AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:17 #1 Del Skrevet torsdag kl 11:17 Hei. Jeg er en relativt ung kvinne (32) i god form som har fått en haug av litt skremmende symptomer de siste 6 månedene. Det startet med tungpust og høy puls (150 ved enkle oppgaver som å koke pasta), uttalt nattesvette, ufrivillig vektnedgang på 6kg, uspesifisert utslett på overkroppen som ikke klør (ligner veldig på Pityriasis rotunda), fatigue, muskelsmerter, konstant subfebril (37,5-28), plutselig analrift, vedvarende forhøyet CRP og en rar følelse i svelget. Det kommer knekkelyder når jeg svelger og det kjennes ut som noe fremmed. I sommer hadde jeg undersøkelse hos kardiolog som ikke viste noen feil, utover en hjerteklaff som lekker minimalt. I september ble jeg innlagt med blodig oppkast, det ble ikke tatt noe gastroskopi men de konkluderte med blødende magesår. De tok en ultralyd som viste en noe forstørret milt samt nyrestein. Sistnevnte har skapt mye smerter i det siste, men jeg skal ta CT neste uke for avklaring. Da jeg gikk til fastlegen med problemene mine, henviste hun meg direkte til kreftpakkeforløp. De tok en del blodprøver og jeg fikk beskjed om at alt var i orden. Overlegen kjente raskt på lymfeknutene mine og utelukket lymfekreft. Jeg prøvde å nevne de andre symptomene og ønsket at han skulle kjenne på svelget, men han virket ikke interessert. For meg er terskelen for å klage til helsepersonell ekstremt høy, så jeg ga meg raskt. Men symptomene går ikke over, og jeg klarer ikke fungere i jobb. Er helt utslitt konstant. Jeg har aldri vært syk i hele mitt liv og løper halvmaraton til vanlig, men plutselig kommer alle disse symptomene samtidig. Jeg vegrer meg litt til å bestille time hos fastlege, fordi jeg er redd hun tror jeg er hysterisk da alle blodprøvene er normale. Sykehuset tok også dyrkningsprøver av blod og urin som var OK. Har dere noen råd? Anonymkode: 0434e...c6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:23 #2 Del Skrevet torsdag kl 11:23 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei. Jeg er en relativt ung kvinne (32) i god form som har fått en haug av litt skremmende symptomer de siste 6 månedene. Det startet med tungpust og høy puls (150 ved enkle oppgaver som å koke pasta), uttalt nattesvette, ufrivillig vektnedgang på 6kg, uspesifisert utslett på overkroppen som ikke klør (ligner veldig på Pityriasis rotunda), fatigue, muskelsmerter, konstant subfebril (37,5-28), plutselig analrift, vedvarende forhøyet CRP og en rar følelse i svelget. Det kommer knekkelyder når jeg svelger og det kjennes ut som noe fremmed. I sommer hadde jeg undersøkelse hos kardiolog som ikke viste noen feil, utover en hjerteklaff som lekker minimalt. I september ble jeg innlagt med blodig oppkast, det ble ikke tatt noe gastroskopi men de konkluderte med blødende magesår. De tok en ultralyd som viste en noe forstørret milt samt nyrestein. Sistnevnte har skapt mye smerter i det siste, men jeg skal ta CT neste uke for avklaring. Da jeg gikk til fastlegen med problemene mine, henviste hun meg direkte til kreftpakkeforløp. De tok en del blodprøver og jeg fikk beskjed om at alt var i orden. Overlegen kjente raskt på lymfeknutene mine og utelukket lymfekreft. Jeg prøvde å nevne de andre symptomene og ønsket at han skulle kjenne på svelget, men han virket ikke interessert. For meg er terskelen for å klage til helsepersonell ekstremt høy, så jeg ga meg raskt. Men symptomene går ikke over, og jeg klarer ikke fungere i jobb. Er helt utslitt konstant. Jeg har aldri vært syk i hele mitt liv og løper halvmaraton til vanlig, men plutselig kommer alle disse symptomene samtidig. Jeg vegrer meg litt til å bestille time hos fastlege, fordi jeg er redd hun tror jeg er hysterisk da alle blodprøvene er normale. Sykehuset tok også dyrkningsprøver av blod og urin som var OK. Har dere noen råd? Anonymkode: 0434e...c6c Har du hatt noen infeksjoner i forkant? Anonymkode: def23...047 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:25 #3 Del Skrevet torsdag kl 11:25 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du hatt noen infeksjoner i forkant? Anonymkode: def23...047 TS: Nei. Kun for et par år siden i forbindelse med en ulykke i Asia. Vil også legge til at jeg ikke har noen formening om det er kreft/annen alvorlig sykdom. Jeg bare har en distinkt følelse om at det er noe som feiler kroppen min. Anonymkode: 0434e...c6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:28 #4 Del Skrevet torsdag kl 11:28 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS: Nei. Kun for et par år siden i forbindelse med en ulykke i Asia. Vil også legge til at jeg ikke har noen formening om det er kreft/annen alvorlig sykdom. Jeg bare har en distinkt følelse om at det er noe som feiler kroppen min. Anonymkode: 0434e...c6c Tenkte mer på korona feks? Det kan få immunresponsen din til å løpe løpsk om du er uheldig -selv ved ett mildt forløp. Uansett så ikke vær redd for å gå til lege. Ikke alltid de finner ut av det på første forsøk, har du vedvarende plager så skal du selvfølgelig ta det opp igjen. Ikke vær «flink» pasient -det gjør deg ingen tjenester. Lykke til🙏🏻 Anonymkode: def23...047 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:34 #5 Del Skrevet torsdag kl 11:34 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg vegrer meg litt til å bestille time hos fastlege, fordi jeg er redd hun tror jeg er hysterisk da alle blodprøvene er normale. Sykehuset tok også dyrkningsprøver av blod og urin som var OK. Har dere noen råd? Anonymkode: 0434e...c6c Du må jo tilbake til fastlegen, det er ikke noen vei utenom det. Fastlegen kan tro hva som helst, hun kan også tro at du ikke er hysterisk i det hele tatt, men uansett hva hennes tanker kanskje vil være så kan du ikke la det stå i veien for at du skal finne ut av helseproblemene dine. Lykke til ❤️ Anonymkode: 5ec44...1bc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Novi.x Skrevet torsdag kl 12:54 #6 Del Skrevet torsdag kl 12:54 Kanskje Long Covid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet torsdag kl 13:01 #7 Del Skrevet torsdag kl 13:01 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg er en relativt ung kvinne (32) i god form som har fått en haug av litt skremmende symptomer de siste 6 månedene. Det startet med tungpust og høy puls (150 ved enkle oppgaver som å koke pasta), uttalt nattesvette, ufrivillig vektnedgang på 6kg, uspesifisert utslett på overkroppen som ikke klør (ligner veldig på Pityriasis rotunda), fatigue, muskelsmerter, konstant subfebril (37,5-28), plutselig analrift, vedvarende forhøyet CRP og en rar følelse i svelget. Det kommer knekkelyder når jeg svelger og det kjennes ut som noe fremmed. I sommer hadde jeg undersøkelse hos kardiolog som ikke viste noen feil, utover en hjerteklaff som lekker minimalt. I september ble jeg innlagt med blodig oppkast, det ble ikke tatt noe gastroskopi men de konkluderte med blødende magesår. De tok en ultralyd som viste en noe forstørret milt samt nyrestein. Sistnevnte har skapt mye smerter i det siste, men jeg skal ta CT neste uke for avklaring. Da jeg gikk til fastlegen med problemene mine, henviste hun meg direkte til kreftpakkeforløp. De tok en del blodprøver og jeg fikk beskjed om at alt var i orden. Overlegen kjente raskt på lymfeknutene mine og utelukket lymfekreft. Jeg prøvde å nevne de andre symptomene og ønsket at han skulle kjenne på svelget, men han virket ikke interessert. For meg er terskelen for å klage til helsepersonell ekstremt høy, så jeg ga meg raskt. Men symptomene går ikke over, og jeg klarer ikke fungere i jobb. Er helt utslitt konstant. Jeg har aldri vært syk i hele mitt liv og løper halvmaraton til vanlig, men plutselig kommer alle disse symptomene samtidig. Jeg vegrer meg litt til å bestille time hos fastlege, fordi jeg er redd hun tror jeg er hysterisk da alle blodprøvene er normale. Sykehuset tok også dyrkningsprøver av blod og urin som var OK. Har dere noen råd? Anonymkode: 0434e...c6c Vet du om stoffskiftet ditt ble sjekket når du tok blodprøver. Mange av symptomene kan minne om forstyrrelser i stoffskiftet. Ikke alle, men det heller ikke nødvendigvis slik at alle symptomene dine henger sammen 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:34 #8 Del Skrevet torsdag kl 14:34 Er du testet for cøliaki? Anonymkode: 22cee...809 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anon01 Skrevet torsdag kl 14:42 #9 Del Skrevet torsdag kl 14:42 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vegrer meg litt til å bestille time hos fastlege, fordi jeg er redd hun tror jeg er hysterisk da alle blodprøvene er normale. Sykehuset tok også dyrkningsprøver av blod og urin som var OK. Har dere noen råd? Tenker at om dette er noe du tenker mye på, så ville jeg bestilt ny time, det er trossalt DIN HELSE. Gå eventuelt til privat lege om du er "redd for å virke hysterisk". Om legen kjører en ny runde, og fortsatt ingenting - da kanskje kan du stoppe opp litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snillOnkel Skrevet fredag kl 21:03 #10 Del Skrevet fredag kl 21:03 AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 12.17): Hei. Jeg er en relativt ung kvinne (32) i god form som har fått en haug av litt skremmende symptomer de siste 6 månedene. Det startet med tungpust og høy puls (150 ved enkle oppgaver som å koke pasta), uttalt nattesvette, ufrivillig vektnedgang på 6kg, uspesifisert utslett på overkroppen som ikke klør (ligner veldig på Pityriasis rotunda), fatigue, muskelsmerter, konstant subfebril (37,5-28), plutselig analrift, vedvarende forhøyet CRP og en rar følelse i svelget. Det kommer knekkelyder når jeg svelger og det kjennes ut som noe fremmed. I sommer hadde jeg undersøkelse hos kardiolog som ikke viste noen feil, utover en hjerteklaff som lekker minimalt. I september ble jeg innlagt med blodig oppkast, det ble ikke tatt noe gastroskopi men de konkluderte med blødende magesår. De tok en ultralyd som viste en noe forstørret milt samt nyrestein. Sistnevnte har skapt mye smerter i det siste, men jeg skal ta CT neste uke for avklaring. Da jeg gikk til fastlegen med problemene mine, henviste hun meg direkte til kreftpakkeforløp. De tok en del blodprøver og jeg fikk beskjed om at alt var i orden. Overlegen kjente raskt på lymfeknutene mine og utelukket lymfekreft. Jeg prøvde å nevne de andre symptomene og ønsket at han skulle kjenne på svelget, men han virket ikke interessert. For meg er terskelen for å klage til helsepersonell ekstremt høy, så jeg ga meg raskt. Men symptomene går ikke over, og jeg klarer ikke fungere i jobb. Er helt utslitt konstant. Jeg har aldri vært syk i hele mitt liv og løper halvmaraton til vanlig, men plutselig kommer alle disse symptomene samtidig. Jeg vegrer meg litt til å bestille time hos fastlege, fordi jeg er redd hun tror jeg er hysterisk da alle blodprøvene er normale. Sykehuset tok også dyrkningsprøver av blod og urin som var OK. Har dere noen råd? Anonymkode: 0434e...c6c Tok du ct av overkroppen (Thorax-abdomen-bekken)? Det høres jo veldig ut som lymfekreft, og man kan ikke utelukke lymfekreft ved å kjenne på noen lymfeknuter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:26 #11 Del Skrevet fredag kl 21:26 Ble du sjekket for Epstein Barrr/ kyssesyke? Om milten er forstørret skal man vel uansett ta det litt med ro. Ta en tur til legen igjen å be om nye prøver ( les prøvesvarene selv) og UL av abdomen og halsen for å se etter lymfeknuter og om milten fortsatt er forstørret. Ville også sjekket stoffskiftet om ikke det er gjort Anonymkode: 65be9...852 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:39 #12 Del Skrevet fredag kl 21:39 Jeg spurte Copilot. Her er svaret jeg fikk. Hei! Det høres ut som du har hatt en veldig utfordrende tid med mange symptomer som påvirker hverdagen din. Det er viktig å ta symptomene dine på alvor, og det er bra at du har vært i kontakt med helsepersonell. Her er noen mulige diagnoser som kan være relevante basert på symptomene du beskriver: Infeksjoner: Noen infeksjoner kan gi symptomer som feber, vekttap, nattesvette og forhøyet CRP. Eksempler inkluderer tuberkulose eller andre kroniske infeksjoner. Autoimmune sykdommer: Sykdommer som lupus eller sarkoidose kan gi et bredt spekter av symptomer, inkludert utslett, leddsmerter, fatigue og feber. Endokrine lidelser: Forstyrrelser i skjoldbruskkjertelen, som hypertyreose, kan forårsake symptomer som vekttap, høy puls, og tretthet. Hematologiske tilstander: Selv om lymfekreft ble utelukket, kan andre blodsykdommer som leukemi eller myeloproliferative sykdommer gi lignende symptomer. Gastrointestinale tilstander: Blødende magesår og forstørret milt kan være tegn på underliggende gastrointestinale problemer som krever videre utredning. Kardiovaskulære problemer: Selv om kardiologen ikke fant store feil, kan hjertesykdommer noen ganger være vanskelig å diagnostisere og kan kreve videre undersøkelser. Det er viktig å følge opp med fastlegen din og kanskje be om en henvisning til en spesialist som kan se på symptomene dine i sammenheng. Det kan også være nyttig å føre en dagbok over symptomene dine for å gi helsepersonell en bedre forståelse av hvordan de utvikler seg over tid. Husk at det er helt greit å søke en second opinion hvis du føler at dine bekymringer ikke blir tatt på alvor. Din helse og velvære er viktig, og det er viktig at du føler deg hørt og ivaretatt. Ønsker deg alt godt og håper du finner svar snart! Anonymkode: f6627...c7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:11 #13 Del Skrevet i går, 09:11 Sliter du fortsatt med høy puls? Spesielt når du reiser deg? Det kan isåfall være POTS. Ville fortsatt å gå til fastlegen, dette høres jo ikke greit ut. Er det evt. mulighet for å gå privat for å få sjekket halsen? Anonymkode: a2652...695 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet i går, 09:27 #14 Del Skrevet i går, 09:27 AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 12.17): Men symptomene går ikke over, og jeg klarer ikke fungere i jobb. Er helt utslitt konstant. Jeg har aldri vært syk i hele mitt liv og løper halvmaraton til vanlig, men plutselig kommer alle disse symptomene samtidig. Jeg vegrer meg litt til å bestille time hos fastlege, fordi jeg er redd hun tror jeg er hysterisk da alle blodprøvene er normale. Sykehuset tok også dyrkningsprøver av blod og urin som var OK. Har dere noen råd? Anonymkode: 0434e...c6c Du kan vel være syk uten at det slår ut på blodprøver. Det må være en grunn til plagene dine. Plagene er reelle, og da må du kunne forvente at fastlegen hjelper deg! Ta en ny runde med fastlegen. Hvis hun ikke er interessert i å hjelpe deg prøver du å bytte fastlege. Problemer med svelget bør kanskje sjekkes av en øre-nese-hals lege? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå