Polluela Skrevet 28. februar 2006 #1 Skrevet 28. februar 2006 Blir klorhexidin forringet av noen dager/uker med korken av? Hun jeg bor sammen med låner klorhexidinen min ofte og tar nesten aldri på korken igjen Noen som vet? Trenger den virkelig nå
Gjest Rødtoppen Skrevet 28. februar 2006 #3 Skrevet 28. februar 2006 Klorhexidin er vel ikke holdbar lenger enn 2 eller 4 uker etter åpning? Står holdbarhet på flasken før og etter åpning
Gjest Tristessa Skrevet 28. februar 2006 #4 Skrevet 28. februar 2006 Klorhexidin må erstattes hver 4. uke uansett hvor mye eller lite den er brukt. Det fikk i alle fall jeg beskjed om da jeg piercet meg.
Polluela Skrevet 28. februar 2006 Forfatter #5 Skrevet 28. februar 2006 (endret) Shit, det står det ingen ting om på flaska. Skikkelig upraktisk!! Gjelder det samme bacimycin da? *Tenke på å tusle ned på apoteket med sine ekle betente sår* Endret 1. mars 2006 av Littlest Angel
Gjest Elfrida Skrevet 28. februar 2006 #6 Skrevet 28. februar 2006 Engangsampuller med klorhexidin er bra hvis man er avhengig av at det er 100 % sterilt. Til hjemmebruk på vanlige sår tror jeg ikke det er så veldig farlig om korken har vært av eller det er litt tid siden den ble åpna. Hvis man har problemer med infiserte sår bør man nok være litt påpasselig selvsagt.
lillesky Skrevet 28. februar 2006 #7 Skrevet 28. februar 2006 Klorhexidin er vel ikke holdbar lenger enn 2 eller 4 uker etter åpning? Står holdbarhet på flasken før og etter åpning ←
Bobeline Skrevet 28. februar 2006 #8 Skrevet 28. februar 2006 På sykehuset der jeg var i praksis måtte det skrives på dato og klokkeslett for åpning av flasker med klorhexidin. De skal kastes etter 24 timer (eller endte arbeidsdag). Der er det viktig å være nøy med korken. Delen som vi ikke skal ta i, må ikke ligge ned på bordet heller. (Dette er rutinen på et sykehus som er storforbruker av produktet, men til hjemmebruk stiller det seg litt annerledes. Men være nøye med korken, jo mindre forurenset klorhexidin blir, jo bedre) Tror dette gjelder for alle sterile produkter som skal brukes på sår og for å fjerne kroppsvæsker. Med en gang de er utsatt for luft er de ikke sterile lenger, og da er det om å gjøre å få de minst mulig forurenset.
Polluela Skrevet 28. februar 2006 Forfatter #9 Skrevet 28. februar 2006 Tror jeg er blind, for på min flaske ser jeg ingen ting om at den er mindre holdbar etter åpning. Det står bare 02-2008, og så er det et felt hvor man kan skrive inn når man har tatt den i bruk. MEN, min litt skrale klorhexidin er vel uansett bedre enn ingen klorhexidin? Eller?
Gjest Tristessa Skrevet 28. februar 2006 #10 Skrevet 28. februar 2006 Feltet for åpningsdato er der fordi man skal vite at den ikke er gått ut på dato. Står ingen ting på flasken om at den ikke er holdbar lenger enn 4 uker.
Gjest gjest1 Skrevet 28. februar 2006 #11 Skrevet 28. februar 2006 2-4 uker? Her sitter jeg og renser meg med en 2 år gammel en! Jaja, har ikke fått noen betennelser iallfall :D
Gjest Tristessa Skrevet 28. februar 2006 #12 Skrevet 28. februar 2006 Ville definitivt anbefale å kjøpe ny, Towelie. Rimelig fersk piercing eller? Det begynner ikke å "skje" ting før noen dager etter den er tatt. Ampuller med saltvann anbefales også til rens, de lærde strides nemlig om det er så lurt å rense med klorhexidin (det er visstnok litt sterkt?).
Gjest Jalileh Skrevet 28. februar 2006 #13 Skrevet 28. februar 2006 2-4 uker? Her sitter jeg og renser meg med en 2 år gammel en! Jaja, har ikke fått noen betennelser iallfall :D ← hahaha.
Gjest gjest1 Skrevet 28. februar 2006 #15 Skrevet 28. februar 2006 Den er 2 uker gammel, og har glmt å rense den en del Vasker den i dusjen med vann hver dag, og tro det eller ei men det funker bedre enn heksevannet! Når jeg bruker det så får jeg masse betennelse og faenskap gørr rennende ned puppen min
Bobeline Skrevet 1. mars 2006 #16 Skrevet 1. mars 2006 Den er 2 uker gammel, og har glmt å rense den en del Vasker den i dusjen med vann hver dag, og tro det eller ei men det funker bedre enn heksevannet! Når jeg bruker det så får jeg masse betennelse og faenskap gørr rennende ned puppen min ← Kjøpte også klorhexidin til lillesøsteren min som hadde skaffet seg en aldri så liten tatovering på håndleddet. Hun endte opp med blemmer, noe som gjorde enkelte partier på hennes lille kunstverk ikke fullt så pent. Nå bruker hun sterilt saltvann fra ampuller som er mildere for huden. I vanlig vann fra springen er det bakterier, og noen av dem er det ikke så bra å få i sår. Klorhexidin er sterkt, og brukes gjerne til å rense overfalter og hud før operasjoner og sånt. Feltet for å skrive inn dato er til bruk på helseinstitusjoner hvor det åpnes mange flasker og hvor kravene til bruk er strengere. Der skal ikke flaskene bli eldre enn en dag etter åpning. Til hjemmebruk kan klorhexidin (og litt skral klorhexidin) brukes lenge, frem til holdbarhetsdato. Vi har tross alt ikke så mange bakterier på oss som det finnes på helseinstitusjonene hvor det kryr av dem
Gjest gjest1 Skrevet 1. mars 2006 #17 Skrevet 1. mars 2006 Jeg brukte bare spandex på min tatovering, er ikke klorheksidin altfor sterkt?
Polluela Skrevet 1. mars 2006 Forfatter #18 Skrevet 1. mars 2006 Men, vet noen om holdbarheten på bacimycin salve da? Det er det jo klorhexidin som virkestoff i...
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 1. mars 2006 #19 Skrevet 1. mars 2006 Jeg brukte bare spandex på min tatovering, er ikke klorheksidin altfor sterkt? ← Spandex, er ikke det et tekstil? Sånn badedrakt-tekstil? (The nutty professor driver i hvert fall og prøver klær som tynn, og hyler "Spandex! All spandex!" når han har på seg veldig trange, ettersittende gymklær...) Jeg brukte medisinsk grønnsåpe på min tattis, og den leget seg veldig fort og fint
Gjest gjest1 Skrevet 2. mars 2006 #20 Skrevet 2. mars 2006 Ville definitivt anbefale å kjøpe ny, Towelie. Rimelig fersk piercing eller? Det begynner ikke å "skje" ting før noen dager etter den er tatt. Ampuller med saltvann anbefales også til rens, de lærde strides nemlig om det er så lurt å rense med klorhexidin (det er visstnok litt sterkt?). ← Hm, sikkert derfor det gikk til hel... med den piercingen min Jeg bruker klorhexidin på hunden til tider når han har sår...men det har funket bra...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå