Gå til innhold

Dere lærere som har funnet ny jobb, har dere noen gode tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Må man bo i Oslo for disse jobbene eller noe i distriktet/hjemmekontorbasert?

Anonymkode: 8fd46...8bd

Mye av dette er kontorbasert 

Anonymkode: 7a001...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mye av dette er kontorbasert 

Hjemmekontor, mente jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det stemmer i alle fall ikke i staten…! 

Anonymkode: 1f2ff...7f5

Da kommer det nok an på 1) hva slags stilling man har og 2) hvor god man er til å forhandle lønn. Men en viktig forutsetning for å tjene godt i en administrativ stilling er selvsagt at man har en mastergrad. Dvs at hvis man som lærer ikke har mastergrad, bør man vurdere å ta det før man bytter beite 😊

Jeg har selv en samfunnsvitenskapelig mastergrad som jeg, hvis jeg hadde hatt PPU, hadde kunnet jobbe som lærer med. Jeg jobber nå i en statlig virksomhet (uten lederansvar) og har en årslønn på 920.000. Kjenner ingen lærere som tjener så godt…! 

Anonymkode: cfeea...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Da kommer det nok an på 1) hva slags stilling man har og 2) hvor god man er til å forhandle lønn. Men en viktig forutsetning for å tjene godt i en administrativ stilling er selvsagt at man har en mastergrad. Dvs at hvis man som lærer ikke har mastergrad, bør man vurdere å ta det før man bytter beite 😊

Jeg har selv en samfunnsvitenskapelig mastergrad som jeg, hvis jeg hadde hatt PPU, hadde kunnet jobbe som lærer med. Jeg jobber nå i en statlig virksomhet (uten lederansvar) og har en årslønn på 920.000. Kjenner ingen lærere som tjener så godt…! 

Det er for enkelt å si at det kommer an på stilling og hvor «god» man er til å forhandle. Det kommer nok aller mest an på hvor man jobber i staten. Jeg har jobbet i tre forskjellige virksomheter i staten, og INGEN med mastergrad der, som ikke har lederansvar (med mindre det er lederansvar på høyt nivå) tjener 920 000kr. Unntaket er IT-folkene, og evt noen leger. De fleste med PhD tjener også mindre enn 920 000kr. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er for enkelt å si at det kommer an på stilling og hvor «god» man er til å forhandle. Det kommer nok aller mest an på hvor man jobber i staten. Jeg har jobbet i tre forskjellige virksomheter i staten, og INGEN med mastergrad der, som ikke har lederansvar (med mindre det er lederansvar på høyt nivå) tjener 920 000kr. Unntaket er IT-folkene, og evt noen leger. De fleste med PhD tjener også mindre enn 920 000kr. 

Det ble ikke helt klart formulert. Det jeg ville fram til, var at selv med mastergrad (pluss), lang ansiennitet og lederansvar er det mange i de statlige virksomhetene  jeg kjenner til som tjener betydelig mindre enn 920k. Man skal ha lederansvar på relativt høyt nivå før man tipper 920k med master. Vi snakker altså ikke om den jevne mellomleder. Jeg tror du bør ha klart for deg at lønnsnivået i staten mange steder er lavt, og at det ikke nødvendigvis er sånn at din opplevelse er representativ. Kommer du deg inn i Forsvaret for eksempel kan man tjene mye, men det er vel ikke veldig mange lærere som har det som et naturlig førstevalg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det ble ikke helt klart formulert. Det jeg ville fram til, var at selv med mastergrad (pluss), lang ansiennitet og lederansvar er det mange i de statlige virksomhetene  jeg kjenner til som tjener betydelig mindre enn 920k. Man skal ha lederansvar på relativt høyt nivå før man tipper 920k med master. Vi snakker altså ikke om den jevne mellomleder. Jeg tror du bør ha klart for deg at lønnsnivået i staten mange steder er lavt, og at det ikke nødvendigvis er sånn at din opplevelse er representativ. Kommer du deg inn i Forsvaret for eksempel kan man tjene mye, men det er vel ikke veldig mange lærere som har det som et naturlig førstevalg. 

Du er veldig påståelig i innlegget ditt 😅

Jeg jobber ikke i Forsvaret, jeg jobber i en ordinær statlig etat, og også der hvor jeg jobber nå, jobber det folk som tidligere har jobbet som lærere. Jeg vet at jeg ligger relativt høyt lønnsmessig, noe som blant annet henger sammen med jevnlige jobbskifter de siste 8-10 årene. Jobbskifte er en gylden anledning til å forhandle seg mer opp i lønn enn hva man normalt kan regne med å gå opp på en arbeidsplass hvis man ikke endrer oppgaver/ansvar.

Det sagt, vet jeg at det er flere på min nåværende arbeidsplass (folk uten lederansvar) som ikke ligger så langt under meg i lønn, 800.000 er en helt vanlig årslønn for folk med mastergrad der jeg jobber nå. Det er jo også bare å søke på litt forskjellige stillingsannonser i offentlig sektor på Finn, så ser du at mange stillinger (uten lederansvar) har lønnsramme på 800.000 og over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mente at mange stillinger har øvre lønnsramme på 800.000 eller høyere. Og har man noen års erfaring innen et gitt område, er det ikke spesielt vanskelig å argumentere for at man må avlønnes på høyest mulige sum dersom man får et jobbtilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig. Hos oss må du være instituttleder for å tjene såpass.

Anonymkode: 43c82...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...