Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #1 Skrevet 28. februar 2006 Drikker og drikker for å holde en UVI i sjakk fram til jeg kommer meg til lege (fredag), men hvor mye er for mye? Prøver å tvinge i meg alt fra 4 til 10 liter lunkent vann i løpet av dagen, men kan det bli for mye? Spiser lite pga kvalme (og eneste jeg har i hus nå er søt mat, og da blomstrer bakteriene ), så jeg begynner å bli litt urolig for om jeg kan overbelaste noe?
Gjest Bellatrix Skrevet 28. februar 2006 #2 Skrevet 28. februar 2006 Ja, det er for mye. Drikk 3-4 liter og få i deg mat. Drikk gjerne surt.
Trampe Skrevet 28. februar 2006 #3 Skrevet 28. februar 2006 Appelsinjuice er smart! Som Bellatrix sier, drikk 3-4 liter vann daglig. 10 liter er jo vanvittig mye, og hvorfor må det være lunkent?? Jeg har hatt UVI mange ganger, og har aldri drukket lunkent vann... Og såklart må du spise. Du skal vel handle før fredag?
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #4 Skrevet 28. februar 2006 Appelsinjus blir jeg bare uvel av (og er såpass søtt at jeg tror ikke nødvendigvis det er helt bra, selv om jeg har hørt det kjerringrådet 100 ganger), og eddikvann har jeg opplevd en gang tidligere at bare gjorde vondt verre, begynte å svi ordentlig i stedet for bare litt ubehag (jeg aner ikke hvorfor). Vi har ikke bil, og er mer eller mindre innesnødd, så det å komme seg på butikken vil føre til en tur på ca 20 minutter i iskulde. Samboeren skulle kjøpe et brød (tørt brød går ned så vidt det er), så jeg får i meg litt om et par timer. Grunnen til at jeg drikker lunkent vann er ganske enkelt at da får jeg det ned lettere, og har hørt at det skåner nyrene for “kuldesjokk”, om det stemmer eller ei aner jeg ikke, men det skader ikke. Har et 0,5 liters glass jeg har i mikroen og lunker opp litt, og svelger ned sammen med tranebær og selexid (må ta de for å holde det i sjakk til jeg får noe som virker). Men 3-4 liter? Det høres lite ut? Det er jo det jeg har drukket i løpet av et par timer de siste dagene. Men hva kan egentlig bli problemet? Skyller jeg ut medisinen for fort til at den får virke? Har alltid fått beskjed fra lege og apotek om å drikke så mye jeg bare klarer, så jeg har egentlig ikke tenkt det kunne være noe problem. Skal bli godt å få medisin som virker… (håper bare de finner utad det denne gangen…)
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #5 Skrevet 28. februar 2006 Det er ikke farlig å drikke så mye... Når jeg har urinveisinfeksjon så MÅ jeg drikke så mye for hele tiden å ha noe å tisse ut, hvis ikke dør jeg av smerte... Høres ut som du bare har litt ubehag, når jeg får urinveisinfeksjon så får jeg ENORME smerter.. og jeg blir enormt dårlig ellers også, frysebyger, hodepine, ryggsmerter osv.. og en enorm svie nedentil konstant. Jeg har medisin liggende som jeg har fått av legen, som jeg tar når jeg vet jeg har fått infeksjon.. Selexid heter den. Og da går det ca 6 timer før smertene er borte... Appelsinjus er ikke søtt! Det er kjempesurt.. full av c vitaminer (de som gjør den sur) og jeg anbefaler deg å drikke dette på det sterkeste! Bakteriene klarer såvidt å overleve i blæren når miljøet der blir så surt. Derfor anbefales dette... Jeg vil også anbefale deg GULLRIS te som du får på helsekost. Denne stimulerer nyrene og blæren til utskillelse og du får renset godt opp... For å hindre nye infeksjoner: drikke appelsinjus hver eneste dag.. for å holde miljøet surt i tillegg til å få c vitaminer til immunforsvaret.. - Kur med gullris te innimellom. Drikk to glass te daglig i en uke så får du renset godt opp. Hver alltid VARM PÅ BEINA! Til og med om natten! Når beina er varme, blir temperaturen i blæren 1-2 grader høyere og dermed trives bakteriene dårlig...Er du kald på beina synker temperaturen i blæren og bakteriene stortrives... Drikk generellt mye vann (men ikke så mye som du gjør nå når du er blitt syk da) men ca 2 liter daglig. Så blir urinveiene konstant skylt gjennom... Og få i deg sunn mat! Så immunforsvaret er på topp! Lykke til!
Lealaus Skrevet 28. februar 2006 #6 Skrevet 28. februar 2006 Du kan få bli vannsjokk dersom du drikker for mye vann. Det vil du ikke ha. Heller UVI enn vannsjokk. Appelsinjuice hjelper, det er ikke bare et kjerringråd. :-)
Little sister Skrevet 28. februar 2006 #7 Skrevet 28. februar 2006 Tranebær-juice skal vist også være bra for UVI. Fås kjøpt på helsekost.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #8 Skrevet 28. februar 2006 Det er ikke farlig å drikke så mye... Når jeg har urinveisinfeksjon så MÅ jeg drikke så mye for hele tiden å ha noe å tisse ut, hvis ikke dør jeg av smerte... Høres ut som du bare har litt ubehag, når jeg får urinveisinfeksjon så får jeg ENORME smerter.. og jeg blir enormt dårlig ellers også, frysebyger, hodepine, ryggsmerter osv.. og en enorm svie nedentil konstant. Jeg har medisin liggende som jeg har fått av legen, som jeg tar når jeg vet jeg har fått infeksjon.. Selexid heter den. Og da går det ca 6 timer før smertene er borte... Appelsinjus er ikke søtt! Det er kjempesurt.. full av c vitaminer (de som gjør den sur) og jeg anbefaler deg å drikke dette på det sterkeste! Bakteriene klarer såvidt å overleve i blæren når miljøet der blir så surt. Derfor anbefales dette... Jeg vil også anbefale deg GULLRIS te som du får på helsekost. Denne stimulerer nyrene og blæren til utskillelse og du får renset godt opp... For å hindre nye infeksjoner: drikke appelsinjus hver eneste dag.. for å holde miljøet surt i tillegg til å få c vitaminer til immunforsvaret.. - Kur med gullris te innimellom. Drikk to glass te daglig i en uke så får du renset godt opp. Hver alltid VARM PÅ BEINA! Til og med om natten! Når beina er varme, blir temperaturen i blæren 1-2 grader høyere og dermed trives bakteriene dårlig...Er du kald på beina synker temperaturen i blæren og bakteriene stortrives... Drikk generellt mye vann (men ikke så mye som du gjør nå når du er blitt syk da) men ca 2 liter daglig. Så blir urinveiene konstant skylt gjennom... Og få i deg sunn mat! Så immunforsvaret er på topp! Lykke til! ← Jeg har hatt slike ekstreme runder med UVI selv, og det er derfor jeg har nølt i det lengste med å gå til lege, har trodd/håpet det var noe annet. Er Selexid jeg spiser ja, fikk den for et år siden da jeg var MYE plaget (hadde flere infeksjoner på kort tid, og besvimte på legevakten osv), antar legen gikk lei av trynet mitt og ga meg noen kurer for å ha liggende slik at jeg slapp å stresse av gårde samtidig som jeg var ordentlig syk. Varm på bena: Ja, tre par sokker, elektrisk varmeteppe osv Spiser sunt gjør jeg som regel, selv om jeg er klar over at det ikke ser ut som det når jeg sier det eneste jeg har i hus er søtmat (har ikke rukket butikken, og søtmaten er den som går sist pga at ingen av oss liker det noe særlig) Gullris har jeg ikke hørt om før, skal kjøpes inn ved første anledning, takk for tipset Glemte helt det at C vitamin er en form for syre, hjernen går litt på tomgang for tiden. Sendte en SMS til samboeren, så får jeg håpe han rekker butikken. *Svelger ned en tranebær kapsel til* Takk for alle tips og råd
Gjest gjest1 Skrevet 28. februar 2006 #9 Skrevet 28. februar 2006 Jeg har hatt slike ekstreme runder med UVI selv, og det er derfor jeg har nølt i det lengste med å gå til lege, har trodd/håpet det var noe annet. ← Uff - det bør du passe deg for. Mistenker en UVI så bør en komme seg til lege å få medisiner snarest. Ellers risikerer du at det sprer seg og det hele blir bare værre. For noen år siden fikk jeg UVI midt under siste innspurt i eksamensperioden, og jeg hadde ikke tid til å bli syk så jeg prøvde å fornekte at jeg var syk. Helt tåpelig gjort selvsagt, og det resulterte i flere dager på sykehus med nyrebekkenbetennelse. Så nå går jeg til lege med en gang jeg merker symptomene, har hatt UVI såpass mange ganger at jeg vet godt hva det er når det først kommer. Da klarer jeg somoftest å få tatt kverken på det før jeg blir skikkelig dårlig. Uansett, god bedring da! UVI er noe dritt!
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #10 Skrevet 28. februar 2006 Uff - det bør du passe deg for. Mistenker en UVI så bør en komme seg til lege å få medisiner snarest. Ellers risikerer du at det sprer seg og det hele blir bare værre. For noen år siden fikk jeg UVI midt under siste innspurt i eksamensperioden, og jeg hadde ikke tid til å bli syk så jeg prøvde å fornekte at jeg var syk. Helt tåpelig gjort selvsagt, og det resulterte i flere dager på sykehus med nyrebekkenbetennelse. Så nå går jeg til lege med en gang jeg merker symptomene, har hatt UVI såpass mange ganger at jeg vet godt hva det er når det først kommer. Da klarer jeg somoftest å få tatt kverken på det før jeg blir skikkelig dårlig. Uansett, god bedring da! UVI er noe dritt! ← Vet jo EGENTLIG det, men jeg har en del problemer meg å komme meg til lege (har ikke noen lege jeg føler jeg kan gå til for “filleting” (slik som jeg oppfatter leger mener en MISSTANKE om UVI er), sliter med legeangst i den grad at jeg må ha noen med meg, eller rettere sagt, nærmest “tvinge“ meg av gårde, økonomien er ikke helt bra osv). Og hva om det ikke er noe galt? Da sitter jeg der som en idiot og har kastet bort mye penger, satt i gang et ganske omfattende opplegg som må til for å komme meg til lege osv. Men nå må jeg av gårde, begynner å bli et par uker nå, og jeg føler meg mindre og mindre bra. Får bare håpe jeg får litt søvn uten altfor mange mareritt før fredag. Takk for god bedringshilsningen
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #11 Skrevet 28. februar 2006 Det kan bli FOR mye vann, ja. Her står det for eksempel om en kar som fikk seg litt for mye å drikke i en varm periode: http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/showbiz/3044502.stm Jeg ser en del anbefaler deg å bytte ut vann med juice, men det bør i så fall bare være i små mengder. For mye juice vil ødelegge tennene dine, og pass i alle fall på ikke å drikke juice en halv time før du pusser tenner da det kan skade tannemaljen.
monikabrx Skrevet 28. februar 2006 #12 Skrevet 28. februar 2006 Alt med syre er bra... Appelsinjuic, frukt, yoghurt osv..
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #13 Skrevet 28. februar 2006 Det kan bli FOR mye vann, ja. Her står det for eksempel om en kar som fikk seg litt for mye å drikke i en varm periode: http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/showbiz/3044502.stm Jeg ser en del anbefaler deg å bytte ut vann med juice, men det bør i så fall bare være i små mengder. For mye juice vil ødelegge tennene dine, og pass i alle fall på ikke å drikke juice en halv time før du pusser tenner da det kan skade tannemaljen. ← Ser ut som om det er pga lite salt i kroppen han klappet sammen? Har hatt lyst på salt uten helt å vite hvorfor og har spist litt brød med salt nå og da, så skulle tro det hjelper på. Om det er alt som er problemet tror jeg at jeg er på trygg grunn. Var mest urolig for at medisinen kunne bli “vasket” ut for fort, og ser ikke ut som at det er noe å bekymre seg for.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #14 Skrevet 28. februar 2006 Det kan bli FOR mye vann, ja. Her står det for eksempel om en kar som fikk seg litt for mye å drikke i en varm periode: http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/showbiz/3044502.stm Jeg ser en del anbefaler deg å bytte ut vann med juice, men det bør i så fall bare være i små mengder. For mye juice vil ødelegge tennene dine, og pass i alle fall på ikke å drikke juice en halv time før du pusser tenner da det kan skade tannemaljen. ← Tro meg! Når jeg har urinveisinfeksjon å holder på å daue av smerte, så er det SISTE jeg bryr meg om tennene mine! Men du har rett i det du sier da.. men så er dette i et krisetilfelle. Jeg pøser bare på når jeg er syk, og ellers 2 glass daglig som forebyggende. Jeg som skrev det lengre innlegget lenger oppe.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #15 Skrevet 28. februar 2006 Alt med syre er bra... Appelsinjuic, frukt, yoghurt osv.. ← Tviler på at frukt og yoghurt er bra for urinveisinfeksjon. Dette fordi det ikke går direkte i blæren, der det skal virke.
Gjest Rødtoppen Skrevet 28. februar 2006 #16 Skrevet 28. februar 2006 Få i deg salt samtidig med alt vannet du drikker, så blir sjansen for ubalanse i elektrolyttene mindre Jeg har også hørt/lest at alt med syre i er bra for urinveiene, selv om det ikke er flytende. Som gjest rett over her skriver høres det jo ut som det du drikker går RETT til blæra, men det går jo gjennom den samme prosessen med å tas opp i tarmen osv osv det også, som alt annet du trøkker i trynet Håper du blir bedre av UVI og får en kur som hjelper. Kanskje det du har fått nå har blitt resistent mot selexid hvis du har brukt det mye? Trøste
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #17 Skrevet 28. februar 2006 Få i deg salt samtidig med alt vannet du drikker, så blir sjansen for ubalanse i elektrolyttene mindre Jeg har også hørt/lest at alt med syre i er bra for urinveiene, selv om det ikke er flytende. Som gjest rett over her skriver høres det jo ut som det du drikker går RETT til blæra, men det går jo gjennom den samme prosessen med å tas opp i tarmen osv osv det også, som alt annet du trøkker i trynet Håper du blir bedre av UVI og får en kur som hjelper. Kanskje det du har fått nå har blitt resistent mot selexid hvis du har brukt det mye? Trøste ← Det er nesten et år siden siste runde, men er litt redd for at det ikke har vært helt lurt å ta Selexid i 14 dager i strekk (blir vel 17-20 dager om jeg skal gå på de til jeg får ny medisin). Men var eneste muligheten jeg hadde der og da. Og samboeren hadde allerede vært og handlet når jeg sendte SMS, så appelsinjus kan jeg se langt etter. Vann, brød og salt i et par dager til altså. Forbannede UVI! (koselig med trøsteklemmer, de hjelper på humøret iverfall
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #18 Skrevet 28. februar 2006 Nå står ikke verden til påske! Samboeren gikk jammen meg ut i styggværet for å handle appelsinjus (riktignok etter at vi fant ut at det som skulle være middag var borte), og det til og med uten at jeg måtte direkte mase! (Bare 10-15 mer eller mindre diskrete hint ) Han er nå snill når han bare forstår hva som trengs
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå