Gå til innhold

Definisjon på "uregelmessig mens"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tracket mens i rundt fem år nå, og ser det er stor variasjon på "oppholdet" eller hva jeg skal si (dvs. Antall dager mellom første dag på én og første dag på nummer to). Varierer mellom 21 dager og 31 dager. Er dette "uregelmessig" eller er det helt normalt? Jeg har prøvd å ta det opp med gynekolog flere ganger hos Aleris (gått privat), men har følt meg avfeid og de sier bare at alt ser fint ut.

Anonymkode: 6aec5...259

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts: spør mest fordi jeg lurer på om jeg kan ha endometriose eller pcos eller lignende. Har veldig kraftig mens hver syklus som blør gjennom alt av bind og tamponger jeg bruker...

Anonymkode: 6aec5...259

Skrevet

En normal syklus kan være alt fra 21 dager til 35 dager. 

Det står litt mer om hva som regnes som en uregelmessig mens nedpå siden her: https://my.clevelandclinic.org/health/articles/10132-menstrual-cycle

Spoiler

What is considered an irregular period?
Irregular menstruation describes anything that’s not a normal menstrual period. Some examples of an irregular period are:

• Periods that occur less than 21 days or more than 35 days apart.
  • Not having a period for three months (or 90 days).
  • Menstrual flow that’s much heavier or lighter than usual.
  • Period bleeding that lasts longer than seven days.
  • Periods that are accompanied by severe pain, cramping, nausea or vomiting.
  • Bleeding or spotting that happens between periods.

Anonymkode: 551ca...225

Skrevet

Jeg er ikke noen fagperson, men jeg har forstått det som at det kan kalles regelmessig syklus. Jeg tror imidlertid ikke det er det vanligste at det er såpass stor variasjon, og at det kan være et symptom på noe. Og at dersom du har andre plager, som du jo beskriver med de kraftige blødningene, så tyder kanskje det også på et underliggende problem. Det er klart at gynekologen vet det bedre enn meg, men er du plaget, så ville jeg personlig snakket med en gynekolog til. 

Jeg så at jeg hadde syklus på mellom 23 og 35 dager, men den var stort sett på 24 til 26 dager, med noen få sykluser som avvek fra det. Jeg har ikke endometriose eller pcos, men var til utredning fordi mannen og jeg slet med å få barn. Der ble min syklus beskrevet som regelmessig, og jeg fikk påvist at jeg hadde eggløsning

Anonymkode: 6036f...78c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...