Gjest obsessed Skrevet 28. februar 2006 #1 Skrevet 28. februar 2006 Ok, jeg syns det er litt vanskelig å forklare dette, men jeg prøver. Jeg håper på forståelse. Dette er ikke et tulleinnlegg, bare så det er sagt. Jeg er en jente på 25 og jeg har funnet ut nå at jeg har en spiseforstyrrelse. Jeg er slank og trent, ser bra ut og har alltid gjort det. Jeg kan så og si spise det jeg vil ha uten å legge for mye på meg. Men så trener jeg flere ganger i uken for å holde meg i form og se slank og flott ut. Problemet mitt er at jeg er fryktelig glad i alt som kan spises! Jeg er sånn som gleder meg til jeg våkner om morgenen for da kan jeg SPISE!!! Og når jeg har spist så er jeg helt obsessed med tanken på "hva skal jeg spise etterpå?" Og begynner å lage meg mere mat å spise selv om jeg er stappmett.. Når jeg har spist et måltid så må jeg ha noe å knaske på etterpå. Helst sjokolade (mørk 70%). Og så resten av kvelden propper jeg i meg nøtter og frukt og sånn.. Jeg har rett og slett ikke disiplin! Og jeg er alltid sulten etter mere selv om jeg ikke er sulten. Jeg merker nå at jeg begynner å legge på meg rundt rompa og magen.. Uansett hvor mye jeg trener så ligger det og kul'ern der Jeg vet jo hva problemet er... jeg spiser rett og slett for mye og for ofte! Nå merker jeg at magen min buler ut hele tiden. Tarmene er nok utslitte etter å hele tiden måtte fordøye noe. Noen ganger står jeg til og med opp om natten for å spise litt ost og nøtter... Og mye luft i magen har jeg også.. Jeg har ikke bendelorm Hva skal jeg gjøre? Hvordan skal jeg forklare problemet mitt egentlig? Jeg har ikke lyst til å gå til psykolog for dette heller. Det er ikke snakk om. Men det må da vel være noe jeg kan gjøre? Lære? Til og med nå, som jeg har proppet i meg en pannekake, et eple, salat og en sjokoladebit så har jeg lyst på et eller annet... Bør kanskje nevne at jeg har glutenallergi og unngår karbo og sukker generelt. Jeg har et bra kosthold og følger Atkins/Fedon dietten. Jeg er heller ikke gravid Om dette fortsetter tror jeg det kan utvikle seg til noe alvorlig. Jeg er ikke i stand til å stikke fingeren i halsen, men om jeg legger på meg mye så aner jeg ikke hva jeg skal gjøre... Uff, dette er vanskelig og litt sånn hultertilbulter her.. Jeg håper noen med forståelse og/eller tips kan svare meg her...
Melocoton Skrevet 28. februar 2006 #2 Skrevet 28. februar 2006 Det første du bør gjøre er å kvitte deg med alt det usunne du har i hjemmet og kaste det!!! Få det ut av hus så du ikke blir fristet til å spise det.. Så bør du ha en pose nøtter med deg i vesken overalt du går så du holder fettfobrenningen oppe. Da vil du ikke føle sult. Du bør også drive med en hobby eller noe, som får deg til å tenke på andre ting enn mat. Det virker som du kjedespiser? Uansett, lykke til i allefall!
Gjest lilletroll Skrevet 28. februar 2006 #3 Skrevet 28. februar 2006 Problemet mitt er at jeg er fryktelig glad i alt som kan spises! Jeg er sånn som gleder meg til jeg våkner om morgenen for da kan jeg SPISE!!! Og når jeg har spist så er jeg helt obsessed med tanken på "hva skal jeg spise etterpå?" Og begynner å lage meg mere mat å spise selv om jeg er stappmett.. Når jeg har spist et måltid så må jeg ha noe å knaske på etterpå. Helst sjokolade (mørk 70%). Og så resten av kvelden propper jeg i meg nøtter og frukt og sånn.. Jeg har rett og slett ikke disiplin! Og jeg er alltid sulten etter mere selv om jeg ikke er sulten. Jeg merker nå at jeg begynner å legge på meg rundt rompa og magen.. Uansett hvor mye jeg trener så ligger det og kul'ern der Jeg vet jo hva problemet er... jeg spiser rett og slett for mye og for ofte! Nå merker jeg at magen min buler ut hele tiden. Og mye luft i magen har jeg også.. Men det må da vel være noe jeg kan gjøre? Lære? Til og med nå, som jeg har proppet i meg en pannekake, et eple, salat og en sjokoladebit så har jeg lyst på et eller annet... Jeg håper noen med forståelse og/eller tips kan svare meg her... ← Jeg har det litt på samme måte som deg.....eneste jeg trener ikke.....så jeg har gått opp 13kg i løpet av siste året, og får helt panikk ved tanken på det, men greier ikke snu vanen. Det heter "compulsive overeater".....
Gjest Elfrida Skrevet 28. februar 2006 #4 Skrevet 28. februar 2006 Prøv å ta det med ro ved måltidene, og nyt maten i ro og fred MENS DU FAKTISK SPISER, så vil du kanskje slippe å fokusere så mye på mat mellom måltidene. Smak på hver bit, legg ned brødskiva mellom bitene. Kos deg med maten. Og prøv å kutt ut sukker så mye du kan.
-Fisken- Skrevet 28. februar 2006 #5 Skrevet 28. februar 2006 Prøv å ta kromtilskudd, dette hjelper blodsukkeret ditt. Ikke spis mat med for høy GI, da går blodsukkeret ditt rett opp og rett ned, og kroppen skriker etter energi. (mat) Det er kjempeviktig at du spiser variert. Om du ikke spiser nok fett f.eks, vil kroppen reagere med sultfølelse for å forhåpentligvis få litt fett. Lykke til!
Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2006 #7 Skrevet 28. februar 2006 Spis mer fett og proteiner. ← Det funker faktisk, for det har jeg gjort i det siste. Jeg er normalt en fryktelig småspiser, men det går for det meste i frukt. Men nå har jeg begynt å spise MYE mer proteiner, og resultatet er at jeg blir så mett at småspising utgår med høye kneløft. Jeg spiser egg, kesam, tunfisk og proteindrikk. I tillegg spiser jeg endel mandler og valnøtter.
mito Skrevet 28. februar 2006 #8 Skrevet 28. februar 2006 (endret) Ikke rart dere jenter får spiseforstyrrelser, når dere blir hjernevasket til å tro at Special K og riskaker er sunne og fornuftige matvalg Endret 28. februar 2006 av mito
Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2006 #9 Skrevet 28. februar 2006 Ikke rart dere jenter får spiseforstyrrelser, når dere blir hjernevasket til å tro at Special K og riskaker er sunne og fornuftige matvalg ← Er det i det hele tatt nevnt i denne tråden? Bittelitt elektriske impulser i hjernen er nok til å skjønne at det er god, gammeldags BS fra produsentenes side. Hvis noe høres for godt ut til å være sant, er det som oftest det. Men jeg har ikke peiling på slanking, da. Not interested.
Gjest Tristessa Skrevet 28. februar 2006 #10 Skrevet 28. februar 2006 Jeg kjenner meg litt igjen i dette, jeg spiser store måltider og er sulten igjen kort tid etterpå. Fryktelig plagsomt på lesesalen, en time etter frokost lager magen så mye lyd at folk snur seg...
hecuba Skrevet 28. februar 2006 #11 Skrevet 28. februar 2006 Det dummeste du kan gjøre dersom du har en spiseforstyrrelse er å bannlyse mattyper/grupper, fokusere på kropp og slanking. Dette gjør fokuset på mat og kropp større. Jo mer du tenker på mat, jo større er sjangsen for å overspise. Ettersom jeg selv har slitt med det samme i mange år(og heller ikke er overvektig), tror jeg at jeg har en viss peiling på hva du snakker om(selv om jeg har hatt litt bulimitendenser også). Noe av der verste man kan oppleve er å ikke bli tatt seriøst med problemet "overspising" fordi man ikke er overvektig. Mange som overspiser har jo perioder med sulting/trening for å veie opp for all maten de har spist. Når jeg ser svar som "kutt ut ditt og datt", "ta ditt og datt" så er det tydelig at de ikke har spiseforstyrrelser. Om de har hatt problemer med å spise mye/matsug osv, kan ikke jeg snakke om, men det er uansett noe helt annet. Spiseforstyrrelsen "overspising" er et psykisk behov, ikke et fysisk. Det å ta krom eller kutte ut sukker har ingen virkning så lenge det psykiske behovet er det. Og dette er et ganske sterkt behov og blir på mange områder sammenliknet med rusavhengighet. En ting du gjør som kanskje kan forverre ting for deg, er all treningen kombinert med lavt karbohydratinntak. Når du trener mye, TRENGER KROPPEN KARBOHYDRATER! Antageligvis har du opplevd å føle deg kjempesugen etter brød, pasta, ris ol.? Dette er fordi blodsukkeret ditt vil bli altfor lavt. Det anbefales faktisk ikke å trene i de første fasene av en Atkinsdiett. Det beste du kan gjøre er å jobbe for å få fokuset vekk fra mat. Kanskje ikke fokusere på hva du spiser, men på hvor mye? Kanskje bestem deg for at du skal spise 4-5 normale måtider og "normal" mat? Jeg føler egentlig ikke at jeg kan gi så veldig mye råd, for jeg vet ikke så mye om deg, men jeg vet en del om spiseforstyrrelser og overspising. Du kan godt sende meg en pm.
hecuba Skrevet 28. februar 2006 #12 Skrevet 28. februar 2006 Vil bare også si at jeg blir utrolig provossert over at folk kommer med typiske "slankeråd" når en person nevner at hun har en spiseforstyrrelse. Det å fortelle om alle ting man ikke bør/kan/må spise er en stressfaktor og det er slikt som gjør at personer med spiseforstyrrelser blir redd for mat! Det er akkurat de samme skremslene som gjør at unge jenter bare spiser salat som får andre jenter til å overspise. Tro det eller ei. Oppblåstheten din kan forresten komme av ensidig kosthold eller mangel på enkelte stoffer. Har hatt det mye selv i tillegg til smerter. Du kan også ha fått irritert tarm pga stress(som ofte følger av spiseforstyrrelser).
mito Skrevet 28. februar 2006 #13 Skrevet 28. februar 2006 Når jeg ser svar som "kutt ut ditt og datt", "ta ditt og datt" så er det tydelig at de ikke har spiseforstyrrelser. Om de har hatt problemer med å spise mye/matsug osv, kan ikke jeg snakke om, men det er uansett noe helt annet. Spiseforstyrrelsen "overspising" er et psykisk behov, ikke et fysisk. Det å ta krom eller kutte ut sukker har ingen virkning så lenge det psykiske behovet er det. Og dette er et ganske sterkt behov og blir på mange områder sammenliknet med rusavhengighet. En ting du gjør som kanskje kan forverre ting for deg, er all treningen kombinert med lavt karbohydratinntak. Når du trener mye, TRENGER KROPPEN KARBOHYDRATER! Antageligvis har du opplevd å føle deg kjempesugen etter brød, pasta, ris ol.? Dette er fordi blodsukkeret ditt vil bli altfor lavt. Det anbefales faktisk ikke å trene i de første fasene av en Atkinsdiett. ← Med respekt å melde, så er ikke dette helt korrekt. For det første påvirker det du spiser (eventuelt ikke spiser) psyken. Du kan ikke separere psyke og fysiologi som om de ikke påvirker hverandre. Fallende blodsukker vil for eksempel gi kraftige signaler til hjernen om å få i seg karbohydrater, noe som lett kan føre til overspising. Mange med bulimi går jo den onde sirkelen med overspising den ene dagen, sulting den andre dagen (for å gjøre det 'godt igjen') hvorpå de tilslutt sprekker fordi kroppen gir beskjed om at den må få næring. Et kosthold med mer fett og proteiner vil bedre situasjonen betraktelig. Å kutte ut karbohydrater totalt er en dårlig løsning, men et mer balansert forhold mellom næringsemnene vil gi god effekt for de fleste. Tro meg
mito Skrevet 28. februar 2006 #14 Skrevet 28. februar 2006 Er det i det hele tatt nevnt i denne tråden? Bittelitt elektriske impulser i hjernen er nok til å skjønne at det er god, gammeldags BS fra produsentenes side. Hvis noe høres for godt ut til å være sant, er det som oftest det. Men jeg har ikke peiling på slanking, da. Not interested. ← Jeg forstår ikke helt Kellogs K har da eksistert på markedet i mange år, den ville neppe blitt værende uten at noen kjøpte den. Jeg vet at mange jenter tror det er en sunn frokost og kjenner flere som spiser den hver eneste morgen.
Gjest Tristessa Skrevet 28. februar 2006 #15 Skrevet 28. februar 2006 Jeg forstår ikke helt Kellogs K har da eksistert på markedet i mange år, den ville neppe blitt værende uten at noen kjøpte den. Jeg vet at mange jenter tror det er en sunn frokost og kjenner flere som spiser den hver eneste morgen. ← Hva er det egentlig som er så usunt med Kellogs K? Sånn bortsett fra at det er omtrent bare karbohydrater (og litt sukker er det da vel også i?)?
Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2006 #16 Skrevet 28. februar 2006 Hva er det egentlig som er så usunt med Kellogs K? Sånn bortsett fra at det er omtrent bare karbohydrater (og litt sukker er det da vel også i?)? ← Jeg snur på den; hva er det som er sunt med Special K? Veldig raske karbohydrater, ingenting annet. Dessuten må man spise en hel pakke for å bli mett.
mito Skrevet 28. februar 2006 #17 Skrevet 28. februar 2006 (endret) Hva er det egentlig som er så usunt med Kellogs K? Sånn bortsett fra at det er omtrent bare karbohydrater (og litt sukker er det da vel også i?)? ← Det er strengt tatt ikke det at det er så usunt, problemet er det fordøyes uhyre hurtig. Du merker kanskje selv hvor fort du blir sulten igjen etter en porsjon? Å spise noe slikt for å holde seg slank, er som å reise til nordpolen hvis du har lyst til å besøke sydpolen (kom ikke på noen bedre sammenligning, generelt er vel polene egentlig temmelig like ). Endret 28. februar 2006 av mito
Gjest Tristessa Skrevet 28. februar 2006 #18 Skrevet 28. februar 2006 Tell me about it, jeg blir galsulten kort tid etter frokost, men aner ikke hva jeg skal erstatte Crüslien og Kelloggsen med. Orker ikke å styre mye om morgenen, og varm mat (med unntak av havregrøt) er jeg ikke særlig glad i.
mito Skrevet 28. februar 2006 #19 Skrevet 28. februar 2006 Tell me about it, jeg blir galsulten kort tid etter frokost, men aner ikke hva jeg skal erstatte Crüslien og Kelloggsen med. Orker ikke å styre mye om morgenen, og varm mat (med unntak av havregrøt) er jeg ikke særlig glad i. ← Prøv for eksempel et par knekkebrød med egg (ett helt egg per knekkbrød) og en liten yogurt. Eller noe annet. Bare ikke frokostblanding med melk
Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2006 #20 Skrevet 28. februar 2006 Du kan spise firkorn med enten yoghurt naturell eller Kesam, pluss tinte bær fra frysedisken. Det holder garantert til lunsj. Eller, som du antydet, havregrøt. Tilsetter du i tillegg linfrø og solsikkefrø, blir den mer interessant.
Anbefalte innlegg