AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #1 Skrevet 10. november 2024 Situasjon: Har vært 50% sykmeldt i 3 uker p.ga. en vanskelig senebetennelse. Ble sykmeldt av vikarlege, som ville at min fastlege skulle gjøre ny vurdering i går. Han foreslo å forlenge sykmeldingen da jeg fortsatt har ca 50% av plagene. Jeg spurte "kan jeg prøveå begynne forsiktig opptrening av hele kroppen igjen"? Så svarte hun: "hvis du skal gjøre belastende ting på fritiden kan du ikke fortsette å være sykmeldt" Jeg har en fysisk tung jobb- og med opptrening mente jeg typ 30 min trening med latterlig lave vekter til å begynne med. Jeg følte meg mistenkeliggjort og ble lei meg, og har hengt meg opp i den kommentaren. Er det meg som overreagerer her? (Jeg sliter litt med psyken, tror legen er klar over det men er litr usikker). Kv 32 Anonymkode: 4491c...ee7 1
Rosa Gnom Skrevet 10. november 2024 #2 Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Situasjon: Har vært 50% sykmeldt i 3 uker p.ga. en vanskelig senebetennelse. Ble sykmeldt av vikarlege, som ville at min fastlege skulle gjøre ny vurdering i går. Han foreslo å forlenge sykmeldingen da jeg fortsatt har ca 50% av plagene. Jeg spurte "kan jeg prøveå begynne forsiktig opptrening av hele kroppen igjen"? Så svarte hun: "hvis du skal gjøre belastende ting på fritiden kan du ikke fortsette å være sykmeldt" Jeg har en fysisk tung jobb- og med opptrening mente jeg typ 30 min trening med latterlig lave vekter til å begynne med. Jeg følte meg mistenkeliggjort og ble lei meg, og har hengt meg opp i den kommentaren. Er det meg som overreagerer her? (Jeg sliter litt med psyken, tror legen er klar over det men er litr usikker). Kv 32 Anonymkode: 4491c...ee7 Tror du kanskje overtenker litt. Kanskje dere misforstod hverandre også? At legen trodde at du skulle begynne å trene mye hardere enn det du forklarte. Det var nok ikke vondt iment ifra legen sin del. Om det var det så burde du bytte lege! 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #3 Skrevet 10. november 2024 Tullete og usaklig av legen. En normal lege ville nok anbefalt å forsøke en sakte opptrening, som du foreslo. Anonymkode: 6661a...974 12
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #4 Skrevet 10. november 2024 Den legen hadde jeg byttet ut! Det vil være i alles interesse at du vedlikeholder styrke/kondisjon på en måte som ikke gjør at du blir verre av senebetennelsen. Det kan både være med på å gjøre deg raskere frisk, om gjort på riktig måte, og det kan også forebygge fremtidige unødvendige overbelastninger siden du har en fysisk tung jobb. Jeg hadde tenkt at den legen ikke er kompetent nok til at jeg hadde stolt på henne! Anonymkode: cc5e5...b19 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #5 Skrevet 10. november 2024 Ikke sikkert hun mente noe vondt med det, men jeg ville også blitt usikker. Altså, jeg har vært delvis sykemeldt en periode, og min lege oppfordret meg til å gjøre litt belastende ting på fritiden, selv om det ville føre til en noe lengre sykemelding. Dels fordi bevegelse og trening er bra, og dels fordi det gir meg en mental boost som jeg slett ikke får av jobb. Det er jo ikke meningen at man skal spare alle kreftene til jobb, og så ikke klare noen ting som gir deg glede og påfyll på fritida, det går dårlig i lengden. I følge min lege i hvert fall 😊 Anonymkode: 8b7ea...346 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #6 Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke sikkert hun mente noe vondt med det, men jeg ville også blitt usikker. Altså, jeg har vært delvis sykemeldt en periode, og min lege oppfordret meg til å gjøre litt belastende ting på fritiden, selv om det ville føre til en noe lengre sykemelding. Dels fordi bevegelse og trening er bra, og dels fordi det gir meg en mental boost som jeg slett ikke får av jobb. Det er jo ikke meningen at man skal spare alle kreftene til jobb, og så ikke klare noen ting som gir deg glede og påfyll på fritida, det går dårlig i lengden. I følge min lege i hvert fall 😊 Anonymkode: 8b7ea...346 Takk dere for gode svar på kort tid. Jeg føler meg bedre.🙏 Anonymkode: 4491c...ee7 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #7 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Situasjon: Har vært 50% sykmeldt i 3 uker p.ga. en vanskelig senebetennelse. Ble sykmeldt av vikarlege, som ville at min fastlege skulle gjøre ny vurdering i går. Han foreslo å forlenge sykmeldingen da jeg fortsatt har ca 50% av plagene. Jeg spurte "kan jeg prøveå begynne forsiktig opptrening av hele kroppen igjen"? Så svarte hun: "hvis du skal gjøre belastende ting på fritiden kan du ikke fortsette å være sykmeldt" Jeg har en fysisk tung jobb- og med opptrening mente jeg typ 30 min trening med latterlig lave vekter til å begynne med. Jeg følte meg mistenkeliggjort og ble lei meg, og har hengt meg opp i den kommentaren. Er det meg som overreagerer her? (Jeg sliter litt med psyken, tror legen er klar over det men er litr usikker). Kv 32 Anonymkode: 4491c...ee7 Dette kalles på godt norsk, misforståelser og dårlig kommunikasjon mellom to mennesker. Men fastlegen i går, på en lørdag, eller i går søndag? Du har skrevet dette over midnatt på mandag 🤔 Anonymkode: 194c3...315 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #8 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette kalles på godt norsk, misforståelser og dårlig kommunikasjon mellom to mennesker. Men fastlegen i går, på en lørdag, eller i går søndag? Du har skrevet dette over midnatt på mandag 🤔 Anonymkode: 194c3...315 Mente fredag. Litt surrete i hodet. Anonymkode: 4491c...ee7 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #9 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Tullete og usaklig av legen. En normal lege ville nok anbefalt å forsøke en sakte opptrening, som du foreslo. Anonymkode: 6661a...974 Det må jo i så fall være en opptrening som er gunstig for betennelsen, og ikke for å vedlikeholde/bygge muskler! Er en i stand til å opprettholde trening, så klarer man ofte å jobbe også…. Når jeg var sykmeldt for senebetennelse i skulder og albue, så var det en helt annen opptrening jeg trengte enn å trene muskler og vekter på treningssenteret. I TS sitt tilfelle, høres det ut som at hun er 100 prosent klar til å leve livet sitt som normalt, men ikke har lyst til å jobbe så mye…. Anonymkode: 25507...ec8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #10 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det må jo i så fall være en opptrening som er gunstig for betennelsen, og ikke for å vedlikeholde/bygge muskler! Er en i stand til å opprettholde trening, så klarer man ofte å jobbe også…. Når jeg var sykmeldt for senebetennelse i skulder og albue, så var det en helt annen opptrening jeg trengte enn å trene muskler og vekter på treningssenteret. I TS sitt tilfelle, høres det ut som at hun er 100 prosent klar til å leve livet sitt som normalt, men ikke har lyst til å jobbe så mye…. Anonymkode: 25507...ec8 Det er da forskjell på å trene forsiktig 30 min (trening kan faktisk hjelpe mot senebetennelse), og å jobbe 100% i en fysisk belastende jobb. Ts Anonymkode: 4491c...ee7 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #11 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er da forskjell på å trene forsiktig 30 min (trening kan faktisk hjelpe mot senebetennelse), og å jobbe 100% i en fysisk belastende jobb. Ts Anonymkode: 4491c...ee7 Det tar du med fysioterapeut og så sier du til legen hva fysioterapeuten vil du skal gjøre. Da slipper du misforståelser. Anonymkode: 25d59...a3c 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #12 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det tar du med fysioterapeut og så sier du til legen hva fysioterapeuten vil du skal gjøre. Da slipper du misforståelser. Anonymkode: 25d59...a3c Fysio ville ikke ta stilling til eventuell sykemelding. I begge tilfellene jeg ble sykmeldt her, var det legen som foreslo. Anonymkode: 4491c...ee7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #13 Skrevet 11. november 2024 Virker som legen svarte på noe helt annet enn du spurte om. Som om du hadde spurt om du kunne kaste deg inn i krevende fritidsaktiviteter med liv og lyst. Rart man kan tolke noe sånt ut av "forsiktig opptrening". Jeg ville ikke byttet lege bare for dette, men ville bedt om svar på det jeg spurte om. Anonymkode: 3782c...a32 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #14 Skrevet 11. november 2024 Legen har rett. Om slikt skal bli bra så kreves det TOTAL avslapping. Ikke bare fra belastende bruk, men all bruk. Anonymkode: 4ca39...0a4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #15 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Legen har rett. Om slikt skal bli bra så kreves det TOTAL avslapping. Ikke bare fra belastende bruk, men all bruk. Anonymkode: 4ca39...0a4 Nei, man blir ikke frisk av det. Riktig og varsom opptrening er tingen. Anonymkode: 4491c...ee7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #16 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, man blir ikke frisk av det. Riktig og varsom opptrening er tingen. Anonymkode: 4491c...ee7 Ikke i akuttfase. Opptrening kommer etter, og det bør gjøres av en journalførende fysio. Anonymkode: 4ca39...0a4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #17 Skrevet 11. november 2024 Jeg driver for tiden og trener opp igjen akillessenen og fikk totalforbud mot all annen aktivitet enn spisset trening. Å trene «hele kroppen» generelt ved feks svømming er null stress, men å trene uten veilledning eller begynne i min type arbeid er totalt umulig akkurat nå. Sykemelding vs arbeid er en helhetsvurdering legen din skal ha ydmykhet nok til å gi avkall på å vurdere og sende deg videre til en spesialist. Og det er helt vanlig at autoriserte manuellterapeuter med kan sykemelde. Få henvisning til en manuellterapeut og la fastlegen drive på med sin kompetanse som ikke er opptrening. Anonymkode: d3735...78b 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #18 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Situasjon: Har vært 50% sykmeldt i 3 uker p.ga. en vanskelig senebetennelse. Ble sykmeldt av vikarlege, som ville at min fastlege skulle gjøre ny vurdering i går. Han foreslo å forlenge sykmeldingen da jeg fortsatt har ca 50% av plagene. Jeg spurte "kan jeg prøveå begynne forsiktig opptrening av hele kroppen igjen"? Så svarte hun: "hvis du skal gjøre belastende ting på fritiden kan du ikke fortsette å være sykmeldt" Jeg har en fysisk tung jobb- og med opptrening mente jeg typ 30 min trening med latterlig lave vekter til å begynne med. Jeg følte meg mistenkeliggjort og ble lei meg, og har hengt meg opp i den kommentaren. Er det meg som overreagerer her? (Jeg sliter litt med psyken, tror legen er klar over det men er litr usikker). Kv 32 Anonymkode: 4491c...ee7 Å vet jeg ikke hva komplisert senebetennelse betyr. Men du skal iallefall ikke holde på til det blir vondt. Også bør du ikke holde på med det om det hovner opp. Lett bevegelse kan også være nok. Og at du bruker armen litt til hjelp i ddt daglige kan være nok trening slik det er nå Anonymkode: 224ea...1e8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #19 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke i akuttfase. Opptrening kommer etter, og det bør gjøres av en journalførende fysio. Anonymkode: 4ca39...0a4 For et tåpelig innlegg😆😆 Anonymkode: 4224e...080
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #20 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fysio ville ikke ta stilling til eventuell sykemelding. I begge tilfellene jeg ble sykmeldt her, var det legen som foreslo. Anonymkode: 4491c...ee7 Ikke meg du siterer, men jeg leste innlegget du siterer annerledes. De skrev at fysio kan veilede til type trening og belastning, ikke at fysio skulle mene så mye om sykemeldingen. jeg har selv hatt senebetennelse der jeg måtte trene meg opp og type trening, øvelser og belastning var viktig. Så vil anbefale å få veiledning til treningen av fysio eller lignende ikke bare trene på egenhånd. Anonymkode: 90df4...7bf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå