AnonymBruker Skrevet lørdag kl 00:05 #41 Del Skrevet lørdag kl 00:05 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er en vesentlig forskjell på å gå på en folkehøyskole og i grunnskolen! Dette du kommer med kan på ingen måte sammenlignes. TS, hvor har du blitt av? Kan du svare på hvilken type kristendom denne skolen er tro mot? Adventister, katolsk skole….? Hva! Anonymkode: 8fe80...236 Det er Sunnmøre Indremisjon som har stiftet skolen, og det er alt jeg vet. På hjemmesidene finner jeg bare at de baserer verdigrunnlaget sitt på kristendommen. Mer spesifikk info har jeg ikke funnet, verken om indremisjonen eller skolen. Anonymkode: 57a38...004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:52 #42 Del Skrevet lørdag kl 21:52 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er Sunnmøre Indremisjon som har stiftet skolen, og det er alt jeg vet. På hjemmesidene finner jeg bare at de baserer verdigrunnlaget sitt på kristendommen. Mer spesifikk info har jeg ikke funnet, verken om indremisjonen eller skolen. Anonymkode: 57a38...004 Ho ho, mulig fordommene mine slår inn her altså, men Sunnmøre Indremisjon, her ringer varselsbjellene i hodet mitt. Jeg ser de har minst tre skoler. Skolenes hjemmeside er selvsagt verdiløse, for de er 100% positive uansett. Du bør snakke med (helst flere!) foreldre som har/har hatt barn på skolen. Ikke-kristne. Anonymkode: f2389...e0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:02 #43 Del Skrevet lørdag kl 22:02 Jeg har et barn på kristen privatskole, og er fornøyd med det valget. Færre elever enn i offentlig skole og gode lærere. Jeg er ikke religiøst selv, men tenker at ungen ikke har vondt av å høre en salme eller to i løpet av skoledagen. Anonymkode: 06f97...373 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:11 #44 Del Skrevet lørdag kl 22:11 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ho ho, mulig fordommene mine slår inn her altså, men Sunnmøre Indremisjon, her ringer varselsbjellene i hodet mitt. Jeg ser de har minst tre skoler. Skolenes hjemmeside er selvsagt verdiløse, for de er 100% positive uansett. Du bør snakke med (helst flere!) foreldre som har/har hatt barn på skolen. Ikke-kristne. Anonymkode: f2389...e0a Ja, mine også altså! 😂 Du har vel ikke hørt noe om Sunnmøre Indremisjon? Finner lite om verdigrunnlaget deres på nettet, men man gjør seg jo noen tanker... Anonymkode: 57a38...004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet lørdag kl 22:12 #45 Del Skrevet lørdag kl 22:12 Det er en kristen skole her i nærheten og da sønnen vår slet med mobbing på skolen vurderte vi denne. Det er visstnok andaoom morgenen og det tenker jeg ingen har vondt av. Det er en inkluderende skole som har en litt annen disiplin enn andre skoler. Det går flere muslimske elever der fordi de verdsetter disiplinen. Ville sjekket ut 😀 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:20 #46 Del Skrevet lørdag kl 22:20 Jeg har gått på kristen privatskole, det var helt fantastisk. Mange av lærerne var ikke religiøse, men fantastisk kvalitet på skolen og undervisning. Lite mobbing, men samtidig færre elever. Var ekstra fokus på kristendommen, men føler veldig at de kristne verdiene passer meg. Eneste minuset, var at flere av barna på skolen var noen skikkelige snobber. Ellers - mange elever med flerkulturell bakgrunn, og det var spennende! ☺️ Anonymkode: 56bcc...0f4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:44 #47 Del Skrevet søndag kl 22:44 Møre på Sunnmøre har et godt omdømme så vidt meg bekjent. Mitt barn skal begynne i 1. klasse til høsten. Vi er kristne selv men vet at mange som ikke er kristne selv velger Møre mye pga mobbing andre steder. Jeg kjenner en del av lærerne på Møre Flisneset og kan absolutt gå god for dem . Ja, nå er jeg en smule inhabil her, men samtidig vil jeg nedtone fordommene litt som man kanskje har til kristne og skolene. Som flere skriver skal elevene gjennom læreplanene som alle andre. Forskjellen med den kristne skolen er jo feks at der har lærerene lov å snakke om den kristne tro uten å riskikere å miste jobben uten at de nødvendigvis står å forkynner det i klasserommet. Du kan nok ikke forvente at pride-flagget heises, men vil tro at de feks har en morgensamling eller kanskje ber for dagen i klasserommet. Dette vet jeg ikke for jeg har ikke barn der selv enda. Men jeg tviler på at ungen din tar skade av å høre litt mer kristen tro enn den ville ellers…Kristne verdier er ofte sunn fornuft. Jeg husker vi alltid ba Fader vår når jeg gikk på barneskolen, 1-7 klasse, sang bordvers og sang sanger med kristent innhold. Tror ikke læreren var kristen selv og dette var en offentlig vanlig skole. Ingen av mine klassekamerater hatt tatt skade av det på noen måte. Det finnes selvsagt forskjell på kristne, men mitt inntrykk av Møre er at de har sine verdier og kommer nok til å undervise at det finnes bare to kjønn, men at ja, noen føler seg som andre ting. De fleste der har nok et tradisjonelt syn på ekteskap, at det er mellom mann og dame, men jeg ser ikke for meg at de står å preker og legger ut i det vide og det breie om det i klasserommet. De er ikke prester men lærere. De tar jo høyde for at ikke alle elevene kommer fra kristne hjem. De jeg kjenner der er veldig ydmyke, fine fornuftige folk. Så vet jeg at noen i staben der mitt barn skal gå ikke er kristen, men de er der fordi de liker seg godt. Det skader nok ikke å prøve så kan vel barnet ditt vurdere selv om det trives eller vil tilbake til den andre skolen. Men skjønner at du lurer og spør om dette når det er ukjent for dere, viktig og bra at du gjør litt research som nå. Vi ønsker bare det beste for ungene❤️❤️ Anonymkode: b8ae6...f03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:52 #48 Del Skrevet søndag kl 22:52 Tror nok heller jeg ville flyttet enn å sende barne på en kristen skole. Anonymkode: ed22e...f02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:55 #49 Del Skrevet søndag kl 22:55 Det hadde jeg slitt med altså..min mann og barnas far ville brånektet. Et par gudsord tar ikke livet av noen, de 10 bud er en fin læretråd osv, men å bygge barna mine opp rundt dette for meg overkristne fundamentet hadde aldri gått. Ikke kan jeg stille meg bak skolen heller da jeg er ganske uenig i deres tro når det kommer blant annet til homofili og deres meninger om kjønnsbegrep. Anonymkode: f02aa...76b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:07 #50 Del Skrevet i går, 09:07 Jeg gikk på kristen privatskole på ungdomsskolen, da nærskolen min var et voldelig narkohøl. Det var en helt super skole, med større lærertetthet og mer ressurser enn offentlig skole. Foreldrene stiller mer opp, det er mulig å gjøre ting/ dra på utflukter uten det gnålet om at skolen skal være gratis, det var stort fokus på godt miljø, og vi har fremdeles kontakt 20 år etter at vi gikk ut derfra. Andakt om morgene, og samling til jul/påske klarer alle selv om de ikke er troende. Ville absolutt sjekket det ut. Anonymkode: b3da2...2aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:42 #51 Del Skrevet i går, 09:42 AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 17.15): Var det mange som var religiøse der, eller valgte folk skolen av andre grunner, f. eks. ressurser? Klarer du å anslå et tall på aktivt kristne elever? Ikke at det nødvendigvis er representativt for skolen vi vurderer, men interessant å vite det likevel. Anonymkode: 57a38...004 Hei, jeg var jo selv elev på kristen skole. Jeg gikk ut rundt 2015. I klassen min vil jeg anslå at omtrent 80 % av elevene var religiøse eller aktivt kristne. Andre gikk der fordi foreldrene våre var lei av kostnadskutt og overfylte klasser på vanlige skoler. De kristne var også veldig greie med oss som ikke trodde, og jeg følte meg aldri utenfor. Når det gjelder morgensamlinger, var det kun én i uken, og jeg syntes stort sett at temaene alltid var fine og relevante. Når det kommer til det mange sier om at det er mange elever med spesielle behov på slike skoler, kan jeg bekrefte at det også var tilfellet på min skole. Men spør du meg, var dette bare positivt. For det første ble man kjent med mange mennesker man ellers ikke ville ha truffet. I tillegg fikk disse elevene så mye én-til-én-undervisning der det trengtes, at det i svært liten grad påvirket oss andre. Det eneste vi fikk ut av det, var at det alltid var flere voksne i klasserommet, noe som bare var positivt. Når det gjelder kvaliteten på undervisningen, vil jeg si at den var eksepsjonelt god. Dette skyldtes ikke bare at man slapp unna krangling og støy – som jeg vet er et stort problem på mange offentlige skoler, både da og nå – men også fordi man alltid hadde flere voksne til stede som kunne hjelpe. Jeg har selv jobbet både på offentlig skole og på den samme kristne privatskolen mens jeg gikk lektorstudier. Jeg kan med hånden på hjertet si at støynivået og uroen i klasserommene på den offentlige skolen var helt ekstremt i forhold til den kristne privatskolen. På den offentlige skolen var det én lærer på 30 elever med svært varierte behov, hvor mange tydelig trengte mer en til en oppfølging. På den kristne privatskolen var vi derimot 20 elever i klassen, med to kontaktlærere og én til to assistenter i nesten hver time. Jeg ville uten tvil ha sendt mine egne barn på kristen skole, dersom jeg hadde hatt barn i skolealder i dag. Synes egentlig dette kommentarfeltet oser av folk med fordommer, uten at de faktisk har erfaring med kristne privatskoler. Anonymkode: 3da54...9b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:21 #52 Del Skrevet i går, 10:21 Kommer helt an på hvor kristen skolen er. Vi har en katolsk privatskole i nærheten, og der er det feks bønn/andakt hver morgen. En annen privatskole i området har kristne grunnverdier. Det vil si at de har egne samlinger med kristent budskap og de lærer også om bibelen. Ellers er det som en vanlig offentlig grunnskole. Mine barn har gått I en privat barnehage med kristen formålsparagraf, de forkynte aldri, men hadde fokus på de gode historiene i bibelen og verdiene man tar ut av de. Jeg hadde lett valgt en ungdomskole som den over, men ikke den katolske. Anonymkode: dac9e...70a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå