Gå til innhold

Ang foreldres alkohol vaner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ts bor hos familien. Så hun er enten mor, svigermor, tante eller au pair

Anonymkode: 19797...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Barnevernet.

Anonymkode: fdeec...be9

Da blir det travelt å jobbe i barnevernet, for dette er mye vanligere enn alkokonservative KG-damer tror.

Anonymkode: 6188d...8d3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Svært uansvarlig at begge foreldrene er fulle med barn i hus. Hva om barna blir akutt syke og må til legevakt? 
Om du skal blande deg inn avhenger litt av relasjonen. Jeg ville sakt i fra om det var en nær venn/familiemedlem

Anonymkode: 9bfd6...c0f

Her kommer duste-argumentet som alltid kommer opp i disse diskusjonene. Man må ikke kjøre bil. En del har hverken bil eller førerkort. Blir barnet akutt veldig sykt, ringer man 113. Ellers tar man taxi om barnet mot formodning skulle bli akutt  sykt og må til legevakt. Lurer på hvor ofte det skjer egentlig. Som regel vil barn vise tegn på sykdom før man vurderer legevakt. Akutte besøk til legevakten har i alle fall for vår del vært forårsaker av skader og ikke sykdom, og man skader seg ikke når man sover.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

🙄

Anonymkode: bdda1...7c4

Du tenker alkoholikere er gode omsorgspersoner?

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da blir det travelt å jobbe i barnevernet, for dette er mye vanligere enn alkokonservative KG-damer tror.

Anonymkode: 6188d...8d3

At det vanlig betyr ikke at det ikke er omsorgssvikt...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkoholinntak over mange timer som medfører godt berusede foreldre (der småbarn er i hus) ville jeg meldt til barnevernet. Fyll og barn hører ikke sammen. 

Én ting er å drikke ett glass eller to til maten, en helt annen ting er å drikke slik at man er godt beruset flere ganger per uke, og dette i tillegg er gjentakende.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du tenker alkoholikere er gode omsorgspersoner?

At det vanlig betyr ikke at det ikke er omsorgssvikt...

Det betyr heller ikke at det er omsorgssvikt. Hvor mye som er drukket og hvor beruset personen er, vet vi ikke. Det er godt mulig TS og andre som mener alkoholinntak sammen med barn er feil vil vurdere det annerledes enn de som synes det er greit.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (7 minutter siden):

Det betyr heller ikke at det er omsorgssvikt. Hvor mye som er drukket og hvor beruset personen er, vet vi ikke. Det er godt mulig TS og andre som mener alkoholinntak sammen med barn er feil vil vurdere det annerledes enn de som synes det er greit.

Dersom du drikker deg beruset mens du har ansvaret for barn alle dager der det ikke er arbeid påfølgende dag, så er det omsorgssvikt, gitt. 

Traff det en nerve mon tro?

Jeg drikker for øvrig foran barna mine, men aldri mer enn et par enheter. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 12.27):

Lurer på hva folk tenker om foreldre som drikker alkohol hver fredag og lørdag?

Gjelder foreldre son har barn i barneskolealder, småskolen. Alkohol inntak ved hver anledning der det er fri dagen derpå. Så forekommer alltid i helger, fri-og helligdager om det er midt i uken, samt alle ferier.

Drikking gjelder både mor og far. Og det forekommer alltid med barn i hus.  Er ikke snakk om et glass eller to til maten. Er snakk om timesvis med inntak hver alkohol kveld, der foreldrene blir godt beruset.

Hva tenker dere om det? Hva ville du gjort? Bør man gjøre noe?  

Anonymkode: fbabc...ba0

Hadde meldt til bv..OVERHODET IKKE GREIT!!!!!!!!!!!!

Hilsen en som er skadet av alkhol i oppveksten. Tro meg, de merker det godt allerede fra første glass.. utrygg og fælt..

Anonymkode: bddf9...241

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen tar ETT glass eller MAX TO GLASS en SJELDEN GANG,ok!

Om de går ut og koser seg (EN VELDIG SJELDEN GANG) om de har store ungdommer som klarer seg selv, der de går rett å legger seg når de kommer hjem en veeeldig sjelden gang ,ok, så lenge noen i familien eller nabo er tilgjengelig om det skulle være noe! Men selvfølgelig bør de ikke være veldig full.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Svært uansvarlig at begge foreldrene er fulle med barn i hus. Hva om barna blir akutt syke og må til legevakt? 
Om du skal blande deg inn avhenger litt av relasjonen. Jeg ville sakt i fra om det var en nær venn/familiemedlem

Anonymkode: 9bfd6...c0f

Bor selv 10 minutter fra nærmeste legevakt, og 5 minutter fra nærmeste sykehus. Skal jeg kalle alle som ikke gjør det for uansvarlige foreldre? 

Anonymkode: 13aab...dd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hilsen en som er skadet av alkhol i oppveksten. Tro meg, de merker det godt allerede fra første glass.. utrygg og fælt..

Og jeg har vokst opp med foreldre som gjerne delte en flaske vin til middagen. Tok til og med innimellom en aperitiff først.

Trygg og god oppvekst. Merket aldri annet enn omsorg. 

Utrygge foreldre er utrygge foreldre, alkohol eller ikke. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min omgangskrets er det vanlig å ta et par glass vin/øl i helgene, kanskje litt mer. Enten dele en flaske vin hjemme, eller dra ut på byen (med venner, sitte på pub i noen timer og prate over et par halvlitere, tilbake i god tid før midnatt). Vi kan til og med dele en flaske vin på en helt vanlig onsdagskveld, helt uten grunn - annet enn at vi har lyst.

Nå har vi fått tenåring i huset som møter venner osv og er hos kjæresten ganske sent i helgene, så nå er alltid minst en av oss kjørbar. Men alt med måte, vi drikker oss selvsagt ikke synlig beruset foran barna.

Anonymkode: 25baa...a86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dersom du drikker deg beruset mens du har ansvaret for barn alle dager der det ikke er arbeid påfølgende dag, så er det omsorgssvikt, gitt. 

Traff det en nerve mon tro?

Jeg drikker for øvrig foran barna mine, men aldri mer enn et par enheter. 

Spørsmålet er hva du legger i beruset. Du er beruset foran barna dine du også når du drikker et par enheter. Men du er tydelig vis komfortabel med det (det er jeg også).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det du skriver er rett dersom foreldrene oppfører seg på en måte som er negativ for barna. Selvsagt reagerer barna fra første slurk, antakelig bare de ser at alkohol tas frem, dersom de vet dette medfører at det vil skje noe negativt.

Selv assosierer jeg mine foreldres alkoholbruk med noe hyggelig. De delte en flaske vin til middag i helger og i ferier. Var alltid god stemning. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 12.27):

Lurer på hva folk tenker om foreldre som drikker alkohol hver fredag og lørdag?

Gjelder foreldre son har barn i barneskolealder, småskolen. Alkohol inntak ved hver anledning der det er fri dagen derpå. Så forekommer alltid i helger, fri-og helligdager om det er midt i uken, samt alle ferier.

Drikking gjelder både mor og far. Og det forekommer alltid med barn i hus.  Er ikke snakk om et glass eller to til maten. Er snakk om timesvis med inntak hver alkohol kveld, der foreldrene blir godt beruset.

Hva tenker dere om det? Hva ville du gjort? Bør man gjøre noe?  

Ikke greit. Et glass vin eller to hadde jeg tenkt var innafor men at de drikker seg beruset foran barna er ikke greit. Og så ofte da? Hadde tenkt de hadde alkoholproblemer

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (7 minutter siden):

Det du skriver er rett dersom foreldrene oppfører seg på en måte som er negativ for barna. Selvsagt reagerer barna fra første slurk, antakelig bare de ser at alkohol tas frem, dersom de vet dette medfører at det vil skje noe negativt.

Selv assosierer jeg mine foreldres alkoholbruk med noe hyggelig. De delte en flaske vin til middag i helger og i ferier. Var alltid god stemning. 

Samme her, faktisk.

Ble vinflaska satt på bordet, ble det også satt frem en flaske brus. Og det var ekstra god mat. Vi ble sittende lenge til bords, det var gode samtaler. Så var det gjerne familieprogram på TV, innimellom brettspill. Satt frem litt søtt og salt. Skikkelig helgekos og familietid. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Så du syns det er riktig å lukke øynene og la være å blande seg, når små barn blir skadelidende under foreldres alkoholinntak?

Ts

Svaret er at barnevern er såpass overveldet av virkelig elendige foreldre at dette er «bagateller». Ja, ideelt sett skulle folk ha gjort en grundig analyse av egen egnethet før de valgte å få barn. I virkeligheten får nesten alle barn, og samfunnet må være (og er) rigget for at en solid andel (trolig så mange som rundt 10%)av barna lever under forkastelige forhold. De barna som lever under bare helt normalt «dårlige» forhold må klare seg selv. For skulle bare de gode foreldrene fått barn ville vi sett en bratt nedadgående fødselskurve.

Anonymkode: f8841...2ed

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (5 timer siden):

Spørsmålet har først en generell del og så en spesiell del. Til det første spørsmålet er mitt svar at det er udramatisk og ganske vanlig at voksne mennesker, også de som har barn, drikker alkohol til maten i helger og ferier. 
Til spørsmål to trengs flere opplysninger. Er de dritings eller beruset? Drikkes det masse hver gang slik at de har høy promille er det et problem. 

Godt beruset og drikking utover flere timer ville jeg tolka som dritings jeg men 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (4 timer siden):

Alkoholinntak over mange timer som medfører godt berusede foreldre (der småbarn er i hus) ville jeg meldt til barnevernet. Fyll og barn hører ikke sammen

Én ting er å drikke ett glass eller to til maten, en helt annen ting er å drikke slik at man er godt beruset flere ganger per uke, og dette i tillegg er gjentakende.

Enig! Så kan barnevernet selv vurdere om de synes det er så bekymringsfullt at de vil undersøke eller ikke. Så slipper TS eller andre å ta stilling til det. 

Anonymkode: 483c9...b7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (7 minutter siden):

Godt beruset og drikking utover flere timer ville jeg tolka som dritings jeg men 

Det er ts som skriver godt beruset. Vi vet ikke hva hun mener med det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...