Gå til innhold

Mine foreldre nekter å bruke bilstol på barnet mitt, mener han er for stor

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 12.18):

Jeg har supre foreldre som engasjerer seg mye i livet til sine to barnebarn, det er mine barn. De elsker barnebarna og bruker mye av som fritid på å passe dem eller bare være med dem. Men de er dessverre av generasjonen som påstår at bilstoler er unødvendige. Eldstemann på 4 år blir hentet av dem innimellom, da kjører de han hjem fra barnehagen som er 300meter unna. De bruker ikke bilstol på den strekningen, jeg oppdaget dette i går da barnet fortalte at han fikk sitte i vanlig sete i bilen til mormor. Jeg ble litt satt ut, da jeg sjekket bilen deres så jeg at de hadde fjernet barnesete, jeg hadde kjøpt til dem. Jeg snakket med foreldrene mine om det, og de mente at det var helt unødvendig med bilsete på ett såpass stort barn. Jeg fortalte dem at det var påbudt med bilsete, mens pappa påstod at det var helt unødvendig når barnet var såpass stort som poden vår er. Min mann mener at de ikke skal få kjøre barnet vårt så lenge de ikke har bilsete i bilen sin. Nå kjører barnet lite bil med besteforeldre, det er kun i forbindelse med at de henter i barnehagen av og til, da er det snakk om 300 meter. 

Hvordan løser vi dette? Uten å fornærme noen, fordi de er supre besteforeldre. Men har helt andre holdninger til sikring i bil enn oss. Husker at jeg og lillesøster fikk ligge i baksete på langturer da vi var små, vi brukte ikke bilbelte en gang 

Anonymkode: 936a4...fa1

ULOVLIG. bare be dem om å sikre ungen skikkelig, ellers ringer du politiet. et så lite barn skal sitte i godkjent sikringsutstyr. de er jo ikke supre besteforeldre om de ikke evner å beskytte barnet. barnet er alt for lite for pute, alt for lite for beltestol og bør så absolutt sitte bakovervendt en stund til.  hvor lang turen er spiller ingen rolle. de eller du kan ikke vite om andre holder fartsgrensen, eller fyllekjører og dundrer inn i bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pås skrev (På 22.11.2024 den 12.26):

Livsfarlig 300 meter? 🤔 men uansett er jeg helt enig i at barn skal sikres maks i bil, og at ts er i sin fulle rett til å kreve det av sine foreldre. Jeg er selv bestemor, og bilen min er utrustet 100% i tråd med foreldrenes ønsker/krav.

ja faktisk. du vet ikke om lastebilsjåføren som kommer i mot ikke er ruset, eller om en motgående bil holder fartsgrensen. om et så lite barn sitter usikret i bilens sele så kan det i verste fall ende med døden. kroppen til et så lite barn er ikke utviklet nok til å motstå kreftene, og bilens seler sikrer de ikke godt nok. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (På 22.11.2024 den 20.55):

De har bilsete som ts har kjøpt. Kunne du ta kanskje kjøpt sånn pute? Vet ikke hvor stor fireåringen er men da slipper han iallefall å få bilbeltet over halsen som er ganske skummelt

han er ALT for liten til pute...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...