Gå til innhold

Karianne Vilde

J..

Anbefalte innlegg

Poly skrev (3 minutter siden):

Ja, tenk og drasse to babyer ut for og hente/levere i barnehagen altså. Det skulle tatt seg ut om hun måtte fikse alene. 

Er det noe jeg virkelig har evne til og skjønne henne på så er det dette.. en ting er jo når de er noe større. Men det er snakk om 2 små babyer i starten. Andre har kanskje en mann som kan levere eldste i barnehagen.

Ja jeg vet hun har en mann men nå har han en arbeidstid som starter før bhg åpner. Så hvorfor må en mamma stresse som en gal med alt dette når de har mulighet til å få hjelp..

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AntiBullshit skrev (21 minutter siden):

Jeg kan ikke svare på spørsmålene du stiller her, men det er jo et tankekors dersom svaret er nei. Det forsterker i såfall opplevelsen av at det å «hente seg en aupair» (som bonsaijenta sier) er en form for moderne kolonisering, slavearbeid og sosial dumping. Jeg tror mange vil sitte igjen med en rar bismak i munnen dersom man reflekterer litt rundt det skjeve maktforholdet. Det er ikke det at man tenker at Karianne er et dårlig menneske fordi hun ønsker å slippe å rydde opp etter seg og familien, det tror jeg alle hadde likt å ha muligheten til. 

Det er alltids noen som tenker det verste om folk.

Jeg har i mange år jobbet med veldedighet i konkrete land i Asia og derfor vi valgte aupair derfra. Mest fordi jeg både kjenner og elsker kulturen. De menneskene jeg har møtt og jobbet med har i likhet med oss også drømmer men som for dem er vanskeligere å realisere. 

De årene de fikk være aupair hos oss, har de sponset søsken med utdanning, mat på bordet og løfte deres familie fra fattigdom. Aupair en vår har fått reise jorden rundt sammen med oss og dratt på steder de ikke hadde fått muligheten ellers. Nei, vi har ikke hentet oss en slave. De årene har det utviklet vennskap og som vi betrakter som familie. 

Jeg kjenner flere i vår vennekrets som også gjør det samme. Ingen her som har hentet en slave, heller tvert imot.

Jeg er enig i at aupairordningen slik den er idag er åpen for modernisering slik at de som kommer hit IKKE blir utnyttet. Det blir altfor lett å bare avvikle ordningen. Det skyver bare problemet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en annen diskusjon om bruken av aupair/arbeidsutveksling her inne. Det er typisk «rik hvit» tankegang å tro at en redder verden gjennom å tilby noen å jobbe nærmest for knapper og glansbilder - for de får jo se verden, oppleve mye og samtidig hjelpe sin familie der hjemme, og så holder vi jo fortsatt kontakten osv. Slik kan en tappe u-land for arbeidskraft og det bidrar ikke til å hjelpe et land. Caredrain er resultat av dette. Dersom en trenger hjelp hjemme, hvorfor utnytte de som ikke har så mye? Hvorfor ikke betale det du selv ville hatt for jobben? Tviler på om hun selv ville tatt den jobben for hva de kommer til å tilby.

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bonsaijenta skrev (3 timer siden):

Aupairordningen er gull når man har barn. Fint for dem. 

Synd at det avvikles for vi har hatt bare positive erfaringer med ordningen.

Jeg håper ordningen reverseres ved regjeringsskifte men med strenge regler for å svarteliste de som utnytter ordningen, samt få høye bøter, kanskje fengsel. 

Etter mitt syn burde familiene selv velge fra hvilket land de selv ønsker å hente aupair fra. 

Det blir som nevnt ikke avviklet,men endret.

"Avviklinga inneber at tredjelandsborgarar ikkje lenger kan få opphald i Noreg som au pair. Det vil likevel framleis vere mogleg å hente au pairar eller praktikantar frå EØS-området, i medhald av det vanlege EØS-regelverket om fri rørsle."

https://www.udi.no/aktuelt/au-pair-ordningen-avvikles/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poly skrev (1 time siden):

Ja, tenk og drasse to babyer ut for og hente/levere i barnehagen altså. Det skulle tatt seg ut om hun måtte fikse alene. 

Man vinner ingen premie for å ha det vanskelig,eller unngå hjelp hvis man kan få/kjøpe det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (14 minutter siden):

Man vinner ingen premie for å ha det vanskelig,eller unngå hjelp hvis man kan få/kjøpe det.

Jo, man vinner mestringsfølelse. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anno19 skrev (1 time siden):

Tror det er en annen diskusjon om bruken av aupair/arbeidsutveksling her inne. Det er typisk «rik hvit» tankegang å tro at en redder verden gjennom å tilby noen å jobbe nærmest for knapper og glansbilder - for de får jo se verden, oppleve mye og samtidig hjelpe sin familie der hjemme, og så holder vi jo fortsatt kontakten osv. Slik kan en tappe u-land for arbeidskraft og det bidrar ikke til å hjelpe et land. Caredrain er resultat av dette. Dersom en trenger hjelp hjemme, hvorfor utnytte de som ikke har så mye? Hvorfor ikke betale det du selv ville hatt for jobben? Tviler på om hun selv ville tatt den jobben for hva de kommer til å tilby.

Hvorfor tror du familier som har aupair utnytter aupairen? 
Det er heller ikke snakk om å redde verden eller noen men det drar flere og flere bort fra fattigdom. 

Hvordan kan tre år med jobb i et annet land som også bidrar at andre familiemedlemmer også får råd til å utdanne seg i sitt hjemland tappe hjemlandet sitt for arbeidskraft? 

Aupairens oppgave har primært vært barnepass. Det er ikke snakk om å utnytte noen her. Vi betaler for norskkurs, tannlegeregninger, flybilletter på ferie i hjemlandet eller sammen med oss.

Det hadde faktisk vært billigere å betale naboens barn om å levere og hente. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poly skrev (2 timer siden):

Du har gjort det samme selv regner jeg med siden du har så god erfaring med og kle på ei på 2.5 år pluss tvillinger kl 7.30.. å du har da erfaring med og ha tvillinger som er innstilt på å ikke må ha tørr bleie eller er sultne kl 7.30? 

Jeg synes du bør fortelle henne om dine erfaringer på dette slik att hun vet hvordan hun skal gjøre dette 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poly skrev (2 timer siden):

Det er jo verdt masse når man ikke har sovet fordi babyene sover på skift hele natta, man ammer to barn om hverandre fordi dobbel amming er dritvanskelig OG storesøster er for liten til å kunne forstå hva hun kan og ikke kan gjøre. Med mindre man har stått i den situasjonen selv (1+2 på under 3år) så tenker jeg at man ikke skal mene så mye egentlig. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de er heldige som har mulighet til å velge dette. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye jeg ikke er enig med influensere i, men å kjøpe seg hjelp hjemme når man får tvillinger og har en på 2,5 år, er ikke i den kategorien. Selvfølgelig må det være greit å kjøpe  hjelp om man kan, i allefall om man har en mann som ikke bidrar i det daglige hente- og leveringskjøret i bhg. 

Vi har bare to barn, men har vaskehjelp fra byrå en gang i måneden. Hadde jeg hatt råd, hadde jeg glatt kjøpt vaskehjelp ukentlig, en ting mindre å diskutere og være uenige om i hverdagen, og mer tid til andre, kjekkere ting med familien. Hadde gjerne kjøpt hjelp til klesvask også, jeg, hadde jeg hatt råd. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (41 minutter siden):

Du har gjort det samme selv regner jeg med siden du har så god erfaring med og kle på ei på 2.5 år pluss tvillinger kl 7.30.. å du har da erfaring med og ha tvillinger som er innstilt på å ikke må ha tørr bleie eller er sultne kl 7.30? 

Jeg synes du bør fortelle henne om dine erfaringer på dette slik att hun vet hvordan hun skal gjøre dette 

Ikke tvillinger men tre små tette. Hvorfor skal man kle på nøyaktig kl 07.30?

Man står fritt til og levere i bhg når det måtte passe. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janey79 skrev (15 minutter siden):

Det er mye jeg ikke er enig med influensere i, men å kjøpe seg hjelp hjemme når man får tvillinger og har en på 2,5 år, er ikke i den kategorien. Selvfølgelig må det være greit å kjøpe  hjelp om man kan, i allefall om man har en mann som ikke bidrar i det daglige hente- og leveringskjøret i bhg. 

Vi har bare to barn, men har vaskehjelp fra byrå en gang i måneden. Hadde jeg hatt råd, hadde jeg glatt kjøpt vaskehjelp ukentlig, en ting mindre å diskutere og være uenige om i hverdagen, og mer tid til andre, kjekkere ting med familien. Hadde gjerne kjøpt hjelp til klesvask også, jeg, hadde jeg hatt råd. 

Men nå bidrar jo ikke mannen til dette fordi han er på jobb.. 

Å jeg hadde glatt gjort det samme om jeg hadde hatt  mulighet. Så lenge det blir gjort lovlig.

Har liksom ikke hørt så mange klage på att Sebastian Solberg hadde dette

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poly skrev (6 minutter siden):

Du skjønte vel att dette var ett eksempel med 7.30

Om det er 7.30..8.00 eller 9.00.spiller liten rolle. Å du skulle sikkert ha 2 av 3 i bhg så det vil jeg si er anderledes 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (5 minutter siden):

Men nå bidrar jo ikke mannen til dette fordi han er på jobb.. 

Å jeg hadde glatt gjort det samme om jeg hadde hatt  mulighet. Så lenge det blir gjort lovlig.

Har liksom ikke hørt så mange klage på att Sebastian Solberg hadde dette

Jeg vet det. Det var en konstatering av at hun trenger enda mer hjelp enn om han var til stede. Jeg ville personlig ikke vært fornøyd med et slikt parforhold (uavhengig av penger og mulighet til å kjøpe hjelp) og en mann som var så lite til stede, men folk velger selv hvordan de vil leve sine egne liv. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poly skrev (27 minutter siden):

Det kan jeg love deg at ikke er det samme som å ha tvillinger pluss en. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Poly skrev (1 time siden):

Man kan ikke levere i barnehagen når det måtte passe.

Barnehagen har faste måltider og aktiviteter i løpet av en dag, og de fleste barnehager ønsker at barna har kommet til frokost eller senest feks 9:30.

Endret av Tough cookie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (2 minutter siden):

Barnehagen har faste måltider og aktiviteter i løpet av en dag og de fleste barnehager ønsker at barna er kommet til frokost eller senest feks 9:30

Det er ikke slik over alt. I barnehagen til ungen min kan vi levere når vi vil. Så når jeg har kveldsvakt eller fri, så ser jeg an hvor lenge ungen min sover, tar det rolig på morgenen og leverer når jeg føler for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janey79 skrev (55 minutter siden):

Jeg vet det. Det var en konstatering av at hun trenger enda mer hjelp enn om han var til stede. Jeg ville personlig ikke vært fornøyd med et slikt parforhold (uavhengig av penger og mulighet til å kjøpe hjelp) og en mann som var så lite til stede, men folk velger selv hvordan de vil leve sine egne liv. 

Ja folk må gjøre det de synes er best. Å det er mange yrker som gjør att mannen ikke kan bidra på morgenen. Er selv gift med en som var lite til stede da barna var små pga sitt yrke

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (8 minutter siden):

Barnehagen har faste måltider og aktiviteter i løpet av en dag, og de fleste barnehager ønsker at barna har kommet til frokost eller senest feks 9:30.

Mine måtte være der før kl 9.30..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...