Belsebubba Skrevet 17. november 2024 #1 Del Skrevet 17. november 2024 Hei! Jeg har et eldre stereoanlegg som jeg lurer på om det er mulig å spille musikk på via Spotify feks? Finnes det en adapter el.l som gjør at jeg kan bruke høyttalerene jeg allerede har? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #2 Del Skrevet 17. november 2024 Da trenger du en bluetooth mottager. En liten dings som plasseres ved forsterkeren og kobles med ledning til denne. Koster fra kr 500. Selv har jeg en litt mer påkostet utgave som i tillegg til bluetooth har optisk in slik at jeg får TV lyden over høyttalerne. Jeg kan også koble PC med USB noe som gir hakket bedre lyd enn trådløst. Anonymkode: e9e55...ef6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belsebubba Skrevet 17. november 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Da trenger du en bluetooth mottager. En liten dings som plasseres ved forsterkeren og kobles med ledning til denne. Koster fra kr 500. Selv har jeg en litt mer påkostet utgave som i tillegg til bluetooth har optisk in slik at jeg får TV lyden over høyttalerne. Jeg kan også koble PC med USB noe som gir hakket bedre lyd enn trådløst. Anonymkode: e9e55...ef6 Tusen takk for svar! 😊 Da blir det julegaveønske i år 🎄🎁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #4 Del Skrevet 18. november 2024 Bluetooth er jo en mulighet, men jeg ville heller valgt en dedikert dings med Spotify Connect (evt. Chromecast). Hifiklubben har noen sånne, f.eks. denne: https://www.hifiklubben.no/argon-audio-stream-2-mk3-musikkstreamer-og-radio/argstream2mk3bk/ Finnes også dingser med støtte for flere formater, som Apple, Tidal, etc. En fordel med en sånn avspiller er at telefonen da fungerer som en ren fjernkontroll, mens det er selve dingsen som er koblet mot strømmetjenesten. Med BT vil anlegget ditt spille av alle lyder telefonen lager (meldingslyder, etc.), og du må koble fra hele opplegget om du f.eks. har besøk og må ta en telefon. I tillegg er lydkvaliteten noe dårligere. Anonymkode: e0208...0b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 18. november 2024 #5 Del Skrevet 18. november 2024 Belsebubba skrev (På 17.11.2024 den 10.54): Hei! Jeg har et eldre stereoanlegg som jeg lurer på om det er mulig å spille musikk på via Spotify feks? Finnes det en adapter el.l som gjør at jeg kan bruke høyttalerene jeg allerede har? Jeg kjøpte en dings på hifiklubben (eldre enn den i forrige post) som går over wifi. Styrer Spotify fra nettbrett/mobil/PC og ut til anlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #6 Del Skrevet 18. november 2024 Zenobia skrev (34 minutter siden): Jeg kjøpte en dings på hifiklubben (eldre enn den i forrige post) som går over wifi. Styrer Spotify fra nettbrett/mobil/PC og ut til anlegget. Nå var jo spørsmålet ( teknisk formulert) hvordan man kobler digital lyd inn på et vintage stereoanlegg som naturlig nok kun har analoge innganger. Har din wifi-dings dette? Anonymkode: e9e55...ef6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 18. november 2024 #7 Del Skrevet 18. november 2024 Slik jeg har forstått finnes det alternativ programvare til Car Thing som gjør det vil være mulig å bruke den etter 9. desember. https://carthing.spotify.com/ https://arstechnica.com/gaming/2024/11/firmware-hacks-are-rejuvenating-spotifys-car-thing-before-the-company-bricks-it/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #8 Del Skrevet 18. november 2024 TBL12 skrev (1 time siden): Slik jeg har forstått finnes det alternativ programvare til Car Thing som gjør det vil være mulig å bruke den etter 9. desember. https://carthing.spotify.com/ https://arstechnica.com/gaming/2024/11/firmware-hacks-are-rejuvenating-spotifys-car-thing-before-the-company-bricks-it/ Jeg skjønner ikke noe av innlegget ditt mht relevans for TS sitt spørsmål. Fint hvis du forklarer hva du mener på en enkel måte. Anonymkode: e9e55...ef6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #9 Del Skrevet 18. november 2024 Hva slags innganger har du ledig bak på anlegget ditt, og hva slags utganger har du på telefonen din? Anonymkode: 62339...777 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 18. november 2024 #10 Del Skrevet 18. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner ikke noe av innlegget ditt mht relevans for TS sitt spørsmål. Fint hvis du forklarer hva du mener på en enkel måte. Anonymkode: e9e55...ef6 Tanken bak var å bruke Spotify Car Thing som en adapter for å spille musikk fra Spotify på eldre musikkanlegg. Spotify Car Thing har aux utgang slik jeg forstår? Pga de offisielt ikke er støttet etter 9. Desember er prisen på dem svært lav. Endret 18. november 2024 av TBL12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #11 Del Skrevet 18. november 2024 Chromecast Audio var designet for nøyaktig slik bruk. Dessverre produseres den ikke lenger men fungerer fortsatt helt fint. Kjøpte meg to før de forsvant, brukes daglig i garasjen og treningsrom. Om du finner Chromecast Audio brukt anbefales den på det varmeste. Enkel å bruke. Anonymkode: a1220...236 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 18. november 2024 #12 Del Skrevet 18. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nå var jo spørsmålet ( teknisk formulert) hvordan man kobler digital lyd inn på et vintage stereoanlegg som naturlig nok kun har analoge innganger. Har din wifi-dings dette? Anonymkode: e9e55...ef6 Ja. Jeg jeg beklager utilstrekkelig forklaring. Dingsen kobles med vanlige RCA mellom anlegg og dings. Jeg har koblet min inn på AUX-inngangen på forsterkeren. Dingsen kobler seg opp til ruter/wifi, så dukker den opp i oversikten over tilkoblede enheter i Spotify. Appen trenger nettbrett; i hvert fall min gjør det. Men man trenger ikke å bruke appen etter at man har stilt den inn. Resten gjør man i Spotify. Sikkert kommet noe enda mer fancy på markedet siden jeg kjøpte min. Det jeg skulle skrevet var: Spør HIFI-klubben. De er vant til problemstillingen. (I hvert fall var de det før?) Endret 18. november 2024 av Zenobia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #13 Del Skrevet 18. november 2024 Myyye kan gjøres via AUX Anonymkode: 48c3f...ab4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #14 Del Skrevet 18. november 2024 I gamle dager plugget jeg bare mobil eller PC til anlegget med en god gammeldags jack/RCA-kabel koblet til aux. https://www.clasohlson.com/no/Exibel-3,5-mm-lydkabel/p/38-8087-4?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=dp-no-shopping-cm-mid-Electronics&utm_id=21293886186&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA6Ou5BhCrARIsAPoTxrCqvJy8DAODPbx85E85Y75WSuBAxCYn6vRZCzLDoDwNsuKKauL_njcaArAIEALw_wcB Har du iphone så blir det vel aux til lighting nå. Blir jo ikke trådløst om det var det du var ute etter. Har gode minner fra alle festene med en laptop eller mobil koblet til anlegget på den måten, hvor alle gikk bort dit og byttet låter da de ble fulle 😃 Anonymkode: 8566a...62f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belsebubba Skrevet 19. november 2024 Forfatter #15 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hva slags innganger har du ledig bak på anlegget ditt, og hva slags utganger har du på telefonen din? Anonymkode: 62339...777 Må hjem og sjekke receiveren. Har USB-C på mobilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #16 Del Skrevet 19. november 2024 Jeg bruker Chromecast Audio som er en liten puck med analog minijack ut som kan kobles med en overgang til feks 2x rca (rød og hvit) eller direkte minijack om anlegget ditt har det. Jeg er ikke veldig fornøyd med brukeropplevelsen på disse, og skulle gjerne ha byttet til noen som funker hele tiden og uten så mye forsinkelse. Anonymkode: 543ea...230 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 19. november 2024 #17 Del Skrevet 19. november 2024 Kjøpte et billig Android nettbrett til 500,- som fungerer som dedikert streamer for både Spotify og andre streamingtjenester, koblet til stereoanlegget via linjeinngang. Hvis du vil ha best mulig lydkvalitet kan du også vurdere en ekstern DAC. En Bluesound Nano Node fra HiFi-Klubben er også et alternativ om du vil ha noe som er litt mer high-end: Bluesound NODE NANO – superkompakt musikkstreamer med multirom Selvfølgelig kan du bruke en bluetooth-adapter med linjeutgang også, men da vil du jo potensielt også få all annen lyd fra telefonen din inn på anlegget og musikken vil stoppe når telefonen ringer etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #18 Del Skrevet 19. november 2024 Belsebubba skrev (4 timer siden): Må hjem og sjekke receiveren. Har USB-C på mobilen. Surroundreceiver? Da har du nesten garantert både phono/RCA, optisk og koaksial. De aller fleste strømmeboksene har minst to av tre av disse, så det er neppe noe problem å få koblet det opp. Er du usikker, fortell oss hvilken modell du har (ikke bare Yamaha/Onkyo/Sony, men modellnavnet). Anonymkode: e0208...0b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belsebubba Skrevet 19. november 2024 Forfatter #19 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Surroundreceiver? Da har du nesten garantert både phono/RCA, optisk og koaksial. De aller fleste strømmeboksene har minst to av tre av disse, så det er neppe noe problem å få koblet det opp. Er du usikker, fortell oss hvilken modell du har (ikke bare Yamaha/Onkyo/Sony, men modellnavnet). Anonymkode: Den nærmer seg antikvarisk tror jeg 😅, men jeg har en Pioneer VSX-D510 Digital Sound Processor. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #20 Del Skrevet 20. november 2024 Belsebubba skrev (På 19.11.2024 den 20.07): Den nærmer seg antikvarisk tror jeg 😅, men jeg har en Pioneer VSX-D510 Digital Sound Processor. Du skrev først "eldre stereoanlegg". Stereo er to kanaler, og utfordringen med disse er at de kun har analoge innganger. Typisk Tape, AUX, Tuner og CD. Mitt svar, og flere andres var basert på denne problemstillingen. Jeg er opptatt av lyd, men har mindre peiling på digitale medier og har aldri eid noe med surroundlyd. Du har ikke en stereoforsterker, men en 5.1 surroundforsterker, altså 5 lydkanaler + sub. Slike har digitale innganger. Også din. Dette forandrer litt på problemstillingen. Husk det når du handler. Anonymkode: e9e55...ef6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå