medisiner? 🤷♀️ Anonymkode: 760ff...afd Joda, men er ikke alltid de fungerer. Nexium kan feks treffe magesyra for så å "ekspoldere". Litt av en opplevelse første gang det skjedde og Nexium-skya kom opp som en vulkan og hvit sky. Noen ganger kan jeg tro det er halsbetennelse/influensa som brygger og derfor er for treig med medisin, er jeg stressa eller på farten så får jeg ikke spist lite og ofte nok, ved annen sykdom, og andre ganger gir jeg etter for god mat og drikke som ikke er forenlig med mellomgulvsbrokk. Er ikke plaget med det hele tiden, for jeg tar forhåndsregler. Feks så har jeg hevet hodeeenden på senga med noen klosser, og vet hvilke matvarer jeg reagerer på. Har også opplevd å få nyrestein av langvarig bruk av en type medisin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enni Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dere som har fått påvist GERD/mellomgulvsbrokk, får dere ikke tilbud om operasjon? Jeg spør fordi jeg selv er operert for det, og ikke kan forstå at det er meningen at man skal behandle dette medisinelt i all tid, spesielt når man har alvorlige symptomer:/ Antacider er jo et moment i f.eks osteoporose også, jeg skulle til å si at jeg regner med at dere får sjekket bentetthet o.l. hvis dere har måtte ta somac og liknende i årevis.. men kjenner jeg helsesystemet rett så gjøres ikke det før man begynner å brekke bein og armer : ))) Nysgjerrig på hvorfor operasjon ikke er vanlig/standard her, man kan jo få tannproblemer og større plager av å gå slik lenge, luftveier, hyppige infeksjoner i munn und so weiter.. Anonymkode: c4de8...89f Etterspurte det, men fikk beskjed om at min type ikke lot seg operere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden Jeg har tatt gastroskopi senest januar 2024 og fikk streng beskjed om at jeg måtte være flinkere til å ta Nexiumen min. Har stått på den i flere år, men hater å ta tabletter og følge opp ting så jeg tar den ikke helt sånn som jeg skal. Jeg tok også opp dette med benskjørhet, og at fastlegen min ikke likte at jeg stod på Nexium fast, men spesialisten sa at hans vurdering var at det var best at jeg tok Nexiumen, og at faren for bivirkninger av den var mindre ille enn farene ved å ikke ta (er vel noe større fare for enkelte krefttyper når man går rundt med innvendige sår) 🤷♀️ Anonymkode: 760ff...afd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har fått smerter midt i magen, kjennes ut som når man er sulten. Av og til så svir det og brenner litt, noen ganger (kommer og går) så har jeg litt dunkende smerter under venstre bryst som stråler ut mot armen og bak på ryggen. Har vært hos legen som mener dette er magesyre relaterte problemer, så jeg har fått syrenøytraliserende på resept som jeg skal begynne på idag. Dog så syntes jeg det høres så rart ut at det "bare" er magesyre når jeg har slike symptomer. Lurer derfor på om noen andre har opplevd lignende som viste seg å være syre? Eller hvordan det føles å ha refluxsykdom/andre gastro relaterte problemer? Tusen takk Anonymkode: 1c031...e21 Hva sa legen om kostholdet ditt? Anonymkode: e26b9...721 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 minutter siden #17 Del Skrevet 8 minutter siden Det er nok utrolig variabelt. Noen har mange symptomer og andre ingen. Hos meg var gastritt et bifunn på gastroskopi. Jeg har også hatt stille reflux fra barndommen av. Det er først i gravid tilstand det ble plagsomt med ordentlig halsbrann etc, men har likevel ikke hatt smerter eller svie. Anonymkode: 4593f...b05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå