Gå til innhold

Ingeniør og jente

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Vurderer å utdanne meg som ingeniør. Er jente, men holder litt tilbake, pga. at jeg har hørt at det er et mannsdominert studie. Liker å jobbe med menn, men vil også ha noen jenter der. ;)

Hvilke ingeniørutdanninger er mest mannsdominert, å hvilke er minst? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det har begynt å "rette" seg nå. Det er mange jenter som tar ingeniørutdanninger, og som gjør det veldig bra. Men i hvilke ingeniør-grupper de er å finne, det vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linjer med en del jenter er for eksempel bygg, kjemi, industriell økonomi og produktdesign. Iallfall på sivilingeniørlinjene på NTNU. Dette svinger jo igjen fra år til år.

Men har du tenkt på at det er de linjene med færrest jenter det faktisk er viktigst at flere jenter tar? Hvis ikke vil det jo aldri endre seg. Synes så absolutt du skal tenkte mer på hva du har lyst å bli enn hvor mange jenter som går på studiene. Forøvrig finnes spesialtiltak, som for eksempel her.

Er forsåvidt bare til å spørre, jeg går selv på siving datateknikk, 4. året. Vi er vel omtrent 20 jenter og cirka 80-100 gutter, omtrent, det er lenge siden det er blitt publisert noen "klasseliste". Og jeg stortrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å utdanne meg som ingeniør. Er jente, men holder litt tilbake, pga. at jeg har hørt at det er et mannsdominert studie. Liker å jobbe med menn, men vil også ha noen jenter der. ;)

Hvilke ingeniørutdanninger er mest mannsdominert, å hvilke er minst? Noen som vet?

Er det nøye? Er det ikke viktigere at du velger en studieretning du trives med? Det er tross alt du som skal stå opp og gå på jobb de neste 30-40 årene. Da er det viktig at du har en jobb du trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her.

Ja, men jeg vil trives også. På VGS valgte jeg en linje som jeg absolutt ikke trivdes på. Kjempebra skole, og jeg gikk ut med gode resultater. Likevel hadde jeg ikke en helt ålreit hverdag. Klassen besto av tre jenter og resten gutter. Min erfaring er at det blir veldig skille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ikek holde igjen. Det er ikke spesielt mannsdominert i dag, og trenden fortsetter med stadig flere jenter/kvinner.

Jeg vil anbefale sterkt ingeniørstudiet, det byr på mange valgmulighjeter og ikke minst, alltids glitrende lønnsmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør ikke la frykten for at det er mange gutter holde igjen på hva du skal bli. Det er som regel jenter på de fleste studiene nå, selv om det kanskje ikke er så mange. Er du i en by hvor du har mange venninner, kan kanskje det behovet bli dekket på kveldstid? Ellers er mitt tips å velge utdanningsted der det er mange studenter. Prosentandelen er sikkert omtrent lik om det er 30 eller 100 plasser, antallet jenter er da høyere slik at du kan finne noen venninner som du kan trives med.

Ellers er gutter en kjemperessurs i studietiden. De tenker ofte litt anerledes enn oss jenter, og det er verdifullt å få med seg litt av det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gaja ii

det er stor forskjell på det sosiale miljøet på vgs og universitet/høyskole. gutta blir litt mer imøtekommende når de blir eldre. du kunne jo snakket med en studiekonsulent for å få litt oppdatert informasjon på den skolen du vil søke deg til.

fordelen med et mannsdominert studie er at du får knallbra oppfølging fra lærere/forelesere :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bio- og kjemiingeniør har stort flertall jenter, ellers er det vel flest gutter på de andre linjene.

Jeg tror det er lettere å være jente i mindretall blant gutter enn omvendt, faktisk. Gutter er ofte litt flinkere til å inkludere jentene, mens når jentene er i flertall holder guttene seg for seg selv. (Snakker av egen erfaring - i mitt kull er det ikke mer enn ca 10 gutter av totalt 60 studenter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skoler der det er typiske "jentefag" som sykepleier og lærer, i tillegg til den ingeniørutdanningen du vil ha, blir man gjerne kjent på tvers av fagene. Så selv om det ikke er så mange i klassen din, treffer du andre jenter i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sissel_*

Ingeniør er et kjempeflott yrke for en jente! Jeg anbefaler yrket til alle jenter!

Det tar kun 3 år (det går fort) og det venter alltids mange og interessante jobber i off. og priv. sektor - med solide gode lønninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt en linje med fag jeg likte! De fleste høyskoler har gode studentmiljø på tvers av linjer, og er det få jenter, vil disse normalt samle seg og bli en tettere gjeng.

Anbefaler å velge et litt guttedominert studie jeg. Gutter er gjerne veldig inkuderende overfor jenter. (Hvertfall når de har blitt såpass voksne!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Er sivilingeniør og jobber i et mannsdominert miljø med mange"erfarne" herremenn både innad i bedriften og som kunder. Syns det er tøft mange ganger og er ofte veldig usikker om hvordan oppgaver skal løses. Mannfolk er verdensmestre og min erfaring er at man skal ha tro på seg selv for å takle hverdagen. Elsker faget mitt, men ikke jobben min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er byggingeniør og jobber med nesten bare mannfolk og trives veldig godt. Har i dag et veldig godt nettverk til de jentene jeg studerte sammen med og det er gull verdt! Man får veldig godt samhold med de få jentene som er, i hvertfall av oss yngre.

Lykke til med viktig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velg et studie du tror du vil trives med. Kan absolutt anbefale ingeniøryrket. Har selv studert i klasse med ca. 50-50 fordeling, men ville ikke hatt problemer om det hadde vært en større andel gutter. Her jeg jobber nå, er det svært få kvinner, men det å jobbe sammen med menn er en vanesak. De eneste gangene tanken på at jeg er eneste kvinne streifer meg, er når vi har interne avdelingsfester f.eks. Men det er ikke noe problem. Gutta er så hyggelige, så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Single Sofia
Er sivilingeniør og jobber i et mannsdominert miljø med mange"erfarne" herremenn både innad i bedriften og som kunder. Syns det er tøft mange ganger og er ofte veldig usikker om hvordan oppgaver skal løses. Mannfolk er verdensmestre og min erfaring er at  man skal ha tro på seg selv for å takle hverdagen. Elsker faget mitt, men ikke jobben min.

Dette gjelder såvisst ikke bare i ingeniøryrket, men i mange andre også!

Jeg jobber med noe helt annet enn tekniske fag, men likevel: de menn jeg treffer og jobber med, de skal være verdensmestere, vite best og utviser en vilje til å dominere og kontrollere, slik at det de har bestemt seg for på forhånd skal slå gjennom.

Det er hardt og overraskende å erfare dette, og det krever mye refleksjon fra min side som kvinne. Jeg må ikk ebare god jobb, jeg må også bruke tid på å gjennomskue hva menn egentlig driver med og hvordan de tenker (ikke tenker).

Med en familie i tillegg hadde jeg ikke klart å jobbe på et såpass høyt plan som jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sivilingeniør og jobber i et mannsdominert miljø med mange"erfarne" herremenn både innad i bedriften og som kunder. Syns det er tøft mange ganger og er ofte veldig usikker om hvordan oppgaver skal løses. Mannfolk er verdensmestre og min erfaring er at  man skal ha tro på seg selv for å takle hverdagen. Elsker faget mitt, men ikke jobben min.

Dette gjelder jo generelt for de fleste jobber. Etterhvert blir du nok mer trygg på deg selv, skal du se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oppførselen der fra herremennenes side takler du bedre og bedre med økende erfaring. Da jeg begynte å jobbe var jeg utsatt for en del av det samme, men etterhvert som jeg har opparbeidet meg erfaring opplever jeg oftere og oftere at det er jeg som stiller spørsmål ved en del oppleste "sannheter" og temmelig ofte blir mine innvendinger tatt til følge. Har aldri opplevd å ikke bli hørt på fordi jeg er kvinne, men da jeg var nyutdannet og hadde mindre bred erfaring enn i dag så opplevde jeg ganske ofte at alle andre visste bedre. I mange tilfeller stemte det jo også, men gutta lot til å vite bedre også innenfor det som var mitt klart definerte arbeidsområde og der jeg allerede hadde fått en del erfaring. Det tok noen år å venne dem av med det - men det gikk etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...