Linn-Charlotte Skrevet fredag kl 20:52 #1 Del Skrevet fredag kl 20:52 Jeg har flyttet fra en storby til en liten by. Leier en leilighet. Huseier/naboene bor i resten av huset. Naboene er verdens hyggeligste mennesker, men de vil gjerne ha mer kontakt enn det jeg er vant til. Jeg er ikke vant til at naboene pleier å ringe på. Er det vanlig i små byer? Naboen kan ringe på klokka 09 og klokka 23. De kan ringe på midt på dagen når jeg har hjemmekontor. Jeg har ME. Derfor jobber jeg deltid og har ofte hjemmekontor. Jeg har opplevd flere ganger at naboen har ringt på mens jeg har hjemmekontor. Åpner og sier at jeg har hjemmekontor. Opplever det som veldig forstyrrende. Det virker som at de ikke tar hintet. De vil bare informere om ditt og datt. Tror naboen bare går utfra at jeg alltid er hjemme. Jeg er ganske stille og lager lite lyd. Lot lyset stå på da jeg reiste bort i en uke. Da jeg kom hjem og gikk ut etter noen timer lurte naboen på om det var gjenferdet som var ute og gikk. Kona var redd for at jeg lå død i senga. Har aldri tenkt på at jeg bør varsle naboen om at jeg reiser på ferie for å unngå at naboen er redd for at jeg ligger død i leiligheten. En dag da jeg var på kontoret fikk jeg en sms fra naboen om at de forsøkte å ringe på, men at jeg sikkert var opptatt. De går kanskje utfra at jeg alltid er hjemmet siden jeg alltid lar lyset stå på? De skulle bare gi beskjed om at de reiser på ferie og når de kommer hjem igjen. Forstår ikke helt hvorfor man ringer på for å gi beskjed om det. Jeg er sikkert preget av å bo i byen, men jeg er vant til at man sender en sms for å gi beskjed med mindre det haster. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan forholde meg til naboene? De er verdens hyggeligste mennesker og mener det bare godt, men jeg vil gjerne være alene når jeg er hjemme. Hilsen byjente med lukka gardiner 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:50 #2 Del Skrevet fredag kl 21:50 Jøss, dette har eg aldri opplevd, verken då eg leigde i storby, småby eller på bygda. Anonymkode: 4c8b5...6d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
agurkskurk Skrevet fredag kl 21:54 #3 Del Skrevet fredag kl 21:54 Det er jo på en måte fint å ha naboer som "bryr seg", men skjønner at det kan bli litt meget. Nå vet jeg ikke hva det er slags beskjeder eller hvordan dialogen har vert, men tenker at litt snill men brutal ærlighet kan være greit. Kanskje fortelle dem at du er kronisk syk/har helsemessige utfordringer (uten å gå i detaljer) og påpeke at du setter pris på å ha gode naboer som bryr seg, men at du foretrekker at de heller sender sms/ringer, fremfor å ringe på? Vil tilføye at uansett hvor godt forhold jeg har hatt til både husverter og naboer, så har jeg også satt en klar grense der sms/telefon foretrekkes fremfor uanmeldt ringing/banking på døren, og etter min erfaring skjer kun besøk på døra i små bygder, og ikke i små byer. Å komme på døra til folk er mer ved faktiske kriser som vannlekkasje, brann osv etter min mening, men jeg er også en dame med fortrukkede gardiner, så hvem vet? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:06 #4 Del Skrevet fredag kl 22:06 Jeg ville nok bare ha kjøpt digital dørlås og ringeklokke. Og så svarer dere «digitalt», kan koble fra lyden tidlig morgen/sen kveld og slipper noensinne åpne en dør igjen med mindre dere har lyst til det. Dører er som mobiler - de er din frie tilgang til verden, ikke verdens frie tilgang til deg. Og så ville jeg vevd inn mine grenser i normalt høflig samtale med naboen. Og vært høflig, men veldig lite engasjert i dem og deres. Derosm du bor alene, ts? Installer kamera. Naboer, selv et par, som bryr seg «for mye» om en enslig kvinne bør behandles som urovekkende. Særlig utpå bygda. Endre vanene dine, gjør deg selv uforutsigbar. Og få opp kamera, om så bare et billig et. Anonymkode: fc2da...609 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn-Charlotte Skrevet fredag kl 22:08 Forfatter #5 Del Skrevet fredag kl 22:08 Nabomannen elsker å styre i hagen og går forbi vinduene i leiligheten mange ganger om dagen for å styre i hagen. Venninnen min har stått naken i dusjen mens han har malt vinduskarmen på baderomsvinduet. Etter det sørget jeg for å skaffe meg en ny gardin uten glippe. Han virker som en fin fyr og jeg tror absolutt ikke at han gjorde det for å titte. Det er bare et av flere eksempler på at naboen alltid har prosjekter. Nabokona har påpekt at mannen hennes alltid er i aktivitet og har prosjekter på gang. Naboene må selvfølgelig få lov til å disponere sin egen hage. Men for å forhindre at jeg blotter meg når jeg kommer ut fra badet, og for å føle meg mer komfortabel, har jeg etterhvert begynt å lukke alle gardinene. Noe av grunnen er at jeg ønsker at de ikke skal vite når jeg er hjemme siden jeg opplever det som forstyrrende at de ringer på når jeg har hjemmekontor. Må nok ta opp at de ikke kan ringe på når jeg har hjemmekontor. Har forsøkt å fortelle dem at jeg har hjemmekontor når jeg åpner. Det virker ikke som at de forstår hvorfor det er et problem. De har allerede kommentert at det er rart at jeg låser døra når jeg er hjemme 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn-Charlotte Skrevet fredag kl 22:13 Forfatter #6 Del Skrevet fredag kl 22:13 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville nok bare ha kjøpt digital dørlås og ringeklokke. Og så svarer dere «digitalt», kan koble fra lyden tidlig morgen/sen kveld og slipper noensinne åpne en dør igjen med mindre dere har lyst til det. Dører er som mobiler - de er din frie tilgang til verden, ikke verdens frie tilgang til deg. Og så ville jeg vevd inn mine grenser i normalt høflig samtale med naboen. Og vært høflig, men veldig lite engasjert i dem og deres. Derosm du bor alene, ts? Installer kamera. Naboer, selv et par, som bryr seg «for mye» om en enslig kvinne bør behandles som urovekkende. Særlig utpå bygda. Endre vanene dine, gjør deg selv uforutsigbar. Og få opp kamera, om så bare et billig et. Anonymkode: fc2da...609 Jeg bor alene. Skal vurdere digital ringeklokke. 😊 Tror de bare blir mer forvirret og kontaktsøkende om jeg setter opp kamera. De stusser allerede over at jeg låser døra, er mye inne og de forstår sikkert ikke hvorfor jeg lukker gardinene 😅 Tror de tenker at det har klikket for meg dersom jeg setter opp kamera 🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:07 #7 Del Skrevet lørdag kl 07:07 Linn-Charlotte skrev (8 timer siden): De har allerede kommentert at det er rart at jeg låser døra når jeg er hjemme 😅 Hjelp, så de har med andre ord tatt i døren med hensikt om å spasere rett inn? 😳 De høres uvanlig invaderende ut. Anonymkode: c6a9a...0ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn-Charlotte Skrevet lørdag kl 10:38 Forfatter #8 Del Skrevet lørdag kl 10:38 Nei, da de sto på utsiden la de merke til at døra var låst. De påpekte at det er rart at jeg låser døra når jeg er hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:46 #9 Del Skrevet lørdag kl 11:46 Jeg har vokst opp på bygda med naboer hvor "alle kjenner alle". Bor nå i byen. Dette er ikke normal oppførsel, nei. Ville gitt dem tydelig beskjed om at de kan sende SMS istedenfor å ringe på hos deg. Hjemmet er fortsatt en privat sfære selv om man ikke bor midt i byen. Selv langt ute på bygda der jeg vokste opp er det vanlig folkeskikk å respektere folks private soner. Anonymkode: 11eac...f62 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:52 #10 Del Skrevet lørdag kl 11:52 Linn-Charlotte skrev (1 time siden): Nei, da de sto på utsiden la de merke til at døra var låst. De påpekte at det er rart at jeg låser døra når jeg er hjemme. Vil legge til at det der er heller ikke normal oppførsel. Skjønner godt at du synes de er ubehagelige, det er veldig påtrengende oppførsel. Det høres ut som at siden de bor i "resten av huset"/leier ut leiligheten til deg så føler de at det er naturlig med kontakt, men det er ikke det. Man skal ha husfred og leiligheten du leier er ditt private hjem. Vet det kan være skikkelig skummelt/ubehagelig å si ifra, men ville bedt de ta all kommunikasjon over SMS. Hvis de ønsker å møte opp fysisk hos deg må dette avtales på forhånd da du ikke har tid til tilfeldige/uplanlagte besøk her og der. Anonymkode: 11eac...f62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:58 #11 Del Skrevet lørdag kl 11:58 Har bodd i flere bygder. Nei, det er ikke vanlig i det hele tatt. Kan ikke huske sist noen ringte på døra vår uten at vi hadde avtalt besøk på forhånd. Anonymkode: 6a257...9a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:12 #12 Del Skrevet lørdag kl 12:12 Jeg bor utenfor en litt større by, men føles som jeg bor veldig på landet. Her passer en på hverandre, men det er likevel ikke på ditt nivå. Utleier snakker jeg med når vi treffes naturlig på utsiden, om det er noe, ellers sender vi bare sms. Der går respekten begge veier, med at vi melder hverandre, fremfor å gå på døren. Det er lov å si du har mye hjemmekontor og at det er en del møter og da kan du ikke lokke opp døren, så det beste er å sende melding så svarer du når du får anledning. Å være tydelig med utleier her tror jeg er lurt. Jeg tror jeg hadde begynt med det. I mitt veldig så fredelige nabolag så var det forsøk på innbrudd tidligere i år. Nå blir døren låst av de fleste, også når folk er hjemme. Om du sitter på hjemmekontor så er det greit med låst dør, så du slipper å følge med på den mens du jobber. Det samme gjelder jo ellers også selvsagt. Jeg låser normalt sett døren jeg også, selv om jeg er hjemme, og jeg ikke har de utfordringene du har. Anonymkode: f43c3...e1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:20 #13 Del Skrevet lørdag kl 12:20 Uff, høres utrolig invaderende og slitsomt ut! Jeg vil ha minst mulig med naboer å gjøre. Hilser selvfølgelig og er hyggelig om vi møtes. Men bortsett fra det er jeg helt nøytral. Anonymkode: 38f31...ea4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:22 #14 Del Skrevet lørdag kl 12:22 Jeg tror dette mer er et generasjonsspørsmål. Jeg er så gammel at jeg er vant til, og synes det er enklere å gi en muntlig beskjed enn å sende en melding. Jeg vet da at beskjeden er mottatt og jeg har fått respons. Det betyr IKKE at jeg har noe behov for kontakt med naboen utover dette. Jeg er født og oppvokst i Oslo sentrum, og bor der fortsatt. Vi snakker med naboene våre, selv om vi ikke omgås utover raske møter i trappeoppgang isvann. Anonymkode: 0c0f1...367 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn-Charlotte Skrevet lørdag kl 14:33 Forfatter #15 Del Skrevet lørdag kl 14:33 Takk for gode svar. Nå føler jeg meg litt mindre rar 😅 Må nok bare la være å åpne døra når jeg har hjemmekontor og sende en beskjed om at jeg er opptatt på hjemmekontor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:36 #16 Del Skrevet lørdag kl 14:36 Hei trådstarter, jeg sympatiserer med deg! Selv er jeg vokst opp på mindre sted, hvor det ikke er slik du beskriver i det hele tatt. Nå bor jeg midt i storbyen hvor jeg opplever lignende. Slik jeg ser det, er det altså ikke et by/bygd-fenomen, men noe som preger enkelte individer. For min del er det snakk om at huseier/nabo roper gjennom vinduene på sommeren eller starter samtaler på sms når jeg er inne hos meg selv, spør om ting som jeg oppfatter som upassende intime, og av kontrollerende art. Hadde jeg ikke leid bolig av vedkommende, hadde jeg definitivt blokkert. Jeg opplever at hvis jeg ikke svarer, så oppfører vedkommende seg åpenbart sint og snurt (tramper rundt, smeller dørene, etc). Jeg er vant med å si fra om ting, men har som et ledd i selvutvikling tenkt at jeg ikke ønsker det denne gang. Dette er snakk om voksne mennesker, det er ikke min oppgave å oppdra voksne mennesker. Så jeg konverserer høflig og hyggelig når vi møtes ute, og svarer nøkternt på sms som har med boligen og eiendommen forøvrig, men unnviker roping gjennom vinduene og forsøk på sms-samtaler. Vedkommende forsøker seg igjen og igjen, jeg unnlater å svare, og kommer ikke til å begynne å forklare hvorfor. Dersom det blir et tema, kommer jeg til å si at jeg synes du oppfører deg sosialt upassende her, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre når dette skjer. Tror ikke dette kommer til å skje, da vedkommende er sensitiv for kritikk, og neppe kommer til å spørre hvorfor jeg gjør/ikke gjør noe. Hvis du føler dette går ut over din hverdagslykke kan du absolutt si fra. Min erfaring er at dersom man i det hele tatt må si fra om slike ting, så kommer dette ikke til å bli forstått. Det er en årsak til at de holder på slik i første omgang, vet du, og det er ikke deg Det å bare tenke at de mangler sosiale antenner, og la være å svare, helt til de går lei, er noe jeg ikke vet enda om kommer til å fungere. Men da slipper jeg i det minste å forsøke å forklare voksne mennesker ting de skulle ha lært da de var barn. Anonymkode: 82e4d...b89 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:39 #17 Del Skrevet lørdag kl 14:39 Linn-Charlotte skrev (4 minutter siden): Takk for gode svar. Nå føler jeg meg litt mindre rar 😅 Må nok bare la være å åpne døra når jeg har hjemmekontor og sende en beskjed om at jeg er opptatt på hjemmekontor. Du skal ikke behøve å sende beskjed om dette. De skal godta at du ikke åpner døren og at de ikke kan kontakte deg når som helst. Du betaler leie til de, det er ikke de som betaler deg for å være selskapsdame. Anonymkode: 82e4d...b89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:44 #18 Del Skrevet lørdag kl 14:44 agurkskurk skrev (16 timer siden): Kanskje fortelle dem at du er kronisk syk/har helsemessige utfordringer (uten å gå i detaljer) Dette kan fort bli brukt mot deg. De sier at ‘da er det i alle fall viktig å passe på at du ikke ligger død på gulvet!’. Anbefaler heller å holde kortene tett til brystet. Anonymkode: 82e4d...b89 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:53 #19 Del Skrevet lørdag kl 14:53 Linn-Charlotte skrev (16 timer siden): Må nok ta opp at de ikke kan ringe på når jeg har hjemmekontor. Har forsøkt å fortelle dem at jeg har hjemmekontor når jeg åpner. Det virker ikke som at de forstår hvorfor det er et problem. De har allerede kommentert at det er rart at jeg låser døra når jeg er hjemme 😅 Linn-Charlotte skrev (16 timer siden): Tror de bare blir mer forvirret og kontaktsøkende om jeg setter opp kamera. De stusser allerede over at jeg låser døra, er mye inne og de forstår sikkert ikke hvorfor jeg lukker gardinene 😅 Tror de tenker at det har klikket for meg dersom jeg setter opp kamera 🤣 Som sagt, jeg tror ikke det nytter å si fra eller forklare, dette vil bare gjøre det hele verre. Før du vet ordet av det, er du fanget i at de bruker informasjonen videre. Vedr. det å trekke for gardinene på badet og soverommet, så må jeg si at det er til en viss grad ditt ansvar. Det kan være like plagsomt med naboer som forventer at ingen ser inn, og som går nakne eller har sex uten å trekke for. Her en dag gikk jeg forbi en dame som støvsugde i bare trusa, vet faktisk ikke om hun hadde truse på en gang, da hun var så omfangsrik at den uansett var skjult bak valker. Var jeg da uhøflig og stalkeraktig fordi jeg kastet et tilfeldig blikk mot bevegelser i sidesynet? Eller var det hun som godt kunne ha trukket for gardinet når hun absolutt skulle støvsuge uten klær? Det kan nok diskuteres… Anonymkode: 82e4d...b89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:59 #20 Del Skrevet lørdag kl 14:59 Høres ut som mitt forrige bosted ts. Det jeg fant ut i min situasjon var at personen som bodde i leiligheten før meg, hadde en god og sosial relasjon med naboene. Virket som de nesten forventet at jeg skulle være like sosial. Anonymkode: d853e...a08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå