Gå til innhold

Psykolog er passiv aggressiv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror jeg har fornærmet behandleren min. (Dvs tror hun var sur i utgangspunktet og tar det ut på meg...)

Jeg driver med mer somatisk orienterte øvelser ved siden av samtaleterapi. Nå er det noe som har løsnet til de grader, noe jeg kjente direkte relaterte seg til disse øvelsene. Da jeg fortalte om dette ble psykologen min svært snurt. Resten av forrige time, samt påfølgende time, føler jeg har handlet om at hun prøver å "sette meg på plass" ved å psyke meg ut. Feks: som å si at det at jeg forsyner meg med både kaffe og vann er noe som er typisk for folk med omsorgssvikt (\○/). 

Da jeg tok opp at jeg opplevde henne som sint, svarte hun med å si at det ikke er tilfeldig at jeg er pasienten og den som trenger terapi. Siklert greit nok det altså. Men føler det også er litt gasslighting med i bildet. Type: jeg er ikke sint, dette er noe du innbiller deg. Føler jeg er såpass oppegående at jeg skjønner at dette er tull. 

Skjønner at det kan være trått å være behandler og føle at man gir og gir uten å få anerkjennelse. Men dette begynner å bli ganske utrivelig. Har hatt henne som behandler i to år.  Hadde en litt lik episode for lenge siden, men da roet det seg relativt raskt, og har fungert bra siden det. Hva gjør man? Hjelp 😛

PS. Har prøvd å presisere at det at noe annet har fungert ikke handler om hennes kompetanse.

Anonymkode: e1f6b...fad

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du gjør er å si akkurat det du skriver her til behandleren din. De er der for å hjelpe. Husk at du sitter å snakker med ett menneske. Med ekte følelser og meninger. Mennesker gjør feil. Mennesker er ikke alltid 100% profesjonelle. Dette er ikke en robot. Blir det for ille så kan også alltid nevne at du må ha ny behandler pga grunnene du nevner her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (1 minutt siden):

Det du gjør er å si akkurat det du skriver her til behandleren din. De er der for å hjelpe. Husk at du sitter å snakker med ett menneske. Med ekte følelser og meninger. Mennesker gjør feil. Mennesker er ikke alltid 100% profesjonelle. Dette er ikke en robot. Blir det for ille så kan også alltid nevne at du må ha ny behandler pga grunnene du nevner her.

Joda absolutt. 

Men altså: har sagt og sagt. Blir litt absurd når man forklarer så godt man kan, og sier, "hei nå ødelegger du en relasjon og tillit som det har tatt masse tid å bygge opp". Og, "passiv aggressivitet er bånn i bøtta for meg, og ikke noe jeg har lyst til å ta del i".

Blir jo så absurd at jeg bare begynner å le, og da blir hun jo bare sintere. Får håpe det roer seg til neste uke da.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda absolutt. 

Men altså: har sagt og sagt. Blir litt absurd når man forklarer så godt man kan, og sier, "hei nå ødelegger du en relasjon og tillit som det har tatt masse tid å bygge opp". Og, "passiv aggressivitet er bånn i bøtta for meg, og ikke noe jeg har lyst til å ta del i".

Blir jo så absurd at jeg bare begynner å le, og da blir hun jo bare sintere. Får håpe det roer seg til neste uke da.

Vi får håpe det. Det hørtes litt vanskelig ut. Kanskje hun bare hadde en dårlig dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (Akkurat nå):

Vi får håpe det. Det hørtes litt vanskelig ut. Kanskje hun bare hadde en dårlig dag.

Dårlig dag x 2 da. Hadde regnet med at hun hadde lagt det bak seg til timen i dag, men dessverre så var hun fortsatt i det samme sporet. Derfor jeg begynner å lure litt. Ikke helt prima om en behandler begynner å rakke ned på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men kan du forklare nøyaktig hva som ble sagt om vann og kaffe?

Anonymkode: bf17e...10a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Unnskyld meg, men kan du forklare nøyaktig hva som ble sagt om vann og kaffe?

Anonymkode: bf17e...10a

😂akkurat de Jeg å tenkte!! 
Prøver hun å trigge deg eller? Er det noe hun skal ha ut/frem av deg siden du oppfatter henne slik ? 

Anonymkode: 4bdad...c75

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

😂akkurat de Jeg å tenkte!! 
Prøver hun å trigge deg eller? Er det noe hun skal ha ut/frem av deg siden du oppfatter henne slik ? 

Anonymkode: 4bdad...c75

Opplevde at hun prøvde å komme inn fra ulike vinkler for å trigge meg ja. Konkret om at det å forsyne seg som jeg gjør er noe man ofte ser hos folk/barn med omsorgssvikt. Jeg syntes det var mer interessant enn å ta meg nær av det, for å være ærlig. Og har nok kommet i en alder der velbehag og komfort trumfer hva noen måtte tenke om meg. Men blir jo sånn at hun blir sintere dess mindre jeg reagerer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tror jeg har fornærmet behandleren min. (Dvs tror hun var sur i utgangspunktet og tar det ut på meg...)

Jeg driver med mer somatisk orienterte øvelser ved siden av samtaleterapi. Nå er det noe som har løsnet til de grader, noe jeg kjente direkte relaterte seg til disse øvelsene. Da jeg fortalte om dette ble psykologen min svært snurt. Resten av forrige time, samt påfølgende time, føler jeg har handlet om at hun prøver å "sette meg på plass" ved å psyke meg ut. Feks: som å si at det at jeg forsyner meg med både kaffe og vann er noe som er typisk for folk med omsorgssvikt (\○/). 

Da jeg tok opp at jeg opplevde henne som sint, svarte hun med å si at det ikke er tilfeldig at jeg er pasienten og den som trenger terapi. Siklert greit nok det altså. Men føler det også er litt gasslighting med i bildet. Type: jeg er ikke sint, dette er noe du innbiller deg. Føler jeg er såpass oppegående at jeg skjønner at dette er tull. 

Skjønner at det kan være trått å være behandler og føle at man gir og gir uten å få anerkjennelse. Men dette begynner å bli ganske utrivelig. Har hatt henne som behandler i to år.  Hadde en litt lik episode for lenge siden, men da roet det seg relativt raskt, og har fungert bra siden det. Hva gjør man? Hjelp 😛

PS. Har prøvd å presisere at det at noe annet har fungert ikke handler om hennes kompetanse.

Er du en av dem som slår om deg med passiv aggressiv hele tiden til alt og alle? 
Er passiv aggressiv det eneste du ser? 
Dersom du og din behandlers samhandling hadde vært en film du hadde sett, der du og behandler var noen du ikke kjente men to skuespillere i en film, hvordan ville du da oppfattet måten dere kommuniserer sammen på? Hvordan ville du oppfattet den rollen som skuespilleren spiller som er deg? 
Noen ganger ser og forstår man ikke sin egen rolle verken i verden eller i terapirommet og angriper den andre der en selv ikke takler eller forstår det som skjer i en selv. Der oppfatter jeg at du er i hi ditt. 

Og du? Kvitt deg med den passiv aggressiv tankegangen din, det står du deg bedre på. 

Anonymkode: e3db4...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er du en av dem som slår om deg med passiv aggressiv hele tiden til alt og alle? 
Er passiv aggressiv det eneste du ser? 
Dersom du og din behandlers samhandling hadde vært en film du hadde sett, der du og behandler var noen du ikke kjente men to skuespillere i en film, hvordan ville du da oppfattet måten dere kommuniserer sammen på? Hvordan ville du oppfattet den rollen som skuespilleren spiller som er deg? 
Noen ganger ser og forstår man ikke sin egen rolle verken i verden eller i terapirommet og angriper den andre der en selv ikke takler eller forstår det som skjer i en selv. Der oppfatter jeg at du er i hi ditt. 

Og du? Kvitt deg med den passiv aggressiv tankegangen din, det står du deg bedre på. 

Opplever generelt at jeg sjelden havner i konflikter, er mer en person som trekker meg unna.

Tilbakemelding fra samme psykolog tidligere har forøvrig vært at jeg leser sosiale situasjoner og meg selv ekstremt godt. Mediterer et par timer om dagen, noe jeg har gjort i tre år, så det har nok mye med saken å gjøre. 

Opplever vel henne som typisk kranglevoren, type at uansett hva man sier så blir det vridd og vendt på. Gir meg jo forsåvidt mye å jobbe med på egenhånd da. Mine reaksjoner på sinne og brudd i relasjon. Men ironisk nok er det vel det som har trigget denne situasjonen, at hun mener jeg jobber for selvstendig. Vet ikke jeg. Men tenkte å ta opp lyd på neste time og gå gjennom det på privaten, for å se hvordan jeg oppfatter det på litt avstand. 🤷‍♀️

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme med en behandler jeg hadde. Jeg begynte å mistro meg selv, hun behandlet meg på samme måte som voldsutøveren snakket til meg. 

Jeg ba til slutt om å bytte behandler. Har aldri opplevd lignende hverken før eller etter. Ganske skremt over at slike jobber med folk.. 

Anonymkode: 9d852...577

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har opplevd det samme med en behandler jeg hadde. Jeg begynte å mistro meg selv, hun behandlet meg på samme måte som voldsutøveren snakket til meg. 

Jeg ba til slutt om å bytte behandler. Har aldri opplevd lignende hverken før eller etter. Ganske skremt over at slike jobber med folk.. 

Ja ganske guffent, rett og slett. Får se hvordan det utvikler seg. Oppfattet egentlig at hun var i muggen humør før hendelsen, så mistenker sterkt at det ikke har noe med meg å gjøre. Men ble overrasket over at hun ikke hadde hentet seg inn. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Opplever generelt at jeg sjelden havner i konflikter, er mer en person som trekker meg unna.

Tilbakemelding fra samme psykolog tidligere har forøvrig vært at jeg leser sosiale situasjoner og meg selv ekstremt godt. Mediterer et par timer om dagen, noe jeg har gjort i tre år, så det har nok mye med saken å gjøre. 

Opplever vel henne som typisk kranglevoren, type at uansett hva man sier så blir det vridd og vendt på. Gir meg jo forsåvidt mye å jobbe med på egenhånd da. Mine reaksjoner på sinne og brudd i relasjon. Men ironisk nok er det vel det som har trigget denne situasjonen, at hun mener jeg jobber for selvstendig. Vet ikke jeg. Men tenkte å ta opp lyd på neste time og gå gjennom det på privaten, for å se hvordan jeg oppfatter det på litt avstand. 🤷‍♀️

Det du skriver henger ikke på greip, samlet sett. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Samme opplevde jeg, av en psykolog på dps. Jeg fikk ikke bytte, ble avsluttet isteden. Psykologen diktet opp en diagnose og brukte den mot meg slik at jeg ble avfeid som behandlingsresistent og ikke fikk mer behandling der. 

Jeg har ikke den diagnosen og har aldri hatt den, men behandler må ha hatt store utfordringer. Skummelt å oppleve. 

Anonymkode: 4306b...c84

• Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Samme opplevde jeg, av en psykolog på dps. Jeg fikk ikke bytte, ble avsluttet isteden. Psykologen diktet opp en diagnose og brukte den mot meg slik at jeg ble avfeid som behandlingsresistent og ikke fikk mer behandling der. 

Jeg har ikke den diagnosen og har aldri hatt den, men behandler må ha hatt store utfordringer. Skummelt å oppleve. 

Jøss, det der er skikkelig sært. Blir jo litt maktesløs da, det blir jo ord mot ord, og man er den "syke".

Har gått hos henne i to år da, så blir vel kanskje rart om hun plutselig skulle oppdikte ting. Men veldig uggent. Hun vet jo alt om meg. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har rett til å bytte behandler, så dette hadde jeg tatt videre. Vit dine rettigheter og bruk de. 
https://www.sykehuset-innlandet.no/rettigheter/rett-til-a-medvirke/

Anonymkode: 2edb9...5f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du skriver henger ikke helt på greip. Ingen normal psykolog ville vel påpeke at man drikker både kaffe og vann og linker det til omsorgssvikt. Det er så absurd at det er vanskelig å tro det ble sagt akkurat sånn. Det fins dårlige psykologer, for all del. Men fort gjort å feiltolke omgivelsene også når man sliter veldig selv.

Anonymkode: e2739...a35

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, når hun sier sånn, hva om du sier: interessant, kan du fortelle meg litt mer om det? Og så forsøke reflektere sammen med henne rundt det? Litt omvendt psykologi? «Både kaffe og vann, ja, det har jeg aldri tenkt over, hva er det med den komboen som er typisk for omsorgssvikt tenker du?» 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du har rett til å bytte behandler, så dette hadde jeg tatt videre. Vit dine rettigheter og bruk de. 
https://www.sykehuset-innlandet.no/rettigheter/rett-til-a-medvirke/

Anonymkode: 2edb9...5f2

Jo takk for det! Men tenker litt at jeg har hatt et ganske langt behandlingsløp allerede, og følte at det løsnet skikkelig nå. Kjente bokstavlig talt 40 år gammel sorg smelte bort, har klarnet i hodet og fått igjen energi.

Har jo vært sykt heldig, og det har jo egentlig fungert veldig bra med behandler, og har fått ryddet masse. I tillegg til at jeg har jobbet mye med ting på egenhånd. Så lurer egentlig på om jeg bare kaster inn håndkleet og frigjør ressurser for andre, om stemningen ikke bedrer seg.

Får nok ikke mer fra Dps uansett. Og har arvet nylig, så kan jo gå til privat psykolog. Kjennes vel mest trist om denne relasjonen skal avsluttes med dårlige vibber.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (4 minutter siden):

Men, når hun sier sånn, hva om du sier: interessant, kan du fortelle meg litt mer om det? Og så forsøke reflektere sammen med henne rundt det? Litt omvendt psykologi? «Både kaffe og vann, ja, det har jeg aldri tenkt over, hva er det med den komboen som er typisk for omsorgssvikt tenker du?» 

Ja der var jo det jeg gjorde. Og sa: "sånn har jeg ikke tenkt på det. For meg representerer det kos, og jeg er vant fra arbeidslivet til at man har med seg kaffe på møte." 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...