Gå til innhold

Kan man bare be om sykmelding?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en rygg og et hode som verker konstant og dette går ut over alt i livet mitt akkurat nå🤯 Det har pågått en stund nå, vært hos fysio som er sjokkert over hvor stram muskulaturen er og at dette skyldes stress. 

Jeg er en person med høy arbeidsmoral og det å dra til legen og faktisk be om ei sykmelding sitter langt inne… Men jeg har blitt rådet av fysio til å stresse ned og la muskulaturen slappe av.

Er det så enkelt å bare dra til legen og få han til å kjenne på ryggen min og sykmelde meg? Jeg ønsker ikke å få sterke smertestillende for å kunne stå i jobb/det daglige - da ønsker jeg heller å trappe ned jobbingen og jobbe aktivt med fysio og opplegg derifra.

Anonymkode: 32667...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du drar til legen, beskriver symptomene dine og blir undersøkt, så blir det opp til legen hva som bør gjøres. Sterke smertestillende tror jeg ingenting på at du trenger, men en kort tablettkur vil kunne hjelpe musklene dine å slappe av. Kanskje vil legen anbefale trening. Eller kanskje sykemelding. Du må bare dra dit og se.

Anonymkode: 90239...44d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du drar til legen, beskriver symptomene dine og blir undersøkt, så blir det opp til legen hva som bør gjøres. Sterke smertestillende tror jeg ingenting på at du trenger, men en kort tablettkur vil kunne hjelpe musklene dine å slappe av. Kanskje vil legen anbefale trening. Eller kanskje sykemelding. Du må bare dra dit og se.

Anonymkode: 90239...44d

Har vært hos legen et par ganger før, fått sterke smertestillende og fått beskjed om å oppsøke fysio. Noe jeg har gjort, men som fysio sier så er det lite han får gjort så lenge muskulaturen stivner til med en gang stresset kommer. Vurderer å spørre om henvisning til MR og å avdekke ting, da jeg var mye revmatisme i familien😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er legen som bestemmer om du blir sykemeldt, så du får starte med en legetime. 

Anonymkode: 7656a...f99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fysioterapeut anbefaler sykemelding så bør legen gi deg sykemelding ja. 

Anonymkode: 3a064...73b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor løser ikke fysioterapeuten opp muskulaturen din? På én time løste manuellterapeuten min opp stram kjevemuskulatur jeg hadde hatt i årevis og mye hodepine slapp umiddelbart. For ryggen går jeg til kiropraktor og i tillegg tar jeg massasje hos squeeze for å løsne opp skuldre og nakkemuskulatur.

Anonymkode: 3b763...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som ikke har peiling på stress her ser jeg! Har man spenninger pga stress så MÅ man roe ned en stund og finne en måte og håndtere stresset på . Ellers må man til fysio anna hver uke for å løse opp. FOREBYGGING er ordet, man tar en sykemelding og kjenner på om det hjelper. Og hvis det får ned stresset så må man se videre hva det er på jobben som lager stress og prøve tilrettelegging. Brannslukking er ikke det riktige, forebygging er undervurdert! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor løser ikke fysioterapeuten opp muskulaturen din? På én time løste manuellterapeuten min opp stram kjevemuskulatur jeg hadde hatt i årevis og mye hodepine slapp umiddelbart. For ryggen går jeg til kiropraktor og i tillegg tar jeg massasje hos squeeze for å løsne opp skuldre og nakkemuskulatur.

Anonymkode: 3b763...d04

Behandlingen hjelper der og da, helt til hodet mitt begynner å stresse ifht jobb osv, den evige tidsklemma med å levere barn, hente barn, før og etter jobb, osvosv. Har konstant høye skuldre.
Derfor hadde det vært interessant å se om en SM hadde hjulpet å få muskulaturen til å holde seg i sjakk mens behandlingen hos fysio foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noen som ikke har peiling på stress her ser jeg! Har man spenninger pga stress så MÅ man roe ned en stund og finne en måte og håndtere stresset på . Ellers må man til fysio anna hver uke for å løse opp. FOREBYGGING er ordet, man tar en sykemelding og kjenner på om det hjelper. Og hvis det får ned stresset så må man se videre hva det er på jobben som lager stress og prøve tilrettelegging. Brannslukking er ikke det riktige, forebygging er undervurdert! 

Absolutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandlingen hjelper der og da, helt til hodet mitt begynner å stresse ifht jobb osv, den evige tidsklemma med å levere barn, hente barn, før og etter jobb, osvosv. Har konstant høye skuldre.
Derfor hadde det vært interessant å se om en SM hadde hjulpet å få muskulaturen til å holde seg i sjakk mens behandlingen hos fysio foregår.

Du bør ordne avlasting fra barn også.

Det er jo ikke bare jobben du blir stresset av.

Anonymkode: d85a7...817

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du bør ordne avlasting fra barn også.

Det er jo ikke bare jobben du blir stresset av.

Anonymkode: d85a7...817

Avlastning fra barn, ja, nei takk😅 Jeg jobber en ganske heftig turnus, så mindre tid med barna mine er ikke noe jeg ønsker eller har behov for😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avlastning fra barn, ja, nei takk😅 Jeg jobber en ganske heftig turnus, så mindre tid med barna mine er ikke noe jeg ønsker eller har behov for😊

Du bør be om ending i turnusen din, siden den er så heftig, før du ber om sykemelding!

Anonymkode: d642c...54e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du bør be om ending i turnusen din, siden den er så heftig, før du ber om sykemelding!

Endring 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det lar seg dessverre ikke gjøre.. Selv om arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge, så er det ikke sånn at en hel turnus kan endres totalt i mitt tilfelle😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på overskriften, ja, du kan bare gå til legen og be om sykmelding! Hvorvidt du får det er jo opp til legen, så det er uansett ikke slik at du «sykmelder deg selv» liksom. Men gå dit, forklar symptomene, og at du tror en nedtrapping fra jobb kan hjelpe.

Noen leger presenterer den løsningen selv, andre er litt mer restriktive på å initiere sykmelding, så da må du be om det selv. 

Anonymkode: d51e8...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det lar seg dessverre ikke gjøre.. Selv om arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge, så er det ikke sånn at en hel turnus kan endres totalt i mitt tilfelle😌

Det er ikke sykemelding du trenger, for symptomene vil komme tilbake når du er tilbake i jobb.

Det du må gjøre er å gjøre endringer på hverdagen din, om det så er å få en annen jobb, så er det hva du må gjøre. 

Anonymkode: 8dec8...55e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...