Gå til innhold

Ble livet ditt bedre uten spiral?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endelig tatt ut min spiral, som jeg har hatt et litt komplisert forhold til. Jeg vet enda ikke om den er grunnen til at jeg har vært i konstant dårlig humør, mistet halve håret og fått eksem +++, men hva med dere andre som har eller har hatt spiral?
Merket dere noen endringer da dere fjernet spiralen? Jeg føler at jeg kort tid etter innsettingen gikk rett i kjelleren. Nå er det mange andre kjipe faktorer i livet mitt akkurat nå, som gjør at alt er litt dritt uansett, men jeg føler at det i tillegg har ligget en ekstra tung tåke over meg de siste fem årene. 

Anonymkode: c9e72...b4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde den rundt et år, tok den ut og følte meg bedre 

Anonymkode: 65091...a61

Skrevet

Har blitt mye bedre uten spiral. Fikk nærmest kroniske mensensmerter, sterk angst, depresjon og hetetokter faktisk. Ansikte mitt kokte, som om jeg var solbrent. Var helt forferdelig.

Alle legene mente at spiral ikke gir hetetokter, eller noen av de symptomene jeg hadde, men alt forsvant da jeg fikk tatt den ut. 

Kroppen min reagerer veldig negativt på hormoner desverre.

Anonymkode: c464b...6a2

Skrevet

Gubben skal bruke kondom i fortsettelsen, skal ikke bruke noe mer.

Anonymkode: 02333...b79

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Gubben skal bruke kondom i fortsettelsen, skal ikke bruke noe mer.

Å det gjør du nok, den dagen du er i førti årene å blør som en gris. Da blir du nødt å bruke prevensjon igjen for å få kontroll tilbake.

Anonymkode: 6d874...76f

Skrevet

Hadde min i fire år. Null problemer bortsett fra noe lav sexlyst. Den boostet seg kraftig når den ble tatt ut. 

Skrevet

Ja bedre etter uttak. Mistet totalt sexlyst av den

Anonymkode: 0c791...097

Skrevet

Ja, jeg fikk utrolig mye sterkere PMS (hadde hormon spiral) 

Anonymkode: f39b5...f23

Skrevet

Ja. Har alltid fått veldig avflatet følelsesliv og dårlig sexlyst med hormonprevensjon. 

Anonymkode: 4991b...fa1

Skrevet

NEI. Jeg svarer før jeg leser andre svar for å ikke bli påvirket. Min siste spiral satt fast, så jeg fikk beskjed om å vente et par måneder. Men det at den grodde inn i meg skremte meg så pass at nå, ett år senere, har jeg fortsatt ikke fått satt inn ny. Men nei, det ble ikke bedre uten spiral, tvert imot faktisk. Jeg tror jeg er i perimenopause (43 år), og mensen kommer oftere, om 23-24 dager og ikke 27-28 som før, og det er også uregelmessige blødninger før det. Mine hormonelle svinger merkes mer, jeg er mye sliten, følsom, tørr hud, varm om natten og mye annet. Også glemsk og ukonsentrert og glemmer ord. Jeg tror jeg burde fått en ny spiral men jeg er også litt redd. 

Anonymkode: 4dc23...c99

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Å det gjør du nok, den dagen du er i førti årene å blør som en gris. Da blir du nødt å bruke prevensjon igjen for å få kontroll tilbake.

Anonymkode: 6d874...76f

Greia er vel å ikke være så dum å begynne på hormonprevensjon. Gode gamle kondom gir ingen bivirkninger..

Skrevet

Jeg fikk det bedre med hormonspiral.

Jeg har tidligere mistet all lyst av p-stav og lignende. Vektøkning og depresjoner også. Så jeg var skeptisk. Gikk mange år uten noe som helst og hadde det bedre enn noen gang!

Satt inn spiral av desperasjon da jeg ble ekstremt hormonell da jeg kom tidlig overgangsalder. Mensen kom hver fjortende dag og den emosjonelle berg-og-dal-banen som fulgte med var ikke til å leve med. 

Med spiralen har jeg mistet mensen helt og svingningene er mye, mye mindre. Jeg er ikke deprimert denne gangen. Sexlysten er noe dempet, men langt i fra borte. Føler meg mer som meg igjen rett og slett. 

Anonymkode: 28e14...7f1

• Liker 1
Skrevet

Hadde store blødninger og mye plager før jeg satte inn spiral. Nå er det meste bedre- med spiral! Burde ha gjort det for lenge siden. 

Anonymkode: e3a7f...e76

• Liker 1
Skrevet

Livet mitt er også mye bedre med spiral! Jeg har endometriose, men fikk beskjed av legene at det var en mild variant og de fant lite vev utenfor livmoren. Tenkte at jeg da var lite plaget..  men nå med spiral merker jeg jo veldig hvor mye endometriosen har påvirket livet mitt.. blødningene er nå en ting, men jeg hadde jo svært deprimerende tanker i flere dager hver måned pga. PMS, de siste årene har jeg også fått smerter ved eggløsning. Alt dette har forsvunnet med spiral.

Anonymkode: 41fe1...e10

Skrevet

Fikk mensen nå etter mer enn ti år på Mirena. Makan til blodbad, trodde jeg skulle dø. Men håper det balanserer seg etterhvert, ellers må jeg nok be om å få en ny. 

Anonymkode: c9b7d...7f2

• Hjerte 1
Skrevet

Sterke mens smerter og pms fra helvete. Livet ble bedre med hormonspiral. Har ikke noen bivirkninger utenom at jeg blødde mye før det bedret seg. 

Anonymkode: 73f5e...5c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...