Gjest josefiine Skrevet 13. november 2024 #1 Skrevet 13. november 2024 Jeg prøver å bytte ut dårlige vaner med bedre vaner, og har tenkt at å drikke te kan være en sånn en. Jeg har gått til innkjøp av en julekalender fra pukka, så fra desember av får jeg én type te hver dag jeg skal teste. Men, jeg synes som regel te er tamt og vannete. Jeg er glad i kaffe, helst med melk, men te har jeg liksom aldri fått dreisen på. Dere som liker te, hva gjør at dere liker den? Er det en vanesak eller har dere noe oppi? Liker dere alle typer teer eller kun spesifikke? Jeg tar i mot alle tips og forslag med stor takk!
Maleficenta Skrevet 13. november 2024 #2 Skrevet 13. november 2024 (endret) josefiine skrev (2 minutter siden): Jeg prøver å bytte ut dårlige vaner med bedre vaner, og har tenkt at å drikke te kan være en sånn en. Jeg har gått til innkjøp av en julekalender fra pukka, så fra desember av får jeg én type te hver dag jeg skal teste. Men, jeg synes som regel te er tamt og vannete. Jeg er glad i kaffe, helst med melk, men te har jeg liksom aldri fått dreisen på. Dere som liker te, hva gjør at dere liker den? Er det en vanesak eller har dere noe oppi? Liker dere alle typer teer eller kun spesifikke? Jeg tar i mot alle tips og forslag med stor takk! Litt sukker og en skvett melk gjør seg i te. Jeg liker ikke frukt te. Syns det er for syrlig. Liker best Earl Grey og lignende Endret 13. november 2024 av Maleficenta 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #3 Skrevet 13. november 2024 Te er ikke bare te. Jeg opplevde te som deg, til jeg fikk te servert av noen som kan det: te i teposer er ofte bittert. Løsvekt te i høy kvalitet, som ikke har trekt for lenge. Liten skvis med sitron. Eventuelt litt melk og eller en dæsj honning. Anonymkode: 047c4...25c 2
Oktnxbye Skrevet 13. november 2024 #4 Skrevet 13. november 2024 Syns te smaker lite eller ingenting med mindre jeg har søtning i. Personlig bruker jeg 5 suketter i teen min. Jeg liker litt forskjellige typer, men fruktte kam være en fin plass å starte!
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #5 Skrevet 13. november 2024 Jeg har prøvd ‘alle’ typer te, og har gitt opp. Liker kun frukt-teen fra London fruit & herb. De har mange gode smaker. https://www.life.no/mat-drikke/drikke/teer/london-fruit-herb-8-sorter?utm_campaign=bb-shopping-pmax-no-high-performers&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAudG5BhAREiwAWMlSjHp3-is50ydHi0qiBG_h3YM4HAb4U_SQc8QfYypXsbP4hVPlky8KihoClJ4QAvD_BwE Anonymkode: 3f250...575 1
Hanne67 Skrevet 13. november 2024 #6 Skrevet 13. november 2024 (endret) Jeg drikker te til brødmat, og da foretrekker jeg gul Lipton. Man må nesten prøve seg litt fram med hva man liker av smaker, og Pukka har mye bra. Jeg bruker 2-3 suketter i en kopp og gjerne litt sitron i vanlig te. Ikke la teen trekke for lenge, for da blir den gjerne bitter, men samtidig må du ikke ta den opp for tidlig heller, - det skal bli smak. Endret 13. november 2024 av Hanne67
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #7 Skrevet 13. november 2024 Så flink du er! Jeg liker heller ikke te, men vet at enkelte urter er veldig bra for oss, så jeg lager det med honning eller sukrin/suketter og kjøler ned eller tilsetter masse isbiter - det blir overraskende god iste Anonymkode: 824e8...688
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #8 Skrevet 13. november 2024 Pukka er ofte ganske tamme teer, så det er ikke sikkert du blir så positivt overrasket, men det er jo bare å prøve Det er viktig når man brygger te at man leser på pakken hvilken temp teen skal trekke på (grønne teer skal som regel trekkes på 80 grader, og sorte teer på 100 grader for eksempel) samt antall minutter. De fleste pukka teene skal vel trekke hele 15 minutter. Jeg vil anbefale en type tastingbox fra en ordentlig teforretning som AC Perchs, f.eks sånn som denne: https://perchs.no/product/tastingboks-sakura Jeg liker absolutt ikke alle teer nei. Jeg kan like forskjellige typer ut i fra dagsform og humør og årstid da. For tiden har jeg drukket mye indian chai for eksempel, og så drikker jeg en del rooibos med havtorn og peppermyntete. Anonymkode: 969f7...1cf 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #9 Skrevet 13. november 2024 Glemte å si at jeg ikke kjøper te på vanlig matbutikk, da det ofte er klorbleket teposer. Kjøper ekte urter enten i løsvekt eller naturlige teposer fra f.eks. Kinsarvik eller Sunkost. Anonymkode: 824e8...688 1
Daisy-love Skrevet 13. november 2024 #10 Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har prøvd ‘alle’ typer te, og har gitt opp. Liker kun frukt-teen fra London fruit & herb. De har mange gode smaker. https://www.life.no/mat-drikke/drikke/teer/london-fruit-herb-8-sorter?utm_campaign=bb-shopping-pmax-no-high-performers&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAudG5BhAREiwAWMlSjHp3-is50ydHi0qiBG_h3YM4HAb4U_SQc8QfYypXsbP4hVPlky8KihoClJ4QAvD_BwE Anonymkode: 3f250...575 Skulle inn å anbefale akkurat samme. Jeg er særlig glad i fersken og jordbær. Ellers har Pukka god med lakris og kanel som har mye smak. Yogi har flere ulike med chai som er gode, same god lakris, og en med ingefær/sitron som er god. Jeg er også glad i ulike typer grønn te. Jeg går gjerne på en spesialbutikk å kjøpe te med smaker som mango/chili, rabarbrakrem, jordbær/kiwi, jordbær/mango, og chai. Da varierer jeg mellom både grønn, frukt, og sort te. Er de tre typene som går igjen her mest. Jeg har ikke melk i noen av mine, og er ikke så glad i Earl Grey, men liker ellers det meste. Jeg har 3 suketter i for jeg er søtmoms 😋 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #11 Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Glemte å si at jeg ikke kjøper te på vanlig matbutikk, da det ofte er klorbleket teposer. Kjøper ekte urter enten i løsvekt eller naturlige teposer fra f.eks. Kinsarvik eller Sunkost. Anonymkode: 824e8...688 Det er riktig, og at teen er lavkvalitets teblader. Anonymkode: 969f7...1cf 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #12 Skrevet 13. november 2024 Jeg drikker te hver dag, men kun i løs vekt fra tebutikk. Begynte å handle der fordi jeg ble DRITTLEI den standard teen finnes på ethvert kontor (Lipton o.l.) Teen fra tebutikken er virkelig en helt annen standard. Det finnes mange forskjellige smaker. Du kan be om smaksprøver av de som jobber der. Jeg har en liten presskanne som jeg bruker for å lage te. Anbefales. Anonymkode: eea2d...196 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #13 Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg drikker te hver dag, men kun i løs vekt fra tebutikk. Begynte å handle der fordi jeg ble DRITTLEI den standard teen finnes på ethvert kontor (Lipton o.l.) Teen fra tebutikken er virkelig en helt annen standard. Det finnes mange forskjellige smaker. Du kan be om smaksprøver av de som jobber der. Jeg har en liten presskanne som jeg bruker for å lage te. Anbefales. Anonymkode: eea2d...196 Må legge til at det er viktig å ikke trekke teen for lenge. Svart te blir raskt besk om den står for lenge. Anonymkode: eea2d...196
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #14 Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har prøvd ‘alle’ typer te, og har gitt opp. Liker kun frukt-teen fra London fruit & herb. De har mange gode smaker. https://www.life.no/mat-drikke/drikke/teer/london-fruit-herb-8-sorter?utm_campaign=bb-shopping-pmax-no-high-performers&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAudG5BhAREiwAWMlSjHp3-is50ydHi0qiBG_h3YM4HAb4U_SQc8QfYypXsbP4hVPlky8KihoClJ4QAvD_BwE Anonymkode: 3f250...575 Smaken er som baken. Dette er en av typene som jeg har smakt fordi den er på kontoret, og den finnes ikke god. (Synes jeg, klar over at andre kan like den. Men vit at om du ikke liker dette, så betyr det ikke at du ikke liker te. Det er så mye å velge mellom) Anonymkode: eea2d...196 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #15 Skrevet 13. november 2024 Pukka er da også en av de verste teene når det gjelder smak. Drikker te hver dag, men styrer unna Pukka. Lady Grey eller English Breakfast med sukker eller søtning, og en skvett melk 🤩 Green tea and lemon med sukker/søtning, nam! Gjerne en dæsj honning. De med røde eller blå bær er populære! Solbær/Blackcurrant er en klassiker! Ellers finnes det mange gode fruktteer. Med frukt som mango og slikt. Rooibos er også litt godt, men ikke en te alle vanligvis liker. Peppermynte er godt om du har litt mageknip. Ikke vær redd for å gi de smak med sukker eller søtning. Det skal ikke smake syre og bensin. Noen liker det usøtet, jeg er en som må ha det søtt. Anonymkode: f0066...e7a 1
Tonka Skrevet 13. november 2024 #16 Skrevet 13. november 2024 Jeg skjønner deg godt! Har vært glad i svart te siden jeg var liten, men nå foretrekker jeg stort sett svart kaffe. Selv om jeg alltid har likt enkelte tetyper (som Earl Grey og English Breakfast), så er det virkelig ikke all te som går ned. I motsetning til andre her er jeg ikke glad i de fleste fruktteer, noe som vel bare beviser at ingen er like. Så det beste rådet jeg kan gi deg er å prøve alt du kan/gidder/får muligheten til, og å ikke gi opp. Både melk og søtning (av den typen du foretrekker) kan være godt i te, og siden du er en kaffedrikker tror jeg kanskje at du vil foretrekke sterkbrygget te. Ikke glem å prøve raringer som Gunpowder og Lapsang Souchong, og ikke gi opp om du ikke skulle like noen av teene i kalenderen din. Hanne67 nevnte te til brødmat, og det er jeg helt enig i! Hvis du liker brunost, så bør du prøve brød eller havrekjeks med brunost på og en kopp sterk, ganske søt Earl Grey til. ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #17 Skrevet 13. november 2024 Prøv te i løsvekt, f.eks fra Black Cat. Av sort te er f.eks «Earl Grey fransk», eller «Earl Grey Blå blomst» nydelige og fine å starte med. Av grønn te er «Grønn gresshoppe» nybegynnervennlig også. Ellers har de også typer som «Strawberry champagne» som er gode, litt godteri-te. Kjøp teposer du fyller i selv fra løsvekt-posene, og trekk som det står på pakken. Da tror jeg du vil like det du smaker! Anonymkode: 539f0...5a2
Gjest Bombasi Skrevet 13. november 2024 #18 Skrevet 13. november 2024 (endret) josefiine skrev (30 minutter siden): Dere som liker te, hva gjør at dere liker den? Er det en vanesak eller har dere noe oppi? Finn en te du liker, og så lag en god vane av det. For meg var det vanen jeg måtte lære meg å huske. Jeg er mest glad i søte frukt-te'er, og gjerne er originaler bedre enn spesialer. Iallfall for min del. Teposen burde trekke mellom 1-3 minutter alt etter hvor sterk du liker den. Ikke la den ligge i teen for lenge. Ha i 3 suketter. Endret 13. november 2024 av Bombasi
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #19 Skrevet 13. november 2024 Hvordan lære å like te? Det er en blanding av vanesak og det å teste ut hva som finnes av tesmaker Anonymkode: f277c...b54 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #20 Skrevet 13. november 2024 Kan du ikke drikke kaffe i stedet siden du liker det? Hadde ikke giddet å lære meg å like noe jeg ikke liker. Hva med solbærtoddy? Sukkerfri om du tenker på kaloriene. Anonymkode: de594...090
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå