Gå til innhold

Er dere priviligerte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men dette er kanskje ganske vanlig? Føler liksom jeg til stadig leser hvor liten kjøpekraft mange nordmenn har.

Jeg regner med det er et subjektivt definisjonsspørsmål, men hva er du? Fattig? Passe rik. Priviligert? 

Dere er relativt vanlig ja. Men det er jo priviligert!!

Med mitt utgangspunkt er jeg priviligert, men i forhold til dere er jeg ikke det. Jeg er ufør pga fysisk sykdom og enslig forsørger. Har en billig enebolig på landet, har absolutt ikke råd til bolig i en by. Og hvert fall ikke råd til hytte (heldigvis ønsker jeg heller ikke hytte og kjenner derfor ikke på det). Vi kan reise på nøktern ferie og har en grei bil.

Men nå må vi selge og flytte, og gå over på leiemarkedet pga barnet skal på vgs. Har ikke råd til bolig + hybel. Så framtiden er usikker. Vi skal klare oss, men handlingsrommet er ikke uendelig. Samtidig vet jeg at min uføretrygd er høy og er takknemling for det.

Anonymkode: bcbd6...249

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok både nyttig og sunt å tenke litt gjennom hvor små de fleste bekymringer jeg har i hverdagen egentlig er. Hvor mange som har det verre enn meg, både i Norge og andre steder, uten at jeg egentlig har gjort meg fortjent til å leve så mye mer komfortabel enn dem.

Så tenker jeg at det å diskutere "privilegert" vs. "ikke privilegert" fort blir ren semantikk, så å si ja eller nei til det tenker jeg ikke er særlig produktivt. Men jeg har det alt i alt behagelig, for eksempel er høy prisvekst først og fremst irriterende eller frustrerende fremfor noen livskrise. Det er jeg veldig takknemlig for. 

Anonymkode: d72d7...dda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg er i et trygt forhold med min store kjærlighet, Har tre barn som jeg alltid ønsket meg. Barna er friske. Vi er friske ( bortsett fra mannens diabetes) Men vi har tilgang på medikamenter han trenger, gratis. 

Vi eier hus, vi har to biler. 

Vi har trygge jobber. 

Vi har normal økonomi som gjør at det dekker det vi trenger. Vi kan spare, vi kan reise på ferie. Vi har familie og venner.  Vi har mat på bordet. 

Føler meg veldig privilegert. 

Likevel glemme rman det litt, fordi man tar ting for gitt. Hender jeg er trøtt om ungen våkner kl 05. Men virkelig, vi har det vi trenger. 

Anonymkode: 8bd6b...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bor i Norge, så er man priviligert.

Anonymkode: e736b...d4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I verdensperspektiv er jo alle som bor i Norge, ja, alle som bor i Europa (utenom Ukraina akkurat nå...), privilegerte. 

Har man i tillegg fast inntekt og eier sin egen bolig er man veldig privilegert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priviligert? Tja kanskje. Jeg har god helse og er frisk og har det veldig bra. Jeg har venner og aktiviteter, kan delta på det meste jeg vil være med på. Har færre eiendeler enn den jevne nordmann, eier ikke bolig eller bil, men jeg har det bra. Vokste opp fattig, så det kommer nok ikke noen stor arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Dette er en diskusjon som skjer med jevne mellomrom her hjemme; er vi priviligerte? 

Vi har enebolig i en av Norges største byer, hytte, to biler og lite lån. Vi drar utenlands hvert år, og kjøper nytt det vi trenger når vi trenger det. Vi har begge fast jobb, med ok til god lønn. Jeg føler meg utrolig priviligert. Men dette er kanskje ganske vanlig? Føler liksom jeg til stadig leser hvor liten kjøpekraft mange nordmenn har.

Jeg regner med det er et subjektivt definisjonsspørsmål, men hva er du? Fattig? Passe rik. Priviligert? 

Anonymkode: c826a...321

Ja. 

Jeg har stor enebolig, hytte, to biler, null lån. Drar flere turer utenlands hver år, kjøper nytt når jeg trenger det. Har ikke barn. Følger tilbud litt. Arbeidsledig, men har millioner i fond og annet. 
Selvfølgelig privilegert, men ikke passe rik. 

Anonymkode: 94084...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som har mye mer enn oss materielle goder og verdier, men vi er like fullt klar over at vi er ekstremt priviligerte, ja. 

Det er ikke det at vi ikke kjenner prisstigning, for det gjør vi jo, men det velter ikke økonomien. Vi har dessuten valgt yrker som ikke spiser av helsa eller fritid, og det er viktigst for oss. Vi eier hus og har fri tilgang på familiehytte.

Selv føler jeg meg ekstra priviligert som fikk gjøre hobbyen min til jobb, og som kan styre min egen hverdag og jobbe med noe jeg elsker. 

Og, det som gjør oss ekstra heldige: vi fant hverandre. Vi trenger ærlig talt ikke all verdens, så lenge vi har hverandre. Jeg er også gift med en ydmyk og jordnær mann som setter veldig pris på vårt liv sammen, og som stadig minner oss begge på hvor heldige vi er. 

Anonymkode: 3ea83...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke privilegert. Har nok til å klare meg økonomisk, men ikke mer. Jeg har aldri opplevd kjærlighet, og ville heller levd i et fattig land såfremt jeg hadde funnet kjærligheten enn å leve ensom i Norge.

Anonymkode: 54715...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt priviligert. Har arvet hus, hytte og penger. Er ufør, men høytfungerende. Også god trygd.

Anonymkode: f21fa...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stor grad priviligert. Født i Norge, stabile foreldre som sørget for at jeg hadde det jeg trengte, har god utdanning og jobb, jeg og familien er friske, gjeldfrie med enebolig, hytte og to biler. Føler riktignok ikke at ting har falt i hendene på meg, vi er uten gjeld siden vi har prioritert sparing framfor dyre ferier og stadig oppussing/bytting av møbler. 

Anonymkode: b8ea8...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi nordmenn er uten tvil veldig priviligerte. 

Anonymkode: f2fe9...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, vi nordmenn er uten tvil veldig priviligerte. 

Anonymkode: f2fe9...083

Både og.. Ja vi har vært heldige med en del naturresurser men hovedårsaken til at vi har det såpass bra er at det opp gjennom tiden spes fra da vi fant olje&gass bevisst har vært ført en politikk som har gjort at mesteparten av verdiene har blitt værende i Norge.. 

Nå føler jeg vi har forlatt den politikken og de som burde skape morgendagens Norge stikker fra landet i hopetall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min søster vi si jeg er priviligert, fordi hun ikke vet hva som ligger bak det å kjøpe g ha det jeg har. Uten å si mer om det for anonymitetens skyld. 

Jeg føler meg ikke priviligert fordi jeg ikke har helse til å gjøre hva jeg vil. Jeg kunne bodd i en pappeske under en bro jeg hvis bare den psyiske helsen min hadde vært mye bedre. Penger har , for meg, ingenting med å være privilligert eller lykkelig. 

Mange er uenig med meg men det er mitt ståsted. 

Anonymkode: 468fc...c71

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke på matriell velstand når jeg hører ordet priviligert. Da tenker jeg mer på relasjoner

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi eier et eldre rekkehus, èn bil, og en del gjeld. Tar noen turer til familie i annen del av landet 1-2 ggr per år, kanskje en tur til Danmark i løpet av året. Ikke råd til ferie ellers. Barna får gå på de fritidsaktivitetene de ønsker. Sparer litt hver måned. Kjøper det vi vil ha innen rimelighetens grenser... men vi har ingen luksusvaner/dyre vaner. Vi har ikke så mye penger, men vi trenger ikke snu på hver krone. 

Jeg føler ofte at vi er privilegerte, men oftest om jeg ikke sammenligner meg med andre familier i omgangskretsen/nærområdet. Andre ser oss nok ikke som en privilegert familie, da de fleste her har mer enn oss.

Anonymkode: c6696...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere er privilegerte ja, absolutt.

Mannen din er ganske blind 😅🫢 

Jeg trenger faktisk forklaring på hvordan den situasjonen IKKE er å være blant verdens mest privilegerte mennesker om man forholder seg til folk som ikke er på milliardær skattelistene.

Vi har mye mindre enn dere økonomisk sett, men jeg vet vi er privilegerte fordi jeg har vokst opp i relativ fattigdom med omsorgssvikt. 

Vi tjener litt over snittet, «eier» bolig til omtrent 6,5 mill totalt (som i; betjener høyt lån 😅) - ikke bil/hytte/mye reiser osv. For å klare dette må vi planlegge. 

Og jeg vet det er veldig priviligert. Fordi jeg har levd et helt annet liv i egen oppvekst. 

Gulper litt av sånn total mangel på perspektiv og sutrete tone som mannen din har.

Har kollegaer/et par venner i samme gate, som seriøst sutrer over skatt og neste måned kan kjøpe seg ny bil/dra på hytta på fjellet og bor i bolig verdt maaaaaaaange millioner. Enkelte bor i hus verdt type 20+ mill. 

Endret av AprilLudgate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...