Rosa Dartle Skrevet 12. november 2024 #21 Del Skrevet 12. november 2024 Vi har en på 8 som har Switch. Jeg føler at vennegruppa fort ble litt «ferdige» med Switch, og vil over på spill på iPad (Roblox), pc osv. Så jeg vil si at Playstation nok er mer holdbart. Og gå for pc så fort noe sånt bli tema, kanskje om et par år. Unger nå har altfor dårlig digital kunnskap til at de vokser opp i digital-æraen. Bort med iPad, inn med pc 😁 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #22 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå tror jeg en trenger høyere aldersgrenser på gaming. Så små barn har ingenting med gaming å gjøre. Anonymkode: e0794...6fb Hvorfor det? Gaming er sosialt, lærerikt og ekstremt gøy, og en utrolig fin familie aktivitet på kalde mørke vinter kvelder, gaming kombinert med masse fysisk aktivitet er tipp topp det. For å svare TS så komme det litt an på, her kjøpte vi først switch men måtte raskt bytte til Playstation 5, for det var jo der vennene samlet og spilte sammen, nå står switchen og støver ned. spill utvalget er også mye bedre på PS5 selv om switch har en del barnevennlige spill så finner du masse på PS5 og. Anonymkode: 97469...36d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #23 Del Skrevet 13. november 2024 Rosa Dartle skrev (14 timer siden): Vi har en på 8 som har Switch. Jeg føler at vennegruppa fort ble litt «ferdige» med Switch, og vil over på spill på iPad (Roblox), pc osv. Så jeg vil si at Playstation nok er mer holdbart. Og gå for pc så fort noe sånt bli tema, kanskje om et par år. Unger nå har altfor dårlig digital kunnskap til at de vokser opp i digital-æraen. Bort med iPad, inn med pc 😁 Kunne ikke vært mer enig, jeg har venner som er lærere, flere elever som er 14 år som bare hadde brukt iPad tils det ble endring fordi det var limitasjoner og nytt program som skulle inn hvor PC ble bedre for bruken. De slet med å bruk mus og tastatur, de slet med å lage dokument, de slet med å lage bokmerker, finne nettsider. Det var som å skulle prøve å lære besteforeldre som har kjøpt sin første PC. Hadde ikke egen PC før jeg var 10, men når jeg var 6 før jeg kunne lese og skrive kunne jeg allerede bruke bibliotekets PCer og familie som hadde. Anonymkode: 89bf6...ed5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 13. november 2024 #24 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Kunne ikke vært mer enig, jeg har venner som er lærere, flere elever som er 14 år som bare hadde brukt iPad tils det ble endring fordi det var limitasjoner og nytt program som skulle inn hvor PC ble bedre for bruken. De slet med å bruk mus og tastatur, de slet med å lage dokument, de slet med å lage bokmerker, finne nettsider. Det var som å skulle prøve å lære besteforeldre som har kjøpt sin første PC. Hadde ikke egen PC før jeg var 10, men når jeg var 6 før jeg kunne lese og skrive kunne jeg allerede bruke bibliotekets PCer og familie som hadde. Anonymkode: 89bf6...ed5 Ja, jeg er veldig overrasket, og derfor skriver jeg det i hver tråd om gaming 😄 Når de først skal game, la de lære seg pc så fort som mulig innenfor trygge rammer selvsagt. Jeg er ikke imot digitalisering av skolen, men det virker som det er politikere uten kunnskap som handler inn iPad klassesett (antagelig billigere enn pc). Ser det bare med generasjonen etter meg som kommer inn som nyutdannede på jobben. De forstår ikke elementære ting som et basic Excel-regneark, hvordan navigere og feilsøke på en pc osv., og det er kanskje det viktigste arbeidsverktøyet som er nå. Spillkonsoller er fint for det sosiale.m i gaming. Men ikke la dem ende med kun konsoll og iPad. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 13. november 2024 #25 Del Skrevet 13. november 2024 Ranunkelen skrev (På 12.11.2024 den 9.31): Hvilken spillkonsoll ville dere investert i til 7-åring? Jeg kan ingenting om gaming, og hva som er mest populært etc. Kom gjerne med tips og erfaringer 😃 Nintendo switch eller xbox 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #26 Del Skrevet 13. november 2024 Jeg synes det er for tidlig, selv om jeg har spilt mye selv opp gjennom (men ikke da jeg var så ung). Jeg prøver å la sønnen min lære seg å være kreativ og uten for stort skjermbehov så tidlig. Det påvirker konsentrasjonsevnen negativt, og vil gjøre skoleløpet vanskeligere. Spill kan jeg introdusere i små doser om noen år, når lesing, språk og grunnleggende matematikkforståelse er på plass. Anonymkode: 720bc...054 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 13. november 2024 #27 Del Skrevet 13. november 2024 (endret) Rosa Dartle skrev (58 minutter siden): Ja, jeg er veldig overrasket, og derfor skriver jeg det i hver tråd om gaming 😄 Når de først skal game, la de lære seg pc så fort som mulig innenfor trygge rammer selvsagt. Jeg er ikke imot digitalisering av skolen, men det virker som det er politikere uten kunnskap som handler inn iPad klassesett (antagelig billigere enn pc). Ser det bare med generasjonen etter meg som kommer inn som nyutdannede på jobben. De forstår ikke elementære ting som et basic Excel-regneark, hvordan navigere og feilsøke på en pc osv., og det er kanskje det viktigste arbeidsverktøyet som er nå. Spillkonsoller er fint for det sosiale.m i gaming. Men ikke la dem ende med kun konsoll og iPad. Nettbrett er valgt fordi det er billigere enn bøker og PC, ja. Synes det er gøy når foreldre med veldig liten digital kompetanse selv mener det er "viktig" at barna får "digital kompetanse" fra førsteklasse. Ja jøss, får massevis av digital kompetanse av et verktøy som et spedbarn klarer å bruke uten opplæring AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg synes det er for tidlig, selv om jeg har spilt mye selv opp gjennom (men ikke da jeg var så ung). Jeg prøver å la sønnen min lære seg å være kreativ og uten for stort skjermbehov så tidlig. Det påvirker konsentrasjonsevnen negativt, og vil gjøre skoleløpet vanskeligere. Spill kan jeg introdusere i små doser om noen år, når lesing, språk og grunnleggende matematikkforståelse er på plass. Anonymkode: 720bc...054 Ingen spurte om dette. Endret 13. november 2024 av Reign 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 13. november 2024 #28 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg synes det er for tidlig, selv om jeg har spilt mye selv opp gjennom (men ikke da jeg var så ung). Jeg prøver å la sønnen min lære seg å være kreativ og uten for stort skjermbehov så tidlig. Det påvirker konsentrasjonsevnen negativt, og vil gjøre skoleløpet vanskeligere. Spill kan jeg introdusere i små doser om noen år, når lesing, språk og grunnleggende matematikkforståelse er på plass. Anonymkode: 720bc...054 Husk på det fins pedagogiske spill de kan lære av og da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #29 Del Skrevet 13. november 2024 Minsten fikk egen xbox series s til 9 års dagen da han også fikk tv på rommet sitt. Denne brukes mest til streaming av youtube og netflix på rommet, men spiller også noen spill på den. Nintendo switch er best for den aldersgruppen med tanke på utvalget av spill. Vi har også switch med veldig mange spill, men det han og vennene spiller mest sammen er roblox på ipad nå. Jeg som voksen spiller også mest switch, selv om jeg både har xbox og pc også. Ungdommen på 14 har xbox series x, men bruker også nettbrett og switchen når de skal spille sammen med venner som er på besøk. Veldig mange spill idag har crossplay, det betyr at xbox series s/x kan spille sammen med de som har ps5 feks. Anonymkode: 14fd1...e0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Ariel* Skrevet 14. november 2024 #30 Del Skrevet 14. november 2024 Switch, og pc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 14. november 2024 #31 Del Skrevet 14. november 2024 Spørs mye hva slags spill barne liker. Men her ble det playstation og pc som tok mer og mer over fra 8 års alder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #32 Del Skrevet 20. november 2024 Den første spillkonsollen til mitt barn blir en switch. Men det blir ikke før h*n er 8 år gammel. Anonymkode: b4f6e...375 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 21. november 2024 #33 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Den første spillkonsollen til mitt barn blir en switch. Men det blir ikke før h*n er 8 år gammel. Anonymkode: b4f6e...375 Vil barnet ha Switch da?! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #34 Del Skrevet 21. november 2024 Ranunkelen skrev (På 12.11.2024 den 9.31): Hvilken spillkonsoll ville dere investert i til 7-åring? Jeg kan ingenting om gaming, og hva som er mest populært etc. Kom gjerne med tips og erfaringer 😃 PS5 pro Anonymkode: cf19e...85c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #35 Del Skrevet 21. november 2024 Switch er i utgangspunktet ikke noe dumt valg, men det blir litt fordomsfullt å anta at alle barn liker Mario, Zelda og Pokemon. Kan like gjerne være han helst vil spille FIFA, Minecraft eller Roblox, og da er ærlig talt andre konsoller eller PC et bedre valg. Finnes nok av barnespill på alle plattformer, og Switch er ikke noe enklere å bruke enn i andre. I tillegg til dette, kommer selvsagt det faktum at Nintendos nye konsoller kommer neste år, og Switch kan føles noe utdatert, så du må vurdere hvor villig du er til å kjøpe ny maskin om et år eller to. En annen faktor, som også kan gjelde iPad og definitivt mobiler: Det at Switchen er bærbar er fint helt til ungen knuser skjermen. Anonymkode: f1daa...e87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #36 Del Skrevet 21. november 2024 Reign skrev (3 timer siden): Vil barnet ha Switch da?! Da eg var mindre ble eg glad for alt eg fikk. Det lærer eg mitt barn. Om eg fikk en sokk i julegave ble eg fortsatt glad. Anonymkode: b4f6e...375 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #37 Del Skrevet 21. november 2024 Nintendo Switch. Uten tvil. Jeg har en tiåring, og han foretrekker switchen selv om han også har arvet brorens PlayStation 4. storebror var 13 da han kjøpte pc, og spiller mer på den, men han har likevel beholdt sin switch. Stort spillutvalg, masse barnevennlig, og ikke minst mange muligheter til å spille mange samtidig. I jula flytter vi switchen til den store TVen i stua, og spiller sammen hele familien. Anonymkode: 271a6...8f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #38 Del Skrevet 21. november 2024 Vi har FIFA og minecraft til vår Nintendo switch. Det er da ikke noe problem å spille disse på switch? Nå har tiåringen begynt å spille fortnite, og han spiller på switchen. Noen av kompisene han spiller online med er på PlayStation eller pc, men de spiller sammen likevel. Anonymkode: 271a6...8f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 22. november 2024 #39 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Da eg var mindre ble eg glad for alt eg fikk. Det lærer eg mitt barn. Om eg fikk en sokk i julegave ble eg fortsatt glad. Anonymkode: b4f6e...375 Cool story bro. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nintendo Switch. Uten tvil. Jeg har en tiåring, og han foretrekker switchen selv om han også har arvet brorens PlayStation 4. storebror var 13 da han kjøpte pc, og spiller mer på den, men han har likevel beholdt sin switch. Stort spillutvalg, masse barnevennlig, og ikke minst mange muligheter til å spille mange samtidig. I jula flytter vi switchen til den store TVen i stua, og spiller sammen hele familien. Anonymkode: 271a6...8f5 Fordi barna dine foretrekker Switch, så tror du alle andre barn vil ha det? Jeg skulle faen ikke ha en Nintendo da jeg var barn, jeg skulle ha PlayStation. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi har FIFA og minecraft til vår Nintendo switch. Det er da ikke noe problem å spille disse på switch? Nå har tiåringen begynt å spille fortnite, og han spiller på switchen. Noen av kompisene han spiller online med er på PlayStation eller pc, men de spiller sammen likevel. Anonymkode: 271a6...8f5 FIFA på Switch kan ikke sammenliknes med PS5… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 22. november 2024 #40 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Vi har FIFA og minecraft til vår Nintendo switch. Det er da ikke noe problem å spille disse på switch? Nå har tiåringen begynt å spille fortnite, og han spiller på switchen. Noen av kompisene han spiller online med er på PlayStation eller pc, men de spiller sammen likevel. Anonymkode: 271a6...8f5 Fortnite er crossplay, men ikke mange spill som er det(crossplay=kan spille sammen med andre over forskjellige enheter) På generelt grunnlag så virke det som ungene går over til PS5 i løpet av de første par skoleårene mens switch virke mer som en pre school konsoll(min oppfattning) Det som er greit med switch er at den kan brukes håndholdt også, så grei å ta med seg. Men hva vil barnet ha selv da? barnet har vel en oppfattning om hva som er tingen blant klassen/venner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå