AnonymBruker Skrevet 21. november #1 Del Skrevet 21. november Trenger litt hjelp med å forstå lønnsoppgjøret. Leser følgende på nett: "Akademikerne og Unio viderefører sine tariffavtaler fra 1. mai 2022-30. april 2024 til 30. april 2026. LO Stat og YS Stat får likelydende avtaler. Akademikerne og Unio forhandler lokalt innenfor en ramme på 2,7 prosent per dato av lønnsmassen, og medlemmene får ingen sentrale tillegg. LO Stat og YS Stat får et sentralt tillegg på 0,75 prosent fra 1. mai 2024. Det forhandles lokalt innenfor en ramme på 2,15 prosent per dato av lønnsmassen. Lokale forhandlinger skal være avsluttet så raskt som mulig og senest innen 15. februar 2025." Det er vel riktig at lønnstrinnene justeres (for dette skjer vel hvert eneste år), men man får ingen tillegg utover dette? For det er vel ikke slik at lønnstrinnene forblir uendret? Og hvis man får etteroppgjøret etter nyttår, hvordan blir det da med skattebetalingen? Etterbetalingen blir vel regnet med i året 2024? Anonymkode: 3c11f...e77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 21. november #2 Del Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Trenger litt hjelp med å forstå lønnsoppgjøret. Leser følgende på nett: "Akademikerne og Unio viderefører sine tariffavtaler fra 1. mai 2022-30. april 2024 til 30. april 2026. LO Stat og YS Stat får likelydende avtaler. Akademikerne og Unio forhandler lokalt innenfor en ramme på 2,7 prosent per dato av lønnsmassen, og medlemmene får ingen sentrale tillegg. LO Stat og YS Stat får et sentralt tillegg på 0,75 prosent fra 1. mai 2024. Det forhandles lokalt innenfor en ramme på 2,15 prosent per dato av lønnsmassen. Lokale forhandlinger skal være avsluttet så raskt som mulig og senest innen 15. februar 2025." Det er vel riktig at lønnstrinnene justeres (for dette skjer vel hvert eneste år), men man får ingen tillegg utover dette? For det er vel ikke slik at lønnstrinnene forblir uendret? Og hvis man får etteroppgjøret etter nyttår, hvordan blir det da med skattebetalingen? Etterbetalingen blir vel regnet med i året 2024? Anonymkode: 3c11f...e77 Skatten regnes ut fra når selve utbetalingen skjer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november #3 Del Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Trenger litt hjelp med å forstå lønnsoppgjøret. Leser følgende på nett: "Akademikerne og Unio viderefører sine tariffavtaler fra 1. mai 2022-30. april 2024 til 30. april 2026. LO Stat og YS Stat får likelydende avtaler. Akademikerne og Unio forhandler lokalt innenfor en ramme på 2,7 prosent per dato av lønnsmassen, og medlemmene får ingen sentrale tillegg. LO Stat og YS Stat får et sentralt tillegg på 0,75 prosent fra 1. mai 2024. Det forhandles lokalt innenfor en ramme på 2,15 prosent per dato av lønnsmassen. Lokale forhandlinger skal være avsluttet så raskt som mulig og senest innen 15. februar 2025." Det er vel riktig at lønnstrinnene justeres (for dette skjer vel hvert eneste år), men man får ingen tillegg utover dette? For det er vel ikke slik at lønnstrinnene forblir uendret? Og hvis man får etteroppgjøret etter nyttår, hvordan blir det da med skattebetalingen? Etterbetalingen blir vel regnet med i året 2024? Anonymkode: 3c11f...e77 Lønnstrinn justeres kun med 0,75%, som var det sentrale tillegget man fikk. Tilhører du LO? Jeg tilhører YS, og dere fikk isåfall samme avtale som oss. Min organisasjon ønsker visst å fordele de 2,9% til virksomhetene flatt, og hoppe over de lokale forhandlingene for 2024. Håper det blir sånn, da blir det mer enn 0,75% på alle. Anonymkode: 9e8ba...b6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november #4 Del Skrevet 21. november Akademikerne har individuell lønn og ikke lønnstrinn. Selv om de ikke får sentrale tillegg, kan de lokale oppgjørene gi generelle tillegg til alle i kombinasjon med individuelle tillegg. Anonymkode: 62dcc...419 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november #5 Del Skrevet 21. november Jeg tror lønnstrinnene har forsvunnet fra YS/LO-avtalen også? Anonymkode: 0e1c3...693 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Lønnstrinnene utgår. Det sentrale tillegget ble knøttlite for oss i YS/LO, og hos oss rakk de ikke utbetale dette i år. Dermed endte det året med aller størst utgifter i min levetid, med null kroner utbetalt ekstra. Anonymkode: a2857...609 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 15.27): Trenger litt hjelp med å forstå lønnsoppgjøret. Leser følgende på nett: "Akademikerne og Unio viderefører sine tariffavtaler fra 1. mai 2022-30. april 2024 til 30. april 2026. LO Stat og YS Stat får likelydende avtaler. Akademikerne og Unio forhandler lokalt innenfor en ramme på 2,7 prosent per dato av lønnsmassen, og medlemmene får ingen sentrale tillegg. LO Stat og YS Stat får et sentralt tillegg på 0,75 prosent fra 1. mai 2024. Det forhandles lokalt innenfor en ramme på 2,15 prosent per dato av lønnsmassen. Lokale forhandlinger skal være avsluttet så raskt som mulig og senest innen 15. februar 2025." Det er vel riktig at lønnstrinnene justeres (for dette skjer vel hvert eneste år), men man får ingen tillegg utover dette? For det er vel ikke slik at lønnstrinnene forblir uendret? Og hvis man får etteroppgjøret etter nyttår, hvordan blir det da med skattebetalingen? Etterbetalingen blir vel regnet med i året 2024? Anonymkode: 3c11f...e77 Utbetalingen har ikke tilbakevirkende kraft. Den vil da kun bli skattlagt for 2025, forhåpentligvis kommer det et «vanlig» oppgjør også i 2025 hvor de klarer å levere innen årsslutt… så blir såfall to økninger i samme år. Anonymkode: f93a1...ca6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Utbetalingen har ikke tilbakevirkende kraft. Den vil da kun bli skattlagt for 2025, forhåpentligvis kommer det et «vanlig» oppgjør også i 2025 hvor de klarer å levere innen årsslutt… så blir såfall to økninger i samme år. Anonymkode: f93a1...ca6 Akkurat det er jeg spent på, om vi får et nytt tillegg til sommeren, eller om langvarig krangling og forsinket lønnsoppgjør blir den nye normalen. Merker jeg er lei av å høre nesten hver dag på nyhetene om hvor mye nordmenns kjøpekraft har økt. Anonymkode: a2857...609 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Akkurat det er jeg spent på, om vi får et nytt tillegg til sommeren, eller om langvarig krangling og forsinket lønnsoppgjør blir den nye normalen. Merker jeg er lei av å høre nesten hver dag på nyhetene om hvor mye nordmenns kjøpekraft har økt. Anonymkode: a2857...609 Det blir neppe streik til våren. Det er lenge siden forrige streik i staten. Det er dyrt for fagforeningene og fører til mye trøbbel og forsinkelser, som vi ser nå. Til våren er det dessuten kun et mellomoppgjør (kun penger det er snakk om), og da blir det sjelden streik. Anonymkode: 0e1c3...693 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden Men ellers er jeg enig - jeg rister bare oppgitt på hodet når de sier at kjøpekraften har økt sånn. Ikke min kjøpekraft, i alle fall… Med 2,7% i beste fall kan jeg bare glemme det. 🙄 Anonymkode: 0e1c3...693 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Det blir neppe streik til våren. Det er lenge siden forrige streik i staten. Det er dyrt for fagforeningene og fører til mye trøbbel og forsinkelser, som vi ser nå. Til våren er det dessuten kun et mellomoppgjør (kun penger det er snakk om), og da blir det sjelden streik. Anonymkode: 0e1c3...693 Ordla du deg feil her eller? Det er absolutt ikke lenge siden sist streik, var i år det gitt. Anonymkode: ed9df...e13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Men ellers er jeg enig - jeg rister bare oppgitt på hodet når de sier at kjøpekraften har økt sånn. Ikke min kjøpekraft, i alle fall… Med 2,7% i beste fall kan jeg bare glemme det. 🙄 Anonymkode: 0e1c3...693 Kjøpekraften til de rikeste øker alltid. Anonymkode: 6974f...187 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Del Skrevet 1 time siden Det finnes ikke lengre lønnstrinn i staten. Når de sier at kjøpekraften har økt ser de på lønnsmassen til alle ansatte som helhet og ikke på enkeltpersoner. Anonymkode: ed53f...2f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå