Nemmera Skrevet 27. februar 2006 #1 Skrevet 27. februar 2006 Når vi først er i gang med disse dialekt diskusjonene: Her er hvordan jeg snakker, er fra oslo (har bare funnet en tekst og gjort om på den): Å hvilken nydeli måårn. Solen skinner bakom skyene og live er hærli. Endeli ser det ut til at vintern slipper take å våren å humøret er i fremgang. På rådhuse er det et yrende liv i kommunetorge og personale som er kommunens ansikt utad smiler blitt i takt me de goe humøre mitt. En av kollegene mine er allerede kommet å har fått kaffetraktern i gang. De dufter kommunal kaffe helt ut på gangen. Etter vert siger di fleste på kontoret inn å vi har måårnkaffe å ser på vilke oppgaver di enkelte har å gjøre i dag. De er gått å ha en sånn stund om måårnen i kosheli passiar(ikke mitt ord det der) me sine kolleger å få sjelen på plass etter en go natts søvn. hva vil du kalle dette?
Gjest Gjesta Skrevet 27. februar 2006 #2 Skrevet 27. februar 2006 Litt vanskelig å lese seg til da, men jeg vil tippe på en oslodialekt.
Nemmera Skrevet 27. februar 2006 Forfatter #3 Skrevet 27. februar 2006 det er vel ganske logisk siden jeg sier det litt lenger opp... men nå tenkte jeg kanskje du skulle komme med et godt navn på det.. for oslodialekt kan jo være så mangt.... jeg snakker jo ikke likt som alle i hele oslo (av de som er fra oslo vel og merke)
Gjest Gjesta Skrevet 27. februar 2006 #4 Skrevet 27. februar 2006 Er det ikke en form for sosiolekt det kalles når man kan høre forskjeller på øst- og vestkantdialekter osv? :klø:
Nemmera Skrevet 27. februar 2006 Forfatter #5 Skrevet 27. februar 2006 jo det er vel det for de som lurer så begynte jeg denne tråden fordi jeg , Gud forby, sa at jeg snakket bokmål, fordi jeg er vant til at folk fra bygden sier jeg snakker bokmål når jeg ikke snakker dialekt (Jeg er "tospråklig")
Gjest Gjesta Skrevet 27. februar 2006 #6 Skrevet 27. februar 2006 Hehe, skjønner at du tar det som pirk, men så er det tross alt ingen som "snakker" bokmål. I så fall kvalifiserer det til talefeil.
Brunhilde Skrevet 27. februar 2006 #7 Skrevet 27. februar 2006 Hehe, skjønner at du tar det som pirk, men så er det tross alt ingen som "snakker" bokmål. I så fall kvalifiserer det til talefeil. ← Mulig, men finnmarksværingen er nær, veldig nær!
Gjest Gjesta Skrevet 27. februar 2006 #9 Skrevet 27. februar 2006 Mulig, men finnmarksværingen er nær, veldig nær! ← Uttaler de "det", "hvilken", "jeg", "gjerne", "gjort", "kan", osv på samme måte som disse ordene skrives? Jeg tviler.
Gjest Gjesta Skrevet 27. februar 2006 #10 Skrevet 27. februar 2006 Stumme h-er og g-er er stumme også i Finnmark. Det samme gjelder mange stumme t-er. Bortsett fra dette snakker Finnmarkingene nokså bokstavrett bokmål ja.
Gjest Gjesta Skrevet 27. februar 2006 #11 Skrevet 27. februar 2006 Stumme h-er og g-er er stumme også i Finnmark. Det samme gjelder mange stumme t-er. ← Altså snakker de ikke bokmål.
Gjest Gjesta Skrevet 27. februar 2006 #12 Skrevet 27. februar 2006 En annen ting: Hvordan skiller dere mellom sosiolekter og dialekter? Før i tida var det store forskjeller mellom de sosiale klassene mht økonomi, klesdrakt, arbeid, språk osv. Denne forskjellen er langt på veg borte i dag, men likevel bruker vi begrepet sosiolekt som om denne endringa aldri hadde skjedd. Barn (og voksne) lærer seg talemålet (dialekten) der de vokser opp, uavhengig av sosial "klasse" i en helt annen grad enn tidligere. Jeg vil derfor påstå at sosiolekter ikke finnes i dag (med yyyderst få unntak), og at det som tidligere var sosiolektene til rike og fattige oslofolk i dag er dialektene vest og øst i byen. -Eller er jeg helt på bærtur?
Gjest Gjesta Skrevet 27. februar 2006 #13 Skrevet 27. februar 2006 Altså snakker de ikke bokmål. ← Det er det da heller ingen som har sagt. Det nesten skriftlike talemålet i Finnmark kommer fra den tida norsk var fremmedspråk i Finnmark, og språket ble i stor grad lært fra bøker.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #14 Skrevet 27. februar 2006 Stumme h-er og g-er er stumme også i Finnmark. Det samme gjelder mange stumme t-er. Bortsett fra dette snakker Finnmarkingene nokså bokstavrett bokmål ja. ← Ja, de snakker omtrent som meg, bare med annet tonefall (og noen har flere a-endelser enn man er vant til å se skriftlig). Og jeg snakker Oslo-Vest-aktig.
Gjest Gjesta Skrevet 27. februar 2006 #15 Skrevet 27. februar 2006 Ja, de snakker omtrent som meg, bare med annet tonefall (og noen har flere a-endelser enn man er vant til å se skriftlig). Og jeg snakker Oslo-Vest-aktig. ← Uten å kunne lytte til intonasjon (og andre dialektmerker som palatalisering, tjukk eller tynn l, skarre-r eller rulle-r) er det ofte umulig å plassere ei norsk dialekt. Den skrevne teksten i hovedinnlegget kan plasseres mange steder på Østlandet, (men ikke i Finnmark).
Gjest Gjesta Skrevet 27. februar 2006 #16 Skrevet 27. februar 2006 Det er det da heller ingen som har sagt. Det nesten skriftlike talemålet i Finnmark kommer fra den tida norsk var fremmedspråk i Finnmark, og språket ble i stor grad lært fra bøker. ← Det ble vel antydet lengre oppe her at det lå svært tett inntil. Poenget mitt er at om man først prøver å "prate" bokmål er det ikke så veldig likt allikevel.
Gjest Bellatrix Skrevet 27. februar 2006 #17 Skrevet 27. februar 2006 En annen ting: Hvordan skiller dere mellom sosiolekter og dialekter? Før i tida var det store forskjeller mellom de sosiale klassene mht økonomi, klesdrakt, arbeid, språk osv. Denne forskjellen er langt på veg borte i dag, men likevel bruker vi begrepet sosiolekt som om denne endringa aldri hadde skjedd. Barn (og voksne) lærer seg talemålet (dialekten) der de vokser opp, uavhengig av sosial "klasse" i en helt annen grad enn tidligere. Jeg vil derfor påstå at sosiolekter ikke finnes i dag (med yyyderst få unntak), og at det som tidligere var sosiolektene til rike og fattige oslofolk i dag er dialektene vest og øst i byen. -Eller er jeg helt på bærtur? ← Det er sikkert mindre forskjeller enn før, men det kan fortsatt høres forskjell på f.eks. Oslo Øst og Oslo Vest. Og det har gjerne med sosiolekter å gjøre.
Gjest Gjesta Skrevet 27. februar 2006 #18 Skrevet 27. februar 2006 Det ble mer enn antydet. Det ble vel nærmest slått fast at det er det nærmeste man kommer det skriftlige bokmålet i et norsk talemål, dialekt eller sosiolekt.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #19 Skrevet 27. februar 2006 Når vi først er i gang med disse dialekt diskusjonene: Her er hvordan jeg snakker, er fra oslo (har bare funnet en tekst og gjort om på den): Å hvilken nydeli måårn. Solen skinner bakom skyene og live er hærli. Endeli ser det ut til at vintern slipper take å våren å humøret er i fremgang. På rådhuse er det et yrende liv i kommunetorge og personale som er kommunens ansikt utad smiler blitt i takt me de goe humøre mitt. En av kollegene mine er allerede kommet å har fått kaffetraktern i gang. De dufter kommunal kaffe helt ut på gangen. Etter vert siger di fleste på kontoret inn å vi har måårnkaffe å ser på vilke oppgaver di enkelte har å gjøre i dag. De er gått å ha en sånn stund om måårnen i kosheli passiar(ikke mitt ord det der) me sine kolleger å få sjelen på plass etter en go natts søvn. hva vil du kalle dette? ← Jeg vil kalle dette østkant-Oslos ispedd noe Drammen-tendenser.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #20 Skrevet 28. februar 2006 En annen ting: Hvordan skiller dere mellom sosiolekter og dialekter? Før i tida var det store forskjeller mellom de sosiale klassene mht økonomi, klesdrakt, arbeid, språk osv. Denne forskjellen er langt på veg borte i dag, men likevel bruker vi begrepet sosiolekt som om denne endringa aldri hadde skjedd. Barn (og voksne) lærer seg talemålet (dialekten) der de vokser opp, uavhengig av sosial "klasse" i en helt annen grad enn tidligere. Jeg vil derfor påstå at sosiolekter ikke finnes i dag (med yyyderst få unntak), og at det som tidligere var sosiolektene til rike og fattige oslofolk i dag er dialektene vest og øst i byen. -Eller er jeg helt på bærtur? ← Tja, sosiolekter er kanskje ikke like "avslørende" som de var tidligere, men da jeg vokste opp på Grorud på 80/90-tallet var det faktisk ganske stor spredning i talemålet til klassekameratene mine; da ikke basert på hvilket land man var fra, men faktisk i stor grad hvor/hvordan du bodde - i blokk, enebolig eller rekkehus, tildels også, etter hvert, hva du ble (utdanning - yrkesfag, drop out eller høyskole/universitet). Lknende tendenser merker man vel andre steder i landet også, kanskje særlig på hvem som snakker bredt/mer normalisert og "hva man gjør".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå