AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #1 Skrevet 11. november 2024 Stusset en stund på at kjelene våre har skrapemerker i hele kjelebunnen. Jeg er forsiktig og bruker ofte tre-sleiv. Så ser jeg etter middag at han tar stålskjeen og skraper løs på kjelen. Kunne lagt kjele-problemet under «samliv og kjærlighetsrelasjoner», for akk da tiltet det litt for meg. Jeg har lært at man behandler ting pent🙈 Men kanskje han har rett, det spiller ingen rolle hvordan man behandler stål-kjeler, riper i bunnen gjør ikke kjelen dårligere? Anonymkode: 961c6...bd6 1
Spell Skrevet 11. november 2024 #2 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Stusset en stund på at kjelene våre har skrapemerker i hele kjelebunnen. Jeg er forsiktig og bruker ofte tre-sleiv. Så ser jeg etter middag at han tar stålskjeen og skraper løs på kjelen. Kunne lagt kjele-problemet under «samliv og kjærlighetsrelasjoner», for akk da tiltet det litt for meg. Jeg har lært at man behandler ting pent🙈 Men kanskje han har rett, det spiller ingen rolle hvordan man behandler stål-kjeler, riper i bunnen gjør ikke kjelen dårligere? Anonymkode: 961c6...bd6 Om det blir dype hakk så vil det jo bli vanskelig å rengjøre f.eks. Men vet ikke hva man må bruke for å få til det. Vi har litt riper i våre kasseroller pga stålvisp, og det har ikke hatt noe å si for bruk eller varighet. Vasker også med stålskrubb dersom det er behov, og aldri hatt noe problemer med det heller. De nærmer seg 15 år, og jeg bruker de mye. Ripene har egentlig ikke blitt tydelig flere eller større siden start. 2
Gjest issoras Skrevet 11. november 2024 #3 Skrevet 11. november 2024 (endret) Hva slags kjeler er det da? Riper i teflon er ikke bra. Edit: doh, ser du skriver stål. Hele poenget er jo at man da fint kan bruke stål og skrape. 😃 Endret 11. november 2024 av issoras
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #4 Skrevet 11. november 2024 Jeg hadde klikket i vinkel og gjort det klinkende klart at vi bare bruker plast (men det fases ut nå) og tre i kjeler. Anonymkode: d746c...45d
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #5 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Stusset en stund på at kjelene våre har skrapemerker i hele kjelebunnen. Jeg er forsiktig og bruker ofte tre-sleiv. Så ser jeg etter middag at han tar stålskjeen og skraper løs på kjelen. Kunne lagt kjele-problemet under «samliv og kjærlighetsrelasjoner», for akk da tiltet det litt for meg. Jeg har lært at man behandler ting pent🙈 Men kanskje han har rett, det spiller ingen rolle hvordan man behandler stål-kjeler, riper i bunnen gjør ikke kjelen dårligere? Anonymkode: 961c6...bd6 Mat brenner seg fortere fast i mine skrapa kjeler, skulle ønske jeg hadde behandla de bedre. Anonymkode: 1c516...63b 3
Spell Skrevet 11. november 2024 #6 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mat brenner seg fortere fast i mine skrapa kjeler, skulle ønske jeg hadde behandla de bedre. Anonymkode: 1c516...63b Jeg merker ingen forskjell på dette i våre kjeler, men har laget mat hos andre, og merker at det er litt forskjell på ulike kjeler. Vi har fra IKEA, og de har vist seg å være veldig gode. Tykke bunner og solid stål. 2
Maia70 Skrevet 11. november 2024 #7 Skrevet 11. november 2024 Når man bruker metall i metallkjeler og skraper løs så frigjøres det mer metall enn vanlig, så man får mer av det i maten.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #8 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Stusset en stund på at kjelene våre har skrapemerker i hele kjelebunnen. Jeg er forsiktig og bruker ofte tre-sleiv. Så ser jeg etter middag at han tar stålskjeen og skraper løs på kjelen. Kunne lagt kjele-problemet under «samliv og kjærlighetsrelasjoner», for akk da tiltet det litt for meg. Jeg har lært at man behandler ting pent🙈 Men kanskje han har rett, det spiller ingen rolle hvordan man behandler stål-kjeler, riper i bunnen gjør ikke kjelen dårligere? Anonymkode: 961c6...bd6 Vasker du kjelene for hånd, eller i maskin? Enkelte kjeler blir veldig skrapet av oppvaskmaskinen. Hadde kanskje vært bedre om du hadde serveringsskjeer i annet materiale enn stål? Anonymkode: 7e797...298 1
*Mocca* Skrevet 11. november 2024 #9 Skrevet 11. november 2024 Vanlige kjeler i stål blir jo ikke skrapa opp sånn. Er det teflon så skrapes det opp av metall, og bør ikke bruker når det er skrapa opp.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #10 Skrevet 11. november 2024 Herregud. Du er jo sprø. Stakkars mann Anonymkode: fc881...a19 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #11 Skrevet 11. november 2024 issoras skrev (50 minutter siden): Hva slags kjeler er det da? Riper i teflon er ikke bra. Edit: doh, ser du skriver stål. Hele poenget er jo at man da fint kan bruke stål og skrape. 😃 Riper i stål er heller ikke bra. Stål er ikke bare stål, men kommer i ulike varianter. Med lakklignende belegg/behandling. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Herregud. Du er jo sprø. Stakkars mann Anonymkode: fc881...a19 Hun er ikke spør, kjelene er skrapet, det er en vesentlig forskjell. Anonymkode: 7e797...298 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #12 Skrevet 11. november 2024 Jeg skjønner meg ikke på sånne folk som mannen din. Han vet at skraping lager riper slik at kjelene blir vanskeligere å rengjøre. Han sparer kanskje et kvart sekund nå på å bruke den skjeen han har i hånden i stedet for å hente en tresleiv, men på sikt vil han tape tid på å måtte skrubbe kjelene mer. Det er jo ren idioti. Anonymkode: 9583d...13b 2
NakenPanda Skrevet 11. november 2024 #13 Skrevet 11. november 2024 Jeg tror at han gjør det med vilje fordi du er en kontrollfreak som han burde lagt bak seg for lenge siden.
K.B. Skrevet 11. november 2024 #14 Skrevet 11. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Stusset en stund på at kjelene våre har skrapemerker i hele kjelebunnen. Jeg er forsiktig og bruker ofte tre-sleiv. Så ser jeg etter middag at han tar stålskjeen og skraper løs på kjelen. Kunne lagt kjele-problemet under «samliv og kjærlighetsrelasjoner», for akk da tiltet det litt for meg. Jeg har lært at man behandler ting pent🙈 Men kanskje han har rett, det spiller ingen rolle hvordan man behandler stål-kjeler, riper i bunnen gjør ikke kjelen dårligere? Anonymkode: 961c6...bd6 Riper i stål er uunngåelig. Alle som har jobbet på et kjøkken eller har med stål å gjøre i hverdagen som f.eks blikkenslagere vet det. Ja du overreagerer.. Kjeler er laget i primært rustfritt stål, jeg kunne skrevet 20 sider om emnet lett, da det finnes et utall typer rustfritt stål,alle med litt forskjellige egenskaper, men enkelt forklart så er det mengden krom i legeringen som bidrar til den rustfrie egenskapen. Endret 11. november 2024 av K.B. 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #15 Skrevet 11. november 2024 Mannen her er uforbedrelig - har ikke tall på alle de panner og kjeler vi har byttet gjennom de årene jeg har delt hus med ham og skjønte rimelig raskt hvorfor alle hans panner og kjeler i hans leilighet var så ræva.. og jeg er som deg TS, det skjærer i meg at noen er så skjødesløs med tildels dyre ting.. Så jeg har løst det ved å ha to gryteskap, ett som er hans og ett som er mitt - han kjøper sine greier og jeg mine det er ikke kødd en gang, han klager og bytter i eningen og jeg har mine fremdeles ti år etter at jeg tok den krangelen og valget om å gjøre det slik. Og jeg er den første til å innrømme at det ikke akkurat er lei meg hver gang han må kaste en panne av ulike grunner og jeg kan si "uffda, det var leit - kjøp deg en ny i morgen eller behandle dem bedre" så jeg er nok uforbedrelig selv også.. Anonymkode: 330cf...5b5 1
K.B. Skrevet 11. november 2024 #16 Skrevet 11. november 2024 15+ år gammel Iittala Tools kjele, så gammel at den på den tid het Hackman. Har blitt brukt hardt på både gass og induksjon. Det er sånn kjeler blir seende ut, kall det patina. 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #17 Skrevet 11. november 2024 K.B. skrev (1 time siden): 15+ år gammel Iittala Tools kjele, så gammel at den på den tid het Hackman. Har blitt brukt hardt på både gass og induksjon. Det er sånn kjeler blir seende ut, kall det patina. Det er en vesentlig forskjell på kjeler laget for 15-20 år siden, og kjeler som lages i dag, særlig etter pandemien og spesielt etter krigen brøt ut i Ukraina. Jeg har kjeler kjøpt rundt 2008, Høyang, og jeg har kjeler kjøpt for kort tid siden, Jamie Oliver. De nyeste er stygge etter kort tids bruk, på grunn av oppvaskmaskinen. De eldste har klart seg langt bedre. Anonymkode: 7e797...298
K.B. Skrevet 12. november 2024 #18 Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en vesentlig forskjell på kjeler laget for 15-20 år siden, og kjeler som lages i dag, særlig etter pandemien og spesielt etter krigen brøt ut i Ukraina. Jeg har kjeler kjøpt rundt 2008, Høyang, og jeg har kjeler kjøpt for kort tid siden, Jamie Oliver. De nyeste er stygge etter kort tids bruk, på grunn av oppvaskmaskinen. De eldste har klart seg langt bedre. Anonymkode: 7e797...298 Jeg har andre kjeler i samme serien, noen langt nyere, samme kvaliteten der, må sies at jeg ikke har kjøpt kjeler siden krigen i Ukraina startet, men det må sies at det er ingen mangel på rustfri stål der ute, selv om det er krig i Ukraina, jeg kan bestille så mange meter 304, 316, 320 eller hvilken legering jeg måtte ønske fra www.astrup.no i morgen.. Så jeg tror det heller har noe med HVA man kjøper, Jamie Oliver greiene fra Tefal er drit, som det meste andre de selger på Kitch'n, Christiana glassmagasin osv. Etter det jeg har forstått har Tilbords, Kitch'n og Christiana glassmagasin alle samme eier, derfor så enormt likt utvalg og kvalitets panner og kjeler er fraværende. 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #19 Skrevet 12. november 2024 K.B. skrev (6 timer siden): Jeg har andre kjeler i samme serien, noen langt nyere, samme kvaliteten der, må sies at jeg ikke har kjøpt kjeler siden krigen i Ukraina startet, men det må sies at det er ingen mangel på rustfri stål der ute, selv om det er krig i Ukraina, jeg kan bestille så mange meter 304, 316, 320 eller hvilken legering jeg måtte ønske fra www.astrup.no i morgen.. Så jeg tror det heller har noe med HVA man kjøper, Jamie Oliver greiene fra Tefal er drit, som det meste andre de selger på Kitch'n, Christiana glassmagasin osv. Etter det jeg har forstått har Tilbords, Kitch'n og Christiana glassmagasin alle samme eier, derfor så enormt likt utvalg og kvalitets panner og kjeler er fraværende. Ingen mangel på stål, men mangel på folk som setter i gang produksjon og forarbeidene til produkter i stål. Har du ikke fått dette med deg? Blant annet er alle produkter i stål blitt betydelig dyrere, etter at krigen brøt ut? Hva som i dine øyne er dritt, den diskusjonen går jeg ikke inn på, fordi ts sør ikke om nettopp det, dermed avspores tråden om diskusjonen skal ta den retningen. Anonymkode: 7e797...298
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå