Gå til innhold

Merkelig kollega, noen andre som har opplevd dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Er en dame i 30 årene som har fått et lite problem på jobb som irriterer meg grenseløst.

Det har seg sånn at vi har fått en ny kollega på jobb som virket grei og hyggelig til å begynne med. Hun er 5 år yngre enn meg og har nå jobbet her et par uker. Men nå i det siste syns jeg hun har begynt å oppføre seg skikkelig respektløst og merkelig mot oss andre. Hun har samme stilling som oss andre her, men har i det siste begynt å vise en veldig ovenfra og ned holdning mot oss andre samtidig som hun kamuflerer oppførselen sin med «høflighet».

Hun går mye penere kledd enn oss andre, blazere, skjorter og typiske klær som ikke passer helt inn når vi andre går «normalt kledd» med enn mindre penere stil enn henne. Ikke misforstå, hun kan gå kledd akkurat som hun vil, men poenget mitt er at det virker som hun prøver å herme etter sjefene som jobber her i klesstil.. Vi har flere sjefer der vi jobber.

Smisker ekstremt med dem gjør hun også. Hun kan på en måte komme med skulte «stikk» mot oss andre, men kommer en av sjefene inn i rommet så gløder hun opp og klistrer på seg verdens falskeste smil. Flere ganger har hun kommet bort å plukket på arbeidet til oss andre som jobber med henne, prøver å være bedreviter.

Nå har det gått så langt at hun har blitt tatt i å lyve for oss andre i lunsjen, og sagt at hun og «Torill» (den ene sjefen vår), var på vinkveld i helgen hun og noen andre som jobber her. Vi vet at det er løgn for hun ene på avdelingen vår sa til «Torill» litt diskre «Hørte du og ***** var på vinkveld i helgen!» og da svarte hun bare at hun ikke ante hva jeg snakket om🤷🏻‍♀️

Jeg føler på en måte at denne nye kollegaen prøver å framstille seg som at hun har en høyere «rang» enn oss andre, som har samme stilling som henne.. Hva gjør vi med dette? Er det noen andre som har noen erfaringer eller historier å fortelle hvis dere har opplevd det samme? Veldig merkelig situasjon..

Anonymkode: 8f287...463

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner jeg blir mektig provosert av oppførselen hennes. Hun har da ingen rett til å oppføre seg mot oss på denne måten. Måtte bare få ut litt frustrasjon!

Ts

Anonymkode: 8f287...463

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfronter hun med løgnen, det er jo bare morsomt og se hvor flau hun blir 😂

Anonymkode: 62783...7a0

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det veldig viktig at du klarer å skille følelser fra fakta. Du nevner mye som egentlig bare er basert på dine antakelser, som du ikke vet stemmer; f.eks dette med klærne. Det blir så tåpelig at du risikerer å høres useriøs ut, så jeg håper du klarer å slippe den biten. For alt du vet har hun alltid kledd seg slik, og foretrekker den stilen - og det må være lov.

Fokuser på det som er fakta og som faktsik er ugreit: Å lyve om å henge med andre ansatte eller sjefer, er selvsagt fullstendig unødvendig og problematisk. Det skaper en mistro blant kollegaer. Jeg ville spurt henne "er det sant at du var på vinkveld med X?" og hvis hun sier ja, ville jeg fulgt opp med "det er litt vanskelig å vite hvordan jeg skal forholde meg til deg hvis vi forteller ting som ikke stemmer, så kansnje vi gjør best i å ikke dele noe særlig fra fritiden". Eller eventuelt spørre henne hva hennes intensjon ved å lyve er.

Jeg forstår din frustrasjon kjempegodt, jeg vil bare advare om hvordan det oppleves utenifra  når irrelevante detaljer inkluderes i klaging på medarbeidere. Man blir tatt mye mer seriøst hvis man holder seg til kun fakta, og da har en bedre sjanse tkm å få endring i ens favør! (Hvis det går så langt som å inkudere ledere etterhvert)

Anonymkode: f6036...212

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bryr du deg om om noen drikker vin med sjefen? Så lenge vedkommende ikke får fordeler på jobben, og sjefen ikke snakker med henne om andre på en uhensiktsmessig måte, så skal du drite i hvor hun drikker vin? De fleste har ikke lyst til å drikke vin med sjefen sin, så bare vær glad for at noen vil det.

Anonymkode: 8bff2...4d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sånn på min arbeidsplass også, lyver og skryter, og mener at alle andre er helt idioter, skal kun være med ledelsen, klær seg som hun skal i bryllup hver dag, du aner hvor perfekt hun er, bak fasaden en person som er helt på trynet arbeidsmessig, ingen venner, null skrupler for å renne ned dørene til folk som ikke liker hun and it goes on and on 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres jo ut som det er flere av dere som sitter og diskuterer henne, ettersom du spør "hva skal vi gjøre"? Ergo tror jeg ikke denne unge damen kan gjøre mange feil på jobb, før dere er "all over" henne, og sørger for at hun kjenner sin plass....

Jeg er dermed ikke veldig bekymret over DEG. Jeg er mer bekymret over arbeidsplassen din. La det nå være lov for en 25 åring å kle seg fint, prøve å føle seg viktig osv. Tror du sjefene dine lar seg imponere veldig? 

Så er det jo lov å sette henne på plass hvis hun sender stikk, eller plukker på arbeidet deres. Da forteller du henne hvor "Johannes kjøpte ølet" og sier at DER går grensa. Men ellers; Bli voksen TS. Vær en overbærende og bra dame, så kan det faktisk hende at du også blir sjef en dag. For det er vel de som  ikke sitter og blander seg i sladder og fjas, men som viser mer intelligens enn som så, som jeg har sett opp til i arbeidslivet. Vær ærlig, vær direkte, og bruk vennlighet når du er det. DU er den etablerte her, og du er den sterke, og dette er en dum jente som kanskje må lære seg å oppføre seg i arbeidslivet. Det kan dere jo lære henne på en skånsom måte. 

Anonymkode: 3a693...126

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk kg. Hva med å gå litt inn i deg selv? Se litt på dine egne egenskaper? Kanskje sjalusien din skaper litt problemer? Kanskje du er litt for usikker på deg selv? Kanskje du føler du ikke når opp og har utgått kompetanse? 

Se på deg selv. Tenk etter... hvor patetisk er det ikke å dømme noen etter hvordan de går kledd?  Du hører kanskje også hva du selv vil? Er liksom ikke bedriftens midtpunkt lengre? Fordi noen yngre har kommet til?

Kanskje ikke mentalt nok utviklet til å forstå at en sak har flere sider? 

Sjalu fordi hun har skolegang utover barneskolen? 

Voks opp!!! Alltid noen slike som deg som skal ødelegge.

Anonymkode: 2a18b...f8d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ei som gjør alt hun kan for å jobbe seg oppover, går mot strømmen. Dere virker til å ha landet der dere er. 

Vær direkte mot hennes skjulte stikk, på en måte som gjør at du ikke får problemer. 

Ikke helt samme problem, men hadde ei på ny jobb som gikk all in for å prøve å gjøre meg flau. Jeg hadde jo sagt at jeg tåler det meste, så dette jobbet hun for. Jeg sto I blant i situasjoner som ikke føltes helt greie, men var med å lo hver gang. Merket at hun ble litt rar for alle andre blir jo flaue av hennes oppførsel. Så snudde jeg dette mot henne, hun ble så flau og roet seg kraftig. Samme person har hatt en tendens til å legge ut om personlige problemer på jobb. Så fikk hun høre at min livshistorie var ikke så ulik hennes. Enden på det var at hun ble roligere og vi ble gode venner. 

Anonymkode: 8a717...a47

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sjef ville jeg nok også svart slikt. Veldig merkelig av dere å begynne å grave i hva hun har gjort i helgen på den måten, når hun ikke tar initiativ til å snakke om det selv. 

Dere fremstår jo som baksnakkende skravelekjerringer med mindreverdighetskomplekser, hele gjengen. Kle dere litt finere, lær dere å smile, så vil livet føles litt bedre. 

Anonymkode: 88a23...0d1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

...

Da forteller du henne hvor "Johannes kjøpte ølet" 

... 

Anonymkode: 3a693...126

Hvor DAVID kjøpte ølet 😉

Ellers ts, la henne være. Hun lærer nok raskt å være ydmyk slik dere oppfører dere. 

Og hvordan vet dere at det er hun som lyver og ikke sjefen? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...