Tusenfryd Skrevet 16. november 2002 #1 Skrevet 16. november 2002 Og Blodbanken trenger den halvliteren med blod du har til overs. De fleste av oss har i hvert fall det. Og nå er det tomt for blod i Oslo - det er faktisk krise. Blodbanken i Oslo trenger 8000 nye blodgivere - og mange her bor i Oslo, og mange kan gi blod. De snakker om å utsette operasjoner i Oslo, pga blodmangel. Og er det ikke lange nok ventelister fra før? Og hva hvis det skjer en ulykke? Se ut av vinduet. Jeg har vært ute og kjørt i dag og vet hva slags føre det er... og tar du sjansen på at det ikke skal skje noe? Ja, det tar litt av din tid - halvannen time omtrent - hver tredje måned. Det er mange fordeler. Du får bekreftet at du er frisk. De har gode kjeks. Du får en liten gave, eller kan gi en liten sum penger til et godt formål. Nei, det er ikke sant, det er flotte gaver der. Mummi-kopper fra Arabia blant annet - det er en fin gave det, faktisk. Det er sunt å skifte ut litt blod av og til. Og du får litt god samvittighet da. Og de takker så nydelig pent for hjelpen. Det er ikke mange steder igjen de gjør det. En gang ble jeg ringt opp på kvelden og spurt om jeg kunne komme med en gang. Da sto de og ventet fra Rikshospitalet, på blod som trengtes til en operasjon der og da. DA føler man virkelig at man gjør nytte for seg. Den lever jeg på enda. Men det beste av alt? Du vet at det er blod der til deg hvis du skulle trenger det. Det er blod til kjæresten din og barnet ditt, hvis de mot formodning skulle trenge det. Det er simpelthen din og min sikkerhet i et samfunn, som ligger i mange av disse blodposene. Vi lever i et samfunn som er avhengig av hver og en av oss for å kunne fungere - på ulike måter kan vi bidra. Dette er en liten ting du kan bidra med - som gjør mye. Ring Blodbanken mandag og bestill time. Du som ikke bor i Oslo, ring der du bor, de trenger helt sikkert blod der også.
Gjest Starya Skrevet 16. november 2002 #2 Skrevet 16. november 2002 Skulle gjerne donert jeg, men vet ikke om man kan når man har hypothyreose...? Har forresten AB+....
Tusenfryd Skrevet 16. november 2002 Forfatter #3 Skrevet 16. november 2002 Jeg vet godt at det er mange som ikke kan gi av ulike årsaker, Starya - derfor skriver jeg også "mange av oss" etc. Men det er også mange som kan gi, men som ikke gir fordi de ikke gidder elle orker eller ikke har kommet på det. Det var de jeg ville til nå. Jeg selv har sprøyteskrekk og er ei skikkelig pyse, og det er et j..la leven hver gang jeg er der. Men dette kan jeg gjøre og jeg gjør det med glede - sett bort fra det stikket som er dritvondt. Også får jeg en ny Mummi-kopp og da blir jeg glad igjen.
Gjest Starya Skrevet 16. november 2002 #4 Skrevet 16. november 2002 Heeey... Jeg gikk til www.giblod.no og på siden spørsmål og svar søkte jeg på "stoffskifte". Der kom dette opp: Hei! Jeg har lenge tenkt på å bli blodgiver. Jeg har lavt stoffskifte og tar daglig thyroxin. Kan jeg bli blodgiver da? - I utgangspunktet kan du bli blodgiver men det er litt avhengig av hvilken thyroksin dose du tar. Tror jeg tar en telefon neste uke og hører om de har bruk for meg! Har forresten tenkt på dette lenge. Trenger flere krus i skapet..
Labella Skrevet 16. november 2002 #5 Skrevet 16. november 2002 Takk for påminnelsen Tusenfryd! Jeg har tenkt på å gi blod leeenge, men gikk på medisiner som gjorde at jeg ikke kunne gi blod. MEN nå er jeg jo "ren" igjen - skal jammen ta en telefon til blodbanken til uka, de trenger sikkert blod her i byen også :D
Tusenfryd Skrevet 16. november 2002 Forfatter #6 Skrevet 16. november 2002 Så bra, Starya! Det var vel gode nyheter!
Gjest *Perser* Skrevet 16. november 2002 #7 Skrevet 16. november 2002 de som har utlandsblod i seg kan ikke gi blod(med andre ord utlendinger)! Slik at dere vet det
Gjest Starya Skrevet 16. november 2002 #8 Skrevet 16. november 2002 Jepp, nå har jeg funnet mitt sykehus på nettet, og notert tlf.nr. Man blir vel sjekket for det ene og det andre før man gir også? Grei måte å vitte at man holder seg frisk, eller..?
Tusenfryd Skrevet 16. november 2002 Forfatter #9 Skrevet 16. november 2002 de som har utlandsblod i seg kan ikke gi blod(med andre ord utlendinger)! Slik at dere vet det jepp, det vet jeg - og heller ikke de som er gift med mennesker fra spesifiserte land. Eller om du har skiftet sex-partner i løpet av de siste seks månedene. Eller har hatt sex med noen som har hatt homofil sex. Eller om du har hatt sex med en hiv-smittet. Eller bor - eller har bodd i samme hushold som en hiv-smittet. Eller om du har nylig operert - i munnen hos tannlegen eller på sykehuset. Eller om du nettopp har fått piercing. Eller er forkjølet, eller syk på andre måter. Men kom igjen - dette er jo ikke alle!
Tusenfryd Skrevet 16. november 2002 Forfatter #10 Skrevet 16. november 2002 Man blir vel sjekket for det ene og det andre før man gir også? Grei måte å vitte at man holder seg frisk, eller..? Det er helt klart! Jernlagre for eksempel. Alle sjekker blodprosent - mens jernlagrene er faktisk vel så viktig. Dette blir sjekket en gang i året eller så. Og de sjekker mot hepatitt-sykdommer, hiv og andre ting vi ikke vil ha.
*Lillian* Skrevet 16. november 2002 #11 Skrevet 16. november 2002 jepp, det vet jeg - og heller ikke de som er gift med mennesker fra spesifiserte land. Eller om du har skiftet sex-partner i løpet av de siste seks månedene. Eller har hatt sex med noen som har hatt homofil sex. Eller om du har hatt sex med en hiv-smittet. Eller bor - eller har bodd i samme hushold som en hiv-smittet. Eller om du har nylig operert - i munnen hos tannlegen eller på sykehuset. Eller om du nettopp har fått piercing. Eller er forkjølet, eller syk på andre måter. Og plutselig var det mange som måtte trekke seg...
Gjest Starya Skrevet 16. november 2002 #12 Skrevet 16. november 2002 Og plutselig var det mange som måtte trekke seg... Vel, noen av disse kan jo komme tilbake senere da..
Tusenfryd Skrevet 16. november 2002 Forfatter #13 Skrevet 16. november 2002 Jada, mange kan komme tilbake senere. Og det e rmange som ikke dette gjelder også - også de andre tingene som eksluderer av ulike årsaker. Men sjekk om DU kan gi - det er en begynnelse.
@lfa Skrevet 16. november 2002 #14 Skrevet 16. november 2002 Hva skjer hvis vi med "utenlandsblod" en dag skulle ha behov for litt blod, da? :o
Gjest Starya Skrevet 16. november 2002 #15 Skrevet 16. november 2002 Hva skjer hvis vi med "utenlandsblod" en dag skulle ha behov for litt blod, da? Det er nå ikke slik at bare de som gir får.. Jeg stjal forresten ideen din Tusenfryd, og satte inn et innlegg om saken på Sol.
@lfa Skrevet 16. november 2002 #16 Skrevet 16. november 2002 Nei, men jeg tenkte bare siden de da ikke har noe "lager" av min type blod... Får jeg eventuelt bare en annen type blod, da? *grønn på dette området*
Gjest Starya Skrevet 17. november 2002 #17 Skrevet 17. november 2002 Neida, du får av samme beholdning som oss andre. Regelen om at man ikke kan gi blod om man har "utenlandsblod" i seg dreier seg vel om muligheten for å bringe videre sykdommer som ikke er vanlige her, eller slikt. Skjønt, jeg skjønner ikke helt det der.. Utenlandsk blod kan da testes det også..? :-?
@lfa Skrevet 17. november 2002 #18 Skrevet 17. november 2002 Hmmm... ok, så jeg med mitt B- blod , får i så fall "påfyll" med A+ for eksempel? Det matcher? Nei, skal gi meg, jeg skjønner meg ikke så mye på blodtyper...
Gjest Starya Skrevet 17. november 2002 #19 Skrevet 17. november 2002 Hmmm... ok, så jeg med mitt B- blod , får i så fall "påfyll" med A+ for eksempel? Vel, det ville vel sannsynligvis tatt livet av deg, da... De blander jo ikke blodtypene da.. Du kan forresten få tilført blodtype O, antar rhesus faktoren må være den samme som du har, ellers er det vel farlig. Blodtype O inneholder ikke antistoffer mot hverken A eller B, mens A og B har antistoffer som gjør at det ikke tåler trynet på hverandre.. Jeg tror (hvis jeg husker rett fra biologitimen) at jeg med AB kan motta både A, B og O..? Hmm, må sjekke det der... --- Har sjekka, og joda, i teorien kan jeg ta imot det meste... Ved blodoverføringer er det viktig at blodet du mottar "passer" med ditt eget. Dersom du har blodtype A selv, og får overført blod fra en person med blodtype B, vil antistoffet som finnes i blodplasmaet ditt angripe de "nye" blodcellene. De vil da klumpe seg sammen, og ødelegges. Dette kan igjen føre til livstruende tilstander, mellom anna fordi sammenklumpede blodlegemer kan sette seg fast og tette igjen blodårer. Har du blodtype AB kan du teoretisk motta blod av alle typer ("universell mottaker") fordi du ikke har noen antistoffer i ditt eget blod. Og har du blodtype 0 kan du teoretisk gi blod til alle andre blodtyper ("universell giver") fordi blodlegemene dine ikke har noen antigener som kan angripes. I praksis vil en likevel i størst mulig grad søke å overføre blod av samme type.
@lfa Skrevet 17. november 2002 #20 Skrevet 17. november 2002 Ok... ble litt klokere nå, ja. For å gå litt tilbake til begynnelsen på tråden, så hadde jeg jo planer om å melde meg som blodgiver for en stund siden, men fant ut at jeg altså ikke kunne... :-? Jeg synes også at det er en god gjerning som ikke koster deg noenting. Men jeg har skaffet meg donor-kort nå. Vet ikke om det heller går an, men det får de i så fall ta opp den dagen det blir aktuelt. Jeg har ikke bruk for "ting og tang" da i alle fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå