AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #1 Skrevet 11. november 2024 Jeg skal på koloskopi i slutten av måneden. Noen som har vært igjennom dette? Jeg har fått info om å ta avføringstabeletter 2 og 3 dager før undersøkelsen. Hvordan virker de inn på kroppen ? Jeg jobber med matlaging.. Jeg har heldigvis fri på undersøkelsesdagen for koloskopien. Kvelden før må tarmen tømmes ca klokken 19. Jeg er ferdig fra jobb rundt klokken 19, og da må jeg starte tømmingen ifølge info. Jeg har kontaktet klinikken og bedt om beroligende og smertestillende sprøyte. Fikk beskjed at jeg ikke kan kjøre bil på 24 timer etter undersøkelsen. Men jeg kan vel jobbe dagen etter? Kan jeg ta offentlig transport frem og tilbake til klinikken? Og er koloskopi kjempevondt ? Håper på noen råd fra andre som har vært igjennom det. Har ikke varslet sjefen om det ennå. Men jeg har fri på undersøkelsesdagen så kanskje unødvendig? Anonymkode: 9ed5b...753
Blue Berry Skrevet 11. november 2024 #2 Skrevet 11. november 2024 Har tatt den 2 ganger. Spørs helt på legen. Den første jeg gikk til var veldig hardhendt. Den andre var kjempe rolig og forsiktig og jeg fikk en god opplevelse, på tross av at jeg har en sensitiv tarm (spesielt rundt hjørnene i tarmen). Jeg ble kjørt begge veier og det er jeg glad for. Var veldig løs i magen frem til undersøkelsen Fortell de om du er engstelig, så får du beroligende med en gang. Hadde ikke vært redd for å gjøre det igjen. Du kan bli sliten samme dag, men det er mest pga fastingen vil jeg si og uttømmingen av tarmen. du kan fint jobbe dagen etter! Masse lykke til 1
MiominMio Skrevet 11. november 2024 #3 Skrevet 11. november 2024 (endret) Synes ikke koloskopi er smertefullt, men heller litt ubehagelig. Hadde ikke behov for noe fri verken før eller etter undersøkelsen. Endret 11. november 2024 av MiominMio 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #4 Skrevet 11. november 2024 Blue Berry skrev (12 minutter siden): Har tatt den 2 ganger. Spørs helt på legen. Den første jeg gikk til var veldig hardhendt. Den andre var kjempe rolig og forsiktig og jeg fikk en god opplevelse, på tross av at jeg har en sensitiv tarm (spesielt rundt hjørnene i tarmen). Jeg ble kjørt begge veier og det er jeg glad for. Var veldig løs i magen frem til undersøkelsen Fortell de om du er engstelig, så får du beroligende med en gang. Hadde ikke vært redd for å gjøre det igjen. Du kan bli sliten samme dag, men det er mest pga fastingen vil jeg si og uttømmingen av tarmen. du kan fint jobbe dagen etter! Masse lykke til Takk for informasjon 😊. Der er beroligende å høre at du ikke hadde vært redd for å gjøre det igjen. Så det er ikke så ubehagelig og vondt som man kan forestille seg på forhånd? Jeg har kontaktet de, og skal få sprøyte med beroligende og smertestillende. Det betyr vel at jeg ikke er i narkose men at dette er noe som gir beroligende effekt , og er også smertestillende? Legen tror at det er ikke noe alvorlig som feiler meg, men anbefaler å ta den fordi jeg har hatt plager med magen ganske lenge nå. Jeg føler at jeg må ta det for å være på den sikre siden. Blodprøver og avføringsprøver er fine. Anonymkode: 9ed5b...753
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #5 Skrevet 11. november 2024 MiominMio skrev (17 minutter siden): Synes ikke koloskopi er smertefullt, men heller litt ubehagelig. Hadde ikke behov for noe fri verken før eller etter undersøkelsen. En trøst å høre. Jeg har heldigvis fri undersøkelsesdagen. Anonymkode: 9ed5b...753
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #6 Skrevet 11. november 2024 Hvis du må ha beroligende, er det ikke noen god idé å satse på offentlig transport. Jeg tok det ikke under koloskopi, men trengte det under gastroskopi og jeg var så ruset etterpå at jeg er veldig glad for at jeg hadde noen som kjørte meg hjem. Da jeg tok koloskopi tok uansett samboer seg fri fra jobb for å følge meg. Jeg hadde aldri satset på kollektiv transport til koloskopi heller, fordi man fortsatt kan ha diaré helt frem til undersøkelsen starter, og så er man mest sannsynlig helt utslitt etter å ha sittet på do hele natta. Jeg gikk sist på do på sykehuset 5 min før undersøkelsen.. Anonymkode: 255ec...098 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #7 Skrevet 11. november 2024 Flere jeg kjenner har fortalt om helt smertefri undersøkelse, mens jeg opplevde at det var veldig vondt. Det kommer nok an på årsak til undersøkelsen, om det er magesmerter er det jo mer sannsynlig at det gjør vondt enn hvis det er på grunn av andre ting. Jeg fikk ikke tilbud om smertestillende, men beskjed om å be om det på forhånd neste gang. Det verste er i grunnen forberedelsene, siden det tar lang tid og oppleves veldig inngripende og man blir litt uvel av så mye ekkel drikke og mange toalettbesøk. Selve undersøkelsen er heldigvis raskt over. Det er lurt å bli hentet i alle fall. En bekjent reagerte såpass på medisinene at han glemte personen som skulle kjøre ham hjem og tok kollektiv i stedet. Våknet hjemme hos seg selv og husker ingen ting fra han fikk medisinene og fram til da. Så følge kan være smart. Anonymkode: 4ad41...831 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #8 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du må ha beroligende, er det ikke noen god idé å satse på offentlig transport. Jeg tok det ikke under koloskopi, men trengte det under gastroskopi og jeg var så ruset etterpå at jeg er veldig glad for at jeg hadde noen som kjørte meg hjem. Da jeg tok koloskopi tok uansett samboer seg fri fra jobb for å følge meg. Jeg hadde aldri satset på kollektiv transport til koloskopi heller, fordi man fortsatt kan ha diaré helt frem til undersøkelsen starter, og så er man mest sannsynlig helt utslitt etter å ha sittet på do hele natta. Jeg gikk sist på do på sykehuset 5 min før undersøkelsen.. Anonymkode: 255ec...098 Jeg må se om jeg har noen til å kjøre meg. Legen sier at jeg kan få sykemelding dagen før slik at den ikke blir så hektisk. Jeg jobber helt til jeg må ta tømmingsmiddelet. Men jeg vurderer å spørre arbeidsgiver om fri den dagen selv om jeg egentlig behøver pengene. Anonymkode: 9ed5b...753
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #9 Skrevet 11. november 2024 Har hatt det to ganger. Gruet meg forferdelig, men det var det ingen grunn til. Til nød litt ubehagelig. Men folk opplever det forskjellig. Anonymkode: fdaad...221
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #10 Skrevet 11. november 2024 Første gang var ukomplisert og smertefritt. Andre gang var et helvete, og legen måtte avbryte prosessen. Forskjellen var at første gang hadde jeg ingenting som feilte magen, mens andre gang hadde jeg vesentlige smerter over lengre tid, med alvorlig forstoppelse. Du får smertestillende intravenøst/beroligende hvis du absolutt må, men da MÅ du ha noen til å kjøre deg hjem. Det er sterke saker man får. Anonymkode: b0a3c...c62
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #11 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg må se om jeg har noen til å kjøre meg. Legen sier at jeg kan få sykemelding dagen før slik at den ikke blir så hektisk. Jeg jobber helt til jeg må ta tømmingsmiddelet. Men jeg vurderer å spørre arbeidsgiver om fri den dagen selv om jeg egentlig behøver pengene. Anonymkode: 9ed5b...753 Hvorfor sier du da ikke ja til sykemeldingen? Så slipper du å spørre om fri... Anonymkode: 255ec...098 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #12 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor sier du da ikke ja til sykemeldingen? Så slipper du å spørre om fri... Anonymkode: 255ec...098 Enig. Man bruker ikke fridager på ting relatert til undersøkelser på sykehus o.l. Da bruker man egenmelding eller sykemelding. Anonymkode: b0a3c...c62 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #13 Skrevet 11. november 2024 klarte fint å jobbe dagen etter. Men hadde absolutt prøvd å få noen til å kjøre på undersøkelsesdagen, evt. spurt om de kan ordne taxi/pasienttransport hjem. Var rimelig bedugget etter beroligende så hadde ikke vært gøy å tatt kollektivt Ellers var det ja, vondt, men gikk raskere enn jeg hadde fryktet. Tenkte et lite øyeblikk at dette holder jeg ikke ut, men da var han ferdig. Anonymkode: 77bad...67b
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #14 Skrevet 11. november 2024 Det værste for min del var den evigvarende tømminga. Jeg har både gått og tatt kollektiv transport til og fra sykehuset etter koloskopi. Jeg har vært i så god form etter undersøkelse at jeg har trent på kvelden. Skal sies at jeg var første pasient inn. Nå hadde jeg tatt koloskopi flere ganger tidligere, så visste ganske greit hvordan kroppen reagerte. Jobb dagen etterpå har vært null problem for meg. Anonymkode: b1551...004 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #15 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg må se om jeg har noen til å kjøre meg. Legen sier at jeg kan få sykemelding dagen før slik at den ikke blir så hektisk. Jeg jobber helt til jeg må ta tømmingsmiddelet. Men jeg vurderer å spørre arbeidsgiver om fri den dagen selv om jeg egentlig behøver pengene. Anonymkode: 9ed5b...753 Du jar rett på pasientreiser med drosje til og fra undersøkelsen. Fastlegen bestill til undersøkelsen, og sykehuset bestiller etter undersøkelsen når du skal hjem. Anonymkode: a8d38...146 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #16 Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (På 11.11.2024 den 12.36): Første gang var ukomplisert og smertefritt. Andre gang var et helvete, og legen måtte avbryte prosessen. Forskjellen var at første gang hadde jeg ingenting som feilte magen, mens andre gang hadde jeg vesentlige smerter over lengre tid, med alvorlig forstoppelse. Du får smertestillende intravenøst/beroligende hvis du absolutt må, men da MÅ du ha noen til å kjøre deg hjem. Det er sterke saker man får. Anonymkode: b0a3c...c62 Hvordan virker de beroligende midlene man får? Er det som å være full eller? Og hvordan kjennes koloskopi? Er det som trykk, luft i magen? Jeg gruer meg til dette. Men bedre å få et svar på hva som feiler meg enn å velge å gå rundt i uvisshet. Anonymkode: 9ed5b...753
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå