Gå til innhold

Er ikke ull med bomull/bambus bak helt feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bomull skal jo vaskes på 60 grader og ull 30.

Og bomull innerst tar jo fra den gode egenskapene ved å ha ull innerst.

Skjønner at det kan være nyttig for atopikere, men hvordan vasker dere det da?

Anonymkode: 83ecd...9b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal bomull vaskes på 60°? 😯

Anonymkode: 0cbc0...5bb

• Liker 8
Skrevet

Det er vel ingenting som tilsier at bomull skal vaskes på 60 grader. Det kan vaskes på 60 grader. Men det kan ikke ull, så da trumfer ull bomull og man vasker etter vaskehenvisning. At både bomull og «bambus» ikke er det beste å ha som et lag med ull, er en annen sak. Det er heller ikke så ille, da det er et separat lag. Ulla holder varmen uansett og varmer sånn sett opp det tynne laget med noe annet.

• Liker 8
Skrevet

Har atopiker i hus, og det er så befriende å ha ull med bambus/ull på innsiden. Ikke bare kle det stakkars barnet i superundertøy.

vaskes som vanlig ull på ullprogram 30*C

Anonymkode: 0ea60...38b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Atopisk eksem er jo veldig, veldig vanlig så ja, ikke rart det tilrettelegges for det. 

Anonymkode: ba4d6...596

• Liker 2
Skrevet

Elsker ull med bambus innside. Barna her har veldig sensitiv hud, og tåler mye bedre bambusklær. Og de er myke og deilige. Vinn, vinn. 

Anonymkode: 84ac3...5e9

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner litt hva du mener TS. Jeg har barn med atopisk eksem, og da er det jo supert med bambus på innsiden. Blir jo ikke sånn svettelukt i barn sine klær - og 30 grader går fint.

Men er jo noe voksen ullundertøy med synet iblandet. Det er jo helt krise. Sånn devold duo f. eks. Blir jo ødelagt av svettelukt lenge før det er utslitt, om man bruker det til å trene i. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Atopisk eksem er jo veldig, veldig vanlig så ja, ikke rart det tilrettelegges for det. 

Tror veldig mange atopikere er lett til moderat plaget, og leger tar det ofte ikke så veldig alvorlig heller. Jeg opplevde at legen nærmest trakk på skuldrene av eksemet mitt og bare sa at det er veldig vanlig med eksem. Eneste løsning var fet krem og kortisonkrem.
Elsker å bruke ull da det regulerer temperatur utrolig bra og er deilig å ha på uansett temperatur, men skulle gjerne ønske at flere av ullklærne var foret med bomull e.l. Superundertøy er ikke det samme, og fungerer ikke like bra som ull. Ikke er det spesielt miljøvennlig heller.

Anonymkode: 757c8...628

• Liker 3
Skrevet

Her så kan ingen ha ull rett på kroppen så her har det altid vært bomull og så ull. Så for oss var den med bambus redningen i mange tilfeller.  Og bomull må ikke vaskes på 60 grader. 

Anonymkode: bbb46...1b3

• Liker 4
Skrevet

Hva slags bomull skal vaskes på 60 grader? Bambus på 60 grader? Jeg fikk ødelagt et plagg i bambus i forrige uke som gikk i feil vask og på 60 grader, og ingenting av det jeg har i ren bomull skal vaskes på 60 grader heller. 
ren ull er jo pyton og bruke, så vet ikke hva de gode egenskapene med og ha det innerst er . Kløe 😅 

Anonymkode: 4c41b...1e2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva slags bomull skal vaskes på 60 grader? Bambus på 60 grader? Jeg fikk ødelagt et plagg i bambus i forrige uke som gikk i feil vask og på 60 grader, og ingenting av det jeg har i ren bomull skal vaskes på 60 grader heller. 
ren ull er jo pyton og bruke, så vet ikke hva de gode egenskapene med og ha det innerst er . Kløe 😅 

Anonymkode: 4c41b...1e2

Ull er naturlig antibakterielt, så det holder rå vaske det på 30 grader, bomull må ha høyere temperatur for å bli helt rent og bakteriefritt. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har heller aldri forstått dette produktet. Vaskemiddelet da? Skal ikke ull helst vaskes med spesialmiddel (uten enzymer) og bomull helst med vanlig?

Mitt barn hadde ømfintlig hud, og reagerte på varme, så ull var egentlig utelukket som basisplagg uansett. 

Anonymkode: b6fa7...71f

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Tror veldig mange atopikere er lett til moderat plaget, og leger tar det ofte ikke så veldig alvorlig heller. Jeg opplevde at legen nærmest trakk på skuldrene av eksemet mitt og bare sa at det er veldig vanlig med eksem. Eneste løsning var fet krem og kortisonkrem.
Elsker å bruke ull da det regulerer temperatur utrolig bra og er deilig å ha på uansett temperatur, men skulle gjerne ønske at flere av ullklærne var foret med bomull e.l. Superundertøy er ikke det samme, og fungerer ikke like bra som ull. Ikke er det spesielt miljøvennlig heller.

Anonymkode: 757c8...628

Hva mer skulle legen gjort mener du? Det er jo veldig vanlig og behandles med krem og ev kortison.

Anonymkode: 1ac5e...692

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bomull skal jo vaskes på 60 grader og ull 30.

Og bomull innerst tar jo fra den gode egenskapene ved å ha ull innerst.

Skjønner at det kan være nyttig for atopikere, men hvordan vasker dere det da?

Dette er «lureprodukter» fra enkelte klesprodusenter. Særlig der de bruker bambus under dekket om at dete r bra for folk med hudproblemer. Har vært flere saker i media for litt tid siden på disse produktene. 
Styrer konsekvent unna, på lik linje med produkter fra Kattnakken.

Anonymkode: a8b97...f0b

Skrevet

Dette er «lureprodukter» fra enkelte klesprodusenter. Særlig der de bruker bambus under dekket om at dete r bra for folk med hudproblemer. Har vært flere saker i media for litt tid siden på disse produktene. 
Styrer konsekvent unna, på lik linje med produkter fra Kattnakken.

Anonymkode: a8b97...f0b

Nå ble jeg nysgjerrig. Hva er galt med kattnakken? Jeg har ikke kjøpt det fordi jeg syntes det er overpriset men ellers?

Anonymkode: 4a9b3...02d

• Liker 3
Skrevet

Har en del sånt fordi sportsbutikken har overbevist oldemor om at Devold er best. Det er alltid på tilbud så det kan vel tyde på at det ikke går så mye av det. Er Thermolite på innsiden, Det høres jo bedre ut enn polyester. Vasker det etter anvisning på lappen naturligvis, 40 grader finvask. Bruker ullvaskemiddel. 

Skrevet

Leste litt fort. Mulig dere kun er interessert i bomull/bambus på innsiden. I såfall beklager jeg. Men vil unsett anbefale å vaske etter anvisning å lappen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Har en del sånt fordi sportsbutikken har overbevist oldemor om at Devold er best. Det er alltid på tilbud så det kan vel tyde på at det ikke går så mye av det. Er Thermolite på innsiden, Det høres jo bedre ut enn polyester. Vasker det etter anvisning på lappen naturligvis, 40 grader finvask. Bruker ullvaskemiddel. 

Polyester på innsiden av ull er faktisk bedre enn bomull. Polyester varmer mer og man blir ikke våt og kald om man svetter, bomull er helt forferdelig til treningsformål for eksempel og all aktivitet med høy tempo hvor man kan bli svett. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva mer skulle legen gjort mener du? Det er jo veldig vanlig og behandles med krem og ev kortison.

Det er mye bedre å forebygge enn å behandle. Burde få råd om grønnsåpebad, oljebad, unngå ull, evt. mat med sterk rødfarge som ketsjup etc. så slipper man kanskje å behandle så mye med kortison, det bør man jo helst unngå. 

• Liker 2
Skrevet

Det er mye bedre å forebygge enn å behandle. Burde få råd om grønnsåpebad, oljebad, unngå ull, evt. mat med sterk rødfarge som ketsjup etc. så slipper man kanskje å behandle så mye med kortison, det bør man jo helst unngå. 

Grønnsåpebad har ingen plass, oljebad er det faktisk også ingen god evidens for. Å begynne å begrense kost for barn med mildt eksem er også uforholdsmessig stor inngripen med lite effekt. Fuktighetskrem er det viktigste. Mange atopikere tåler også ull bra, det er studier som beviser dette (merinoull). Legen gjør rett i å ikke overdramatisere dette da det er en SVÆRT vanlig tilstand som som regel barnet vokser ut av. Dette gjelder altså ved mildt eksem.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...