Gå til innhold

Du har en halvliter til overs!

Tusenfryd

Anbefalte innlegg

Gjest *Perser*

Når jeg ikke kan gi blod, så vil jeg heller ikke blandet blod!

Så den dagen kommer hvis jeg trenger blod, så har vi en avtale at bare familien min kommer til å gi meg blod ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke alltid nødvendig med blod heller Perser. Leste en oversikt engang over ulike typer væsker som kunne brukes som substitutt ved moderate overføringer, men jeg aner selvfølgelig ikke hvor den er nå. Det er bl.a. flere religionsretninger som nekter å ta i mot blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg opplever det med at mennesker med "utenlandsk" blod ikke kan være blodgivere, som ganske diskiminerende... Jeg skjønner jo hensikten da, men det er allikevel støtende.

Jeg er utenlandsadoptert for 30 år siden, var 4 mnd. da jeg kom til Norge.

For ca 10 år siden ble jeg blodgiver. Vi var en gjeng fra skolen jeg gikk på da, som bestemte oss sammen. Jeg ga masse blod den gangen, men hadde et opphold på noen år. Ville da starte som blodgiver igjen, men ble nektet. Har de reglene eksistert i mange år? I så fall, hva gjorde de med mitt blod den gangen, tømte det ut? Torde de ikke fortelle meg at jeg ikke var kvalifisert? Lurer på hva slags lumske sykdommer jeg kan ha, siden jeg ikke kan være med å redde liv... Noe svært alvorlig må det være, siden heller ikke min samboer, som er født her i landet, heller ikke kan gi blod, siden han har et seksuelt forhold til meg!

Såra og vonbråten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner heller ikke noe av den "utenlandsregelen"... Kjenner en som har norske foreldre, men ble født i Afrika og derfor ikke får gi blod....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter denne saken! Gir jevnlig fra meg en halvliter, pluss jeg står i beinmargsregisteret og har donorkort. En dag kan det være jeg eller min nærmeste familie som trenger noe. Begynte å gi blod for to år siden, da min lille niese hadde en svært omfattende operasjon som bare var millimet fra å koste henne livet. Hun byttet blodet tretten ganger. Etterpå fikk min svigerinne mange spørsmål om de ønsket blomster, men hun bar alle om å heller melde seg som blodgiver for hun så problemet.

DET KOSTER OSS SÅ LITE.

Javisst mange kan ikke gi blod, f.eks mannen min som går daglig på medisiner men det er bare en telefon unna for å finne ut om nettopp du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gi blod, men kunne desverre ikke p.g.a en kronisk sykdom. Det synes jeg var dumt. Jeg synes alle som kan bør og skal gi blod. En gang kan det være denne personen som trenger hjelp av andre. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både jeg og mannen min kunne tenke oss å gi både blod og benmarg, men vi får ikke fordi han er utlending. Rart, da vi er sunne og friske. Han har dessuten en skjelden blodtype. Det burde da gå an å testes for de sykdommer de måtte være redde for. Det er 12 år siden han har vært i hjemlandet. Nordmenn reiser mye, og hvem som helst kan vel få et eller annent på en reise. Sønnen min fikk foresten BCG vaksine med en gang han var født fordi faren var utlending, og jeg hadde ikke noe jeg skulle ha sagt der. Dessuten fikk han hepatitt B (?) vaksine. Rart, da ingen vi kjenner har dette. Søsteren min som er gift med en nordmann har en svigerfar med hepatitt b, men hennes barn fikk ingen vaksine. Rart synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart, da vi er sunne og friske. Han har dessuten en skjelden blodtype. Det burde da gå an å testes for de sykdommer de måtte være redde for. .

Jeg har blodtype B og det er bare 8 % av befolkningen som har denne blodtypen. Men det betyr ikke at den er ettertraktet, men tvertimot. Det er 0 som er den mest vanlige og også den som kan overføres til alle, derfor er det den blodtypen som er mest etterspurt her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ikke kan gi blod, så vil jeg heller ikke blandet blod!

Så den dagen kommer hvis jeg trenger blod, så har vi en avtale at bare familien min kommer til å gi meg blod ;)

Ja, hvis blodtypen stemmer da, så må jo det være greit. Men det har ikke med blandiing av blod at du ikke kan gi, Perser - det går på sykdomsrisiko, og man har regler som er satt for dette. Det er ikke å blande blod med utlendinger dette dreier seg om altså...

Jeg bodde i utlandet for mange år siden. Dette har vært helt uproblematisk, helt til for en tid tilbake. Da kom det nye regler, og de sjekket grundigere hvor jeg hadde bodd, hvem jeg hade vært sammen med etc. Det gikk helt greit det altså, men av og til revideres reglene, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blodtype B og det er bare 8 % av befolkningen som har denne blodtypen. Men det betyr ikke at den er ettertraktet, men tvertimot. Det er 0 som er den mest vanlige og også den som kan overføres til alle, derfor er det den blodtypen som er mest etterspurt her i Norge.

Jeg leste at man likevel foretrakk å gi rett blodtype fremfor O til alle. Men det sier seg jo selv: Når det bare er 8 eller 4% (AB) av befolkningen som har en viss blodprøve, blir behovet og etterspørselen større etter A og O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god samvittighet i hvert fall - meldte meg som blodgiver rett før 18-årsdagen min. Har imidlertid ikke fått gitt noe blod enda...først ble jeg satt i et halvt års karantene pga. ny sexpartner, så jeg fikk beskjed om å ta kontakt i november, men jeg har vært konstant forkjølet siden begynnelsen av septemper, så jeg må nok vente litt...

Uansett synes jeg alle som kan burde gi blod!

Det er i hvert fall mitt lille bidrag til en bedre verden...har ikke noe særlig annet å gi av enn meg selv, ettersom jeg bare er en stakkars, fattig skoleelev...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt blod ca. 7-8 ganger i mitt liv, og kan si at det overhodet ikke er vondt! Hvis noen skulle lure på det.. Dessuten så gjør det veldig godt å vite at en har gjort noe for å redde liv. + at en får veldig god saft! (i trondheim på rit)

Akkurat nå har jeg litt for lavt jern-nivå, sånn at jeg har et opphold fra blodbanken, til nivået er normalt igjen. Men om noen måneder skal jeg til pers igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*

Tusenfryd......

Jeg har 4stk i familien som har sammeblod type som meg så da har jeg nok av folk hvis eventuelt det skjer noe, og om det skjer noe med alle andre i familien så kan jeg gi blod til dem alle sammen :) Jeg har blodtype O ;)

Tja, det er nok litt av grunnen det at de vil ikke blande blod!

Og jenta mi fikk også hepatitt B vaksine med engang hun ble født, uten at vi fikk beksjed om det! :evil: Jeg har da ikke hepatit jeg, men de mente at de som kommer fra Pakistan har hepatit! Men jeg er da PERSER!! men men det var ikke god nok grunn.... jaja

Men BCG vaksinen gikk vi og tok på henne før hun ble 6uker, siden vi skulle reise til spania og ville ikke ta noen sjanser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale

Dette kommer nok ikke til å fungere i praksis Perser. Hvis du blir brakt inn til sykehus etter en ulykke el lign. så har man som regel ikke tid til å hente inn slektninger som skal tappes. Dette blodet må jo også testes før du kan få det, det kan jo være HIV i din familie også (slik som i alle andres). Og hvor lang tid vil ikke det ta.

Nekter du å motta blod så dør du Perser. Vil du heller dø enn å oppgi noen av "prinsippene dine"??

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Jeg opplever det med at mennesker med "utenlandsk" blod ikke kan være blodgivere, som ganske diskiminerende...

Du kan ikke kalle det diskriminerende når det rett og slett kan være livstruende og overføre blod fra en afrikaner, pakistaner, perser ol.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære deg da, Milla. De drar jo ikke en tilfeldig afrikaner inn fra gata og plugger han direkte til den som skal ha blodet. De tester jo alle blodgiverene og blodet, og det er jo ikke alle utlendinger som har smittsomme sykdommer heller. Fordi jeg er gift med en fra kosovo får ikke jeg heller gi blod. Vi lever i et stabilt forhold, og begge er sunne og friske, så jeg skjønner ikke "faren".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*
Dette blodet må jo også testes før du kan få det, det kan jo være HIV i din familie også (slik som i alle andres)

Jeg vet ikke hvordan det er i alle andre sine familier, men i min familie er det ingen som har HIV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4stk i familien som har sammeblod type som meg så da har jeg nok av folk hvis eventuelt det skjer noe, og om det skjer noe med alle andre i familien så kan jeg gi blod til dem alle sammen :) Jeg har blodtype O ;)

Perser:

Hvis du har planer om å få overført blod fra din familie en gang du virkelig trenger det bør du begynne å spare. Det er ikke uvanlig å få overført 5-6 liter i slengen. En blodgiver kan bare gi en halv liter hver 3. måned.

Jeg ga forøvrig blod på tirsdag. Synes det er kjempegøy å være hos Blodbanken. Gratis brus så mye du orker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...