Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg heier på de som stiller seg kritiske til hvordan influencere selger sine barn på nett. De som tørr å stille de spørsmålene som det så sårt er behov for; hva med barna? Hva med deres rettsvern? 

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
anno19 skrev (6 minutter siden):

Jeg heier på de som stiller seg kritiske til hvordan influencere selger sine barn på nett. De som tørr å stille de spørsmålene som det så sårt er behov for; hva med barna? Hva med deres rettsvern? 

Det er helt grusomt. Ille nok med influensere som sloss om oppmerksomheten ved å fortelle stadig mer intime og "sjokkerende" detaljer om eget liv. Men når barn kommer inn i bildet så bør de logge av. Barn skal slippe at oppmerksomhetskåte foreldre selger hjemmet deres og rutinene deres til hundretusener av ukjente som elsker å fråtse i skandaler og intime detaljer. Blir jo som de avdankede kjendisene som selger seg til Se og Hør, der de tipser om ny ung kjæreste som de skal kysse i parken kl 13. Mest kjent er vel Sven O. Høiby som solgte detaljer om datteren for penger. Moralsk forkastelig, og ikke minst mentalt belastende. 
Må jo bli et klasseskille etterhvert. Der de som har råd, og ikke er avhengige av bekreftelsen det gir logger av. 

Endret av Doris Becker
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Er det egentlig noe forskjell på Sven O og dagens influencere? Han solgte info om datteren for en sydentur, og influencere selger alt om barna sine for å få råd til botox og Hermès veske. 

• Liker 21
  • Nyttig 10
Skrevet
anno19 skrev (5 minutter siden):

Er det egentlig noe forskjell på Sven O og dagens influencere? Han solgte info om datteren for en sydentur, og influencere selger alt om barna sine for å få råd til botox og Hermès veske. 

Jeg synes det er en god parallell, derfor jeg trakk det frem som eksempel. Dagens influensere prøver å selge seg selv som eksklusive, rike og privilegerte. Men er de det? For meg blir de som Sven O eller Anna Nicole Smith, eller Playboy Bunnies. De selger seg selv. De er bare brikker i en stor kynisk industri, merkevarer, der det er eiere av de sosiale mediene som håver inn. De må stadig utlevere mer og mer intime detaljer, diagnoser og "sjokk" som clickbaits for å holde seg relevante. Hvem er de hvis de logger av? Ikke sikkert de vet det selv. 

• Liker 5
  • Nyttig 8
Skrevet

Det er jo bare tragisk at det finnes en tilhengerskare som mener at dette er greit, at det å eksponere barn og deres liv på nett er flotte greier. At når en influencer ikke viser ansiktet til barnet så er det er bevis på at vedkommende tar hensyn til barnet og er så familieorientert og en god mor….. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
anno19 skrev (1 time siden):

Det er jo bare tragisk at det finnes en tilhengerskare som mener at dette er greit, at det å eksponere barn og deres liv på nett er flotte greier. At når en influencer ikke viser ansiktet til barnet så er det er bevis på at vedkommende tar hensyn til barnet og er så familieorientert og en god mor….. 

Å vise ansiktet til disse små premature ville egentlig vært det minste problemet. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Hennes mann virker som en mann som ikke ønsker å utlevere livet sitt, derfor er det rart at han tillater at hun kringkaster minutt for minutt?

Han tjener vel til salt i maten, og i denne intensive og sårbare fasen burde Karianne Vilde tatt helt fri for å fokusere på seg selv, og ikke styre på for å tjene mest mulig penger på snap.

Endret av Tough cookie
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Tough cookie skrev (1 minutt siden):

Hennes mann virker som en mann som ikke ønsker å utlevere livet sitt, derfor er det rart at han tillater at hun kringkaster minutt for minutt?

Han tjener vel til salt i maten, og i denne intensive og sårbare fasen burde Karianne Vilde tatt helt fri for å fokusere på seg selv.

"Coulda, woulda, shoulda". Hun er antagelig avhengig av oppmerksomheten og bekreftelsen. Vil stå som en skamplett i historien dette. At barna ikke har noe vern.

Forferdelig å lese om hvordan barn av denne type influensere har hatt det. Nå har flere blitt store nok til å fortelle:

https://edition.cnn.com/2024/05/29/us/social-media-children-influencers-cec

"Children’s advocates said it’s important for parents to respect their kids’ autonomy and allow them control of their own digital footprint.  They said their biggest concerns are not parents who post occasional photos of their kids but family vloggers and other influencers who seek followers and revenue on platforms such as YouTube and TikTok. These influencers document their families’ most personal moments online, turning their home lives into reality shows."

"They’re seeking new laws similar to those governing child actors."

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Doris Becker skrev (6 timer siden):

Før vernet kjendiser om privatlivet. Men det var jo kjendiser der jobben gjør dem kjente, altså de har en yrkestittel i bunnen. Influensere lever av å brette ut sitt privatliv. Det er ekstremt belastende for psyken på sikt. for barna er det bare tragisk at de ikke beskyttes av regelverk. Det er kommersielle kanaler, og de blir som salgsvarerå regne. 

Ja, vi visste veldig lite om kjendisbarna (datteren til Jan teigen og Anita Skorgan ble trukket fram i en annen tråd, hva hun har uttalt i voksen alder om den ufrivillige oppmerksomheten fra media og andre, selv om foreldrene prøvde å skjerme henne), de stilte gjerne opp i en «hjemme hos reportasje» eller to, også var det var vel ofte sak når de hadde fått barn og en del delte bilde av babyene. Men ikke mye mer enn det. Og om det var noe var det bilder i mer offentlige sammenhenger, men ikke informasjon OM ungene. Selv om jeg f.eks ville gjenkjent tvillingdøtrene til Sven Nordin og kona, så aner jeg INGENTING om helse, oppvekst, eller noe annet.
Og hvis vi f.eks ser på «gamle» komikere og artister, som Harald Eia, Bård Tufte, Atle Antonsen, Øystein Sunde, Halfdan Sivertsen, og ja…hjelp meg noen nå sa hjernen stopp på aktuelle folk, MEN, vet vi noe særlig om barna deres? Nei. Fordi de har tvert imot gjort mye for å holde familielivet skjult. Så det er nok en stor forskjell på om du er blitt kjent/kjendis for hva du gjør, vs hva du har gjort på SoMe. Jeg lurer også på hva barna vil gjøre etterhvert…

Endret av Ninaen
  • Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
Ninaen skrev (2 minutter siden):

Ja, vi visste veldig lite om kjendisbarna (datteren til Jan teigen og Anita Skorgan ble trukket fram i en annen tråd, hva hun har uttalt i voksen alder om den ufrivillige oppmerksomheten fra media og andre, selv om foreldrene prøvde å skjerme henne), de stilte gjerne opp i en «hjemme hos reportasje» eller to, og det var vel ofte sak når de hadde fått barn og en del delte bilde av babyene. 
Og hvis vi f.eks ser på «gamle» komikere og artister, som Harald Eia, Bård Tufte, Atle Antonsen, Øystein Sunde, Halfdan Sivertsen, og ja…hjelp meg noen nå sa hjernen stopp på aktuelle folk, MEN, vet vi noe særlig om barna deres? Nei. Fordi de har tvert imot gjort mye for å holde familielivet skjult. Så det er nok en stor forskjell på om du er blitt kjent/kjendis for hva du gjør, vs hva du har gjort på SoMe. Jeg lurer også på hva barna vil gjøre etterhvert…

Jeg skjønner ikke at det ikke skrives mer om hvor nedrig dette er. Å leve av å brette ut privatlivet, gjøre seg selv til en clickbait... For hva? Luksusvesker? Ferier der de må brette ut alt?  Det kan jo ikke være verdt pengene. -det må være fordi de er avhengige av oppmerksomheten. Men det er skikkelig trist da. Og det burde skrives mer om. Jeg tror vi vil se noen tragiske skjebner fremover. Ser det allerede. De som skyver barna foran seg som salgsvarer er jo ikke friske. 

• Liker 4
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)
Doris Becker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke at det ikke skrives mer om hvor nedrig dette er. Å leve av å brette ut privatlivet, gjøre seg selv til en clickbait... For hva? Luksusvesker? Ferier der de må brette ut alt?  Det kan jo ikke være verdt pengene. -det må være fordi de er avhengige av oppmerksomheten. Men det er skikkelig trist da. Og det burde skrives mer om. Jeg tror vi vil se noen tragiske skjebner fremover. Ser det allerede. De som skyver barna foran seg som salgsvarer er jo ikke friske. 

https://www.tv2.no/underholdning/minutt-for-minutt-fra-fodestuen-pengemaskin/17790507/

Ikkje mykje kritikk å spore. 

Endret av oss-to
  • Liker 2
Skrevet

Ja, dette skal noko til å slå. Nybakt mor på jobb etter 6 dager. Vi har alt for lang fødselspermisjonar i Norge. Her er berre å komme seg ut i arbeid!

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Irja skrev (9 timer siden):

Karianne og Kristian er stinn av penger. Karianne trenger ikke å selge barna sine på snapchat, men velger allikevel å gjøre det. Nitrist.

Karianne er ikke stinn av penger. Kristian har nok en del siden han er sønn av sin far samt tjener bra selv.

For et halvt år siden skrev tv2 om Spetalen familien, der Karianne står som gift med Kristian. Hun tjente under 400.000. Neste ligning kommer vel ca desember 2025. 
Tidligere år har hun tjent mye mindre.

https://www.tv2.no/underholdning/sa-mye-tjener-de-pa-sosiale-medier/17214667/

Skrevet

Hun er på ELLE-festen..... "De på sykehuset sier at det er viktig at jeg kommer meg ut og føler meg som personen jeg var før" 

6 dager etter fødsel, i uke 28. 

Jeg måper.

• Liker 20
  • Nyttig 29
Skrevet

Jeg har aldri fulgt så mye med på denne influenseren, men jeg har fått med meg en ting: 

Det er i mine øyne helt SYKT at verden har kommet dit at man prioriterer å legge ut snapstory i tiden mellom keisersnitt og første møte med babyene sine. 

Hva skjer med verden? Dette er bare trist😥

• Liker 14
  • Nyttig 28
Skrevet
Kartoffel skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri fulgt så mye med på denne influenseren, men jeg har fått med meg en ting: 

Det er i mine øyne helt SYKT at verden har kommet dit at man prioriterer å legge ut snapstory i tiden mellom keisersnitt og første møte med babyene sine. 

Hva skjer med verden? Dette er bare trist😥

AMEN!!!! 100 % enig

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Dette blir bare dumt…… dersom det er Elle sin sommerfest som må til for å redde din mentale helse……

• Liker 12
  • Nyttig 16
Skrevet

Ja, dette reagerer jeg på også. Hva har hun der å gjøre nå? Slappe av? Legge datteren? Hva som helst annet. 

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet

Ro dere ned litt æ. Ho fortalte at ho skulle prøve å være der en time for å koble av hvordan hverdagen ser ut nå, og i følge Snapchat så var ho der faktisk bare i overkant av en time før ho dro tilbake på sykehuset.. 

• Liker 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...