Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2002 #21 Skrevet 20. november 2002 Tenk og forstå alt som sies rundt ham, men han kan ikke selv gjøre seg forstått, voksne kan jo igså kjenne at det koker iblandt, og han har det sikkert ikke godt. Få ham til en logoped eller prøv med aktiv trening selv. Jeg har vært borti dette her selv med ungen min for noen år siden. Ungen ble så sint og kastet ting rundt seg og en logoped hjalp oss. Det skjedde underverker på bare noen måneder.
Susan Skrevet 20. november 2002 #22 Skrevet 20. november 2002 Hei. Min sønn hadde litt tendenser han også, men ikke voldelig. Han ble heller lei seg han, hvis vi ikke forsto hva han sa. Så ved 1 års alder fant vi ut at han hadde nedsatt hørsel. Det vil si at han hadde væske i mellomøret. Som gjorde at det ble som å høre under vann. Språket ble dårlige jo mindre han hørte. Han har operert inn dren i ørene 3 ganger, venter på den 4 nå. For hver gang han har fått dren, hører han utrolig bra. Så språket hans nå, er helt vanlig. (Ett dren sitter kanskje i øret i ca 1 år.) Hadde jeg vært deg så ville jeg undersøkt hørselen hans, for sikkerhets skyld. Det kan være det, men det kan også være noe annet. Lykke til :D
@lfa Skrevet 20. november 2002 #23 Skrevet 20. november 2002 Min tre-åring er også sent ute når det gjelder snakking. Han blir ikke voldelig av den grunn, men likevel så har barnehagen med mitt samtykke koblet inn PPT. Jeg hadde ingen problemer med det. Det eneste de vil gjøre, er å observere ham en dag i barnehagen, se om han har normal atferd utenom pratingen og gi råd og tips til barnehagepersonellet og meg i hvordan vi kan trene ham til å bli bedre til å snakke. De vil også se etter om hørselen hans er normal, men det vet jeg jo fra før at den er. Jeg synes i alle fall ikke det er flaut å koble inn PPT. Tross alt så sitter de på bred erfaring og kompetanse som jeg ikke har når det gjelder dette. Og så er det jo betryggende for meg også, og få vite om han bare er litt treg, eller om det ligger noe mer bak.
Gjest Bekymret mamma Skrevet 21. november 2002 #24 Skrevet 21. november 2002 Neida, det er ikke flaut. Men jeg har liksom ikke helt fått med meg hva det egentlig gjelder..for nå har jeg snakket med de igjen. Og det var visst ikke akkurat bare pga språket..Og de kunne ikke helt forklare meg hva det var :o Men det var noe med at de syntes det var så vanskelig å få kontakt med han..at han av og til ikke responderte når de snakket til han..Og så virket det som om de syntes det var negativt at han begynte i en ny avdeling nå i høst uten å være det minste redd, for det gikk helt kjempefint. Jeg har hele tiden trodd at dette var noe positivt, men nå fikk jeg inntrykk av at dette ikke var så bra... Det er ikke lett for meg å skjønne hva barnehagen egentlig mener, når de ikke forklarer hva som er positivt og negativt...
tvillingmamma´n Skrevet 21. november 2002 #25 Skrevet 21. november 2002 Vet du, da skjønner ikke jeg heller hva PPT skal inn i bildet for. Trodde som deg at det var positivt at barnet takler en overflytting i barnehagen. Har aldri vært noe problem med mine barn å flytte dem fra en avdeling til den andre. De er jo i samme bygning så de kjenner jo hverandre uansett. :o Hvis de syns det er vanskelig å få kontakt med han så gå til fastlegen eller helsestasjonen for å få en henvisning til Øre-nese-hals ved det lokale sykehuset . Dette for å sjekke hørselen dersom det ikke er gjort enda. Og stå på ditt og forlang svar. Man kobler da ikke inn PPT for bare "svada"????
Gjest Lea Skrevet 21. november 2002 #26 Skrevet 21. november 2002 Det er ikke alltid så lett for barnehageansatta å sette fingeren på HVA som er galt (eller om det er noe galt i det hele tatt). Det de ønsker er å få informasjon om hva de kan gjøre for å få en enklere hverdag for seg selv, ditt barn og kanskje deg også. PPT har erfaring og ser ofte ting barnehagepersonalet og foreldrene er blinde for. De kommer inn i bildet uten å kjenne barnet og kan se litt mer objektivt på saken. Jeg synes at du skal la dem få prøve seg jeg. Har selv sett meget gode resultater på barn som har hatt hørselsproblemer, sen utvikling o.l., men også på barn som bare har litt problemer med å uttrykke seg. I en av barnehagene jeg jobbet var jeg borti en liten gutt som ble så sint. Han slo og bet og lugget de andre barna. Etter å ha fått hjelp fra "eksperter" (Ikke PPT) fant vi ut hvorfor og hvordan vi kunne unngå problemene. Han klarte rett og slett ikke å uttrykke seg muntlig og ble frustrert. Så jeg vet at dette hjelper. Håper at du lar barnehagen koble inn PPT og at dine erfaringer blir like gode som mine.
tvillingmamma´n Skrevet 21. november 2002 #27 Skrevet 21. november 2002 Som Lea skriver her så kan PPT se ting i fra en annen vinkel. Har selv hatt en gutt som PPT har hjulpet i barnehagen, men vi viste da hva de var der for . PPT ble også "styrt" i fra Habiliteringsteamet i fylket slik at folkene ved PPT var på sykehuset for å få vite hva de skulle gjøre med han. Jeg syns ikke nødvendigvis barnehagen skal kunne svare på hvorfor PPT blir koblet inn, men PPT selv bør da absolutt kunne svare foreldrene på dette. :o Men enig med Lea, la de få prøve seg. MEN: Viktig viktig : Få sjekket hørselen ordentlig dersom dette ikke er gjort. Og det er ikke noe å vente med. Dersom "feilen" ligger der er det viktig å komme i gang med behandling.
*nora* Skrevet 21. november 2002 #28 Skrevet 21. november 2002 Min sønn går ikke i barnehagen, men jeg kjenner meg veldig igjen i mye av det som blir skrevet her. Kan jeg gå veien gjennom helsesøster? Om hun mener det er noe i veien, hjelper hun til med å koble inn PPT, andre eksperter o.l.?
tvillingmamma´n Skrevet 21. november 2002 #29 Skrevet 21. november 2002 Helsesøster kan hjelpe deg med å koble inn PPT i første innstans *Nora*. De henviser videre dersom de mener det er nødvendig.
*nora* Skrevet 21. november 2002 #30 Skrevet 21. november 2002 Ok. Takk for svar. Skal oppsøke helsesøster. Er litt spent, kanskje kan jeg få en "ny" unge... Og gutten min få et bedre liv, det er jo ikke godt for han å være så sint og frustrert!
Susan Skrevet 21. november 2002 #31 Skrevet 21. november 2002 Bekymret mamma Ta kontakt med helsesøster, som igjen sender henvisning til øre-nese-hals. Vi har fått en virkelig god hjelp av helsesøster og ørelege. Uten dem, veit jeg ikke hva vi hadde gjort. Men bor du i Oslo-omegn, kan jeg anbefale en virkelig dyktig lege. Han er ikke treg, han gjør noe med det med en gang. Send meg en mail hvis du vil vite mer. Lykke til Susan
Gjest Anonymous Skrevet 21. november 2002 #32 Skrevet 21. november 2002 Tror dette er en form for uttryk, de enderer seg når språket kommer :o)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå