AnonymBruker Skrevet 18. november #21 Del Skrevet 18. november AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har dere gode råd og tips? Sliter med mye migrene, både med og uten aura. Får så angst av dette, grunnet redsel for slag. Tør ikke ta medisiner rett, fordi angsten vokser med tanke på bivirkninger. Jeg sliter mye med aura. Opp til 1-2 pr dag. Er det andre som opplever dette? Hva gjør dere slik at det går over? Anonymkode: f6668...ec3 før anfallskaleneder og lær hva som trigger deg. Jeg oppdaget at 90 prosent av mine anfall kommer rundt menstruasjonen, så da prøver jeg å unngå andre trigger den uken. Råd to: Jobb med medisinangsten. Jeg har aldri opplevd noen bivirkninger av mine triptaner, og om jeg hadde reagert på en type, så finnes det jo mange andre typer idag. Vi skal være takknemlige for at det finnes medisiner. Det er ikke mange år siden man ikke hadde noe. Farmor brukte konjakk mot migrene 🤮 Anonymkode: e4ae5...6d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #22 Del Skrevet 18. november AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ja, enig der. Paracet tar smertetoppen hvertfall. Anonymkode: f6668...ec3 En stund. Så må du øke dosen. Jeg var oppe i ett brett paracett eller ibux på en dag, og det virket ikke spesielt godt. I tillegg kom jeg inn i en ond sirkel med medisinindusert hodepine fra ibuxen i tillegg til migrenen. Seriøst, bruk skikkelig mingrenemedisin og takk din skaper for at de eksisterer. Anonymkode: e4ae5...6d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 18. november #23 Del Skrevet 18. november AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ja, enig der. Paracet tar smertetoppen hvertfall. Anonymkode: f6668...ec3 Hvis Paracet virker, så er det ikke migrene man har nei. Det virker ikke i det hele tatt mot migrene. Ibux kan noen ganger hjelpe litt, da det er betennelsesdempende, og migrene sies å være betennelsestilstander i hjernens blodårer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 18. november #24 Del Skrevet 18. november (endret) Anbefaler deg å lese denne artikkelen jeg linker til nedenfor. Det kan bli en aha-opplevelse. Artikkel om migrene, med en liste over matvarer som kan utløse/trigge migreneanfall. Det som gjør det så vanskelig å treffe spikeren på hodet, er at maten man spiser ofte ikke utløser migrene før DAGEN ETTER at man har spist det. Da har man ofte glemt hva man spiste dagen før, og ser ikke sammenhengen. F.eks. står det på listen i artikkelen "Noen gjærbakstprodukter". En gang spiste jeg to kanelboller, og fikk tidenes migrene dagen etter. Sjekket listen i artikkelen og så først da at "noen gjærbakstprodukter" kan trigge migrene. Har ligget unna kanelboller siden det. En annen gang drakk jeg et glass ananasjuice og fikk skikkelig migrene dagen etter. Husket ikke at ananas sto på listen over matvarer som kan trigge migrene... Det er skikkelig vrient å huske alle, og å måtte være forsiktig med alt man putter i seg til enhver tid. Endret 18. november av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #25 Del Skrevet 18. november AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har dere gode råd og tips? Sliter med mye migrene, både med og uten aura. Får så angst av dette, grunnet redsel for slag. Tør ikke ta medisiner rett, fordi angsten vokser med tanke på bivirkninger. Jeg sliter mye med aura. Opp til 1-2 pr dag. Er det andre som opplever dette? Hva gjør dere slik at det går over? Anonymkode: f6668...ec3 For å si det sånn, jeg er mer redd for slag når et anfall drar seg på sitt verste, enn å bare ta migrenemedisin og kvele det fra start, og ha en bra dag. Men så har jeg lammende kraftige anfall og ville ikke overlevd uten å ta medisin, tror jeg. Anonymkode: b6718...0d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #26 Del Skrevet 18. november AnonymBruker skrev (20 timer siden): Der er ikke farlig med aura og synsforstyrrelser? Jeg blir så redd og helt satt ut når migrene starter. Har Paracet og Ibux som hjelper litt, men forstår ikke hvorfor jeg får så ofte aura. Det er den som er hemmende. Anonymkode: f6668...ec3 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Husker en gang jeg fikk migrenemedisiner og virkningen ble verre enn migrenen. Lå og klamret meg fast til gulvet.. kvalmen svimmel og helt forferdelig. Men jeg har stresshodepine, spenningshodepine, migrene, og litt av hvert om hverandre.. Anonymkode: f0c88...e8b Jeg har også blandingshodepine, og en liten dose med amitriptylin forebyggende hver dag har gjort underverker AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det er ikke farlig med isbad på et hode som er i helspenn av migrene? Jeg har medisiner mot dette, men våger ikke å ta de. Blir så utrolig kvalm av triptaner, men Ibux og Paracet tar jeg. Når aura kommer så får jeg ikke hodepine, men auraen gjør meg nervøs og redd. Anonymkode: f6668...ec3 Jeg blir også kvalm av triptaner. For meg fungerer det bedre med Paralen (et blandingspreparat med Paracet, Dispril og koffein) og Afipran. Nesten ikke tatt triptaner etter at jeg begynte med de. Bare Dispril/Aspirin kan også virke hvis jeg ikke bør ta noe med koffein (feks om kvelden). Det er mange gode kilder om migrenebehandling, les dem og diskuter med legen din. Viktigste er å finne triggerene dine. https://relis.no/artikler/36591/ Anonymkode: 3cb96...06d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkeblomst Skrevet 18. november #27 Del Skrevet 18. november (endret) Har slitt med migrene i noen år, og blitt mer plaget siste to årene, spesielt med aura. Så vet at det er ekkelt og skremmende. Men, det er faktisk noen som får angst-reaksjoner av et begynnende migreneanfall, og det kan være derfor du opplever det. Spør legen din om anfallsmedisin, skriv ned når du har migrene OG vanlig hodepine. Jeg bruker appen brain twin. Ikke lid deg igjennom anfall unødvendig, det er flere gode medisiner som kan hjelpe deg🫶 Endret 18. november av Kråkeblomst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #28 Del Skrevet 18. november Mange blir mye bedre eller til og med helt friske fra migrene med lavkarbo. Anonymkode: c0e4b...1cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #29 Del Skrevet 18. november Takker for tips. Jeg skal bli flinkere og ta medisiner. I kveld har jeg 0 aura, men det gnistrer litt i sidesynet nå og da. Googler opp og i mente på tema, og fant ut at jeg kanskje har vestibulær migrene. Da kan aura sitte i flere uker. En dag går det vel over, håper jeg. Anonymkode: f6668...ec3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november #30 Del Skrevet 19. november Million skrev (8 timer siden): Hvis Paracet virker, så er det ikke migrene man har nei. Det virker ikke i det hele tatt mot migrene. Ibux kan noen ganger hjelpe litt, da det er betennelsesdempende, og migrene sies å være betennelsestilstander i hjernens blodårer. Det kan ikke stemme. Jeg får migrene med Aura og følger rådet jeg fikk av min bestemor som hadde det samme: Med en gang det begynner å flimre for øynene og deler av synet blir borte tar jeg to Paracet og legger meg på et mørkt rom. Sovner hvis jeg kan. Noen få timer senere er jeg bra. Hvis jeg venter med Paracet til deg begynner å hamre i hodet (følger etter flimringen) er løpet kjørt. Da blir der mer langvarig og muligens så vondt at jeg spyr. Jeg har hatt og behandlet dette med Paracet i nesten 20 år nå. Hvis dette ikke er migrene, hva vil du kalle det da? Anonymkode: 66507...dc2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 19. november #31 Del Skrevet 19. november AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det kan ikke stemme. Jeg får migrene med Aura og følger rådet jeg fikk av min bestemor som hadde det samme: Med en gang det begynner å flimre for øynene og deler av synet blir borte tar jeg to Paracet og legger meg på et mørkt rom. Sovner hvis jeg kan. Noen få timer senere er jeg bra. Hvis jeg venter med Paracet til deg begynner å hamre i hodet (følger etter flimringen) er løpet kjørt. Da blir der mer langvarig og muligens så vondt at jeg spyr. Jeg har hatt og behandlet dette med Paracet i nesten 20 år nå. Hvis dette ikke er migrene, hva vil du kalle det da? Anonymkode: 66507...dc2 Beklager, men jeg uttalte meg på eget grunnlag. Det var nok en glipp. Jeg har hatt migrene siden jeg var i slutten av tenårene, og aldri noensinne har det hjulpet det minste grann med Paracet mot migrenen. Det er som å ikke ta noenting, det har ingen effekt overhodet. Det er kun migrenemedisin som hjelper og ikke alltid den heller tar alt. Det finnes forøvrig mange typer hodepine, men om det er migrene du har, har du en enkel type i så fall, siden den lar seg kurere med noe så enkelt og "svakt" som Paracet. Men nei, jeg kan ikke utelukke at du har migrene, men du har en helt annen type enn jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november #32 Del Skrevet 19. november AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 20.24): Psykolog for å få bukt med angsten din. Ibux og Paracet hjelper ikke mot migrene. Anonymkode: fb4f5...751 Million skrev (14 timer siden): Hvis Paracet virker, så er det ikke migrene man har nei. Det virker ikke i det hele tatt mot migrene. Ibux kan noen ganger hjelpe litt, da det er betennelsesdempende, og migrene sies å være betennelsestilstander i hjernens blodårer. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det kan ikke stemme. Jeg får migrene med Aura og følger rådet jeg fikk av min bestemor som hadde det samme: Med en gang det begynner å flimre for øynene og deler av synet blir borte tar jeg to Paracet og legger meg på et mørkt rom. Sovner hvis jeg kan. Noen få timer senere er jeg bra. Hvis jeg venter med Paracet til deg begynner å hamre i hodet (følger etter flimringen) er løpet kjørt. Da blir der mer langvarig og muligens så vondt at jeg spyr. Jeg har hatt og behandlet dette med Paracet i nesten 20 år nå. Hvis dette ikke er migrene, hva vil du kalle det da? Anonymkode: 66507...dc2 Det er mest sannsynlig migrene. Jeg er utredet for min auramigrene på sykehus og fikk diagnosen der, og nevrologene anbefalte Paracet og Ibux som behandling. Hvis jeg tar det tidlig nok, er det ganske effektivt for min del, men her er auraen verre enn smerten. Anonymkode: 93f8a...6e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november #33 Del Skrevet 19. november Kutte karbohydrater, gjerne ned til null. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38746934/ Anonymkode: a2acf...7c8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå