Gå til innhold

Dyr i borettslag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en leilighet i borettslag, men utfordringen her er at jeg har katt. Fra oktober til april sover han 22 timer i døgnet, men vår og sommer vil han gjerne være ute. Har lest meg opp på vedtektene i borettslaget, og det står det at husdyrhold er tillatt, men husdyr skal ikke anskaffes uten tillatelse fra styret. Dette er helt ordrett sitert. Tok kontakt med styret i går og fikk blankt nei. Hadde pusen kun vært innekatter, så hadde det vært greit. Men samtidig så bor det 2 hunder i blokka, og jeg regner med at disse ikke er innehunder… Hva tenker Dere om denne situasjonen? Klarer ikke å finne noe skriftlig om forskjellsbehandling i borettslag..

Anonymkode: 68b45...a7b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunder går jo tur i bånd. Mange vil ikke ha katter som går rundt i nabolaget og gjør fra seg. Hos oss er det lov med katter men det står i vedtektene at de skal ikke være til sjenanse for andre, gjelder også hunder spesielt med bjeffing. Flere har innekatter og noen har utekatter, virker ikke som det plager folk her. Hos oss har vi en utekatt og har gitt beskjed til alle hvor den bor for mange slipper den inn og da følger vi den hjem. Hun har aldri gjort fra seg inne. 

Står det i reglene i dette borettslaget at det må være innekatter, hvis ikke så står de svakt faktisk. 

Anonymkode: cc699...b43

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske det samme gjaldt vårt borettslag :(

Ikke kult når 3 åringen kommer inn med en stinkende kattebæsj under støvelen etter å ha lekt i sandkassa her ute

Anonymkode: aae4a...086

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I borettslaget mitt er det kun lov med innekatt og kun lov med lufting av katt i bånd. Mao samme regler som for hund, kanin og ilder. 

Anonymkode: 9f614...35f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke kult når 3 åringen kommer inn med en stinkende kattebæsj under støvelen etter å ha lekt i sandkassa her ute

Det kan da like gjerne være katten fra naboblokka. Katter går der de vil, ingen kan styre dem.

Når det kommer til vedtekten syntes jeg det høres meget inngripende ut. Det blir litt som å spørre foreldre om lov. Har du kjøpt leilighet bør det være opp til deg om du skaffer deg dyr eller ikke.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellsbehandlingen er jo at du forventer å bare kunne slippe katten din løs ute, så den går fritt og driter og pisser overalt der den vil. Særlig i sandkassene til nabolagets småunger...

Hunder går i bånd når de luftes på borettslagets områder og er under kontroll. Eierne har stort sett med seg hundeposer som de plukker opp bæsjen etter hunden med. Du gjør ikke det med en katt, ikke sant?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da får du gå tur med katta di i bånd da. Kjenner flere som gjør det. 

Anonymkode: c0127...f97

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig at borettslag ikke tillater utekatter. 
Hva sier husordensreglene om dyrehold? 

Anonymkode: 283be...0b0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skulle ikke vært lov å slippe katter ut i det hele tatt uten tilsyn. De hensettes jo i «hjelpeløs tilstand», og det er det ikke lov til med noen andre dyr i Norge💔

Men, det er jo en annen diskusjon…

Anonymkode: bcba4...a10

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vurderer å kjøpe en leilighet i borettslag, men utfordringen her er at jeg har katt. Fra oktober til april sover han 22 timer i døgnet, men vår og sommer vil han gjerne være ute. Har lest meg opp på vedtektene i borettslaget, og det står det at husdyrhold er tillatt, men husdyr skal ikke anskaffes uten tillatelse fra styret. Dette er helt ordrett sitert. Tok kontakt med styret i går og fikk blankt nei. Hadde pusen kun vært innekatter, så hadde det vært greit. Men samtidig så bor det 2 hunder i blokka, og jeg regner med at disse ikke er innehunder… Hva tenker Dere om denne situasjonen? Klarer ikke å finne noe skriftlig om forskjellsbehandling i borettslag..

Man har da ikke utekatt når man bor i leilighet. Sier seg selv.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skulle ikke vært lov å slippe katter ut i det hele tatt uten tilsyn. De hensettes jo i «hjelpeløs tilstand», og det er det ikke lov til med noen andre dyr i Norge💔

Men, det er jo en annen diskusjon…

Anonymkode: bcba4...a10

En katt som er vant til å være ute er et rovdyr som overlever i naturen helt på egenhånd. De er absolutt ikke hjelpeløse.

Noen i familien min har gård. De har aldri matet katta si, og den er i perfekt hold. Finner all maten sin selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder er der «innflyttingsstopp» på nye dyr, fordi der slt er nok dyr i huset/brl. 
Katter er de fleste me restriktive til enn hunder legger igjen mindre allergifremkallende stoffer enn katter. Det er og lettere å vaske bort allergener etter hund enn katt. 

Så her er de enten bolig til mennesket, eller til katten som gjelder. 

Anonymkode: 1ddde...0ac

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke seriøst mene at det er det samme, er du stokk dum?

Kjedelig for deg at diu ikke få ha med pus, men vi som ikke har katt er dritt lei av løskatter som svinser rundt og driter foran døra, pisser i møblene og går inn til alle som om de eier hele verden. Takk og lov for at det iallfall finnes noen borettslag som kontrollerer dette.

Anonymkode: 78a0d...abd

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig iallfall, samme hos oss. Jeg har selv en hund, men hadde to. Hund nummer to bjeffet så mye/hadde separasjonsangst at jeg fikk et ultimatum fra styret om å flytte eller å måtte finne et nytt hjem til den hunden. Ga den (etter mange desperate forsøk og kastrering ++) til ei venninne som bor på gård. Vondt, men må respektere naboene og var for min del ikke mulig å flytte.

Kattene hos oss er vel enten innekatter/går tur med bånd. Vet det har vært store problemer med bæsj/tiss i sandkassen og lekeplassen til barna her. Fremdeles en del som klager på det, men skyldes nok også mye nabokatten og ikke i vår blokk. I et borettslag er reglene helt andre enn i et sameie, så jeg ville virkelig vurdert hva du ønsker. Jeg ville helt soleklart valgt sameie nå i dag. Fordeler og ulemper med begge deler, men flere regler (og forsåvidt hjelp/inkluderte tjenester) i et borettslag.

Anonymkode: 3f2c6...1ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I borettslaget vårt skal alle dyr godkjennes. I praksis er det fritt fram og kattejævlene løper rundt og driter i blomsterbed, på plenen, i sandkasser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som kan nekte en dyr når man eier egen leilighet. Hva skal de gjøre hvis du har innekatt og slipper den ut? Kaste deg ut? Neppe, det er en svært krevende rettslig prosess. Leste om et borettslag som gikk til sak fordi en beboer hadde dyr som de ikke godkjente og borettslaget tapte saken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så leit å lese at så mange ikke liker katter, og kaller dem for kattejævler..Som jeg skrev innledningsvis, så er pusen min mest inne fra oktober til april. Im jeg slipper katta løs på vår og sommer, så skjønner jeg ikke at han skal være mere til sjenanse enn alle nabokattene som bor i eneboliger.? Dersom argumentet er at katter tisser og driter på tomta, så vitner det om uvitenhet da katter skjelden driter i eget rede.. Har vært i kontakt med omtbbl i dag, og dem mener at her kan ikke styret forskjellsbehandle..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leonora77 skrev (3 minutter siden):

Huff, så leit å lese at så mange ikke liker katter, og kaller dem for kattejævler..Som jeg skrev innledningsvis, så er pusen min mest inne fra oktober til april. Im jeg slipper katta løs på vår og sommer, så skjønner jeg ikke at han skal være mere til sjenanse enn alle nabokattene som bor i eneboliger.? Dersom argumentet er at katter tisser og driter på tomta, så vitner det om uvitenhet da katter skjelden driter i eget rede.. Har vært i kontakt med omtbbl i dag, og dem mener at her kan ikke styret forskjellsbehandle..

Altså... nå vet ikke om jeg skal le eller hva. Du mener det må være greit så lenge katten driter hos NOEN ANDRE, så lenge det bare ikke skjer rundt din egen boligblokk?!? Du skyver problemet bort til naboene litt lenger bort, og så er det ikke noe problem lenger - for deg. Katten din driter jo like mye. Bare et stykke unna.

Anonymkode: 8fd87...8f7

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (1 time siden):

Det er ingen som kan nekte en dyr når man eier egen leilighet. Hva skal de gjøre hvis du har innekatt og slipper den ut? Kaste deg ut? Neppe, det er en svært krevende rettslig prosess. Leste om et borettslag som gikk til sak fordi en beboer hadde dyr som de ikke godkjente og borettslaget tapte saken.

Du eier ikke egen leilighet i borettslag. Da må du kjøpe selveierleilighet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (2 minutter siden):

Du eier ikke egen leilighet i borettslag. Da må du kjøpe selveierleilighet.

Ok, men det er fortsatt vanskelig å nekte noen dyrehold i en bolig man har tatt lån på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Selv om det står i ved vil borettslaget kunne stille ganske svakt når det kommer til å nekte deg å ha katt.

https://motparten.no/articles/samfunn/europa/norge/borettslag/dyrehold/katt/utekatt/pus_er_fange.html

Anonymkode: 007b1...966

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...