AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #1 Skrevet 18. november 2024 Jeg er 44 og utredes for dette. Problemet er at jeg ikke ønsker å blande inn foreldrene mine eller søsken. Jeg har en tante, men vet ærlig talt ikke hva hun skulle sagt som kan være relevant i forhold til dette. På ett sted jeg kontaktet, var slike opplysninger sterkt anbefalt men ikke et absolutt krav. På annet firma kunne de intervju en venninne for å få riktig bilde av meg. Hvis psykiateren som utreder meg nå står helt fast på opplysninger fra noen som kjente meg i barndommen er løpet kjørt. Jeg har en fastlege som har kjent meg i 24 år. Kan han være en komparentopplyser? Anonymkode: 766e3...74c
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #2 Skrevet 18. november 2024 Går greit uten komparentopplyser.. Altså, har du ingen å spørre, så har du ikke det🤷♀️ Venninnen min har ingen gjennlevende foreldre, tanter, onkler… Fikk diagnosen etter lang utredning… Ville ikke ringt rundt å spurt på forhånd…. Anonymkode: 80173...4a7 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #3 Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Går greit uten komparentopplyser.. Altså, har du ingen å spørre, så har du ikke det🤷♀️ Venninnen min har ingen gjennlevende foreldre, tanter, onkler… Fikk diagnosen etter lang utredning… Ville ikke ringt rundt å spurt på forhånd…. Anonymkode: 80173...4a7 Men hvordan vet utreder da om det er en utviklingsforstyrrelse, som må ha vart fra barndommen av? Anonymkode: 766e3...74c
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #4 Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hvordan vet utreder da om det er en utviklingsforstyrrelse, som må ha vart fra barndommen av? Anonymkode: 766e3...74c Ikke sant! Og det gjør jo veldig lett å kunne kjøpe seg en diagnose hos en privat utreder som ikke er av de seriøse. For om man får innvilget utredning via det offentlige følger de en veileder som alle id offentlige systemet skal følge og dette står i deres veiledning om bekreftelse av symptomer før fylte 12. https://www.sykehuset-innlandet.no/behandlinger/adhd-hos-voksne/#utredning Har du hatt disse problemene før fylte 12 år? «For å finne ut av dette, ønsker vi å intervjue en av dine pårørende som kjente deg fra du var barn. I tillegg kan du selv henvende deg til skole, PP-tjenesten og lignende for å innhente rapporter, karakterbøker eller lignende. Og de seriøse private viker heller ikke fra dette. Slenger med noen eksempler bare for å bekrefte. https://norskpsykologbehandling.no/oslo/aktuelt/artikler/utredning-av-adhdadd/ «Hos oss anvender vi en del typiske intervjuer og sjekklister innledningsvis, både med og uten komparent (det er viktig at man kan stadfeste med en annen person at symptomene har vært tilstede hele livet siden det er snakk om en utviklingsforstyrrelse» https://bypsykologene.no/forberedelse-til-adhd-utredning/ I løpet av utredningen trenger psykologen å snakke med en komparent. https://unicare.no/coperio/private-helsetjenester/utredning-av-adhd-for-voksne/ «I tillegg må vi etter avtale med deg, kontakte komparenter» Anonymkode: e504f...3ea 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #5 Skrevet 18. november 2024 Min psykiater intervjuet ikke noen og jeg fikk likevel diagnosen. Vet ikke om noen som kunne ha fortalt om det kaoset jeg kjente på innvendig, andre enn meg. Anonymkode: 26755...a71 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #6 Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ikke sant! Og det gjør jo veldig lett å kunne kjøpe seg en diagnose hos en privat utreder som ikke er av de seriøse. For om man får innvilget utredning via det offentlige følger de en veileder som alle id offentlige systemet skal følge og dette står i deres veiledning om bekreftelse av symptomer før fylte 12. https://www.sykehuset-innlandet.no/behandlinger/adhd-hos-voksne/#utredning Har du hatt disse problemene før fylte 12 år? «For å finne ut av dette, ønsker vi å intervjue en av dine pårørende som kjente deg fra du var barn. I tillegg kan du selv henvende deg til skole, PP-tjenesten og lignende for å innhente rapporter, karakterbøker eller lignende. Og de seriøse private viker heller ikke fra dette. Slenger med noen eksempler bare for å bekrefte. https://norskpsykologbehandling.no/oslo/aktuelt/artikler/utredning-av-adhdadd/ «Hos oss anvender vi en del typiske intervjuer og sjekklister innledningsvis, både med og uten komparent (det er viktig at man kan stadfeste med en annen person at symptomene har vært tilstede hele livet siden det er snakk om en utviklingsforstyrrelse» https://bypsykologene.no/forberedelse-til-adhd-utredning/ I løpet av utredningen trenger psykologen å snakke med en komparent. https://unicare.no/coperio/private-helsetjenester/utredning-av-adhd-for-voksne/ «I tillegg må vi etter avtale med deg, kontakte komparenter» Anonymkode: e504f...3ea Jeg er glad for at min utreder er seriøs og vil gjøre ting ordentlig. Jeg ønsker ikke at andre skal sette min diagnose i tvil, fordi jeg fikk den på et sted som ikke fulgte vanlige retningslinjer. Det står ikke hvor omfattende samtalen med en komparent trenger å være. Hvordan går de i dybden? Er det ikke uansett en stor usikkerhet med å intervjue familiemedlemmer om ting som ligger lang tid tilbake? For problemer med hukommelse og konsentrasjon kan gjelde mange barn uten at det trenger å være ADHD. Og særlig dette med ADHD uten så mye hyperaktivitet kan være vanskelig å spore opp. For hvor går grensa hen? Anonymkode: 766e3...74c 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #7 Skrevet 19. november 2024 Jeg fikk adhd-diagnosen på videregående, og da ble min mor intervjuet. Så fikk jeg autismediagnosen i 30-årene. Igjen ble min mor intervjuet. Jeg har ikke godt forhold til min mor. Vokst opp med mye vondt, inkludert overgrep og omsorgssvikt. Utad virker det nok til å fungere, men jeg har store traumer, og jeg ønsket ikke å ha min mor inn i siste utredningen. Jeg ble utredet på habiliteringstjenesten for voksne, og de var veldig profesjonelle. Min mor har klaget på at hun ikke fikk snakke fritt. Hun er en som gjerne vil ha frem sine meninger og snakke om sitt, men det hadde hun ikke fått lov til. De hadde en liste med spørsmål, og det var det hun fikk svare på. Hun fikk heller ingen informasjon og kun fikk ikke stille spørsmål i retur. Hun var ikke fornøyd og klaget til meg, så det er sånn jeg vet det 🤪😬🙈 Habliteringstjenesten sa de skulle stille konkrete spørsmål, men ikke at de skulle være så «låst» til skjemaet. Hos meg var begge diagnoser klare diagnoser, så kanskje det ikke hadde vært nødvendig med noen intervjuer, men en skal ha hatt symptomer fra en var ganske liten, og da er det ikke alt en husker selv. Jeg har sett flere tråder her inne med samme problematikk og jeg forstår det, men om det er mulig å få det til på en måte der du blir ivaretatt så er det nok lurt. Anonymkode: 75be7...0fb 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #8 Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Men hvordan vet utreder da om det er en utviklingsforstyrrelse, som må ha vart fra barndommen av? Anonymkode: 766e3...74c Utrederen stoler på pasienten. Det er selvsagt mulig å lyve. Men sånn er det jo med mye innen helse. Om du går til fastlegen og sier du har vondt i ryggen og ønsker sykemelding så får du det. Det er ingen lege som sier "Jeg kan ikke vite at du har vondt i ryggen, så jeg gir deg ikke sykemelding". Utrederen er der ikke for å sjekke om du lyver, utrederen er der for å sjekke om du har diagnosen gitt opplysningen du gir dem. Anonymkode: 3e8af...1d3 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #9 Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er glad for at min utreder er seriøs og vil gjøre ting ordentlig. Jeg ønsker ikke at andre skal sette min diagnose i tvil, fordi jeg fikk den på et sted som ikke fulgte vanlige retningslinjer. Det står ikke hvor omfattende samtalen med en komparent trenger å være. Hvordan går de i dybden? Er det ikke uansett en stor usikkerhet med å intervjue familiemedlemmer om ting som ligger lang tid tilbake? For problemer med hukommelse og konsentrasjon kan gjelde mange barn uten at det trenger å være ADHD. Og særlig dette med ADHD uten så mye hyperaktivitet kan være vanskelig å spore opp. For hvor går grensa hen? Anonymkode: 766e3...74c Mitt råd: Ikke bry deg om hva andre tenker om diagnosen din. Ingen kan vite hvor grundig utredning du har så det er ikke noe vits å prøve å gjøre den ekstra grundig for noen som uansett aldri kan vite hvor grundig utredningen din var. I tillegg er det ingen andre enn deg og psykiateren din som har noe med denne utredningen. Det er absolutt et problem at foreldre og familiemedlemmer kan huske feil. Hukommelsen til folk er ikke så god som man liker å tro. I tillegg er ikke foreldre objektive. Noen foreldre har dårlig forhold til barna og det kan farge hva de sier om barndommen til barna, andre foreldre er villig til å lyve for å hjelpe barna å få diagnosen de ønsker. I tillegg er det mye som det som du sier mye som er vanskelig for foreldre å vite noe om. Foreldrene kan ikke vite hva du slet med på innsiden eller hva du skjulte for foreldrene dine. Jeg tenker at så lenge du er ærlig med utrederen din så går denne utredningen greit. Selv så jeg også nylig på denne videoen om ADHD: Mannen som laget videoen er pensjonert professor og psykolog med ADHD som spesialfelt. I videoen tar han opp det at selv om det er et krav om at symptomene må ha oppstått før man er 12. Så er det mange som sliter med å huske konkret når symptomene oppsto. Så han sa at det ikke var et absolutt krav at man husket at symptomene oppstod før man var 12. Etter hans mening så burde man ha 4 års feilmargin slik at om man husker at symptomene var der der før man var 16 så er det mulig at symptomene var der før man var 12 selv om man ikke husker det og at man da fortsatt kan gi diagnosen. Anbefaler videoene til han professoren. Han har mange videoer i kanalen sin og selv om den jeg lenket til nå er lang så er de fleste videoene korte. Anonymkode: 3e8af...1d3 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #10 Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Anbefaler videoene til han professoren. Han har mange videoer i kanalen sin og selv om den jeg lenket til nå er lang så er de fleste videoene korte. Anonymkode: 3e8af...1d3 Edit: Vil legge til. ADHD kan ramme folk velig ulikt. Så det er ikke sikkert at tingene han tar opp i videoene er det som er mest relevant for deg. I tillegg har folk selvsagt ulik smak når det kommer til hvordan informasjon blir formidlet. Så det er ikke slik at jeg sier det er sikkert at du kommer til å like videoene. Jeg mener kun at det er verdt å gi dem et forsøk om man har ADHD eller har barn med ADHD. Anonymkode: 3e8af...1d3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå