Gå til innhold

Vitamin mangler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når har du fått tid til å ta blodprøve for å få dette sjekket?

Anonymkode: 334c1...7bf

Hvorfor er det vesentlig for spm til TS?

Anonymkode: 1cadd...7f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja mangler kan gi hjernetåke og påvirke mental helse. Man kan også bli negativt påvirket hvis noe ligger i lavere del av normalen. Flere vitaminer og mineraler er viktig:

Omega 3
D vitamin
B12 og andre b vitaminer
Magnesium
Choline
C vitamin

Men man kan ha hjernetåke uten mangler også, særlig hvis man sliter med angst o.l

Anonymkode: 38880...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det vesentlig for spm til TS?

Fordi jeg mistenker at TS lyver og ikke har tatt kontakt med helsepersonell og dermed ikke venter på blodprøve. Vedkommende starter tråd etter tråd over flere måneder på flere forum og stiller de samme spørsmålene igjen og igjen, uten å komme noen vei eller faktisk oppsøke hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi jeg mistenker at TS lyver og ikke har tatt kontakt med helsepersonell og dermed ikke venter på blodprøve. Vedkommende starter tråd etter tråd over flere måneder på flere forum og stiller de samme spørsmålene igjen og igjen, uten å komme noen vei eller faktisk oppsøke hjelp.

Jeg er helt enig med deg. Dette er tråd nr ørten av TS bare denne uken, disse trådene har pågått i månedsvis. TS får svar, men fortsetter å spørre, og lager nye tråder umiddelbart fordi hun tror at da kjenner vi henne ikke igjen. 

Jeg kjøper ikke lenger "hjernetåke" som forklaring på alle disse trådene. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med hjernetåke i mange år og fant ikke ut/sjekket ikke før i år hvordan det lå an. Tror jeg har ligget på grensen for jernmangel i flere år, vært konstant utmattet og tunga har vært så sår at den har blødd når jeg har pusset tenner. Kontaktet lege angående det, men de sa bare de ikke visste og sa ingenting om mulig jernmangel. 

Har gått på jern i noen måneder nå (og har ny lege) og merker stor endring mentalt (og fysisk). 

Anonymkode: 0c56d...71d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har slitt med hjernetåke i mange år og fant ikke ut/sjekket ikke før i år hvordan det lå an. Tror jeg har ligget på grensen for jernmangel i flere år, vært konstant utmattet og tunga har vært så sår at den har blødd når jeg har pusset tenner. Kontaktet lege angående det, men de sa bare de ikke visste og sa ingenting om mulig jernmangel. 

Har gått på jern i noen måneder nå (og har ny lege) og merker stor endring mentalt (og fysisk). 

Anonymkode: 0c56d...71d

Såpass ja. Jeg hadde jernmangel i fjor. Da var jeg mer utprega sliten og slet med puls og kvalme blant annet. Fikk opp verdien, så legen sa jeg ikke trengte tilskudd mer. Men så etter noen mnd så hadde det sunket igjen. Tok tilskudd en stund. Og slutta. Men nå er jeg blitt veldig dårlig igjen. Men mer hjernetåke. Det hadde jeg ikke første gangen. Så mistenker at der er mangel på noe igjen. Trodde ikke jern ga slike symltomer men da kan det kanskje det. Virker som jeg da trenger jerntilskudd fast🤷‍♀️ så har sendt forespørsel til legen om ny sjekk så venter på time til det da. 

Anonymkode: c5110...b17

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Såpass ja. Jeg hadde jernmangel i fjor. Da var jeg mer utprega sliten og slet med puls og kvalme blant annet. Fikk opp verdien, så legen sa jeg ikke trengte tilskudd mer. Men så etter noen mnd så hadde det sunket igjen. Tok tilskudd en stund. Og slutta. Men nå er jeg blitt veldig dårlig igjen. Men mer hjernetåke. Det hadde jeg ikke første gangen. Så mistenker at der er mangel på noe igjen. Trodde ikke jern ga slike symltomer men da kan det kanskje det. Virker som jeg da trenger jerntilskudd fast🤷‍♀️ så har sendt forespørsel til legen om ny sjekk så venter på time til det da. 

Det som er interessant er hvorfor du mangler jern. Spiser du ikke rødt kjøtt og jernrik mat regelmessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da må det finnes ut hvorfor du blir lav på jern. Og det kan det jo være mange ulike årsaker til.

Det første er - hvordan er kostholdet ditt, hva spiser og drikker du?

Så kan f.eks. både cøliaki og melkeallergi og flere ulike tarmsykdommer gi problemer med opptak av næringsmidler.

Mangel på helt andre næringsstoffer kan gjøre at du får en sekundær jernmangel (og i så fall bør man ikke ta jerntilskudd uten å få opp nivåene på primærmanglene!, og så er det selvfølgelig da også et spørsmål hvorfor du ev. har mangler på slike andre næringsstoffer...).

+++ Og mye av dette + annet kan også gi symptomer som hjernetåke.

Ikke noe noen på nettet kan hjelpe deg med nå.

Anonymkode: 985d8...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Da må det finnes ut hvorfor du blir lav på jern. Og det kan det jo være mange ulike årsaker til.

Det første er - hvordan er kostholdet ditt, hva spiser og drikker du?

Så kan f.eks. både cøliaki og melkeallergi og flere ulike tarmsykdommer gi problemer med opptak av næringsmidler.

Mangel på helt andre næringsstoffer kan gjøre at du får en sekundær jernmangel (og i så fall bør man ikke ta jerntilskudd uten å få opp nivåene på primærmanglene!, og så er det selvfølgelig da også et spørsmål hvorfor du ev. har mangler på slike andre næringsstoffer...).

+++ Og mye av dette + annet kan også gi symptomer som hjernetåke.

Ikke noe noen på nettet kan hjelpe deg med nå.

Anonymkode: 985d8...02a

Ja begynner lure på om må grave mer i det. Har ikke hatt noe andre påviste mangler før- men det kan jo være det nå. 
Kan være så enkelt som menstruasjon da. Ikke uvanlig å ha lav jern som kvinne heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja begynner lure på om må grave mer i det. Har ikke hatt noe andre påviste mangler før- men det kan jo være det nå. 
Kan være så enkelt som menstruasjon da. Ikke uvanlig å ha lav jern som kvinne heller.

Du skriver at du "venter på blodprøve", men det "tar tid". 

Hva mener du med dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du skriver at du "venter på blodprøve", men det "tar tid". 

Hva mener du med dette? 

Hvor har jeg skrevet at det tar tid? Skrev at jeg har bestilt time og venter på den. Hva har det med saken å gjøre egentlig  ?🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor har jeg skrevet at det tar tid? Skrev at jeg har bestilt time og venter på den. Hva har det med saken å gjøre egentlig  ?🤣

Her:

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Oi. Jeg tror jeg mangler jern faktisk… men trodde egentlig ikke jernmangel ga slikt! 
venter egentlig på blodprøver. Men det tar tid.

Hvordan manifisterte tåka seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Oi. Jeg tror jeg mangler jern faktisk… men trodde egentlig ikke jernmangel ga slikt! 
venter egentlig på blodprøver. Men det tar tid.

Hvordan manifisterte tåka seg? 

Stå ikke at du har bestilt time, men "venter på blodprøver" og "det tar tid". Dette kan tolkes som at du allerede har tatt blodprøvene, men venter på svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg så i leksikon at jernopptaket reguleres av et hormon som heter hepcidin. Hvis hepcidin stanser opptaket av jern fra fordøyelsen, er det vel ikke noe poeng i å spise jerntilskudd? 

Sitat

Hepcidin er et peptid som produseres i leveren og regulerer jernopptaket.

Kilde: https://sml.snl.no/hepcidin

Anonymkode: ee367...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg så i leksikon at jernopptaket reguleres av et hormon som heter hepcidin. Hvis hepcidin stanser opptaket av jern fra fordøyelsen, er det vel ikke noe poeng i å spise jerntilskudd? 

For å se om man har effekt så må man bare prøve en periode. Om man skal ta hensyn til alle mulige scenarioer for at ting ikke skal kunne funke og la vær å prøve pga det, så finne man heller ikke ut om det er noe i å øke med tilskudd -da kan man jo spekulere i det uendelige. Mange tilskudd har ett potensiale for å ha innvirkning på hjernetåke.  En «vitaminmangel»/funkiosnell mangel vil mest sannsynelig påvirke hele kroppen også hjernefunksjonen, fordi alt henger sammen med alt. Er bare å prøve. Ingen fasit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å se om man har effekt så må man bare prøve en periode. Om man skal ta hensyn til alle mulige scenarioer for at ting ikke skal kunne funke og la vær å prøve pga det, så finne man heller ikke ut om det er noe i å øke med tilskudd -da kan man jo spekulere i det uendelige. Mange tilskudd har ett potensiale for å ha innvirkning på hjernetåke.  En «vitaminmangel»/funkiosnell mangel vil mest sannsynelig påvirke hele kroppen også hjernefunksjonen, fordi alt henger sammen med alt. Er bare å prøve. Ingen fasit. 

Siden det tydeligvis er et hormon som heter hepcidin, som regulerer opptaket av jern, aner du hvorfor leger ikke bryr seg om å måle nivået av hepcidin hos folk med jernmangel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...