Gjest Gjesta Skrevet 1. mars 2006 #21 Skrevet 1. mars 2006 Jeg har aldri lekt kriminell, men vi lekte mye indianere, vikinger og cowboyer, og de var vel ikke snille bestandig. Når det er sagt, syns jeg voksne tillater altfor mye tv titting for ungene sine. Allikevel vil jeg påstå at Pokèmon er minst like ille som Cæsar.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #22 Skrevet 1. mars 2006 Jeg er rystet. Da jeg lekte med Barbie på 70-tallet, så lå Barbie og Ken pent ved siden av hverandre når de sov - selvfølgelig tekkelig antrukket i pysjamas og nattkjole. Hva i all verden skal det bli av dere når dere blir store - som har ført Barbie og Ken ut i synden. ← Da jeg lekte med Barbie "på orntlig" (dvs barnehagen og litt videre) gikk det sømmelig for seg.. Men så gjennoppstod Barbielekingen da vi var ce 10-11... Og da gikk det hardt for seg.. Masse sex og utroskap osv. Men narkotika og voldtekt falt oss ikke inn...
Gjest Gamle Alex Skrevet 1. mars 2006 #23 Skrevet 1. mars 2006 Men det er et paradoks at det er rystende at barn leker narkomane , men at de leker krig/cowboy og indianer og løper rundt å skyter og dreper hverandre er helt ok.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #24 Skrevet 1. mars 2006 Nå synes ikke jeg at coboy og indianer lek er "helt OK" heller.. Men til forskjell fra narkomane og voldtekt så er coboyer og indianere ikke reelle figuerer som barna møter på. De kommer på omtrent samme virkelighetsnivå for dagens barn som alver og hobbiter. All voldelig lek er betenkelig. Men voldtekt er noe barn faktisk utfører!! (ja, jeg vet det er sjokkerende, men det skjer!) og narkotika er noe som mange prøver mens de ennå er å regne som barn..
Gjest gjest1 Skrevet 1. mars 2006 #25 Skrevet 1. mars 2006 Om dette skal bli en diskusjon om barbiedukkene mine, greit. Meg og en venninne hadde sett på en film at en mann hadde sex med ei dame, og han holdt henne fast med armene hennes over hodet hennes. Dette kopierte vi for vi hadde ikke sett normale sex-scener (når de viser sexscener er det kun forspillet før de klipper til at de ligger under dyna og tar seg en røyk) voldtekt derimot, det var det mye av gitt! Så det resulterte i at ken lå og holdt fast barbies armer og jukket fram og tilbake og sa med mørk stemme "nnngh nnnghh ngggh nnngh!" For alt jeg vet kunne det ha vært en bondagefilm vi så.
Gjest Gamle Alex Skrevet 1. mars 2006 #26 Skrevet 1. mars 2006 Så det resulterte i at ken lå og holdt fast barbies armer og jukket fram og tilbake og sa med mørk stemme "nnngh nnnghh ngggh nnngh!" ← * nå har jeg rare bilder i hodet*
Gjest Gitte Skrevet 1. mars 2006 #27 Skrevet 1. mars 2006 Barbiedukkene mine fikk gjennomgå, blant annet var Ken stadig utro. ← Hehe.. samme her. Barbie var hjemme i barbiehuset med barna, og Ken hadde med seg ei mørkhåra ei på barbie-båten. Og med dobbeltsenga ute på dekk.. der ble det action ja! Og vi var ikke gamle vi heller.
Gjest Fruktfat Skrevet 1. mars 2006 #28 Skrevet 1. mars 2006 å ja, barbie dukkene hadde seg som bare det! jeg visste hva pule var da jeg var 5-6 år, og det gjorde da dukkene mine og! vi lekte doktor, og de som var litt eldre hadde en klubb i skogen hvor de også lekte doktor... vi lekte krig med to gjenger mot hverandre, våpen var skjært ut tre, vi løp rundt i skogen og kasta kongler på hverandre det vi kunne, og stort sett hver gang var det noen som grein, og noen som kom blodige hjem fordi de hadde snubla i skogen når vi løp, osv. unger skal da leke, og slå seg og grine og blø! ikke bare sitte inne og se på bompi-bjørnene og spille tv-spill.
Gjest Bellatrix Skrevet 1. mars 2006 #29 Skrevet 1. mars 2006 Nå synes ikke jeg at coboy og indianer lek er "helt OK" heller.. Men til forskjell fra narkomane og voldtekt så er coboyer og indianere ikke reelle figuerer som barna møter på. De kommer på omtrent samme virkelighetsnivå for dagens barn som alver og hobbiter. All voldelig lek er betenkelig. Men voldtekt er noe barn faktisk utfører!! (ja, jeg vet det er sjokkerende, men det skjer!) og narkotika er noe som mange prøver mens de ennå er å regne som barn.. ← Enig. Det er stor forskjell på lek som ikke har rot i barnas fremtidige virkelighet. Men voldtekt og narkotikamisbruk skjer desverre i dagens samfunn. Og det er faktisk barn som står for mange av de seksuelle overgrepene mot barn. Det er ikke greit.
Gjest gjest1 Skrevet 1. mars 2006 #30 Skrevet 1. mars 2006 å ja, barbie dukkene hadde seg som bare det! jeg visste hva pule var da jeg var 5-6 år, og det gjorde da dukkene mine og! vi lekte doktor, og de som var litt eldre hadde en klubb i skogen hvor de også lekte doktor... vi lekte krig med to gjenger mot hverandre, våpen var skjært ut tre, vi løp rundt i skogen og kasta kongler på hverandre det vi kunne, og stort sett hver gang var det noen som grein, og noen som kom blodige hjem fordi de hadde snubla i skogen når vi løp, osv. unger skal da leke, og slå seg og grine og blø! ikke bare sitte inne og se på bompi-bjørnene og spille tv-spill. ← Vi brukte rørepinner til maling som sverd! De hadde så fint håndtak Vi kastet oss ned skråninger i slengtau og sparka alle i hodet på vei ned, mange fikk hjernerystelse, men de fungerer bra den dag i dag. Snødynking når det var 2 cm snø og gnurte fjesene ned i hard asfalt. Det er "fælt", men jeg vil heller huske sånt fra barndommen min enn lusne sega-spill!
Gjest Piper Skrevet 1. mars 2006 #31 Skrevet 1. mars 2006 Men det er et paradoks at det er rystende at barn leker narkomane , men at de leker krig/cowboy og indianer og løper rundt å skyter og dreper hverandre er helt ok. ← Det er stor forskjell på fantasi og virkelighet, og cowboy og indianere er nok mer en fantasi i dag enn noe vi møter på i det virkelige liv. Barn må få lov til å ha fantasier, for ellers kan vi jo slutte å lese eventyr ol for de også, for de kan jo ta skade av det også. Men å leke narkoman og leke at man voldtar noen kan fort bli en realitet, for beklageligvis er dette noe som finnes i stor grad av i den virkelige verden. Det står langere utenfor barneskoler, i håp om å få "lokket" små barn inn i dette. Så hvorfor skal vi da akseptere det som en lek, når det litt senere fort kan bli en realitet? Men forstår tankegangen din, men jeg tror barn klarer å skille cowboy og indianere fra det virkelige liv, men jeg tror det er verre med narkotika og voldtekter.
Gjest Piper Skrevet 1. mars 2006 #32 Skrevet 1. mars 2006 Vi brukte rørepinner til maling som sverd! De hadde så fint håndtak Vi kastet oss ned skråninger i slengtau og sparka alle i hodet på vei ned, mange fikk hjernerystelse, men de fungerer bra den dag i dag. Snødynking når det var 2 cm snø og gnurte fjesene ned i hard asfalt. Det er "fælt", men jeg vil heller huske sånt fra barndommen min enn lusne sega-spill! ← Og ellers hadde dere det bra? Hadde mine barn vært med på noe slik, ville jeg stoppet det med en gang. Dette er en syk lek, som fort kan gå ut av kontroll. Ikke rart det er enkelte barn som dør under leken, når til og med voksne mener det er helt ok å leke slik som dette. Og du mener fortsatt det er normalt å leke slik?
Gjest Gjesta Skrevet 1. mars 2006 #33 Skrevet 1. mars 2006 Jeg er enig med Towelie, det er sånn barn skal leke! Hiv alle sykkelhjelmer og frem med plasterboksen. La unger være unger.
Gjest Piper Skrevet 1. mars 2006 #34 Skrevet 1. mars 2006 Jeg er enig med Towelie, det er sånn barn skal leke! Hiv alle sykkelhjelmer og frem med plasterboksen. La unger være unger. ← er du enig med at unger skal sparke andre barn i hodet, og skrape opp ansiktene deres, fordi de blir "dyppet" i asfalten? Lurer virkelgi på om du ville syns det var ok lek, om et av dine barn var med på denne leken, og døde fordi et annet barn traff litt feil i hodet. Eller klarer du ikke se galskapen i det?
Gjest Gjesta Skrevet 1. mars 2006 #35 Skrevet 1. mars 2006 Piper, ikke vær så ekstrem. Har du noensinne lest om et barn som døde av denne typen lek? Jeg er overbevist om at det var mye sunnere å vokse opp på sytti og åttitallet, enn det er i dag.
Gjest Fruktfat Skrevet 1. mars 2006 #36 Skrevet 1. mars 2006 ja, jeg synes nesten synd på unger som ikke har arr etter at de var små og lekte ute vi hadde da skrubbsår på knea hele sommeren, og det får man ikke ved å sitte og leke med barbie... vi hadde fedre som skjærte ut sverd og skjold til oss vi da, så fektet vi og beskyttet oss bak skjoldene. kan ikke huske at vi lekte cowboy og indianer noe særlig, men samboeren fortalte om da han var liten og lekte det med sin søster; bandt henne fast i et tre eller en flaggstang og gikk inn og åt hun stod ute en stund, ja.
Gjest Piper Skrevet 1. mars 2006 #37 Skrevet 1. mars 2006 Piper, ikke vær så ekstrem. Har du noensinne lest om et barn som døde av denne typen lek? Jeg er overbevist om at det var mye sunnere å vokse opp på sytti og åttitallet, enn det er i dag. ← Ikke akkurat den type lek, men andre leker som har vært ektreme. Men hvor skal grensen gå for hva som er ok? Og hvordan skal barn lære å vite hvor grensen går, om de voksne mener de kan holde på å sparke andre i hodet? Jeg ahr faktisk aldri hørt om den form for lek, og må si jeg ble sjokkert. Greit at barn lekte mer før enn de gjør i dag, men det er da virkelig stor forskjell på lek og på misshandling. Jeg må si å sparke noen i hodet er å misshandle den personen, og jeg hadde aldri akseptert en slik form for lek. Og jeg er vokst opp på 70-80 tallet. Vi lekte ja, men i leken var det liksom ikke om å gjøre å skade andre.
Gjest Bellatrix Skrevet 1. mars 2006 #38 Skrevet 1. mars 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=137273 Er det sånn vi vil ha det?
Gjest Piper Skrevet 1. mars 2006 #39 Skrevet 1. mars 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=137273 Er det sånn vi vil ha det? ← Kanskje enkelte vil si at "herregud, det er jo bare lek, og det må jo den andre forstå" Nei det er ikke slik vi vil ha det, men beklageligvis er vi på vei inn i en syk, syk verden
Gjest Gjesta Skrevet 1. mars 2006 #40 Skrevet 1. mars 2006 (endret) Det er da ikke dette tråden handlet om i utgangspunktet?? Her er det snakk om unger som tar med seg poser med potetmel på skolen,stapper det opp i nesa fordi de synes det er "kult" å bruke narkotika, og unger som leker at de voldtar og dreper andre unger. Er det virkelig noen her som hadde satt pris på å se ungen sin bli holdt nede av en annen mens denne unger leker at h*n voldtar ungen din? Folk må forstå at lek er lek sier Towelie, men folk må også skjønne at unger ikke alltid klarer å sjelne lek fra virkelighet. Å overvurdere unger kan være minst like ille som å undervurdere dem!!! Om voksne synes dette er greit og ikke setter en grense, hvordan skal man da få ungene til å skjønne hvor streken går??? Endret 1. mars 2006 av ~Alwa~
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå