Gå til innhold

Hvorfor plasttre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt mitt plasttre siden 2003. Liker det

Anonymkode: de8c3...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi jeg synes det er fint. Betalte mye for det for snart 10 år siden. Fått mye skryt av treet. Flere som måtte ta på det fordi det så ekte ut. Jeg har aldri vært så glad i de ekte trærne heller jeg. 

men har det så mye å si for deg da? Kan ikke du bare ha ekte tre så kan vi andre gjøre som vi vil. 

Anonymkode: f3d90...524

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor har du plasttre? Det er jo ikke pent!  ( gjelder IKKE de som har allergi, det skjønner jeg jo) Tenk så mye finere et levende duftende tre er da! 

Anonymkode: 479fc...396

Helt enig med deg TS. Å ha plasttre er som å servere Fjordland på julaften. Jada - enklere, men altså…

Anonymkode: 59e9b...a1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helt enig med deg TS. Å ha plasttre er som å servere Fjordland på julaften. Jada - enklere, men altså…

Anonymkode: 59e9b...a1e

Heller fjordland grøt enn et tre med rundt 25 000 insekter

https://www.anticimex.no/blogg/juletreet-drar-med-seg-25.000-insekter-inn-i-stua/

Da kan du fint sitte der med den kravlende busken din og kose deg

Anonymkode: 8b046...418

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt plasttre er penere enn de fineste edelgranene jeg har kjøpt før. Dagens plasttrær, til ca 10 000, er så jevne og naturtro og mye penere.

Jeg vil ikke ha masse kryp, jeg vil ikke ha lukt av gran, og jeg vil ikke ha all dryssinga som kommer når juletreet står oppe en måned.

Derfor. 

Anonymkode: 50693...9b3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke nødvendigvis ha så mye ekte skog i huset mitt. Det er mer en nok med å se på naturen gjennom vinduet og slenge opp et dyrt plasttre for nostalgiens skyld. Hatt vårt i 5 år og regner med det blir 20 til. Det slites ikke akkurat ut.

Anonymkode: bd914...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ekte tre er dyrt, innebærer mye mer jobb, tidkrevende å dra rundt og lete OG det bøsser og roter. 

I tillegg har vi alltid vært altfor sent ute med å kjøpe tre så vi har endt opp med de rare, krokete, glisne som ingen andre ville ha flere år på rad 😅 De har sin sjarm de også da, men dyrt og tidkrevende for snodig tre 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner ekte tre, det å kjenne lukta, det å gå i skogen å hugge selv. Var der vi gjorde før vi fikk et barn med alergi. Så nå i 17 år har vi hatt plast. Tilogmed ungdommen med alergi syns ekte er mer fint, men ser selv det ikke går for er ikke lenge ho trenger å være i er gus med ekte hvor øyne begynner å renne og klø, pluss nesa begynner. Prøvde med å ta alergi medisiner men gjaldt ikke mye

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vecky skrev (19 timer siden):

Rett og slett styret med å få treet inn og ut. Bor i blokk, orker ikke å drysse ned hele trappeoppgangen med barnåler når treet skal ut. 

Var anti-plasttre i mange år, men jeg er SÅ fornøyd med det jeg kjøpte. Ser kjempefint ut, og ferdigmonterte lys er en stor bonus, så slipper juletrepyntinga å bli ødelagt av dårlig stemning på grunn av de hersens lysa som alltid er en kabal å vikle opp. 

Eneste jeg savner er lukta av grantre. 

Ferdig monterte lys er sikkert praktisk, men hva den dagen lysene ikke virker mer? Kaster dere hele treet,? Eller går df an å ta av? Er det en slynge som liksom sitter fast, eller er det pærer direkte på treet? Og hvordan fungerer det å dele opp treet når det er ferdig monterte lys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke styret med barnåler, kjøre å hente det, det er billigere i lengden med plast, syns vårt ser helt fint ut, mange ekte juletrær ser jo beint ut stussslige ut når jeg besøker andre. 

Anonymkode: 4f703...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alt for mye styr å ha ekte juletre, og fordelene (lukt) er heller ikke større enn ulempene. Støvsuge flere ganger dagen pga. dryssing, det skal vannes, avklimatiseres før det settes i stua, følger med masse småkryp som sprer seg rundt i huset, ikke allergivennlig, vanskelig å få inn i hus med barnåler overalt, og så blir det faktisk dyrere enn plast hvis man vil ha et stort, flott og tett tre hvert år. 

Anonymkode: d723b...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thyra skrev (33 minutter siden):

Ferdig monterte lys er sikkert praktisk, men hva den dagen lysene ikke virker mer? Kaster dere hele treet,? Eller går df an å ta av? Er det en slynge som liksom sitter fast, eller er det pærer direkte på treet? Og hvordan fungerer det å dele opp treet når det er ferdig monterte lys?

Jeg har tro på at de lysene varer lenge, men jeg har nok av lyslenker jeg kan bruke om de som er på treet gir seg. På mitt tre er det en slynge som sitter fast. Når jeg demonterer treet skrur jeg løs koblingene som er mellom hver "etasje".

For å svare på ts spørsmål så har jeg kunstig tre av bekvemmelighet. Alternativet for meg hadde vært ikke noe tre i det hele tatt. Jeg gidder ikke alt arbeidet jeg syns et ekte tre medfører.

Jeg har store bøtter med einer utenfor når det er jul, den er ekte. ;)

Endret av Brunhilde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er rare! Er så late og gidder ikke styr for å få trivsel?! For et kjedelig liv dere må ha. Dere bruker sikkert tid til mye annet diil!

Insekter? Jeg har hatt ekte tre i 50 år og aldri skjønt det der og aldri sett et insekt etter treet. Rart!

Pris: hadde du bodd her så hadde jeg gitt bort tre,for skogen min vokser igjen. Finns garantert andre som gir bort og.

Og treet drysser ikke en nål om du aklimatiserer der på riktig måte. 

Anonymkode: 479fc...396

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (1 time siden):

Ferdig monterte lys er sikkert praktisk, men hva den dagen lysene ikke virker mer? 

Jeg tok et regnestykke på det nå.

De fleste produsentene hevder at lysene skal holde i 30 000 timer.  Det er nesten 90 år hvis lysene er tent 16 timer om dagen i tre uker hvert år.

Selv om lovnaden er vel optimistisk, og lysene holder bare i 10 000 timer, vil de uansett lyse i nesten 30 år. 

Akkurat det synes jeg ikke er så ille.

Men et tre vil sjeldent holde like lenge som lysene.  Vi har et 10 år gammelt tre fra Hageland (Dovre), og det har begynt å bli sprøtt.  Nåler faller av, og kristene brekker.

Det er selvsagt "brukerfeil", i og med at oppbevaringen (temperatur og luftfuktighet) ikke er optimal mtp lang holdbarhet på plasten, men jeg trodde at det ville holde lengre enn dette.

Anonymkode: 15e91...3cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er egentlig hundre prosent enig med deg TS, men i år er første året jeg seriøst har vurdert plast. Sånn virkelig vurdert.

I fjor dro jeg inn masse kryp og skadedyr med treet. Mistet halve plantesamlingen min. I tillegg har jeg byttet bil og min nåværende bil har ikke mulighet for transport på taket. Tviler også på at det er fysisk mulig å få et stort juletre inn i den. 

I tillegg har jeg lyst til å ha opp juletreet litt tidligere i år. Vanligvis setter jeg det opp lille julaften, men vi skal bort en del i år så dette får jeg ikke til i år. Setter jeg det opp for tidlig så dør det vel før jula er over?

Nei jeg vet ikke. Juletreet skal lissom lukte skog 😅

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk over til kunstig juletre for et par år siden, noe jeg aldri trodde kunne skje, men nå ser jeg meg ikke tilbake! Vi kjøpte et flott, dyrt et, og det er fantastisk fint å sette opp og pynte. Det ble etter hvert veldig mye styr å dra et stort tre (vi har 4m takhøyde) inn i stua, med massevis av dyr på, kun for et par-tre ukers glede, pluss at prisene på juletrær har gått til værs de siste årene. De flotteste trærne på «vår» høyde koster et par tusen i Oslo-området. De pengene bruker jeg heller på gaver eller annet hyggelig i julen.

For granluktens skyld har jeg alltid granbar som pynt her og der i huset, og utenfor inngangspartiet, samt mindre kvister sammen med tulipaner osv rundtomkring på bordene, så julelukten kommer uansett. Sammen med røkelse, stearinlys og alt annet som hører julen til blir stemningen magisk. Og uten kryp som setter seg på, og ødelegger, de øvrige plantene mine som skal få leve hele året.

Anonymkode: ce7a7...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Det er rimelig i et langtidsperspektiv

- Kan brukes i uendelig mange år

- Ingen barnåler eller annet bøss

- Behøver ikke bekymre meg for at treet begynner å dø før jul

- Slipper å tenke på hvor jeg skal kvitte meg med treet etter jul

- Slipper å bære et tungt tre hjem (bor i byen, uten bil)

- Slipper å kutte ned et levende tre hvert år, bare for at det skal dø innendørs for at jeg skal henge pynt på det.

Jeg tenker det eneste argumentet for å ha et ekte tre (for min del) er av nostalgiske årsaker, at «sånn skal det være».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (2 timer siden):

Vi har hatt med fastmontert lys. Lysa har fungert i 10 år nå. Spent nå når vi ska sjekke om de lyser fa blir det 11 året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...