Snublefot62 Skrevet tirsdag kl 10:00 #21 Del Skrevet tirsdag kl 10:00 Når leder er urimelig, HR er urimelig, forrige tillitsvalgt brøt taushetsplikten og ny tillitsvalgt er tafatt så høres det for meg ut som saken er langt mer kompleks enn det som kommer frem her. Mitt råd er å se deg etter ny arbeidsgiver. Om du er langtidssykemeldt så ville jeg forsøkt å ha en lengre periode hvor du faktisk er på jobb og samtidig søker nye steder. Det er alltid lettere å få se ny jobb mens man er i jobb. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:59 #22 Del Skrevet tirsdag kl 10:59 Jeg skulle ønske at dette handlet om meg, for da hadde det holdt å bare gå i seg selv, slik jeg har gjort. Noen ting har jeg gjort galt, men som syk, og som følge av hvordan jeg har blitt behandlet. Jeg har tatt tak i det. Jeg synes fortsatt ikke ledelse kan behandle ansatte på denne måten, DET er jo uprofesjonelt. Anonymkode: 007c3...7e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:48 #23 Del Skrevet tirsdag kl 16:48 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg vet ikke hvordan medarbeidersamtale foregår hos dere. Men der jeg jobber er det en ganske strukturert samtale, med noen faste temaer. Jeg opplever at det å følge strukturen har fungert greit både med ledere jeg liker og stoler på, og med ledere jeg i beste fall tolererer. Jeg ville ikke tatt noen oppvask i et sånt møte. Skulle jeg tatt en "oppvask" hadde jeg bedt om et eget møte til det. (Og bedt om at både HR og tillitsvalgt var tilstede.) Men det har du jo ikke noe ønske om. Medarbeidersamtalen er jo like mye en tilbakemelding fra leder. Lytt til hva leder sier, men forbered deg på å "ikke reagere". Forsøk heller å se om det er noe i innspillene (de negative) du KAN bruke til å forbedre deg. Enten overfor kollegaer der du er, eller i en ny rolle senere. Om det blir mye negativt, så spør om det er noe du gjør bra også. Og ta til deg evt. ros! Er du helt uenig i noe, så be om eksempler. (Om du opplever eksemplene som uriktige beskyldninger, så ville jeg heller notert meg dem og bygget meg bevis mot beskyldningene, enn å svare på dem i en slik samtale.) Om det er noe du tenker faktisk kan hjelpe deg at leder gjør, så forbered deg på å si det på en konstruktiv måte. Hold det gjerne overfladisk. Ting som "Jeg foretrekker at du gir meg tilbakemeldinger på e-post fremfor muntlig foran alle" eller "Jeg hadde trengt at tilbakemeldinger ikke alltid gis med det positive først og det negative etterpå, for da husker jeg bare det negative." er eksempler på relativt overfladiske tilbakemeldinger, men typisk ting som kan forbedre kommunikasjon hvis ting er litt betent når de tas spontant og muntlig. (Men du må jo finne noe som er konkret og passer hos deg.) Ellers er det jo lov å si noe om hvordan man ønsker å utvikle seg, og gå videre. (Men helst innenfor nåværende stilling.) Så om du har kurs eller annen opplæring/ansvar du ønsker deg, så går det an å si det. Blir det diskusjon, så kan du si at "Det var bare ønsker fra min side, og ikke krav." Og så nekte å diskutere videre. Har dere et strukturert dokument som vanligvis brukes, så bruk det og forbered deg på hva du ønsker å si, og hvor du må være forberedt på å "ikke reagere" Da fremstår du både som profesjonell og forberedt, OG du kan påvirke at samtalen ikke blir opphetet, om du er godt forberedt. Anonymkode: e2334...b25 Takk for nyttig innspill! Anonymkode: 007c3...7e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:50 #24 Del Skrevet tirsdag kl 16:50 Snublefot62 skrev (6 timer siden): Når leder er urimelig, HR er urimelig, forrige tillitsvalgt brøt taushetsplikten og ny tillitsvalgt er tafatt så høres det for meg ut som saken er langt mer kompleks enn det som kommer frem her. Mitt råd er å se deg etter ny arbeidsgiver. Om du er langtidssykemeldt så ville jeg forsøkt å ha en lengre periode hvor du faktisk er på jobb og samtidig søker nye steder. Det er alltid lettere å få se ny jobb mens man er i jobb. Det er jo veldig mange flere detaljer til denne saken, så ja den er mer kompleks, men jeg kan ikke oppgi detaljene for om jeg blir gjenkjent her medfører det bare represalier for meg. Anonymkode: 007c3...7e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:07 #25 Del Skrevet tirsdag kl 17:07 Jeg var i lignende konflikt for noen år tilbake. Jeg fant da ut at jeg har lov å ha med tillitsvalgt på medarbeidersamtalen, og valgte å gjøre det. Det viste seg å være lurt med vitner i rommet. Jeg tok ikke opp noen av problemene, svarte ryddig og greit på spørsmålene. Viste seg i ettertid at jeg ikke var den eneste som ble terrorisert ved sykemelding, og vedkommende hadde vært innom mange arbeidsplasser. Det er ikke noe poeng å lage mer uro og konflikt i en medarbeidersamtale. Lederen din har allerede vist deg at han/hun ikke vil løse dette uten spetakkel. En oppegående leder løser ikke sykefravær med anklager og konflikt. Og det er ikke noe vits å diskutere med folk som ikke er oppegående. Så er det greit å se seg om etter ny jobb, og se om du kan bruke noen andre som referanse. Livet er for kort til å tilbringe det i et giftig arbeidsmiljø. Ønsker deg masse lykke til, TS!❤️ Anonymkode: 9ff4f...a82 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:35 #26 Del Skrevet tirsdag kl 19:35 Har det likens med deg, TS. Men her vet jeg at sjefen er helt psykopat, og kommer til å starte tredje verdebnskrig om jeg sier noe. Så skal bare gi korte, enkle svar.. Anonymkode: 47624...ec6 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:41 #27 Del Skrevet tirsdag kl 19:41 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hadde lederen min vært en god leder så hadde jeg jo tenkt at jeg kunne gjøre det. Men lederen min dro inn HR i sykefraværsoppfølgingen og blant annet sykefravær og andre veldig usaklige ting ble brukt mot meg i denne oppfølgingen. Jeg har ikke mye sykefravær, men noen sykefravær som går over lengre tid. Hvordan kan jeg da forestille meg at lederen min skal være mottakelig for å endre seg ved at jeg tar opp dette? Jeg har tenkt at jeg bare må sitte stille i båten og holde kjeft… Anonymkode: 007c3...7e5 Så lederen din gjorde hva han skal gjøre? Fulgte deg godt ipp og involverte hr for at det skulle gå riktig for seg. Typisk kg bruker. Alltid noen andres skyld. Klarer ikke innse at de selv er problemet. Utrolig. Er pokker ikke så vanskelig å ta litt ansvar selv. Til og med prøve unngå medarbeidersamtale som kunne løst problemet. Skremmende. Genz er ubrukelig i absolutt alt. Anonymkode: e223c...135 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:46 #28 Del Skrevet tirsdag kl 19:46 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har tenkt på å gjøre det men at det kanskje må gå mye lengre tid før jeg kan gjøre det. Og at jeg da kan si «da og da opplevde jeg meg ikke godt ivaretatt av deg som leder». Feks 1,5 år etter at dette skjedde. Da går det jo ikke an å anklage meg for ting lengre fordi det er lenge siden, samtidig får jeg sagt ifra at dette ikke var greit og forhåpentligvis vil det være litt skammelig for lederen min å få vite dette såpass lenge etterpå. Jeg hadde iallefall gått i meg selv hvis jeg var vedkommende og fikk høre det lenge etter. Men jeg tror absolutt ikke det medfører noe godt for meg å si det nå, blir liksom bare kjøtt på beina for det lederen min måtte ha imot meg. Anonymkode: 007c3...7e5 Om du ikke kan anklages fordi det da er lenge siden, kan du heller ikke anklage leder for det er jo like lenge siden. Dette ga ingen mening Anonymkode: f44f9...9f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet tirsdag kl 19:49 #29 Del Skrevet tirsdag kl 19:49 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hadde lederen min vært en god leder så hadde jeg jo tenkt at jeg kunne gjøre det. Men lederen min dro inn HR i sykefraværsoppfølgingen og blant annet sykefravær og andre veldig usaklige ting ble brukt mot meg i denne oppfølgingen. Jeg har ikke mye sykefravær, men noen sykefravær som går over lengre tid. Hvordan kan jeg da forestille meg at lederen min skal være mottakelig for å endre seg ved at jeg tar opp dette? Jeg har tenkt at jeg bare må sitte stille i båten og holde kjeft… Anonymkode: 007c3...7e5 Det er jo for slikt som dette man har en HR avdeling. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet tirsdag kl 20:00 #30 Del Skrevet tirsdag kl 20:00 Snublefot62 skrev (9 timer siden): Når leder er urimelig, HR er urimelig, forrige tillitsvalgt brøt taushetsplikten og ny tillitsvalgt er tafatt så høres det for meg ut som saken er langt mer kompleks enn det som kommer frem her. Mitt råd er å se deg etter ny arbeidsgiver. Om du er langtidssykemeldt så ville jeg forsøkt å ha en lengre periode hvor du faktisk er på jobb og samtidig søker nye steder. Det er alltid lettere å få se ny jobb mens man er i jobb. Rart med set der. Alle andre er dumme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:34 #31 Del Skrevet onsdag kl 22:34 AnonymBruker skrev (På 26.11.2024 den 20.41): Så lederen din gjorde hva han skal gjøre? Fulgte deg godt ipp og involverte hr for at det skulle gå riktig for seg. Typisk kg bruker. Alltid noen andres skyld. Klarer ikke innse at de selv er problemet. Utrolig. Er pokker ikke så vanskelig å ta litt ansvar selv. Til og med prøve unngå medarbeidersamtale som kunne løst problemet. Skremmende. Genz er ubrukelig i absolutt alt. Anonymkode: e223c...135 Brunello skrev (På 26.11.2024 den 21.00): Rart med set der. Alle andre er dumme. Tror dere har gått glipp av noe her, jeg har skrevet i tråden at jeg har gjort veldig mye selvransakelse og gått i meg selv, tatt tak i ting. Men måten lederen min har håndtert ting på ligner ikke på noe som helst slags vis hvordan man skal følge opp sykemeldte ansatte. Har selv satt meg inn i dette i ettertid og er helt sjokkert. Det er ikke sånn at bare fordi man er leder så kan man herse med ansatte som man vil, man må følge protokoll. Hvis ikke er man ingen god leder Anonymkode: 007c3...7e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:37 #32 Del Skrevet onsdag kl 22:37 Og ei heller gjør man jobben sin som tillitsvalgt om man ikke følger protokoll. Anonymkode: 007c3...7e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:56 #33 Del Skrevet i går, 05:56 Snublefot62 skrev (På 26.11.2024 den 11.00): Når leder er urimelig, HR er urimelig, forrige tillitsvalgt brøt taushetsplikten og ny tillitsvalgt er tafatt så høres det for meg ut som saken er langt mer kompleks enn det som kommer frem her. Mitt råd er å se deg etter ny arbeidsgiver. Om du er langtidssykemeldt så ville jeg forsøkt å ha en lengre periode hvor du faktisk er på jobb og samtidig søker nye steder. Det er alltid lettere å få se ny jobb mens man er i jobb. Jeg må bare kommentere, selv om du ikke er ts. Hvis det er slik for ts at hn opplever dårlig behandling fra kollegaer, HR, sjef, fagforening/tillitsvalgt, da hadde jeg gått i meg selv også. Enten i form av paranoide tanker eller om jeg faktisk gjør så grove feil. Det skal jo litt til for at absolutt alle ledd er i mot en. Jeg har opplevd en ufin sjef, men da hatt gode og støttende kollegaer og en fagforening/tillitsvalgt som tok tak I det. En annen plass har jeg opplevd ufine kollegaer, men en sjef som tok tak I det. Anonymkode: 23742...cab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:15 #34 Del Skrevet i går, 12:15 AnonymBruker skrev (På 26.11.2024 den 7.50): Hadde lederen min vært en god leder så hadde jeg jo tenkt at jeg kunne gjøre det. Men lederen min dro inn HR i sykefraværsoppfølgingen og blant annet sykefravær og andre veldig usaklige ting ble brukt mot meg i denne oppfølgingen. Jeg har ikke mye sykefravær, men noen sykefravær som går over lengre tid. Hvordan kan jeg da forestille meg at lederen min skal være mottakelig for å endre seg ved at jeg tar opp dette? Jeg har tenkt at jeg bare må sitte stille i båten og holde kjeft… Anonymkode: 007c3...7e5 Men det er da helt vanlig å ha med HR inn i sykefraværsoppfølging, spesielt når det er historikk på en del fravær.. lederen din skal ikke endre på det. Det er faktisk en forventning fra ledere over der igjen at HR kobles på slike saker. Ingen leder kobler på HR for et tilfelle av omgangssyke. Anonymkode: 34b72...d81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:35 #35 Del Skrevet i går, 12:35 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg må bare kommentere, selv om du ikke er ts. Hvis det er slik for ts at hn opplever dårlig behandling fra kollegaer, HR, sjef, fagforening/tillitsvalgt, da hadde jeg gått i meg selv også. Enten i form av paranoide tanker eller om jeg faktisk gjør så grove feil. Det skal jo litt til for at absolutt alle ledd er i mot en. Jeg har opplevd en ufin sjef, men da hatt gode og støttende kollegaer og en fagforening/tillitsvalgt som tok tak I det. En annen plass har jeg opplevd ufine kollegaer, men en sjef som tok tak I det. Anonymkode: 23742...cab AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men det er da helt vanlig å ha med HR inn i sykefraværsoppfølging, spesielt når det er historikk på en del fravær.. lederen din skal ikke endre på det. Det er faktisk en forventning fra ledere over der igjen at HR kobles på slike saker. Ingen leder kobler på HR for et tilfelle av omgangssyke. Anonymkode: 34b72...d81 Jeg skjønner hvor dere kommer fra og hvorfor dere tenker slik, men dere kjenner ikke detaljene i saken. Mine nærstående reagerer også på hvordan jeg har blitt behandlet. Og da har de sett skriftlige ting fra leder, ref. det å ikke følge protokoll. Utrolig usaklige, latterlige ting har blitt skrevet og gitt ut i møte. Jeg har folk i familien min som har lang erfaring med blant annet ledelse og tillitsverv, som reagerer veldig på det. Det er kanskje vanlig å ha med HR på slikt, men ikke at HR er med på denne måten å behandle ansatte på. Og det er ikke vanlig at tillitsvalgt ikke har noen form for reaksjon overhodet på dette. Jeg har jobbet andre steder hvor jeg som ansatt generelt, har opplevd både HR og tillitsvalgt som en god støtte. På denne arbeidsplassen jeg er på nå, er det visst ikke sånn man behandler ansatte. Anonymkode: 007c3...7e5 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:37 #36 Del Skrevet i går, 12:37 Jeg takker for alle innspill i denne tråden, det har vært til god hjelp. Jeg har ikke lenger behov for innspill så jeg avfølger tråden, og vil derfor ikke lenger lese eller følge opp svar her. Hilsen TS. Anonymkode: 007c3...7e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet i går, 14:16 #37 Del Skrevet i går, 14:16 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner hvor dere kommer fra og hvorfor dere tenker slik, men dere kjenner ikke detaljene i saken. Mine nærstående reagerer også på hvordan jeg har blitt behandlet. Og da har de sett skriftlige ting fra leder, ref. det å ikke følge protokoll. Utrolig usaklige, latterlige ting har blitt skrevet og gitt ut i møte. Jeg har folk i familien min som har lang erfaring med blant annet ledelse og tillitsverv, som reagerer veldig på det. Det er kanskje vanlig å ha med HR på slikt, men ikke at HR er med på denne måten å behandle ansatte på. Og det er ikke vanlig at tillitsvalgt ikke har noen form for reaksjon overhodet på dette. Jeg har jobbet andre steder hvor jeg som ansatt generelt, har opplevd både HR og tillitsvalgt som en god støtte. På denne arbeidsplassen jeg er på nå, er det visst ikke sånn man behandler ansatte. Anonymkode: 007c3...7e5 Ha litt i bakhodet at nærstående ikke er upartiske og objektive. Og de får kun din side av saken. Jeg sier ikke at dette er din feil, eller kun du som er årsaken - men det er noe rart når både leder, HR og to tillitsvalgte ikke gjør en god jobb eller gjør feil som du sier. Da er det på tide å ta en fot i bakken. Og at nærstående av deg støtter deg anser jeg ikke som noe rart i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjertmeis Skrevet 14 timer siden #38 Del Skrevet 14 timer siden Snublefot62 skrev (18 timer siden): Ha litt i bakhodet at nærstående ikke er upartiske og objektive. Og de får kun din side av saken. Jeg sier ikke at dette er din feil, eller kun du som er årsaken - men det er noe rart når både leder, HR og to tillitsvalgte ikke gjør en god jobb eller gjør feil som du sier. Da er det på tide å ta en fot i bakken. Og at nærstående av deg støtter deg anser jeg ikke som noe rart i det hele tatt. Jeg forstår at om man ikke selv har vært ansatt på en slik arbeidsplass, så kan det høres usannsynlig at både ledere, HR og tillitsvalgte ikke gjør jobben de skal eller er urimelige. Men det finnes faktisk arbeidsplasser der fryktkukturen er så stor og arbeidsmiljøet så dårlig at det gjennomsyrer hele organisasjonen, og som i tur bidrar til at tillitsvalgtfunksjonen og HR i praksis ikke fungerer. Jeg har selv vært ansatt et sted der verneombud og tillitsvalgte risikerer represalier om de står opp mot dårlig ledelse på vegne av de ansatte, og der dette vil påvirke deres karrieremuligheter. Jeg kjenner også en som har vært hovedtillitsvalgt i mange år, og som har fått kjenne pisken så til de grader for innsatsen han har gjort for sine medlemmer. Forbundet passer på ham, mens arbeidsgiveren straffer ham kontinuerlig og forsøker å tvinge han ut. At tillitsvalgte bukker under for slikt press eller ikke tør å ta den personlige kostnaden forekommer nok. Og råtne epler finnes overalt. Ikke bare i ledelse, men også i HR-avdelinger. Man skal ikke se bort fra at sannsynligheten for at en virksomhet med dårlig personalpolitikk og giftig ledelse også klarer å ansatte likesinnende personer i HR-stillinger. Hva som er tilfelle for TS vet vi ikke, men det er mulig at TS dessverre jobber i en pill råtten bedrift. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå