Gå til innhold

Ja til kvalitetsmerke på likestilling

Fionas

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Et slags svanemerke? :) I utgangspunktet en litt fin ide, men det blir feil lege seg opp i selskapers valg av ledere. De som styret anser som best må gjelde. Men dette med merke for lik lønn har jeg sans for.

Anonymkode: 9f0ec...bab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en nesten umulig parameter å måle og en risikerer å "tilpasse terrenget til kartet" som jeg tror vil være kontraproduktivt på alle måter.

Da har jeg mer sans for å gi arbeidsgivere oppmerksomhet for hvordan de behandler sine medarbeidere, og konsekvensen av en generell merking kan fort bli at en incentiverer mindre tilpasningsvilje fra arbeidsgiver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal merkets kriterier være? Å tvinge igjennom en kjønnsbalanse er ikke likestilling, men diskriminering. Derfor trur jeg dette blir vanskelig å gjennomføre.

Anonymkode: 4714e...693

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det særlig til forskjellsbehandling av lønnsnivå for kjønn i Norge? Lik lønn for likt arbeid med lik kompetanse og arbeidsinnsats vil jeg tro er hovedlinja for de fleste arbeidsgivere og selskaper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fionas skrev (På 14.11.2024 den 11.20):

Ja til Likestillingmerke på selskap, så kan vi forbrukere velge. Lik lønn og ledelse av begge kjønn. 

Hva om menn generelt er mer motivert til å bli toppledere? Bør vi fortsatt gå for 50/50?

Anonymkode: e559e...d44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er en dårlig ide å ansette personer på grunnlag av kjønn, etnisitet eller legning. Det bør alltid være den personen med de beste egenskapene og de beste kvalifikasjonene som blir valgt.

Kan jo tenke seg hvis man f.eks. skal igjennom en operasjon og så får man vite at den personen som skal utføre operasjonen ikke fikk jobben på grunn av gode kvalifikasjoner men på grunn av kjønn eller etnisitet.

Anonymkode: 93700...cfd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo i utgangspunktet ut som en fin tanke, men i praksis tenker jeg det vil være veldig vanskelig å følge opp på en matnyttig måte. 

Anonymkode: 69256...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...