AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #1 Del Skrevet 10. november 2024 Nå var jeg ikke akkurat i nærheten da jeg valgte yrkesvei. Jeg ble ingeniør, men sliter med at arbeidet føles voldsomt meningsløst. Alt jeg bidrar med her i verden er mer penger i aksjonærenes lomme, og det er ikke akkurat noe jeg brenner for. Legeyrket derimot virker veldig spennende og veldig givende, men jeg er selvsagt også klar over det høye arbeidspresset og det enorme ansvaret legene har. Nå er det uansett for sent for meg å ta fatt på legestudier, da jeg er etablert med samboer, hus og to, snart tre barn. Kan ikke flytte på meg for å studere, og har heller ikke råd til det. En del av meg synes det er veldig trist at jeg sannsynligvis aldri vil få muligheten, og at jeg er "dømt" til en kjedelig og lite meningsfull arbeidshverdag. Flere som kjenner på lignende følelser? Eventuelt tips til deltidsutdanninger (nettbasert) som kvalifiserer til litt mer givende yrker, uten at man går veldig ned i lønn? Anonymkode: c4cd5...505 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #2 Del Skrevet 10. november 2024 Er det ikke mulig å få seg jobb som ingeniør i et annet selskap som kanskje har en slags visjon som føles mer meningsfylt? Kommer ikke på noen eksempler akkurat nå da. Eller kan du kanskje drive med noe frivillig på siden? Anonymkode: 05bf7...4e5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #3 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det ikke mulig å få seg jobb som ingeniør i et annet selskap som kanskje har en slags visjon som føles mer meningsfylt? Kommer ikke på noen eksempler akkurat nå da. Eller kan du kanskje drive med noe frivillig på siden? Anonymkode: 05bf7...4e5 Det hadde nok vært bedre, men jeg kommer ikke på noe jeg heller. Frivillighet på siden kunne absolutt vært aktuelt, ja. Anonymkode: c4cd5...505 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #4 Del Skrevet 10. november 2024 Bioingeniør eller liknende innenfor medisinsk utvikling? Som lektor f.ekd får du jo være med å forme neste generasjon med realfagsarbeidere. Anonymkode: 4f7aa...731 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 10. november 2024 #5 Del Skrevet 10. november 2024 Sykehus trenger også ingeniører 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #6 Del Skrevet 10. november 2024 LOL Anonymkode: 42d15...cbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #7 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bioingeniør eller liknende innenfor medisinsk utvikling? Som lektor f.ekd får du jo være med å forme neste generasjon med realfagsarbeidere. Anonymkode: 4f7aa...731 Var litt inne på den tanken for en stund siden, men lønna som bioingeniør er for lav. Har også vurdert å jobbe innen utdanning, men jeg er nok ingen underviser av natur. Anonymkode: c4cd5...505 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #8 Del Skrevet 10. november 2024 Illuminatum skrev (1 minutt siden): Sykehus trenger også ingeniører Det gjør de nok til en viss grad, men jeg kan ikke huske å ha sett en eneste slik utlysning før. Anonymkode: c4cd5...505 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #9 Del Skrevet 10. november 2024 Du kan ta på deg frivillig arbeid i for eksempel kirkens SOS og prate med folk som har det vanskelig? Anonymkode: 075a1...ecc 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #10 Del Skrevet 10. november 2024 Sykepleier med spesialfelt? Anestesi eller operasjonssykepleier tjener godt. Radiograf er bachelor. Anonymkode: 4243c...50c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 10. november 2024 #11 Del Skrevet 10. november 2024 Det er vondt å oppleve å ha valgt feil. Etterpåklokskap vanlig. Er det en jobb du kan søke på som gjør at det føles mer meningsfyllt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #12 Del Skrevet 10. november 2024 Det er ikke alltid slik at gresset er grønnere, altså… Jeg vurderte også å bli lege, droppet nesten ut av et annet studium pga det, men så ble det ikke. Jeg hadde karakterene til det, men det var andre grunner. Jeg endte med å fullføre utdanningen jeg allerede var halvferdig med. I ettertid har jeg giftet meg med en lege, og tenker vel at det kanskje var like greit at det ble som det ble… Tror absolutt ikke at mannen min går rundt og tenker at jobben hans er så veldig meningsfull, i alle fall er det absolutt ikke det han gir uttrykk for! Han sier faktisk han vil fraråde våre egne barn å bli lege. Det sier jo litt. Rotterace, hierarkiske strukturer, tunge vakter, mye ansvar, byråkrati og papirarbeid, pasienter som gir f +++… Anonymkode: b15b5...4b6 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #13 Del Skrevet 10. november 2024 Du sier ikke hva slags ingeniørutdanning du har. Men, jeg tenker i retning av teknologi, for eksempel velferds- og helseteknologi. Der finnes det jobber i både offentlig og privat sektor. Anonymkode: f07e7...e45 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #14 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det hadde nok vært bedre, men jeg kommer ikke på noe jeg heller. Frivillighet på siden kunne absolutt vært aktuelt, ja. Anonymkode: c4cd5...505 Ikke meg du siterer. Men i tillegg til å vurdere å bytte jobb bør du tenke over om du kan jobbe med innstillingen din. Jeg sier ikke det for å være nedlatende, men for å komme med råd. Alle jobber kan jo virke meningsløse om man har negativ innstilling. Er man lege så kan man f.eks ha innstillingen at man hjelper folk. Men man han jo også ha innstilingen at man kaster bort enormt mye tid på papirarbeid. Det handler om innstilligen man har. Jeg jobber med å sjekke om kontrakter er oppfylt. Jeg kunne sikkert sagt som deg at jobben min kun handler om å putte penger i aksjonærenes lomme. For det er delvis sant. Men mange av kontraktene jeg går gjennom er kontrakter med offentlig sektor og gjør jeg en god jobb så får skattebetalerne mer igjen for pengene. Så jeg prøver å huske på at jeg kanskje gjør en forskjell. Jeg prøver å tenke på de kontraktene som faktisk har en samfunnsnytte og tenke mindre på de kontraktene som har null samfunnsnytte. For jeg jobber med begge deler. Selv om du ikke føler at alle oppgavene du gjør i jobben din er viktige for samfunnet, så kan det vel være at noen av oppgavene er det? Kanskje det hjelper å tenke litt mer på dem. Anonymkode: 3aa85...62d 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #15 Del Skrevet 10. november 2024 Chill til unga blir større, så kan du søke deg ut med hjelpeorganisasjoner. Omtrent like stort behov for ingeniører som helsepersonell i den bransjen, definitivt meningsfylt. Anonymkode: ad1b1...e97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #16 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Nå var jeg ikke akkurat i nærheten da jeg valgte yrkesvei. Jeg ble ingeniør, men sliter med at arbeidet føles voldsomt meningsløst. Alt jeg bidrar med her i verden er mer penger i aksjonærenes lomme, og det er ikke akkurat noe jeg brenner for. Legeyrket derimot virker veldig spennende og veldig givende, men jeg er selvsagt også klar over det høye arbeidspresset og det enorme ansvaret legene har. Nå er det uansett for sent for meg å ta fatt på legestudier, da jeg er etablert med samboer, hus og to, snart tre barn. Kan ikke flytte på meg for å studere, og har heller ikke råd til det. En del av meg synes det er veldig trist at jeg sannsynligvis aldri vil få muligheten, og at jeg er "dømt" til en kjedelig og lite meningsfull arbeidshverdag. Flere som kjenner på lignende følelser? Eventuelt tips til deltidsutdanninger (nettbasert) som kvalifiserer til litt mer givende yrker, uten at man går veldig ned i lønn? Anonymkode: c4cd5...505 Hva slags ingeniør er du egentlig? Jeg kjenner flere, og samtlige jobber med å levere nyttige løsninger på reelle problemer. At de (og selskapet de jobber i) tjener gode penger blir mer en hyggelig bonus. Hvis du gjør noe annet enn å løse problemer foreslår jeg at du bytter jobb. Hvis du synes problemløsning er meningsløst kan du kanskje få noen dager i felt ute hos kunder, sånn at du ser hva jobben din betyr for de som har problemene i utgangspunket. Anonymkode: 7e23a...c47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #17 Del Skrevet 10. november 2024 Kan love deg at gresset ikke er grønnere på andre siden. Jobben som sykehuslege i vakttunge fag har blitt nesten uutholdelig. Elendig sykehusledelse, rekrutteringskrise, stadig større krav til effektivisering kombinert med raskt økende pågang av pasienter bidrar til at jobbhverdagen er et mareritt. Jeg kan også garantere deg at majoriteten av tiden ikke går med til meningsfylt arbeid, men heseblesende dokumentering, multitasking og samtidighetskonflikt. Vi er mange LIS som nå er halvveis i spesialiseringsløpet og lurer på veien videre. Mange av mine kolleger prøver å finne jobber som ikke innebærer pasientkontakt for å redde seg selv og familielivet. Nesten ingen av turnuslegene våre (et av Norges største sykehus) ønsker å jobbe på sykehus etter LIS1. Jeg synes det er utrolig at legeyrket fremdeles glorifiseres, og at kampanjer som «leger må leve» ikke har gjort større inntrykk. Jeg ville ikke anbefalt yrket videre og tror bare det er et spørsmål om tid før søkertallene til medisinstudiet begynner å falle. Anonymkode: 2ba4e...ac7 6 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 10. november 2024 #18 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det gjør de nok til en viss grad, men jeg kan ikke huske å ha sett en eneste slik utlysning før. Anonymkode: c4cd5...505 Vestre Viken har hatt noen ansettelser av ingeniører i det siste. Det I forbindelse med stråleterapi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 10. november 2024 #19 Del Skrevet 10. november 2024 Det er sjeldent givende å være lege. På sykehuset får man inn en haug av pasienter som ikke hadde trengt å være der, de blir særlig henvist fra private helsetjenester som ønsker høyest mulig rating. De pasientene som kommer og faktisk trenger behandling har gjerne spist på seg plagene de har, eller fått de etter å ha tatt andre dumme valg. Samtidig vet man at to mennesker tar livet sitt hver eneste dag, og disse får sjeldent hjelp i det hele tatt. Man ser autistiske barn bli beltelagt fordi det mangler ressurser, siden de heller brukes på eldre mennesker som har delvis skyld i egen sykdom. Man ser studenter som ikke får hjelp fordi det visstnok ikke er alvorlig nok, men så får de ADHD diagnose ti år senere når de er utbrente og på vei til å falle ut av arbeidslivet. Som lege er man med på å opprettholde et sterkt umoralsk system. Ja, man hjelper folk, men til hvilken pris? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #20 Del Skrevet 10. november 2024 Sliter litt med det samme, bare at jeg er økonom og skulle ønske jeg kunne bli lærer. Jeg jobber sånn sett allerede med noe som det er noe mening i (i det offentlige), men min rolle er ikke sentral, jeg er bare en støttespiller og jeg kjenner jeg er så innmari lei av å bare snakke og regne på hva ting koster. Men økonomi stopper meg fra å endre retning, en ting er kostnaden ved å omskolere seg, en annen er nedgangen i lønn. Anonymkode: 6e810...4ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå