Adonia Skrevet 28. februar 2006 #1 Skrevet 28. februar 2006 jeg sliter med hodepine ved trening, og alle spør om jeg drikker nok. synes da jeg gjør det, drikker 1.5 liter ved 45-60 min trening. men derfor lurer jeg, hvor mye drikker dere?
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #2 Skrevet 28. februar 2006 Jeg drikker 0,5 liter. Litt mer (0,3) dersom du regner med det som jeg drikker rett etter trening. Trener +/- 60 min
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #3 Skrevet 28. februar 2006 Rent vann bedrer ikke hodepinen. Jeg brukte rent vann på langturer på 4timer før, og det var bullshit. Du kan faktisk dø av det. (ikke av 40 minutters trening, men etter Boston marathon har det vært dødstilfeller som skyldtes at langsomme hobbyløpere drakk vann med for lite NaCl i- noe førstehjelpspersonalet ikke skjønte- de trodde solstikk- ga dem vann- og bang..) Hypoosmolar hyperhydrasjon kalles det. Skal du erstatte væske må du ha vann med SALT i. Ca. 1 strk teskje vanlig koksalt (ikke seltin) på en liter vann, eller litt mindre. Det skal være omtrent 3 gram, du taper omtrent 50 mmol NaCl per liter du svetter. Når det gjelder vondt i hodet, så høres det rart ut at du skulle få vondt i hodet av væskemangel UNDER trening. Blir du svimmel? Er det lenge siden du har spist når du går igang med treningen? Hvis det er vanlig at du får vondt i hodet under trening, ville jeg sett en lege, og fått en skikkelig vurdering. Det kan være at blodtrykket blir for høyt, og at det er grunnen til at du kjenner smerter. I sjeldne tilfeller kan det også tenkes at blodtrykket blir for høyt oppe i hodet selv om du måler et lavt trykk på armen, pga medfødt feil på hovedpulsåren. Men dette kan være mye, og behøver ikke være noe i det hele tatt. Så ta en check-up hos en idrettslege før du blir bekymret. Hvis du har høyt blodtrykk, så kan dette som oftest behandles bra med medikamenter.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #4 Skrevet 28. februar 2006 Nytter ikke å bare drikke vann mens du drikker... Nesten viktigere å drikke FØR. Væskemangel er merkelig nok veldig vanlig.
Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2006 #5 Skrevet 28. februar 2006 Jeg har en flaske på 0.7 liter, og det er sjelden jeg faktisk klarer å tømme den i løpet av en treningsøkt, selv ikke under kondisjonstrening. Jeg blir bare full i magen av vann, og har Norges Dårligste Festblære.
Trampe Skrevet 28. februar 2006 #6 Skrevet 28. februar 2006 Jeg drikker om lag en halv liter på ei timeslang treningsøkt. Rent vann, uten salt i.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #7 Skrevet 28. februar 2006 Jeg drikker en liter på en time. Får ofte vondt i hodet etter trening. Innbiler meg at det er fordi jeg ikke er flink til å drikke etter trening og fordi jeg presser meg så hardt under trening.
Gjest Malina Skrevet 28. februar 2006 #8 Skrevet 28. februar 2006 Jeg drikker vel ca. 0,5 l pr 1/2 t tenker jeg.... Jeg drikker mye gjennom hele dagen også!
Gjest gjesta Skrevet 1. mars 2006 #9 Skrevet 1. mars 2006 Jeg drikker ca. 1/2 liter per treningsøkt på 60 minutter, men jeg er flink til å drikke mye vann gjennom hele dagen, slik at jeg skal slippe å pimpe vann gjennom hele treningsøkta.. Hater å løpe med vann i magen Og så drikker jeg litt på vei hjem også
Gjest Elfrida Skrevet 1. mars 2006 #10 Skrevet 1. mars 2006 Jeg drikker en liter vann på en times tid omtrent. Det høres ut som om du drikker mer enn nok. Hvis du ikke har høyt blodtrykk kan det hende det er spennigshodepine. Prøv å konsentrere deg litt om å senke skuldrene og slappe av i hele nakke-skulderområdet innimellom. Ofte spenner man seg ubevisst når man konsentrerer seg eller anstrenger seg, og hvis du ikke rister litt løs og slapper av innimellom kan det bli hodepine av det.
orakel Skrevet 1. mars 2006 #11 Skrevet 1. mars 2006 Jeg drikker vann jevnlig hele dagen. Sørger for å få i meg 1/2 liter vann ca 1 time før trening (sammen med eller litt etter siste måltid før trening). I løpet av treningen drikker jeg knapt 1/2 liter pr. halvtime v/styrketrening. På kondisjonstrening varierer det hvor mye jeg drikker under og etter økten, men det blir ca 1/2 liter pr. halvtime der også.
Adonia Skrevet 2. mars 2006 Forfatter #13 Skrevet 2. mars 2006 jeg skrev kanskje slik at det var lett å misforstå, jeg får ikke hodepine underveis i treninga. den kommer gjerne 1-2 timer etterpå, eller utover kvelden. prøver å være flink til å drikke gjennom hele dagen også, men kan helt sikkert bli flinkere. men det virker i hvertfall som jeg drikker mer enn de fleste her, så da burde det ikke være det som er problemet. har vært hos lege, de fant ingenring. alternativet var å videresende meg til spesialist. akupunktur hjalp da, men akkurat for tiden har jeg ikke penger til behandling. så er litt håpløst og umotiverende.
Gjest baby-E Skrevet 2. mars 2006 #14 Skrevet 2. mars 2006 jeg sliter med hodepine ved trening, og alle spør om jeg drikker nok. synes da jeg gjør det, drikker 1.5 liter ved 45-60 min trening. men derfor lurer jeg, hvor mye drikker dere? ← dette slite jeg med også! Selv drikker jeg vel rundt en liter tror jeg..Får nesten prøve det med saltet vann da..
vixen Skrevet 2. mars 2006 #15 Skrevet 2. mars 2006 (endret) Viktig med et godt måltid ca 3 timer før trening, samt godt med væske. Drikk mye under trening og ikke minst etterpå - man får sjelden i seg så mye væske som man mister under treningen. Hvor mye jeg drikker under en treningsøkt varierer etter hvilken type trening jeg bedriver. Drikker uansett aldri mindre enn 0,8 l. Hvorfor du får hodepine utover kvelden er ikke så godt å si. Endret 2. mars 2006 av vixen
Gjest Elfrida Skrevet 2. mars 2006 #16 Skrevet 2. mars 2006 Er man ellers frisk vil kroppen din fortelle deg at du begynner å mangle væske ved at du blir tørst. Er du ikke tørst har du helt sikkert ikke væskemangel. Ved trening på rundt en time er det ikke nødvendig å erstatte salttapet, det er første ved lengre treningsøkter at det kan være lurt å ha i seg noe sportsdrikk.
Adonia Skrevet 2. mars 2006 Forfatter #17 Skrevet 2. mars 2006 Er man ellers frisk vil kroppen din fortelle deg at du begynner å mangle væske ved at du blir tørst. Er du ikke tørst har du helt sikkert ikke væskemangel. Ved trening på rundt en time er det ikke nødvendig å erstatte salttapet, det er første ved lengre treningsøkter at det kan være lurt å ha i seg noe sportsdrikk. ← nei det var det jeg tenkte også, tror jeg får i meg nok salt ellers - så er litt skeptisk til å salte vannet mitt i tillegg.
orakel Skrevet 2. mars 2006 #18 Skrevet 2. mars 2006 jeg skrev kanskje slik at det var lett å misforstå, jeg får ikke hodepine underveis i treninga. den kommer gjerne 1-2 timer etterpå, eller utover kvelden. prøver å være flink til å drikke gjennom hele dagen også, men kan helt sikkert bli flinkere. men det virker i hvertfall som jeg drikker mer enn de fleste her, så da burde det ikke være det som er problemet. har vært hos lege, de fant ingenring. alternativet var å videresende meg til spesialist. akupunktur hjalp da, men akkurat for tiden har jeg ikke penger til behandling. så er litt håpløst og umotiverende. ← Kan hodepinen være muskulær? Etter at du har trent tøyer du ut nakke og skuldre? eventuelt tøyer du ut for mye?
Tusseline Skrevet 2. mars 2006 #19 Skrevet 2. mars 2006 Drikker alltid mye i løpet av en treningsøkt. Kanskje 0,8 liter. Ikke fordi jeg føler jeg må, men fordi jeg har sinnssykt behov for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå