Gå til innhold

Luftetur om morningen

Fremhevede innlegg

Gjest Jalileh
Skrevet

Lurer bare på hvordan det blir når denne hunden bæsjer... Mye å tørke i rumpa da kanskje. :ler:

Nei, denne tror jeg at jeg vil ha. Leste om den og lynnet på den, og den hørtes perfekt ut for meg. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Jalileh
Skrevet (endret)

Jaa..kjempe søt. Det er visstnok to kull nå, men nesten ikke valper igjen, så jeg må vente til høsten.

:hoppe:

Endret av Seniorita_
Skrevet

Det er en søt hund, men den krever enormt mye pelsstell hvis du skal holde den som på bildet. Da må den børstes hver eneste dag.

Ellers kan den være veldig reservert, men det er jo ikke nødvendigvis en ulempe. Den er ellers lettlært, og det sies at den tibetanske terrieren er 1/3 hund, 1/3 katt og 1/3 menneske...

Lykke til med hundekjøp - når den tid kommer!

Gjest Jalileh
Skrevet

Ja...ser at pelsen virkelig trenger stell, men det får gå.

Leste mye om den på nett i går, og det at den er såpass lettlært og det er jo kjempe fint.

Og ja, jeg leste også noe om at denne hunden har en spesiell form for "humor" som vi mennesker ikke forstår oss på... Noen som vet hva det vil si? :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Det er iallefall viktig at hunden får komme seg ut i dagslys!

Min får 3-4 turer hver dag, og aldri kortere enn 15 minutter. Så går vi en lang tur, og den varer ca en time. Hunden er fornøyd og glad, og sover godt om natta! ;)

Høres jo supert ut, men får du i det hele tatt gjort noe annet etter jobb enn å gå tur? Eller er dere flere som deler på?

Skrevet

Jeg har hatt hund i 8 år og han fikk alltid 1 times tur hver morgen. Hadde jeg ikke gjørt det så hadde jeg ikke hatt samvittighet til å ha bikkje, og han var med meg på jobb hver dag!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har hatt hund i 8 år og han fikk alltid 1 times tur hver morgen. Hadde jeg ikke gjørt det så hadde jeg ikke hatt samvittighet til å ha bikkje, og han var med meg på jobb hver dag!

Tuller du eller?

Hva slags jobb hadde du da?

Sosialklient? :ler:

Hunder kan fint være alene, helt unødvendig å drasse de med på jobb, og de trenger ikke laaaaang tur om morgenen hvis du velger rett rase :)

Min lille mops nøyer seg med en liten do-tur i hagen, og jeg har ikke dårlig samvittighet fordi jeg ikke har gått 1 times tur med henne.

Litt dårlig gjort å skrive sånt til en som ønsker seg hund, men som ikke har tid til å gå sånne turer før jobb... :forvirret:

Akkuratt som om vi hunde-eiere som ikke gjør det er dårlige hunde-eiere....

Jeez...:roll:

Skrevet
Tuller du eller?

Hva slags jobb hadde du da?

Sosialklient?  :ler:

Hunder kan fint være alene, helt unødvendig å drasse de med på jobb, og de trenger ikke laaaaang tur om morgenen hvis du velger rett rase :)

Min lille mops nøyer seg med en liten do-tur i hagen, og jeg har ikke dårlig samvittighet fordi jeg ikke har gått 1 times tur med henne.

Litt dårlig gjort å skrive sånt til en som ønsker seg hund, men som ikke har tid til å gå sånne turer før jobb...  :forvirret:

Akkuratt som om vi hunde-eiere som ikke gjør det er dårlige hunde-eiere....

Jeez...:roll:

Jeg jobbet i dyrebutikk og hunden var mer en velkommen der! Jeg hadde en rottis og han trengte masse mosjon!

Og ang. å drasse med hunden på jobb, hva tror du han satte pris på? Å se mennesker og å være sammen med eieren sin på dagtid eller å sitte hjenne alene hele dagen etter en 5 min. luftetur bak blokka??

Syns ikke det er dårlig gjort å påpeke dyrs behov. Er vel heller dårlig gjort å overse behovene av egoistiske hensyn fordi man ikke gidder å stå opp tidliger om morgenen.

Jeg gikk til jobb hver dag med hunden min og det tok ca. 1 time. Jeg kunne ha kjørt på 10 minutter og latt han tisse på vei til garasjen men det syns jeg ikke hunden fortjener. Det er vi som velger oss dyr ikke dyrene som velger oss. Da burde vi også ta hensyn til deres behov.

Gjest Gjest
Skrevet

Du bør ikke velge hund utfra utseendet, senior, men heller velge ut fra hva du har tenkt å bruke hunden til.

Lær deg egenskapsforskjeller mellom f.eks spanieler og terriere, og sett deg grundig inn i hva slags pelsstell de ulike rasene trenger.

Gjest rottweilereier
Skrevet
Jeg jobbet i dyrebutikk og hunden var mer en velkommen der! Jeg hadde en rottis og han trengte masse mosjon!

Og ang. å drasse med hunden på jobb, hva tror du han satte pris på? Å se mennesker og å være sammen med eieren sin på dagtid eller å sitte hjenne alene hele dagen etter en 5 min. luftetur bak blokka??

Syns ikke det er dårlig gjort å påpeke dyrs behov. Er vel heller dårlig gjort å overse behovene av egoistiske hensyn fordi man ikke gidder å stå opp tidliger om morgenen.

Jeg gikk til jobb hver dag med hunden min og det tok ca. 1 time. Jeg kunne ha kjørt på 10 minutter og latt han tisse på vei til garasjen men det syns jeg ikke hunden fortjener. Det er vi som velger oss dyr ikke dyrene som velger oss. Da burde vi også ta hensyn til deres behov.

Å ta hensyn til hunders behov er jeg enig i. Hva de enkelte individ har som behov er meget varierende. Selv er jeg på min andre rottweiler, og har aldri opplevd rasen som særskilt krevende når det gjelder mosjon.

Jeg har i dag to hunder, og de får ti minutter om morgenen til å bæsje og tisse, ti minutter når vi kommer hjem fra arbeid, 30 -90 minutters tur mellom halv sju og ni en gang, og ti minutter rett før vi legger oss.

Inne er begge to harmoniske og rolige hunder som ikke viser noen tegn til stress.

Aktivitetsnivå som voksne hunder kommer mye an på hva vi legger opp til når de er valper.

Gjest Gjest
Skrevet

Tror min hund hadde blitt litt lei hvis den skulle sett trynet mitt 24/7... :ler:

Og tenk litt her da...ikke alle hunder er sosiale og liker å være med mennesker hele tiden...

For noen hunder er det mindre stressende å sove hjemme enn å være med på jobb og møte folk hele tiden...

Helt greit at dette var din løsning, men du får det til å høres ut som om vi som ikke gjøre det direkte mishandler hundene våre :roll:

Skrevet
Tror min hund hadde blitt litt lei hvis den skulle sett trynet mitt 24/7...  :ler:

Og tenk litt her da...ikke alle hunder er sosiale og liker å være med mennesker hele tiden...

For noen hunder er det mindre stressende å sove hjemme enn å være med på jobb og møte folk hele tiden...

Helt greit at dette var din løsning, men du får det til å høres ut som om vi som ikke gjøre det direkte mishandler hundene våre  :roll:

Bikkja mi sto klar ved døra kl. 0800 hver morgen. Han viste at da var det "jobbtid". Når han senere "byttet" jobb så la han om den indre klokka si og han furtet hele kvelden de dagene han måtte være hjemme fra jobb. Klart det kommer ann på hva du venne bikkja til, men jeg syns en hund fortjener en skikkelig tur hver morgen hvis h*n skal ligge hjemme alene i 9-10 timer hver dag.

Hvis du får dårlig samvittighet over hva jeg skriver så går det på ditt hundehold, jeg har ikke kalt noen av dere for dyremisshandlere. Jeg bare skrev at jeg syns 5 minutter om morgenen var lite når den skal være alene i så mange timer.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har hatt hund i 8 år og han fikk alltid 1 times tur hver morgen. Hadde jeg ikke gjørt det så hadde jeg ikke hatt samvittighet til å ha bikkje

Er ikke dette nesten som å si det da?

Jeg har ikke dårlig samvittighet, jeg vet at min lille vofs ikke ville likt seg på min jobb :)

Gjest camillo
Skrevet

Selv om 1 time nok ikke er nødvendig for de fleste (men selvfølgelig veldig bra), er jeg enig i at 5 minutter ute (hvis det er det som er regelen, og ikke unntaket), er litt lite. Spesielt hvis hunden ligger i bur/har liten plass å bevege seg på om natta, men egentlig også ellers.

Skrevet
Vår er nok noget spesiell og holder seg nok hvis været ute ikke er noe særlig, da snur han i døra og tusler inn i sofaen igjen...

Min også. :ler:

Men hun får alltid tilbudet...

Skrevet

Jeg er ute mellom 20-30 minutter på morgenen om jeg begynner åtte. Begynner jeg senere, blir turen lengre. Vet hvor tissetrengt jeg er på morgenen (gravid eller ei), og kan tenke meg han er det samme...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...