Gå til innhold

ull innerst kan gi ungene atopisk eksem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra linken:

Årsaken var åpenbar, superundertøy i ren ull. Foreldrene sa at de visste, ut fra behandlingsskjema de har fått av meg, at ull er sterkt frarådet, men at barnehagen krevde at han gikk med ull.

Men altså - hvor dumme og ansvarsløse er folk? De handler stikk i strid med legens råd, for så å bli overrasket og uforstående når det får følger...? Barnehagen her har åpenbart heller ikke gjort seg fortjent til gullstjerne, men alvorlige talt. 

Anonymkode: 29888...9a0

• Liker 4
Skrevet

Ull forårsaker ikke eksem, men ull og atopisk eksem er dårlig kombo ja…

Anonymkode: a420e...fc0

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet

Min ene sønn slet mye med atopisk eksem som liten...og langt inn i tenårene i vinterhalvåret.  Vi brukte helst undertøy med to lag, Devold duo Active for eksempel, eller Cubus sitt med bomull innerst og ull ytterst. 

Anonymkode: a28df...cca

Skrevet

Nei, ull kan ikke GI atopisk eksem. Hvis man HAR atopisk eksem, kan ull selvfølgelig føre til oppbluss, og det trodde jeg alle visste. Når det er sagt har jeg selv hatt atopisk eksem hele livet og kan bruke ull innerst mot kroppen likevel, for jeg tåler ull godt. 

Anonymkode: d4341...fbd

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, ull kan ikke GI atopisk eksem. Hvis man HAR atopisk eksem, kan ull selvfølgelig føre til oppbluss, og det trodde jeg alle visste. Når det er sagt har jeg selv hatt atopisk eksem hele livet og kan bruke ull innerst mot kroppen likevel, for jeg tåler ull godt. 

så da tar vel legen feil da siden dette ikke gjelder deg.. 

Anonymkode: b041d...b67

Skrevet

Jeg har en som kun får utslett i ansiktet, betyr det at han kan bruke ulltøy på kroppen?

Anonymkode: 99320...86f

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har en som kun får utslett i ansiktet, betyr det at han kan bruke ulltøy på kroppen?

Anonymkode: 99320...86f

Kan bli være. Leste om en der barne fikk oppspruket hud i ansiktet. Fjernet all ull og ble da bedre

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

så da tar vel legen feil da siden dette ikke gjelder deg.. 

Misforstår du med vilje? Jeg skreiv i grunn at man selvfølgelig kan få oppbluss av atopisk eksem (altså at man har det fra før) av ull. Så legen har helt rett, men du tolket det som at man får atopisk eksem av ull hvis mab ikke har det fra før (siden du skriver at ull kan GI atopisk eksem), og det gjør man ikke.

Det er ikke slik at alle med atopisk eksem ikke tåler ull heller, som jeg er et godt eksempel på :)

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 10.13):

Atopisk eksem hos barn - Barnelege Bente Kvenshagen får regelmessig besøk av barn med uforkarlig oppbluss av eksem på vinterhalvåret

kanskje på tide å få delt denne igjen med foreldre som sliter med dette - ull er ikke alltid bra for huden.. 

Kjøper du skikkelig ull ,merinoull, så kan noen barn med atopisk eksem faktisk bruke det! Så det er bare tull!

Anonymkode: 82f19...7a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kjøper du skikkelig ull ,merinoull, så kan noen barn med atopisk eksem faktisk bruke det! Så det er bare tull!

Merinoull er merinoull. Jeg eller barna mine var ikke atopisk eksem eller sensitiv hud, men merinoull kløøør. Det blir sensory overload. Bare fordi det er fint å ha innerst, så betyr ikke det at det er deilig.

Anonymkode: 9a74b...786

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Sakset fra artikkelen:

Barnelegen erkjenner at det åpenbart er forskjell på ull, og at merionoull trolig er bedre for huden.

- Men jeg vil ikke frikjenne det helt. Mange av mine pasienter bruker plagg med bambus eller bomull innerst og ull utenpå, og sier det går fint. Andre sier det ikke går bra, så her er det ingen fasit.

Hennes råd er derfor at man ikke skal bruke ull som innerste lag. 

Skrevet (endret)

Jeg har to barn med atopisk eksem, og vi bruker endel ull innerst. Da er det singlets og longs fra Joha sin serie med ull/silke, har fungert fint her. Men det beste for huden til mine to har vært tynn bomull innerst og heller ull i lag utenpå.

Endret av Sandie
Skrevet

Enig. Jeg har aldri kunnet gå med ull innerst. Fikk en myk merinobuff i gave men kan ikke, da det bare fører til kløe og irritasjon og småkviser på halsen. Jeg har atopisk eksem som blusser opp innimellom. Datteren min har heldigvis ikke arvet problemet og kan fint bruke ull rett på huden. Foreldre må se det an. Jeg har ikke opplevd at barnehagen presser folk over på ull. Det går jo bare ikke an.

Anonymkode: 399ca...01e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 10.13):

Atopisk eksem hos barn - Barnelege Bente Kvenshagen får regelmessig besøk av barn med uforkarlig oppbluss av eksem på vinterhalvåret

kanskje på tide å få delt denne igjen med foreldre som sliter med dette - ull er ikke alltid bra for huden.. 

Hudleger og andre «eksperter» mener stadig en hel del om mangt og mye. 
For få dager siden, så var det for mye salt i kosten som gav atopisk eksem. 
Unger og voksne har brukt ull i gjennom flere mannsaldre uten atopisk eksem i hopetall. 
Men det er forskjell på rennull og ull med tull  -  altså ull med tilsatte syntetfibre som vil får i mengder i dag. Da er det vel så gjerne syntetfibrene og ikke Ulla som lager problemer. 

Anonymkode: 5f13b...a4d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 9.05):

Ingen jeg kjenner. 

Kan fortsatt ikke ha ull direkte på kroppen og jeg er godt voksen. 

Anonymkode: f3782...34f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Unger og voksne har brukt ull i gjennom flere mannsaldre uten atopisk eksem i hopetall. 
Men det er forskjell på rennull og ull med tull  -  altså ull med tilsatte syntetfibre som vil får i mengder i dag. Da er det vel så gjerne syntetfibrene og ikke Ulla som lager problemer. 

Nei, vi bare blåste i om ungene skreik og bar seg av ubehag. 

Hilsen godt voksen som fortsatt ikke tåler ull pga atopisk eksem 

Anonymkode: f3782...34f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Påstand på påstand, men ingen kilder eller troverdighet.... 

Jeg tror vi heller hører på legen. 

Anonymkode: 31a6a...cc9

Skrevet

Feil i overskrift? Ull kan selvfølgelig ikke gi noen atopisk eksem, men få eksemet til å blusse opp hos noen. Men dette er selvfølgelig individuelt.

Både jeg og sønn med atopisk eksem bruker ull innerst. For oss gir det ingen oppblussing.

Anonymkode: 97e6d...5ba

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...