AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #1 Del Skrevet 25. november 2024 Et familiemedlem som gikk bort for mange år siden eide en nokså sjelden gullmynt. Det var ikke kommunikasjon mellom min side av familien og vedkommendes ektefelle etter dødsfallet, og det var ikke før etter at ektefellen også gikk bort at noen oppdaget at gullmynten var borte. Ingen vet om den er solgt, gitt bort eller stjålet, men stjålet virker mest sannsynlig siden skrinet den lå i ble funnet tomt. Det har gått flere år, og mynten er nok tapt for godt, men den var såpass spesiell at jeg tror at en erfaren mynthandler ville husket den. Er det noen som vet hvem man ville gått til på Hamar hvis man hadde en mynt man ville få verdsatt antakelig en gang mellom 2002 og 2017? Anonymkode: 5aa52...7f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #2 Del Skrevet 26. november 2024 Man hadde i mange år noe som het Hamar Mynt og Frimerkeforretning, men vet ikke om de fortsatt eksisterer; i dagens marked handler de færreste over disk, men får samlergjenstander kjøpt billigere på auksjoner, noe som også gjaldt perioden før 2017, slik at mynten kan ha blitt omsatt der. Noe som heter Alladin finnes også i Hamar idag, men aner ikke når denne kjeden ble opprettet; de selger også mynter. https://aladdingull.no/ Om dette var en norsk gullmynt som lå i et etui, måtte den ha vært av nyere dato (etter 1990), og disse myntene er på ingen måte uvanlige og prisen følger metallprisen, noe som også til dels gjelder gullmyntene som ble preget frem til 1910; den eneste norske gullmynten laget de siste 200 årene som kan sies å være sjelden, er 20-kronen fra 1883, men tror neppe det er mynten du har i tankene. Andre lands gullmymter er det lite marked for i Norge, og prisene er deretter. Men hvorfor tror du at den er stjålet - kanskje ektefellen har solgt den ...? Anonymkode: 399bb...9b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erd Skrevet 26. november 2024 #3 Del Skrevet 26. november 2024 https://www.roschberg.no 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #4 Del Skrevet 26. november 2024 En flott butikk der jeg handlet litt selv for mange år siden, men den befinner seg i Oslo, og jeg tror neppe en tyv bosatt i området rundt Hamar ville tatt veien dit først. I det hele tatt er konseptet gå til butikk, forhøre seg om verdien, og gå ut med en tykk bunke cash utdatert; alle seriøse butikker som omsetter gull og verdigjenstander er oppmerksomme på tyvegods idag, og ingen vil få et stempel som heler som hjelper kriminelle; samlermarkedet i et lite land som Norge er ikke all verden, og det er ikke vanskelig å få oversikt over hva som foregår. Så en tyv med en viss erfaring ville først ha sjekket hva gjenstanden selges for på nett, og deretter kanskje lagt dette ut på en auksjon; beløpet man ville få i en butikk vil uansett alltid være lavere enn det man får på auksjon, da butikker også må ha noe å leve av - vet ikke hvor store marginene på gull er, men prisen kjøper betaler, er nok betydelig høyere enn det man får som selger. I tillegg tror jeg neppe man får utlevert kontanter om en helt ukjent person dukker opp med noe som potensielt kan være tyvegods i en fysisk butikk, og da er tyven like langt. Uansett - hvis TS vil forsøke å spore opp gullmynten, må man først vite hvilken mynt det er snakk om - finnes det bilder av mynten, vil dette naturligvis være til hjelp, og gå gjennom større auksjonssteder siden årtusenskiftet; det er godt mulig at mynten har blitt omsatt der; her er for eksempel oversikten hos Skanfil siden 2008 når jeg søker etter "gullmynt": https://skanfil.no/auksjon/sok?q=gullmynt&type=2 Andre større butikker som Riibe (Trondheim) har (eller i alle fall hadde) solide salgskataloger med illustrasjoner av objektene; nevnte Roschberg har sikkert også god oversikt over ting de har solgt tidligere: https://riibe.no I tillegg har man noen få butikker som Oslo Myntgalleri eller Numisma, men i det store og det hele kan antall forretninger som fortsatt selger mynter i Norge telles på en, eller to hender: https://www.oslomyntgalleri.no https://www.numisma.no/shop/ Anonymkode: 399bb...9b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #5 Del Skrevet 26. november 2024 Kommentaren min over var for øvrig et svar til: Erd skrev (3 timer siden): https://www.roschberg.no Anonymkode: 399bb...9b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #6 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): En flott butikk der jeg handlet litt selv for mange år siden, men den befinner seg i Oslo, og jeg tror neppe en tyv bosatt i området rundt Hamar ville tatt veien dit først. I det hele tatt er konseptet gå til butikk, forhøre seg om verdien, og gå ut med en tykk bunke cash utdatert; alle seriøse butikker som omsetter gull og verdigjenstander er oppmerksomme på tyvegods idag, og ingen vil få et stempel som heler som hjelper kriminelle; samlermarkedet i et lite land som Norge er ikke all verden, og det er ikke vanskelig å få oversikt over hva som foregår. Så en tyv med en viss erfaring ville først ha sjekket hva gjenstanden selges for på nett, og deretter kanskje lagt dette ut på en auksjon; beløpet man ville få i en butikk vil uansett alltid være lavere enn det man får på auksjon, da butikker også må ha noe å leve av - vet ikke hvor store marginene på gull er, men prisen kjøper betaler, er nok betydelig høyere enn det man får som selger. I tillegg tror jeg neppe man får utlevert kontanter om en helt ukjent person dukker opp med noe som potensielt kan være tyvegods i en fysisk butikk, og da er tyven like langt. Uansett - hvis TS vil forsøke å spore opp gullmynten, må man først vite hvilken mynt det er snakk om - finnes det bilder av mynten, vil dette naturligvis være til hjelp, og gå gjennom større auksjonssteder siden årtusenskiftet; det er godt mulig at mynten har blitt omsatt der; her er for eksempel oversikten hos Skanfil siden 2008 når jeg søker etter "gullmynt": https://skanfil.no/auksjon/sok?q=gullmynt&type=2 Andre større butikker som Riibe (Trondheim) har (eller i alle fall hadde) solide salgskataloger med illustrasjoner av objektene; nevnte Roschberg har sikkert også god oversikt over ting de har solgt tidligere: https://riibe.no I tillegg har man noen få butikker som Oslo Myntgalleri eller Numisma, men i det store og det hele kan antall forretninger som fortsatt selger mynter i Norge telles på en, eller to hender: https://www.oslomyntgalleri.no https://www.numisma.no/shop/ Anonymkode: 399bb...9b4 Glemte å nevne Naturens Mangfold, en sjarmerende, liten butikk som hadde den store gleden av å oppdage en 20-krone fra 1883: https://www.naturensmangfold.no/products/sensasjon-20-kroner-1883-gull Sitat Mynten er bare kjent i noen titalls eksemplarer i privat eie, så det at et tidligere ukjent eksemplar av denne typen dukker tilfeldig opp på disken skjer meget, meget sjelden! Kunden lurte fælt på hvorfor vi ikke bare hadde tilbudt han omtrent gullprisen som er vanlig pris for denne typen mynter med andre årstall. Han ville jo vært fornøyd med noen tusenlapper og ville aldri funnet ut at vi hadde lurt han. Men skal man se seg selv i speilet hver morgen så er man aldri i tvil om at ordtaket "Ærlighet varer lengst" fortsatt har noe for seg. Vi har tross alt uplagierte mastergrader! Anonymkode: 399bb...9b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #7 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man hadde i mange år noe som het Hamar Mynt og Frimerkeforretning, men vet ikke om de fortsatt eksisterer; i dagens marked handler de færreste over disk, men får samlergjenstander kjøpt billigere på auksjoner, noe som også gjaldt perioden før 2017, slik at mynten kan ha blitt omsatt der. Noe som heter Alladin finnes også i Hamar idag, men aner ikke når denne kjeden ble opprettet; de selger også mynter. https://aladdingull.no/ Om dette var en norsk gullmynt som lå i et etui, måtte den ha vært av nyere dato (etter 1990), og disse myntene er på ingen måte uvanlige og prisen følger metallprisen, noe som også til dels gjelder gullmyntene som ble preget frem til 1910; den eneste norske gullmynten laget de siste 200 årene som kan sies å være sjelden, er 20-kronen fra 1883, men tror neppe det er mynten du har i tankene. Andre lands gullmymter er det lite marked for i Norge, og prisene er deretter. Men hvorfor tror du at den er stjålet - kanskje ektefellen har solgt den ...? Anonymkode: 399bb...9b4 Det var en utenlandsk mynt, jeg ikke helt sikker på årstallet, men vet det er mellomkrigstid. Har sjekket litt på nettet og den kan være ganske verdifull. Regner med at det blir som å lete etter nåla i høystakken, men det hadde vært fint å vite hva som skjedde med den. Ektefellen kan jo ha solgt eller gitt den bort, men de som kjente vedkommende mener det virker lite sannsynlig. Grunnen til at vi tror den kan være stjålet er at det til tider skal ha vært en del folk som kom og gikk i huset. Skulle jeg klare å spore den opp regner jeg ikke med å kunne få den tilbake, kan verken bevise tyveri eller at den har vært i min families eie. Jeg vet ikke om det finnes bilde av den. Anonymkode: 5aa52...7f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #8 Del Skrevet 26. november 2024 La det gå. Anonymkode: 21059...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #9 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det var en utenlandsk mynt, jeg ikke helt sikker på årstallet, men vet det er mellomkrigstid. Har sjekket litt på nettet og den kan være ganske verdifull. Regner med at det blir som å lete etter nåla i høystakken, men det hadde vært fint å vite hva som skjedde med den. Ektefellen kan jo ha solgt eller gitt den bort, men de som kjente vedkommende mener det virker lite sannsynlig. Grunnen til at vi tror den kan være stjålet er at det til tider skal ha vært en del folk som kom og gikk i huset. Skulle jeg klare å spore den opp regner jeg ikke med å kunne få den tilbake, kan verken bevise tyveri eller at den har vært i min families eie. Jeg vet ikke om det finnes bilde av den. Anonymkode: 5aa52...7f0 Når du skriver at mynten var utenlandsk, var dette kanskje en amerikansk 20-dollar i gull ...? I tilfelle bør man ikke la seg blende av katalogprisene, for bortsett fra den berømmelige 1933-årgangen der så å si alle myntene ble smeltet ned uten at mynten kom i omløp, er denne mynten i normalkvalitet sjeldent mer verdt enn metallverdien. Hvis dette var en mer uvanlig utenlandsk gullmynt, bør den ikke være så vanskelig å spore opp via auksjonshus da det er begrenset hvor mange utenlanske gullmynter fra denne tiden som har vært omsatt i Norge de siste 20-25 årene. De siste danske gullmyntene fra mellomkrigstiden kom heller ikke i vanlig omløp, men eksempelvis fikk tannleger dem for å lage gullfyllinger til pasientene sine under krigen slik at noen få mynter har overlevd, men dette er blant de svært sjeldne unntakene, så hvis en tyv fikk med seg dette, ble vedkommende neppe rik; for noen tusenlapper kan man velge og vrake mellom nyere eller eldre gullmynter på auksjoner. Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd meg som detektiv og forsøkt å spore opp mynten; selve skattejakten har en verdi i seg selv, og det er sikkert mange som vil være til å hjelpe til dersom man spør etter hjelp - om detn ikke har blitt smeltet om, noe jeg tviler på, må jo mynten finnes et eller annet sted. Anonymkode: 399bb...9b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #10 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Når du skriver at mynten var utenlandsk, var dette kanskje en amerikansk 20-dollar i gull ...? I tilfelle bør man ikke la seg blende av katalogprisene, for bortsett fra den berømmelige 1933-årgangen der så å si alle myntene ble smeltet ned uten at mynten kom i omløp, er denne mynten i normalkvalitet sjeldent mer verdt enn metallverdien. Hvis dette var en mer uvanlig utenlandsk gullmynt, bør den ikke være så vanskelig å spore opp via auksjonshus da det er begrenset hvor mange utenlanske gullmynter fra denne tiden som har vært omsatt i Norge de siste 20-25 årene. De siste danske gullmyntene fra mellomkrigstiden kom heller ikke i vanlig omløp, men eksempelvis fikk tannleger dem for å lage gullfyllinger til pasientene sine under krigen slik at noen få mynter har overlevd, men dette er blant de svært sjeldne unntakene, så hvis en tyv fikk med seg dette, ble vedkommende neppe rik; for noen tusenlapper kan man velge og vrake mellom nyere eller eldre gullmynter på auksjoner. Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd meg som detektiv og forsøkt å spore opp mynten; selve skattejakten har en verdi i seg selv, og det er sikkert mange som vil være til å hjelpe til dersom man spør etter hjelp - om detn ikke har blitt smeltet om, noe jeg tviler på, må jo mynten finnes et eller annet sted. Anonymkode: 399bb...9b4 Man bør heller ikke utelukke muligheten for at mynten fortsatt befinner seg i huset, godt gjemt på et trygt sted. Hvis det var slik at folk kom og gikk, kan de ha tenkt på nettopp dette, og rett og slett funnet en sikker plass til mynten - en plass så vanskelig å finne at man kanskje til slutt glemmer hvor mynten faktisk ble lagt. Folk som pusser opp gamle hus, finner fra tid til annen verdigjenstander skjult under gulv, paneler etc., så det å gjemme bort ting for å redde dette fra å bli stjålet, er noe man har gjort til alle tider. Anonymkode: 399bb...9b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå