Gå til innhold

Mine foreldre nekter å bruke bilstol på barnet mitt, mener han er for stor

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Kjære vene,det er snakk om 300 meter! Og foreldrene dine gjør deg en tjeneste ved å hente barnet ditt. Slapp av litt da...

Anonymkode: c8ad5...68a

Slapp av? At det er 300 m spiller ingen rolle

Anonymkode: a06dc...c96

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jajakvinne12 skrev (33 minutter siden):

Da får de faen aldri hente mer. FERDIG SNAKKA. 

"Får" hente? De gjør det vel for å hjelpe  til? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 9.01):

Fornærme? Ved å si at det de gjør er ulovlig, bryter loven, medfører stor bot om de blir tatt og de risikerer barnets liv? 

Det tar bare sekunder at en annen bil gjør en grov feil å kjører inn i besteforeldrenes bil. 

Jeg driter i hvor gode besteforeldre de er. Om jeg ikke kunne stole på at de sikret ungen min så hadde de ikke fått lov å passe han mer. Punktum.

Anonymkode: 7a0a3...74a

Det er løgn at man får bot og at det er ulovlig, godkjent bilpute er lov.

AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 10.12):

Da bør du skaffe deg nye venner. 

Anonymkode: 6a436...e01

Neitakk, orker ikke uopplyste hysteriske folk som tror unger er garantert å dø om man kjører bol med fullt lovlig bilsikring fordi det ikke er den TT anbefaler, og samtidig stapper i ungene sine  toro, MacDonalds etc 

AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 10.21):

Det er rart. Min er 8 og bruker fortsatt bilstol. Når hun sitter på med andre, får hun gjerne sitte i bilstolen til yngre søsken mens klassekamerater sitter på pute. Hun har ikke noe imot å sitte i bilstol. 

Anonymkode: 23469...fdb

Med andre ord anser ikke klassekameratene sine foreldre bilstol som viktig, men respekterer ditt hysteri.

AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 13.55):

😂😂 hysterisk å sikre barnet sitt best mulig? Gud bedre

Fullstendig hysteri.

AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 20.55):

TS her

Mine foreldre mener også at jeg er hysterisk og overdriver. De argumenterer for at bilstolpute er godt nok og henviser til at puten er godkjent for barn mellom 15-30 kg og fra de er 4 år. Det står på produktbeskrivelsen til bilstolputen. Jeg forteller dem at de kommer til å få en saftig bot av politiet hvis de blir stoppa. Min far mener at det skjer ikke når de bruker bilstolpute, det er godkjent sikring i bil for en 4 åring i følge han. 

Jeg mener at bilstol (altså skikkelig bilstol) er påbudt frem til barnet er 125cm. Bilstolpute kan brukes fra barnet er 125cm og høyere. Stemmer dette? 

Anonymkode: 936a4...fa1

Det stemmer ikke. Foreldrene dine har rett, du tar feil. Du kan jo nekte dem å være barnevakt, selvsagt, men de har juridisk rett her.

AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 21.40):

Vil bare legge til at selv om noe er lovlig så er det faktisk dine barn og du kan sette ned foten. Mine foreldre må følge trygg trafikks anbefalinger for mitt barn. Til gjengjeld betaler jeg for setene, men de må altså bruke dem hvis de skal kjøre barnet mitt.

Anonymkode: 2a6d2...4f8

Da håper jeg du ikke klager over at du har lite avlastning og barnevakt 🤐

Anonymkode: e5e20...7ca

Endret av Christina82
Endret moderert innlegg.
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 meter?! Er enig i at man ikke skal gamble med trafikksikkerhet til barn, men hvis de 300 meterne hadde vært her hvor vi bor, så hadde det innebært 40-sone, 100 meter i 50-sone og resten 30-sone. Hadde ikke klart helt her å bli uvenner med foreldrene mine…. Det er de som får boten hvis de blir stoppet. Barna deres kommer aldri til å lide noen nød på de 300 meterne, så slapp av og heller la foreldrene dine punge ut hvis de blir stoppet! Slutt å overreagere! 

Anonymkode: 57a08...032

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

300 meter?! Er enig i at man ikke skal gamble med trafikksikkerhet til barn, men hvis de 300 meterne hadde vært her hvor vi bor, så hadde det innebært 40-sone, 100 meter i 50-sone og resten 30-sone. Hadde ikke klart helt her å bli uvenner med foreldrene mine…. Det er de som får boten hvis de blir stoppet. Barna deres kommer aldri til å lide noen nød på de 300 meterne, så slapp av og heller la foreldrene dine punge ut hvis de blir stoppet! Slutt å overreagere! 

De får ikke bot for å bruke bilpute på en 4-åring, det er LOV men bare inne «anbefalt».

Til info er det heller ikke anbefalt med noe skjermtid til barn under 3 år, ikke noe sukker til barn under 2 år, og ikke junkfood til noen, uansett alder.

Vedder en million på at 99 % av bilstol mafiaen ikke bryr seg like mye om andre og viktigere anbefalinger.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

De får ikke bot for å bruke bilpute på en 4-åring, det er LOV men bare inne «anbefalt».

Til info er det heller ikke anbefalt med noe skjermtid til barn under 3 år, ikke noe sukker til barn under 2 år, og ikke junkfood til noen, uansett alder.

Vedder en million på at 99 % av bilstol mafiaen ikke bryr seg like mye om andre og viktigere anbefalinger.

Forstår meg ikke på folk som deg. Hva får du ut av å drive å argumentere på nett for at din uforsiktighet og uforsvarlighet er fasit, og at folk som følger offentlige etaters anbefalinger tar feil? Råd fra mennesker som jobber med dette daglig, som har statistikk og fysikk på sin side er hysteriske og tullete ifølge deg. Men DU har såklart rett, helt uten noe som helst faglig tyngde, og de som følger anbefalinger er hysteriske. Yndlingsordet til folk som setter barna sine i fare og ser at andre folk bryr seg mer om ungene sine as 🙄 Er det en dårlig samvittighet innerst inne som gjør at du er så sint for at andre folk sikrer etter anbefalingene, noe som på absolutt ingen måte påvirker deg selv? Bare forstår ikke hvorfor du er så opptatt av at andre tar bedre valg enn deg at du blir sint for det.

Jeg fulgte forøvrig de andre anbefalingene du listet også til en viss grad. Litt mer avslappet på skjermtid bare, der har vi latt barnet se litt på TV, og etter 1 år fikk hun litt sukker iblant. Men jeg har da ikke gått på nett og sagt at de som ikke lar barna se TV og aldri få et gram sukker fordi de følger anbefalingene er hysteriske tullinger. Tenker bare at de er flinke. Og jeg vet også at ingen barn har dødd av å se på TV litt før 2-3 år, som faktisk er en reell potensiell konsekvensen av å sikre små barn feil og deretter havne i en kollisjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Forstår meg ikke på folk som deg. Hva får du ut av å drive å argumentere på nett for at din uforsiktighet og uforsvarlighet er fasit, og at folk som følger offentlige etaters anbefalinger tar feil? Råd fra mennesker som jobber med dette daglig, som har statistikk og fysikk på sin side er hysteriske og tullete ifølge deg. Men DU har såklart rett, helt uten noe som helst faglig tyngde, og de som følger anbefalinger er hysteriske. Yndlingsordet til folk som setter barna sine i fare og ser at andre folk bryr seg mer om ungene sine as 🙄 Er det en dårlig samvittighet innerst inne som gjør at du er så sint for at andre folk sikrer etter anbefalingene, noe som på absolutt ingen måte påvirker deg selv? Bare forstår ikke hvorfor du er så opptatt av at andre tar bedre valg enn deg at du blir sint for det.

Jeg fulgte forøvrig de andre anbefalingene du listet også til en viss grad. Litt mer avslappet på skjermtid bare, der har vi latt barnet se litt på TV, og etter 1 år fikk hun litt sukker iblant. Men jeg har da ikke gått på nett og sagt at de som ikke lar barna se TV og aldri få et gram sukker fordi de følger anbefalingene er hysteriske tullinger. Tenker bare at de er flinke. Og jeg vet også at ingen barn har dødd av å se på TV litt før 2-3 år, som faktisk er en reell potensiell konsekvensen av å sikre små barn feil og deretter havne i en kollisjon.

Men,igjen... Det er snakk om 300 meter,og det er snakk om å sitte på en godkjent bilpute. Det høres jo ut som om disse besteforeldrene trygler om å få lov til å hente dette barnet,for så å prøve å ta livet av det! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

TS her

Mine foreldre mener også at jeg er hysterisk og overdriver. De argumenterer for at bilstolpute er godt nok og henviser til at puten er godkjent for barn mellom 15-30 kg og fra de er 4 år. Det står på produktbeskrivelsen til bilstolputen. Jeg forteller dem at de kommer til å få en saftig bot av politiet hvis de blir stoppa. Min far mener at det skjer ikke når de bruker bilstolpute, det er godkjent sikring i bil for en 4 åring i følge han. 

Jeg mener at bilstol (altså skikkelig bilstol) er påbudt frem til barnet er 125cm. Bilstolpute kan brukes fra barnet er 125cm og høyere. Stemmer dette? 

Anonymkode: 936a4...fa1

Men hva så om de synes du er hysterisk? Hva er argumentet deres for å nekte å bruke en stol du har skaffet og betalt? Er det så om og gjøre å sikre minimalt? Får de ikke til å bruke stolen?

Eller handler det om noe annet? Er de av «det gikk jo bra med oss»-typen, og tar det som personlig kritikk at anbefalingene har endret seg? Eller handler det om å vite best og at du fortsatt er barnet som har å høre på foreldrene dine?

Jeg tror ikke du kommer noen vei om du ikke vet hvor skoen trykker, for «du er hysterisk» er ikke et argument i seg selv når det du foreslår er helt normale sikkerhetstiltak og ikke hemmende for barnets utvikling. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er godkjent sikring de bruker, som noen mener her, er det jo bare å legge inn årene, eller følge selv. 

Anonymkode: 5efe6...faf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (På 23.11.2024 den 10.55):

Selvfølgelig er bilene bedre også. Men det at null barn dør i trafikken nå, har blitt mulig gjennom påbud om sikkerhetsbelte og sikring av barn i bil.

Det var kun ett år, 2019. I fjor døde dessverre sju barn. Dette varierer fra år til år. Det var mange flere på 80- og 90-tallet, selv med påbud om bilbelte og riktig sikring av barn. Men både biler og barnesikring har blitt bedre ja. Primært overlever nå folk ulykker i bil pga deformasjonssoner og airbag.

Anonymkode: 65720...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor argumenterer du MOT folk som viser til loven? Selv om DU mener det er uforsvarlig og krever en høyere standard, har jo det nada å si for andre. 

Hvor tett er det mulig å bli?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor argumenterer du MOT folk som viser til loven? Selv om DU mener det er uforsvarlig og krever en høyere standard, har jo det nada å si for andre. 

Hvor tett er det mulig å bli?

Det var personen jeg siterte som startet med å skrive et innlegg der hun mente alle som sikret barn over 3 år med annet enn pute var hysteriske. For en del 3-åringer vil dette også være ulovlig så hva som er loven eller ikke var ikke relevant i innlegget mitt. Jeg mener forøvrig at trygg trafikk er bedre å høre på enn norsk lov. Det er mange ting vi gjør som vi gjør for å være tryggere selv om det ikke er loven. Det er ingen lov som regulerer at 3-åringen skal ha på refleks og hjelm hvis de skal ut med sparkesykkel i mørket, men de fleste foreldre vil vel ta på det likevel uten at de skal bli kalt hysteriske av den grunn.

Personen skrev flere innlegg om at både Trygg Trafikk og folk som sikrer barna i bil er hysteriske. Det er det jeg reagerer på, hva er poenget med å skrive slike ting? Hva er poenget med å argumentere så hardt for at de som sikrer bedre er tullete?

Mener også at om jeg sikrer bedre enn personen så har det ikke negativ innvirkning på noen. Om personen velger å sikre dårligere derimot så har det jo negativ innvirkning på hennes barn. Og jeg bryr meg om alle barn. Så synes egentlig det gir mer mening å bry seg om at folk sikrer dårlig enn at folk sikrer "for bra" (ifølge dem). Likevel skriver jeg ikke stygge ord til dem på forum da. Synes du "uansvarlig" er et verre ord å kalle noen enn "hysterisk"?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pås skrev (På 22.11.2024 den 13.07):

Jeg VET at det kan skje ulykker også på korte avstander som 300 meter, men jeg tenkte sannsynlighetsberegning her, det er adskillig lavere risiko på kortere avstander, og på 300 meter rekker man knapt å komme opp i 60 km/t. Men det betyr jo ikke at barna ikke skal sikres, som jeg jo skrev. 

Nabogutten overlevde ikke de 500 meterne hjem fra skolen. En fyllekjører kjørte i siden på dem, der han satt. Han slo hodet i vinduet og omkom. De andre kom uskadd fra hendelsen. Selv om en selv ikke rekker å komme opp i 60, har man ingen garanti for hvordan andre kjører. 

Anonymkode: 488c9...ea3

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Med andre ord anser ikke klassekameratene sine foreldre bilstol som viktig, men respekterer ditt hysteri.

Hei. En liten korreksjon. Jeg er ikke hysterisk. Jeg beholder bilstolen i min bil fordi jeg fortsatt har plass, og barnet synes den er behagelig. Det er ikke jeg som har foreslått for andre foreldre at min skal sitte i bilstol når de kjører henne. 

Jeg har også skrevet i tråden at når det er snakk om 300 m, så ville jeg ikke brydd meg :)

Anonymkode: 23469...fdb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det var personen jeg siterte som startet med å skrive et innlegg der hun mente alle som sikret barn over 3 år med annet enn pute var hysteriske. For en del 3-åringer vil dette også være ulovlig så hva som er loven eller ikke var ikke relevant i innlegget mitt. Jeg mener forøvrig at trygg trafikk er bedre å høre på enn norsk lov. Det er mange ting vi gjør som vi gjør for å være tryggere selv om det ikke er loven. Det er ingen lov som regulerer at 3-åringen skal ha på refleks og hjelm hvis de skal ut med sparkesykkel i mørket, men de fleste foreldre vil vel ta på det likevel uten at de skal bli kalt hysteriske av den grunn.

Personen skrev flere innlegg om at både Trygg Trafikk og folk som sikrer barna i bil er hysteriske. Det er det jeg reagerer på, hva er poenget med å skrive slike ting? Hva er poenget med å argumentere så hardt for at de som sikrer bedre er tullete?

Mener også at om jeg sikrer bedre enn personen så har det ikke negativ innvirkning på noen. Om personen velger å sikre dårligere derimot så har det jo negativ innvirkning på hennes barn. Og jeg bryr meg om alle barn. Så synes egentlig det gir mer mening å bry seg om at folk sikrer dårlig enn at folk sikrer "for bra" (ifølge dem). Likevel skriver jeg ikke stygge ord til dem på forum da. Synes du "uansvarlig" er et verre ord å kalle noen enn "hysterisk"?

Ja, uansvarlig er mye styggere enn hysterisk. Du er hysterisk på bilsikring, jeg er ikke det. Jeg er hysterisk på kosthold og på skjerm til småbarn, aner ikke hvordan du ligger an der, og ikke er det relevant heller, men jeg skjønner ikke poenget med å bli SÅ opprørt over at du kalles hysterisk over å kreve at alle skal sikre barna på måten du og Trygg Trafikk anser som riktig, selv om norsk lov sier noe annet.

Jeg kaller forøvrig ikke noen hysteriske for at de har ungene sine i bilstol, men kun de som opptrer som bilstolpoliti og skal presse alle andre til å gjøre som dem, eller som nekter besteforeldre å kjøre en 3-åring 300 meter uten bilstol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 1.32):

Det kan du faktisk ikke garantere 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 1.23):

Det er løgn at man får bot og at det er ulovlig, godkjent bilpute er lov.

Neitakk, orker ikke uopplyste hysteriske folk som tror unger er garantert å dø om man kjører bol med fullt lovlig bilsikring fordi det ikke er den TT anbefaler, og samtidig stapper i ungene sine  toro, MacDonalds etc 

Fullstendig hysteri.

så sinna…

Det stemmer ikke. Foreldrene dine har rett, du tar feil. Du kan jo nekte dem å være barnevakt, selvsagt, men de har juridisk rett her.

Da håper jeg du ikke klager over at du har lite avlastning og barnevakt 🤐

Dropper barnevakter som risikerer barnets liv når de enkelt kan sikre det, vil ha barnet mitt i levende live jeg 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg kaller forøvrig ikke noen hysteriske for at de har ungene sine i bilstol, men kun de som opptrer som bilstolpoliti og skal presse alle andre til å gjøre som dem, eller som nekter besteforeldre å kjøre en 3-åring 300 meter uten bilstol. 

Det er en vesensforskjell på å presse «alle andre» til å sikre som en selv, og det å ha regler for hvordan egne barn skal sikres. Det er ikke å være bilstolpoliti å forvente at besteforeldre benytter bilstol du har skaffet dem dersom de skal kjøre med ditt barn. 

Du som selverklært hysterisk på kosthold og skjerm til småbarn, har vel gjerne også noen regler for dine barn du ønsker besteforeldrene skal følge. Trekker di bare på skuldrene om de totalnekter uten grunn, eller vurderer du rammene for og omfanget av samværet? Hvor ofte hadde besteforeldrene fått hente i barnehagen om de insisterte på godtepose på veien hjem, boller til middag og fri skjerm hele ettermiddagen?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier «slapp av» eller «slutt å overreager» - hvorfor får ikke foreldrene bry seg om sikkerhet til sine barn? Bare fordi DERE gir faen i barna deres betyr det ikke at andre gjør det.

Selv på 300 meter kan alt skje. At besteforeldrene skal krangle på sikkerhet til barnebarna sier mye om de. Hva mer er det de ikke bryr seg om når dere ikke ser? Det handler også om prinsipper her. Dere er foreldre og skal bestemme - ikke besteforeldre.

Anonymkode: c88f7...873

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja, uansvarlig er mye styggere enn hysterisk. Du er hysterisk på bilsikring, jeg er ikke det. Jeg er hysterisk på kosthold og på skjerm til småbarn, aner ikke hvordan du ligger an der, og ikke er det relevant heller, men jeg skjønner ikke poenget med å bli SÅ opprørt over at du kalles hysterisk over å kreve at alle skal sikre barna på måten du og Trygg Trafikk anser som riktig, selv om norsk lov sier noe annet.

Da er vi uenige, jeg synes hysterisk er et ganske stygt ord å kalle folk bare fordi de er opptatt av sikkerhet ut over norsk lov. Spesielt når de fleste kaller folk hysteriske for at de velger å sikre sine egne barn helt adekvat og forsvarer det valget. Skikkelig nedlatende og kjipt synes jeg det er å kalle folk hysteriske. Og jeg ville aldri kalt deg hysterisk fordi om du er opptatt av sunn mat og lite skjermtid.

Skjønner heller ikke helt hvorfor målestokk for bilsikkerhet kun skal være loven, vi bruker jo ikke loven for å bestemme andre ting for barna våre? Det er ingen lover om skjermbruk og kosthold for eksempel. Står ingen steder i norsk lov at man ikke skal gi honning til babyen sin heller men ingen oppegående folk gjør det likevel. Kun ved bilsikkerhet at folk drar inn at de følger loven og det får være godt nok.. Hva om det ikke fantes noen lover, ville disse lagt babyen løst i baksetet da?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...