AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #1 Skrevet 18. november 2024 Har noen poteter (1 kg poser) som har blitt avglemt i kjøleskapet. På pakningen står det at best før er 23.09. Noe som betyr at de nærmer seg 2 mnd gammel. De ser fortsatt fine ut og har ingen antydninger til at de er dårlige. Er det fortsatt trygt å spise de? Anonymkode: d54a9...5e8
Thyra Skrevet 18. november 2024 #2 Skrevet 18. november 2024 (endret) Selvsagt. Om det er merket"best før" og de ser helt fine ut. I gamle dager tok man jo opp poteter om høsten og lagret dem i kjelleren til neste avling var klar. Endret 18. november 2024 av Thyra 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #3 Skrevet 18. november 2024 Vi kjøper 25 kg poteter av en lokal bonde hver høst. Ligger i potetkjelleren hele vinteren. Ingen best-før-dato. Så lenge de ikke er grønne eller full av lange groer eller full av tørr-råte er det bare å spise. Anonymkode: aa799...bd7 1 1
Frøkenfryden Skrevet 18. november 2024 #4 Skrevet 18. november 2024 Lett å se om en potet er dårlig. Svart merke f eks, men bare skjær av akkurat det. Og kast grønne. Ellers er de fine om de ser fine ut. 👍 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #5 Skrevet 18. november 2024 Tror du poteter dyrkes året rundt..? Ser de fine ut og ikke er myke så er de spisbare Anonymkode: b62a6...190
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #6 Skrevet 18. november 2024 Visste ikke at poteter hadde best før-dato i det hele tatt 🙈 Man ser da når de er innskrumpa og ikke kan spises. Det er nesten rart det går så bra med oss som dyrker grønnsaker selv, at vi overlever uten best-før dato 😂 Anonymkode: f6325...3a6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #7 Skrevet 18. november 2024 De får best før dato fordi de vaskes og puttes i plastpose, som ikke er optimalt for holdbarheten. Men poteter høstes en gang i året, så de er nok ikke ferskere enn de med dato en måned senere. Anonymkode: e0d59...abf 1
Million Skrevet 18. november 2024 #8 Skrevet 18. november 2024 (endret) Poterer er noe jeg ser på før jeg avgjør om de kan spises eller ei, jeg bryr meg ikke om påstemplet dato på posen. Har poteten(e) fått grønnskjær, er de giftige og må kastes. Grønne poteter KAN IKKE spises. Se etter råtne og brune merker, innskrumpet eller rynkete skall, utvokste groer. Groer peller jeg noen ganger bare bort og bruker poteten likevel, hvis ikke groene er for store. Sånne små tar jeg bare vekk. Er potetene gamle kan det være lurt å skjære en eller to av på midten og sjekke om de er fine inni. Brune råteflekker etc er det man skal se etter. Så ser potetene dine fine ut utenpå kan de spises. Sjekk inni på en eller to også. Endret 18. november 2024 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #9 Skrevet 18. november 2024 Det har aldri falt meg inn og sjekke datostempling på poteter. Anonymkode: 24bec...f9e 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #10 Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 15.38): Har noen poteter (1 kg poser) som har blitt avglemt i kjøleskapet. På pakningen står det at best før er 23.09. Noe som betyr at de nærmer seg 2 mnd gammel. De ser fortsatt fine ut og har ingen antydninger til at de er dårlige. Er det fortsatt trygt å spise de? Anonymkode: d54a9...5e8 I gamle dager hadde de potene i potetbingen i mørke potetkjellere fra potene ble tatt opp i september og til der var tomt på forsommeren, eller senere. Ligger potetene mørkt og kaldt så bryr jeg meg ikke om datostempling, så lenge potetene ikke er synlig skadet/råte/mugg på. Men skreller før koking. Anonymkode: a5e74...2ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå