Gå til innhold

Kupévarmer - Hvordan fungerer det?

Aintnofun

Anbefalte innlegg

https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/vinterprodukter/kupevarmere/kupevarmer-1400-w--2000051372

Vurderer å kjøpe denne kupévarmeren, men har ingen erfaring med kupévarmer fra før så må først stille noen dumme spørsmål.

Er det riktig at jeg kobler den til en vanlig skjøteledning? 

Hvordan plasserer jeg den inne i bilen? Kan den ligge på gulvet på passasjersiden f.eks? 

Må jeg fysisk ut i bilen i om morgenen for å slå den på eller kan jeg bare koble i stikkkontakten inne? 

Endret av Aintnofun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, det ble sendt før jeg egentlig hadde gjort meg ferdig skikkelig 😅 Derfor tittelen ble litt rar. Jaja 👍

Gikk visst an å endre tittelen 😅 

Endret av Aintnofun
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupevarmer bør monteres fast i bilen, slik den ikke kan flytte på seg. Luften som kommer ut er varm, kan ødelegge plast deler eller annet i bilen om varmluften treffer direkte på. Det kan ta fyr også om det blir varmt nok.

Det legges en egen kabel fra egnet motorvarmerkontakt som normalt monteres fremme på bilen. Fremføring kan være noe komplisert, men flere biler har gjerne gummiplugg som kan fjernes og benyttes til å føre kabelen igjennom.

I kupeen kobles kupevarmer og kabel i sammen.

Alternativt, skjøteledning i igjennom døren. Det fungerer en tid, men må påregne å bytte kabelen regelmessig, den har ikke godt av å være i klem.

En annen variant er motorvarmer. Denne varmer selve motoren. Gjør det enklere å starte, samt varmen kommer raskere i kupeen da motoren alt er varmet litt opp.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kabel gjennom døra for svingende!!

Gjør det ordentlig, ta inn strømmen via motorrommet, du må se til å få med de koblingene som må til.

Vet ikke hvordan kablingen ser ut på Biltema sine varmere, men Defa har en sjøt nå som ikke trenger å skrus fast inni kupèn, den ligger bare under gummimatta. 

Anonymkode: e1e31...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...