Gå til innhold

Helge morgener som enslig forelder - har du faste rutiner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg undrer meg hva andre enslige foreldre gjør i helgene med barna, spesielt om de er under 10 år.

her har far de knapt 2 dager i mnd så for meg så har lørdag morgen blitt «hellig» - her får barna «overraskelsesboks» hver morgen med god frokost, litt godteri og kanskje en leke eller bok. I tillegg får de bruke iPad kun på lørdag. Kalde flasker med melk er klargjort og de koser seg hver morgen med dette. Det er blitt en «tradisjon» 
så har jeg en dag jeg kan sove ut og hvile. Vekke mor er ikke lov, og jeg sover gjerne til 9-10.  så starter dagen og vi varierer mellom handling/husarbeid. Her er lørdag litt hellig, jeg klargjør rett og slett for uken, vi rydder rommene våre, støvsuger , klesvask m.m. Barna er for det meste emd på alle aktivitetene , henholdsvis 4 og 5 år. 
så lager vi middag og koser oss ettersom kvelden kommer. Spiller spill, leser bok etc.

søndag er aktivitetsdag, da står vi tidlig opp og har felles frokost så tilbringes formiddag ute, hvordan været er varierer lengde eller hva vi gjør. Ofte er det selskap eller venne/ familie ting på ettermiddag .det jeg stusset på var en skarp kommentar fra en venninne som mente at det var «neglekt» å sove lørdag morgen, og at det ikke er ok å la barna være alene i «mange timer». Alene?; jeg er tilgjengelig om det er noe, de trenger hjelp. Men det er riktig at jeg har lært de at da får mamma sove og vi skal ikke unødvendig vekke. 

Anonymkode: 9a8b4...eff

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å ligge til 10 synes jeg er lenge, da er som regel dagen i gang hos oss. Vi spiser som regel en god frokost sammen i helgene, godteri får de på kvelden etter middag. Har ikke noen faste rutiner for helgene med barna, utover at vi pleier lage pizza og se film sammen en av kveldene og ellers prøve å finne på noe hyggelig sammen. Vask og rydding gjør jeg som regel søndag 

Anonymkode: 2dd90...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna er syv og tre og er hos pappaen sin annenhver helg, men var vært lite i det siste. 

Vi står opp sammen, jeg drikker kaffe mens de ser litt på tv. Så lager jeg frokost og vi sitter sammen. Så kler vi på oss og dersom vi ikke skal noe kan de leke som de vil mens jeg gjør husarbeid:) 

Pleier gjerne å ha en god lunsj på lørdager.

Anonymkode: 629a1...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alene med en 6 åring. Vi sover til 8-9 på lørdag morgen, og aller helst vil jeg daffe rundt til ca kl 12. Ungen leker eller spiller på ipad.

Så er det ut på en eller annen aktivitet, og så hjem og lage middag og slappe av på kvelden. Samme på søndag. Vi MÅ ut på noe hver dag, ellers blir det dårlig stemning. 

Gjør minst mulig husarbeid i helgen, og kun hvis vi får besøk.

Anonymkode: 4c4cd...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalde flasker med melk? Heller du over fra kartong over på flaske?

Anonymkode: 6f9f5...350

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i målgruppen din sånn sett, men forstår ikke hvorfor du bryr deg om hva din venninne måtte mene, om du og barna dine trives med den ordningen? Høres helt prima ut spør du meg, og som du sier så er du jo tilgjengelig om de faktisk trenger deg. Barna har da bare godt av å forsøke å styre seg selv under trygge rammer! 

Anonymkode: f03c4...178

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine er litt større enn dine, men jeg pleier å "stikke av" hver lørdag kl 9 for en intensiv treningsøkt. Da er de et par timer alene hjemme og får game uhemmet og kose seg. De har gjerne besøk når jeg kommer hjem også. Jeg har kameraovervåkning+ at de har telefon, og naboer tett på. Når jeg kommer hjem er jeg full av dopamin og klar til en helg med kidsa. Tenker at om man velger å sove ut/trene/ hva som helst man gjør for egen del, så tåler ungene det helt fint. Jeg er sammen med de hele resten av helgen. Syns ikke du skal bry deg så mye om den kommentaren. Du har mye mer aktivitet/tradisjoner enn jeg har greid å innføre iallfall😄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med fire barn, alder 4- 16 år. De eldste legger seg jo «aldri» i helgene, klokka blir gjerne nærmere tolv- ett før de er i seng, mens minste på fire er klar for dagen halv sju- sju hver dag… så når folk sier «god helg» som en deilig, avslappende mulighet til å roe ned og sove ut, tenker jeg akk ja, det er en svunnen tid for min del😅

Helgen går 24/7 føler jeg, da minste absolutt ikke er klar for å sitte alene om morgenen. Har også en hendelse friskt i minnet fra da de to eldste var små, da fikk 4-åringen tak i noen fyrstikker og tente på en serviett som lå på stuebordet gitt🤯 var heldigvis våken og fikk slukket flammen raskt, men tenk hvis.. mulig jeg bare katastrofetenker, men jeg klarer ikke å sove mens den minste er våkne etter den hendelsen der.

Anonymkode: 2fccb...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 100% alene med en på fire og en på fem. Gjør det ganske likt som deg. Står opp med de, får de på do, skrur på TVen, gir de noe mat og kjeks. Så legger jeg meg igjen. I dag fikk jeg sove til 10.00, men de kommer jo innom et par ganger i timen da. Så spiser vi god frokost sammen, og jeg vasker/rydder. 

Anonymkode: 78272...2ba

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ungene blitt så store at jeg ofte våkner før dem i helgene  Men når de var mindre var det fast takst at lørdags morgen, så kunne et lydløst barn få se barnetv og spise lørdagsgotteri frem til mor sto opp. Jeg våknet som regel samtidig med dem, men kunne da slumre videre frem til 8.

Anonymkode: 9c0d8...9f5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og 100% alene med en på 3, og nå elsker jeg helger. Vi sover til 7.30-8.30 ca, og starter alltid dagen med dyne i sofaen med barne-tv, med kaffe til meg og melk til henne. Etterpå spiser vi frokost og går på badet, og lørdager pleier jeg ofte å gjøre husarbeid mens hun leker alene (evt får hun hjelpe meg om hun vil). Vi pleier å gå ut rundt 12-tida, da hun blir veldig rastløs om det blir etter dette. Møter ofte venner, går på konsert/bibliotek og kommer hjem til middagstid. 

Søndager er det mye av det samme, men søndag ettermiddag er "hellig". Da spiser vi en ekstra god middag, litt tidlig. Etterpå ser vi film og drikker te/spiser frukt og popcorn i sofaen. Mobilen min må ligge i et annet rom, sånn at jeg ikke blir frista til å sjekke den. Prøver å finne filmer vi begge kan like😅 

Anonymkode: 252e1...4c1

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er og 100% alene med en på 3, og nå elsker jeg helger. Vi sover til 7.30-8.30 ca, og starter alltid dagen med dyne i sofaen med barne-tv, med kaffe til meg og melk til henne. Etterpå spiser vi frokost og går på badet, og lørdager pleier jeg ofte å gjøre husarbeid mens hun leker alene (evt får hun hjelpe meg om hun vil). Vi pleier å gå ut rundt 12-tida, da hun blir veldig rastløs om det blir etter dette. Møter ofte venner, går på konsert/bibliotek og kommer hjem til middagstid. 

Søndager er det mye av det samme, men søndag ettermiddag er "hellig". Da spiser vi en ekstra god middag, litt tidlig. Etterpå ser vi film og drikker te/spiser frukt og popcorn i sofaen. Mobilen min må ligge i et annet rom, sånn at jeg ikke blir frista til å sjekke den. Prøver å finne filmer vi begge kan like😅 

Anonymkode: 252e1...4c1

Dette høres ut akkurat som oss! Dyne i sofaen ❤️ 

Anonymkode: 225c0...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gir du så store unger melk i flasker?? Hva slags flasker er det?

Ellers ser jeg ikke noe galt i at du sover litt mens ungene koser seg med tegnefilmer lørdagsmorgen. De vet hvor de finner deg om det er noe.

Anonymkode: 3dc7e...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kjekt å lese at det er flere foreldre som gjør det samme 🥰

angående fyrstikker etc så har jeg ikke farligere ting rundt enn en nøkkel til badet og brødkniv så det bekymrer jeg meg ikke for.

flere spør om flasken: det er camelbak termo flaske de får melk i :) det er sp vi ikke søler melk i sofaen, noe som har skjedd noen ganger. De flaskene er geniale og holder melken deres kald hele morgenen. 

Anonymkode: 9a8b4...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...